Ben je een verzamelaar of niet?

De wijsheid stelt dan creativiteit omhoog gaat zodra er minder mogelijkheden zijn.
We moeten immers met minder opties meer creatief zijn om to het gewenste resultaat te komen.

Dus ik denk dat heel onderbewust er andere redenen spelen.
Als het echt om de muziek en "tone" gaat dan zie je juist dat musici juist met een beperktere set werken.

200 synths kun je je natuurlijk ook nooit echt in verdiepen.
Neem bv een Pro 1, een heel fijne mono.
Als je daar meester in wilt worden om echt mooie klanken te maken moet je daar best wat tijd in stoppen.
Idem de MS20, die kan heel veel maar om een beetje level van klanken maken en de sweetspots te vinden zit best wat tijd in.
Hoe wil je dat met 200 synths doen? Om de 2 dagen een ander?

Nou ja ik heb zelf ook 20 synth en drum machines en das eigenlijk ok wat veel.
Een groot deel ken ik wel en heb ik te minste 100 - 500 sounds op geprogged.

Voor mij is het belangrijker een synth goed te kennen dan er heel veel te hebben die je maar een beetje kent.
Ik stop veel tijd in ieder apparaat.
Soms is er geen klik maar probeer ik het toch tot en met 2 jaar.
Bv de OP1 vond ik echt een miskoop maar na 2 jaar viel het kwartje en kan nu niet meer zonder.
Mijn insteek is wellicht wat extreem maar ik zou niet zo snel iets kopen en weer doorverkopen waar ik geen tijd in heb gestoken.

Dat zegt ik toch ook.
Mensen moeten dat zelf weten.

Maar ik hoor liever een muziekant dat wat moois speelt op een Propet 10 dan een gare house plaat.
Dus in mijn wereld is "gare house" niet zoveel waard en is dat wegwerp muziek.
Dat betekent niet dat alle house gaar is en zijn natuurlijk ook mooie plaaten gemaakt.
Er zijn immers maar 2 soorten muziek, goede en slechte en dat heeft dus niets met genre te maken:-)
Je doet nogal wat aannames, over wat anderen blijkbaar allemaal niet doen? Hoe weet jij dat nou? Did someone hit a nerve? Verder sluit ik me 100% aan bij Nap.

Ben je een verzamelaar of niet?

Is dat slecht of goed?

Heel erg goede vraag. In mijn geval slecht.
Ik was een verzamelaar aan het worden maar dat wilde ik niet zijn.
Mijn hele huis stond op een gegeven moment vol met vintage electronische appartuur. Ik was een kind in een speelgoedwinkel.
Ik zat meer op marktplaats dan op mijn DAW.
Ik maakte ook nooit tracks af laat staan dat ze uitgebracht werden.
Toen heb ik het roer radikaal omgegooid. Zo'n beetje alle gear stukje bij beetje verkocht.
Nu heb ik nog een paar synths over en ik maak mijn muziek met virtual instruments.
Minder leuk maar er komt nu tenmiste muziek uit mijn vingers en het wordt ook uitgebracht.

Een voorbeeld waarom ik mezelf deels als verzamelaar bestempel nu.

Ik wil wat maken en heb een Jupiter 6 achtige koude klank in mn hoofd zitten.

Keuze:

-Cherry audio Mercury6 VST + PC
-UDO super 6
-Roland Jupiter 6

Alle 3 ruim voldoende voor de klank die ik wil en de composities die ik ermee ga maken, echter ik heb geen van de 3 nu.

Omdat de verzamelaar in me aan het sparen is voor een Roland.

Hier ook een verzamelaar, vooral van boeken en platen. Maar inderdaad geldt ook hier de wet van de afnemende meeropbrengst. Als je een huis vol met boeken en platen hebt kun je die nooit van zijn leven meer allemaal lezen en beluisteren. En dan wordt het doorgaan met nog meer te verzamelen dus een vorm van waanzin. Neemt niet weg dat het pijn doet om dat te erkennen en om de verzamelzucht daadwerkelijk in te dammen, en daarmee ook je eigen sterfelijkheid onder ogen te zien. Maar het geeft wel rust en orde in het hoofd om duidelijke keuzes te maken van wat er nog haalbaar is en wat niet, en je dus op een beperkt aantal zaken te focussen. Dat zal voor synthesizers ook gelden. Voor jongere mensen speelt dit natuurlijk minder omdat die normaal gesproken nog een zee van tijd voor zich hebben.

Een voorbeeld waarom ik mezelf deels als verzamelaar bestempel nu.

Ik wil wat maken en heb een Jupiter 6 achtige koude klank in mn hoofd zitten.

Keuze:

-Cherry audio Mercury6 VST + PC
-UDO super 6
-Roland Jupiter 6

Alle 3 ruim voldoende voor de klank die ik wil en de composities die ik ermee ga maken, echter ik heb geen van de 3 nu.

Omdat de verzamelaar in me aan het sparen is voor een Roland.
De Prologue kan dat waarschijnlijk ook.
Maar goed als je graag een Jupiter 6 wil hebben waarom niet.
Vind dat een mooie synth en alleen een Jup6 doet echt Jup6 :)

Als je een huis vol met boeken en platen hebt kun je die nooit van zijn leven meer allemaal lezen en beluisteren.
Dat klopt wel, ik heb inmiddels ook al een 'pile of shame' aan boeken liggen waarvan ik me afvraag of ik daar nog doorheen ga (wil?) komen. Bij synths vind ik wel een wezenlijk verschil dat de meeste synths in de kern hetzelfde zijn of zijn afgeleid van iets dat al bestaat, waardoor het doorgronden van nieuwe apparaten in feite makkelijker wordt naarmate je er meer onder handen hebt gehad. En uiteraard spelen ze leuk samen, dus ook het samenspel/interactie tussen synths (zeker bij (semi)modular) telt daar mee. Daarnaast vind ik ook juist het uitzoeken en klooien met nieuwe apparaten een grote bron van inspiratie, wat voor mij mede reden is dat ik de boel regelmatig op wil schudden door wat oude spullen weg te doen en nieuwe dingen voor terug te halen. Hoarden en alles gewoon bewaren lijkt me ook mooi, maar daar heb ik simpelweg de ruimte en het budget niet voor.

Ik heb voor mezelf nu ruwweg de regel dat alles in mijn 16 kanaals mixer moet passen. En ik probeer het budgetneutraal te houden. Dus iets erbij = iets weg. Dat werkt goed voor me.

Ik verzamel oude kwartetten, PS2 games, platen en CDs. Maar bij allen geldt dat ik koop wat ik ga gebruiken, niet gewoon "omdat ik het nog niet heb". Ik heb dus geen singstars en Fifas bij de PS2, geen kwartetten van saaie onderwerpen, en enkel muziekdragers met muziek die ik leuk vind.

Maakt dat me een slechte verzamelaar?

Dat klopt wel, ik heb inmiddels ook al een 'pile of shame' aan boeken liggen waarvan ik me afvraag of ik daar nog doorheen ga (wil?) komen. Bij synths vind ik wel een wezenlijk verschil dat de meeste synths in de kern hetzelfde zijn of zijn afgeleid van iets dat al bestaat, waardoor het doorgronden van nieuwe apparaten in feite makkelijker wordt naarmate je er meer onder handen hebt gehad.

Dat kan inderdaad. Als de basisopzet van synths hetzelfde blijft houd je enkel nog een variatie in details over wat op zijn tijd wel prettig is en ook te behappen blijft.

Ik hou het bewust beperkt. In potentie ben ik een verzamelaar en ik kan me goed voorstellen dat het leuk is om een verzameling te hebben.
Maar voor mij zou er teveel tijd en energie in gaan zitten. En ik zou me schuldig gaan voelen als ik er te weinig mee deed, in de zin van muziek maken.

om de verzamelzucht daadwerkelijk in te dammen, en daarmee ook je eigen sterfelijkheid onder ogen te zien

Echt gehecht aan dingen ben ik niet zo, maar m'n boekenverzameling is misschien wel de uitzondering. Of beter gezegd, was de uitzondering. Misschien dat onbewust de sterfelijkheid ook een rol speelt, want dit is aan het veranderen. Er zijn boeken die ik graag wil houden, maar een flinke uitdunning mag wel eens, en heb daar ook geen probleem mee. Ik schat dat zo'n 50-75% weg mag.

Ik heb te veel spullen om in mijn studio te zetten en die is al niet klein dus ik zal wel onder een verzamelaar vallen.
Er staan ook spullen in en op de kast in de slaapkamer, onder een bank, bij mij en mijn ouders op zolder en bij vrienden...
Ben ik dan een hoarder? I don't care.

Ik gebruik mijn spullen ook veel en het is heerlijk om af en toe wat om te ruilen en weer 'iets nieuws' in de studio te hebben staan.
Muziek afmaken gaat met ups en downs. Afgelopen jaar veeel muziek gemaakt dus zit nu in en goede periode. En dat terwijl het helemaal ramvol staat.

Een heerlijke hobby is het, ik ben er niemand mee tot last, gezin heeft lijdt er niet onder dus prima toch.
En het is onzin om dingen weg te doen als je ze niet gebruikt. Moet je voorstellen dat je elke keer alle gereedschap uit je schuur of garage weer opnieuw moet kopen :engel:

Oh ja en het is natuurlijk ook gewoon leuk om een goeie deal te vinden en/of een kapot apparaat weer werkend te krijgen!

Ik heb hier nog wat aan mijn schoenen hangen; vintage Belgisch zand! 100€?

De hoeveelste ben ik die zo'n flauwe grap maakt?

Ik heb niet geteld. ;)

Verder niet geïnteresseerd. Het zand dat ik zoek moet een eenduidige en een zo nauwkeurig mogelijk bekende oorsprong hebben.

Ik heb maar een kleine studio (2 tafels, 100x60cm en een verhoogje van 20 cm breed aan de achterkant) en ik wil alles graag ergonomisch houden. Alles staat nu volledig vol. Ik heb wel regelmatig het gevoel dat ik iets wil hebben dat ooit veel minder betaalbaar zal zijn, maar ik kan me al jaren inhouden*.
Ik heb eigenlijk gewoon het budget niet om een verzamelaar te zijn - plaats is véél duurder dan synths.

*Ik heb begin dit jaar, met wat gepuzzel, er een Polybrute tussen gekregen; nu is er geen centimeter vrije ruimte meer. ehm, ok, ik kan mijn laptop nog vervangen door een desktop op de grond. :D

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
borduur.jpg

Voor mij een reden om geen al té oude (analoge) synths te hebben: ze laten herstellen is voor mij niet zo vanzelfsprekend...
Doorheen de jaren valt het mij gigantisch goed mee hoe zelden iets stuk gaat als het in je thuisstudio blijft staan en enkel aanstaat als je het nodig hebt.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Al jaren heb ik nooit meer gehad dan waar ik niet op kon spelen. Dus weinig en geen verzamelaar.
Alles zou in een keer in een box of kist meegenomen kunnen worden.
hier de Roland sh -1000 met Riha (eminent bodegraven) orgel in en uit elkaar neembaar geknutseld in houten bak.

Back