Ben je een verzamelaar of niet?

Vic

Soldeerprofeet
Ben je een verzamelaar of niet?

Is dat slecht of goed?

Ik kan het niet ontkennen. Ik Herstel/Restaureer en verzamel oude hardware. Maak er muziek mee en onderhoud ze zo goed mogelijk.

:mega:
Uw Synthverzamelaar

Goed of slecht? Waarom zou je je daar iets van aantrekken?
Als jij er blij van word en daar andere niet mee schaad zie ik daar geen probleem in.

Persoonlijk heb ik er wel een mening over.
Ik vind het zonde als apparatuur en instrumenten alleen maar voor de heb worden gekocht.
Zoals een fijne Gibson of een vleugel in een villa waar dan niet op gespeeld word.
Of wat je nou met 200 synth moet?
Of een Prophet 10 en Moog One en daar dan alleen maar gare house op maken.
Heb daar weinig mee.

Maar goed iedereen moet dat lekker zelf weten.
Ieder mens heeft zijn eigen insteek en beleving van muziek.
Dat geld eigelijk voor het hele leven.

Of wat je nou met 200 synth moet?
Maar die zijn allemaal uniek, hebben allemaal een ander klank karakter.
Daar kan je weer heel creatief mee omgaan en tot mooie unieke resultaten komen.

Ik ken de definitie niet van verzamelaar. Hier was net een aannemer voor de binnenkant vd carport te bekleden. Voor die verzameling houten latten koop ik n arp 2600 mint. Maar blijkbaar wil de vrouw hout verzamelen.
ik vergelijk t altijd met f1 autos van vroeger. Hoe vaak rijden die? En zijn daar ook jaloerse mensen die vinden dat men moet racen met die wagens ipv ze te stockeren. Ik denk dat ik mezelf pas zie als verzamelaar als ik van elke bak er minstens 3 heb. Dus ik verzamel xoxboxen en korg 700s jes blijkbaar.

Ik ben geen verzamelaar in de zin dat ik spullen koop om de verzameling compleet te hebben of om het hebben alleen.

Aan de andere kant, sommige instrumenten zullen hier het pand niet meer verlaten vanwege sentimentele gevoelens.
Zo begon ik begin deze eeuw met een CS6X, gevolgd door een Virus-C en daar heb ik het een tijd mee moeten doen.

Naarmate de studio werd uitgebreid raakte de CS6x en ook de Virus in onbruik.
Heel af en toe zet ik de CS6X nog weleens aan in een nostalgische bui.
De Virus heb ik een tijd terug wel weer in de setup opgenomen, nog steeds tot genoegen.

Maar die zijn allemaal uniek, hebben allemaal een ander klank karakter.
Daar kan je weer heel creatief mee omgaan en tot mooie unieke resultaten komen.
ik zou er keuzestress van krijgen en creatief verlamd raken door de overkill van mogelijkheden

De spullen die je gebruikt voor een hobby zie ik eigenlijk als een noodzakelijk kwaad. Je hebt iets nodig, maar dan wel zo min mogelijk. Iets nieuws kopen is dan ook weer iets anders de deur uit.

Of een Prophet 10 en Moog One en daar dan alleen maar gare house op maken.
Want gare house is minder waard dan een ander genre? En verder heeft diegene toch gewoon betaald voor de synths en recht op zijn plezier? Ik hoor liever techno/house etc. uit een 303, maar als iemand er Psytrance mee maakt, wie ben ik dan om erover te zeuren?

Verder beseft iedereen tegenwoordig geloof ik wel dat de meeste elektronische genres prima ITB gemaakt kunnen worden. Maar sommige mensen vinden het nu eenmaal leuker om het hardware bezig te zijn. Dat betekent dus ook dat Moog One's soms gebruikt worden voor de meeste simpele arp.

Verder: ik ben geen verzamelaar. Ik vind het wel leuk om veel verschillende synths en drumbakken te proberen. Maar dat lijstje is nu bijna leeg, eigenlijk. Als iets geen blijvertje is qua gebruik gaat het weer weg

Jagen en verzamelen zit toch in ons bloed, dus dat er op zijn minst een verzamelelement in veel hobbies zit is niet gek. Of je nou Pokémon vangt of SR-JV80 uitbreidingskaartjes zoekt op eBay. Ik ben geen verzamelaar in de zin dat ik alles moet hebben en houden, tegelijkertijd vind ik het wel tof om een mooie collectie gear te hebben met instrumenten die me op dat moment inspireren. Doordat ik al een jaar of 30 bezig ben is dat een aardige verzameling geworden, beetje uit de hand gelopen. Maar ik doe ook weer makkelijk afstand van veel spullen, wat dat betreft is mijn studio meer en wisseltentoonstelling dan vaste collectie. Rotatie en veredeling houdt de studio fris en interessant. Goed of slecht? Het houdt me van de straat en mijn gezin heeft nog steeds te eten en een dak boven het hoofd dus het zal wel loslopen.

Laatst gewijzigd:
Overigens, op andere vlakken ben ik dan wel weer een verzamelaar.
Vooral boeken zijn een bron van hebberigheid hier in huis.
Mijn vrouw leest tegenwoordig het meeste op een e-reader, maar alle non-fictie ( zo'n 85%) komt hier nog steeds in fysieke vorm.
Daarnaast verzamel ik ook nog Titanic gerelateerde zaken, fossielen en zand.

De wijsheid stelt dan creativiteit omhoog gaat zodra er minder mogelijkheden zijn.
We moeten immers met minder opties meer creatief zijn om to het gewenste resultaat te komen.

Dus ik denk dat heel onderbewust er andere redenen spelen.
Als het echt om de muziek en "tone" gaat dan zie je juist dat musici juist met een beperktere set werken.

200 synths kun je je natuurlijk ook nooit echt in verdiepen.
Neem bv een Pro 1, een heel fijne mono.
Als je daar meester in wilt worden om echt mooie klanken te maken moet je daar best wat tijd in stoppen.
Idem de MS20, die kan heel veel maar om een beetje level van klanken maken en de sweetspots te vinden zit best wat tijd in.
Hoe wil je dat met 200 synths doen? Om de 2 dagen een ander?

Nou ja ik heb zelf ook 20 synth en drum machines en das eigenlijk ok wat veel.
Een groot deel ken ik wel en heb ik te minste 100 - 500 sounds op geprogged.

Voor mij is het belangrijker een synth goed te kennen dan er heel veel te hebben die je maar een beetje kent.
Ik stop veel tijd in ieder apparaat.
Soms is er geen klik maar probeer ik het toch tot en met 2 jaar.
Bv de OP1 vond ik echt een miskoop maar na 2 jaar viel het kwartje en kan nu niet meer zonder.
Mijn insteek is wellicht wat extreem maar ik zou niet zo snel iets kopen en weer doorverkopen waar ik geen tijd in heb gestoken.

Want gare house is minder waard dan een ander genre? En verder heeft diegene toch gewoon betaald voor de synths en recht op zijn plezier? Ik hoor liever techno/house etc. uit een 303, maar als iemand er Psytrance mee maakt, wie ben ik dan om erover te zeuren?
Dat zegt ik toch ook.
Mensen moeten dat zelf weten.

Maar ik hoor liever een muziekant dat wat moois speelt op een Propet 10 dan een gare house plaat.
Dus in mijn wereld is "gare house" niet zoveel waard en is dat wegwerp muziek.
Dat betekent niet dat alle house gaar is en zijn natuurlijk ook mooie plaaten gemaakt.
Er zijn immers maar 2 soorten muziek, goede en slechte en dat heeft dus niets met genre te maken:-)

De wijsheid stelt dan creativiteit omhoog gaat zodra er minder mogelijkheden zijn.
Dat is zo'n cliché dat te pas en te onpas wordt gebruikt en voor waar wordt aangenomen terwijl er maar weinig basis voor is. Maak je betere tekeningen met een potlodendoos met 10 kleurtjes of met 500? Als je kunt tekenen krijg je met allebei wel wat moois op papier en hangt het er maar net vanaf wat je op dat moment voor ogen hebt om te maken, waarbij je met de uitgebreide set meer opties hebt uiteindelijk.

Er zijn immers maar 2 soorten muziek, goede en slechte en dat heeft dus niets met genre te maken:-)
Ja precies, dan gaat het dus om kwaliteit en eigenlijk nog meer om jouw smaak. Jouw gare house is iemand anders zijn plezier. Maar lijkt me logisch dat je liever iemand iets hoort spelen dat je mooi vindt.

Laatst gewijzigd:
Dat is zo'n cliché dat te pas en te onpas wordt gebruikt en voor waar wordt aangenomen terwijl er maar weinig basis voor is. Maak je betere tekeningen met een potlodendoos met 10 kleurtjes of met 500? Als je kunt tekenen krijg je met allebei wel wat moois op papier en hangt het er maar net vanaf wat je op dat moment voor ogen hebt om te maken, waarbij je met de uitgebreide set meer opties hebt uiteindelijk.
Waarom denk je dat profesionele bands van te voren een set aan tools uitkiezen waar ze dan hun album mee maken?
De beperking opleggen daar hebben Bowie, Brian Eno en Rick Ruben wel het 1 en ander over te zeggen.
Dus hoe cliché je ook maar denk dat dat klinkt idd met 10 potloden kun je duidelijkere keuzes maken dan met 500 en zullen meer potloden dus geen garantie zijn voor een beter resultaat.

En omdat het voor jouw allemaal weteschappelijk moet: Creating When You Have Less: The Impact of Resource Scarcity on Product Use Creativity

Voor het ene stuk heb je een orkest nodig, voor het ander een solist. Je kunt prachtige tekeningen maken in zwart/wit met 1 stuk houtskool op een A4 of een episch schilderij op een enorm canvas met 500 tubes verf. Als je weet wat je doet kies je wat bij je project/visie past, zoals een Eno dat kan - maar ook een Vangelis (nou ja, die niet meer dan), Jarre, Zimmer, JunkieXL of Martin Gore met hun ramvolle overdadige studios. Als je (nog) niet weet wat je doet kun je misschien beter klein beginnen. Het is allemaal niet zo zwart wit wil ik maar zeggen.

Een grote verzameling hardware = veel afstoffen en proper houden.

Dus voor mij persoonlijk liefst voldoende hardware maar ook niet meer dan nodig is. Je hebt niet superveel nodig om mooie dingen te kunnen maken.

Maar zoals hier al geopperd werd, is dat voor iedereen persoonlijk.

:doei:

Dus tja cliché? Over het algemeen is het wel zo. Natuurlijk niet 100% van de tijd. Nee niets is zwart wit.
Het gaat er ook niet om hoeveel potloden je hebt.
Maar voor je gaat tekenen kies je wel een set uit die het beste voor dat project werken.
Dus in dat opzicht ja het is fijn er 500 te hebben.
Dat zijn er wel te veel voor 1 project dus kiezen we een selectie uit.

Het heeft met de "hackers mentaliteit" te maken.
Hoe kan ik X doen terwijl geen van mijn tools daar een directe optie voor bieden.
Dan een manier vinden om dat wel te doen.
Daar moet je creatief voor zijn en dat is precies wat hackers doen.
In dat process worden ook nieuwe dingen ondekt.
Hackers in de muziek, IT, electronica etc ect.

Qua apparatuur heb k nu wel staan wat ik nodig heb, en misschien zelfs wel enige overkill, maar veel is het niet en het neemt al helemaal niet veel ruimte in...

Boeken, cd's en platen daarentegen... ja ik ben verzamelaar

Back