Krokodillenklemmen

Die blijven goed zitten, maar ze zijn niet goedkoop als je ze los koopt. Ze zijn wel vrij gul met kabels meeleveren bij hun producten.

ik heb zelf de allergoedkoopste bout en kan daar smt ed mee doen.
Alleen voor grote oppervalkte is wat warmer wel handig.
Daarvoor had ik een weller waar de punt heel snel van op ging en die zijn duur.

Is het niet lastig dat daar een plastic hulsje omheen zit? Kun je die klemmetjes zo nog wel goed inknijpen. Aan de andere kant spaart het wel het nodige soldeerwerk uit om zulke kant en klaar kabels te kopen...

lijkt me juist handig. Met rubber krijg je volgens mij geen kinderen.
En maak je ook minder gemakkelijk kortsluiting.

Hoesjes over de klemmen zijn te glad, de klem draait weg bij aaankneipen.

Zie bovenstaande commentaar op Bol. Die ervaring heb ik zelf ook bij dergelijke klemmetjes.

Van zulke heb ik hier ook een aantal, het klopt wel. Maar het is ook een handigheidje dat je in de vingers moet hebben zodat het werkbaar is. Liever dat dan slecht klemmende die om de haverklap losschieten, dat is nog vervelender.

Ik betaal nu liever wat meer dan dat er weer iets aan mankeert. De vorige klemmetjes (van de openingspost) hebben me dagen soldeerwerk gekost om ze aan de snoeren te bevestigen, en uiteindelijk moet ik nu toch weer anderen kopen omdat ze alleen met extreme kracht zijn in te knijpen en ook nog eens snel kapot springen.

Die plastic hoesjes zitten ook op de Soma kabels en daar vind ik het geen issue. Het is inderdaad een handigheidje, voordeel is dat je door de afscherming minder makkelijk onbedoeld contact maakt met andere punten of stekkers waar je dat misschien niet wil.

Gebeurt het bij jouw niet dat het klemmetje bij het knijpen in het plastic hulsje ronddraait?

Gebeurt het bij jouw niet dat het klemmetje bij het knijpen in het plastic hulsje ronddraait?
Nee, alleen opletten dat je hem recht vastpakt zodat de kracht als je knijpt op de handvatten van de klemmen komt.

Dan zal het aan mijn gebrekkige coördinatie liggen. Mijn digitale oscilloscoop heeft zulke klemmetjes waarmee ik heel slecht overweg kan:

klemmetjes.png

Ik denk dat die anders zijn, bij de door @Nap genoemde klemmetjes valt het wel mee als je het even door hebt hoe je dat het beste kunt doen..

Die van Nap heb ik elders ook wel vaker gezien, die moeten wel in verschillende lengtes verkrijgbaar zijn. Ik zou er om te proberen een paar kunnen bestellen.

Hier een closeup van de Soma kabels, deze lijken dezelfde 'hoesjes' over de klemmen te hebben als die bol.com klemmen die ik eerder linkte:
897cec8b266853a4030a2588cc2cf2a4742b31b7.jpg
e8015fd4dc9af20c01dddd96ddc89e2cf6fe7be9.jpg

Ik heb (nog) een Weller, maar tegenwoordig hebben die de reputatie dat ze te duur zijn voor wat je ervoor krijgt. @4-Tek welk merk was tegenwoordig nou wat je moet hebben?

Waarvoor wil je ze gebruiken? Ik hou niet van krokodillenklemmen. Liever die haakjes die je ook wel eens bij multimeters hebt.

Dit type (daarom niet deze exemplaren, kwaliteit me onbekend):

Ze zijn nodig voor mijn experimenteerplank. De krokodillenklemmen klemmen dan om de spijkers en schroeven op die plank.

JBC soldeerstations zijn in een eerder draadje 'ns genoemd, maar die lijken wel vrij stevig aan de prijs te zijn. Als m'n oude Weller uiteindelijk beyond repair stuk gaat, ik denk eigenlijk niet dat ik er echt vele honderden euro's aan zou willen besteden voor iets nieuws. Als je professioneel werkt, okay, maar voor wat hobbyknooien?

Back