Verassend interessant om dit te lezen. GAS, verzamelen en inrichting van de studio is een wezenlijk onderdeel van de hobby, je kan er niet omheen. Ik zelf lijk het meest op Proghead en Flyweight. Ik vind het niet om aan te zien om ongebruikte spullen te hebben liggen. Tegelijkertijd breid mijn studio over tijd wel uit. Maar ik verkoop ook veel. Beetje 2 stappen vooruit 1 stap terug zeg maar. Ik ben enigszins beperkt in budget en ruimte. Een Moog one zal hier niet snel komen bijvoorbeeld, hoe gaaf ik die ook vind. Daarnaast is het voor mij ook een bewuste keuze om geen verzamelaar te zijn. Als ik handiger was met repareren en onderhouden zou de afweging anders zijn. Maar voor mij geen 30, 40 jaar oude bakken. Hoe tof ik ze ook vaak vind.
Qua discussie over mixers enzo. Ik heb zelf een Soundcraft MTK 12. Ik zie ze niet vaak genoemd worden, maar het is wel een heel praktisch ding. Analoge mixer met alle kanalen I/O over USB. Er is ook een grotere en kleinere en ze kosten niet de hoofdprijs.
Ik probeer mijn setup ongeveer zo te houden dat ik alles gebruik, dat ik uitgedaagd wordt nieuwe dingen te proberen en ik nog verrast kan worden, maar dat het geen oerwoud van mogelijkheden wordt. Er zijn nog steeds functies op mijn apparaten die ik moet leren en ik weet dat ik nog geluiden uit mijn setup kan halen die ik niet eerder gehoord heb. Dus ik ben een happy camper.
Als laatste, ik ben al zo'n 15 jaar gear aan het kopen (en verkopen) maar in mijn achterhoofd ben ik toch altijd opzoek naar een setup die 'af' is. Ik kan me voorstellen dat er altijd een mate van verandering zal zijn maar ik zie het de laatste tijd wel helderder voor me. In mijn geval is het een of twee goede analoge mono's, een bescheiden eurorack, een of twee analoge poly's, een goede pc en mixer/interface, wat microfoons, gitaren, 1 of 2 drummachines en wat aanvullende software voor effecten, amp simulaties en synths (FM/ wavetable/ etc)/ instrumenten (Piano e.d.) en mastering software. Voorwaarde is wel dat je dan met alle spullen ook echt een klik hebt, anders is het misschien niet genoeg. Ik ben de laatste tijd mijn gitaarversterkers en pedaaltjes aan het wegdoen omdat ik ze weinig gebruik en ik met software genoeg kan doen. Vooral qua delay, chorus, compressie, filters en reverb, wat toch een beetje de zaken zijn waar ik het van moet hebben.
Als laatste, als wat olie op het vuur misschien, vind ik de discussie over beperkingen/ less is more, ook wel interessant. Ik denk dat het idd niet zwart/ wit is. Maar dat adequaat gekozen beperkingen zeker hun toegevoegde waarde hebben in het creatieve proces. Er zijn al wat ander voorbeelden gegeven, van Bowie en Eno enzo. Maar je ziet het ook terug in instrumenten. De 808, de minimoog, de Juno 106 zijn zeer, zeer geliefd, voor zeer lange tijd. Ik denk dat dit ook echt is omdat ze beperkingen opleggen, niet ondanks. Je ziet bijvoorbeeld zoveel online geklaag over de moog one. Dat is omdat dat ding zoveel kan en lang niet alles klinkt goed. Een sounddesigners droom, maar het heeft ook nadelen. Je kan langer bezig zijn voordat je echt met melodie en spelen bezig bent bijvoorbeeld. En je kan verdwalen in de mogelijkheden. Een luxe probleem, maar toch. Een interessant voorbeeld vind ik ook de Hydrasynth. Echt een fantastisch instrument, met zoveel mogelijkheden en absoluut dat ie goed kan klinken. Maar 95% van wat ik hoor op youtube klinkt voor mij een beetje als onzin die nooit zou werken als geluid buiten een synth demo context. Dat is uiteraard maar een mening...
Om nog maar een set echte super cliches erin te gooien. Het gaat waarschijnlijk om een balans, context (juiste spul op het juiste moment) en waar je aan toe bent. Ik vind het zelf fijn om het gevoel van genoeg te hebben. Niet te veel, niet te weinig zeg maar.