Music AI tools topic

Dit is al zover. Het kost enkel nog wat geld aan processing, maar je kan elke acteur, fotograaf, model, stem enzomeer vervangen. Zoek maar naar een nieuwe job ?! Nou ja, ik weet niet welke : opdienen gaat ook al met een robot...
Mooie toekomst komt eraan. 'Mooi ...' huh enkel voor AI dan wel.
Tomorrow feestjes enkel met AI, weg met al die dure dj's.
Ja en tussen mijn post die je citeert en jouw reactie zit nog geen jaar, moet je kijken waar we over een paar jaar zijn?
Het is dat muziek en tracks maken gewoon een leuk proces is maar AI wordt steeds beter en beter, nog geen minuut en hoppa; weer een track en bevalt ie niet dan ff geduld en de volgende variatie is klaar.

Ja en tussen mijn post die je citeert en jouw reactie zit nog geen jaar, moet je kijken waar we over een paar jaar zijn?
Het is dat muziek en tracks maken gewoon een leuk proces is maar AI wordt steeds beter en beter, nog geen minuut en hoppa; weer een track en bevalt ie niet dan ff geduld en de volgende variatie is klaar.
Is echt niet leuk, we horen nu het verschil al niet meer. Creativiteit valt hiermee compleet weg straks. AI Tools zijn best leuk als je daar zelf nog creatief mee kan zijn zoals Synthesizer V pro, maar zoiets als Riffusion slaat echt nergens meer op.

Is echt niet leuk, we horen nu het verschil al niet meer. Creativiteit valt hiermee compleet weg straks. AI Tools zijn best leuk als je daar zelf nog creatief mee kan zijn zoals Synthesizer V pro, maar zoiets als Riffusion slaat echt nergens meer op.
Volgens mij interpreteer je wat ik zeg niet goed of ik begrijp jou niet?
Ik zeg dat muziek en tracks maken leuk is vanwege het proces, je bent lekker bezig en soms vallen dingen goed en heb je een track, da's toch de fun?
Dat heb je niet als je een paar keer klikt op zo'n AI programma, da's niet van jou, dat geeft geen bevrediging vind ik.
Het is hetzelfde idee of je een blik soep opendraait en opwarmt of zelf een lekkere soep met verse ingrediënten maakt, da's de lol van koken.

Ik denk wel dat zo'n AI programma handig kan zijn als je niet kan zingen bijv, dan laat je jouw tekst door AI inzingen want als hobbyist iemand inhuren gaat veel te ver natuurlijk en of je nou een vocaal stukje ergens van internet afhaalt en daar wat in zit te knippen of AI er voor gebruikt is eigenlijk hetzelfde, je gebruikt iets wat niet van jou is.
Ik vind wel als je iets post en gebruikt voor zang of bijv een bepaald instrument AI dat je het dan even meldt, net als bij een vocale sample, da's wel zo netjes vind ik.

Laatst gewijzigd:
Is echt niet leuk, we horen nu het verschil al niet meer. Creativiteit valt hiermee compleet weg straks.

Verschil tussen wat? Er is met dit soort AI niet echt sprake van creativiteit. Het genereren van een rap-track met een gegeven tekst? Er zijn al een miljoen miljard tracks door mensen gemaakt die net zo klinken. Een metal-versie van een gegeven nummer? Ook niks nieuws... :gaap:

Wellicht "dwingt" AI ons meer en meer om anders naar muziek te kijken luisteren. De creativiteit ligt erin om met iets te komen dat echt heel anders is dan wat al is gemaakt, door mensen of door AI.

In het universum van alle mogelijke geluiden liggen in oceanen van ruis en chaos eilandjes met fraaie muziek. Soms zal AI nieuwe eilandjes ontdekken, dat sluit ik echt niet uit, maar ook mensen blijven die mogelijkheid houden. Mensen zijn daarbij in het voordeel omdat het menselijke brein de scheidsrechter is om te bepalen wat muziek is en wat niet. Optimistisch denk ik dan dat AI daardoor op achterstand blijft.

Pessimistisch bekeken kan het zijn dat AI ons brein gaat vergiftigen met pseudo-muziek en dan hangt het ervan af hoe, wanneer en vooral of onze hersenen daar tegen in opstand komen omdat we op een gegeven moment intuïtief wel aanvoelen dat er iets helemaal niet in de haak is. We zullen zien.

Verschil tussen wat? Er is met dit soort AI niet echt sprake van creativiteit. Het genereren van een rap-track met een gegeven tekst? Er zijn al een miljoen miljard tracks door mensen gemaakt die net zo klinken. Een metal-versie van een gegeven nummer? Ook niks nieuws... :gaap:

Wellicht "dwingt" AI ons meer en meer om anders naar muziek te kijken luisteren. De creativiteit ligt erin om met iets te komen dat echt heel anders is dan wat al is gemaakt, door mensen of door AI.

In het universum van alle mogelijke geluiden liggen in oceanen van ruis en chaos eilandjes met fraaie muziek. Soms zal AI nieuwe eilandjes ontdekken, dat sluit ik echt niet uit, maar ook mensen blijven die mogelijkheid houden. Mensen zijn daarbij in het voordeel omdat het menselijke brein de scheidsrechter is om te bepalen wat muziek is en wat niet. Optimistisch denk ik dan dat AI daardoor op achterstand blijft.

Pessimistisch bekeken kan het zijn dat AI ons brein gaat vergiftigen met pseudo-muziek en dan hangt het ervan af hoe, wanneer en vooral of onze hersenen daar tegen in opstand komen omdat we op een gegeven moment intuïtief wel aanvoelen dat er iets helemaal niet in de haak is. We zullen zien.
Ja er wordt heel veel 'gekopiëerd' maar je kan nu ook een nummer laten horen en vragen om een variant dus ook al kom je met vage shit dan komt AI ook met vage shit, die eilandjes van ruis worden gewoon gekopiëerd, al zullen mensen dat minder invoeren misschien.
Als ik nu een track van bijv Aphex Twin invoer dan komt AI met iets wat in de buurt zit en als ik dit dan zou posten als zijnde iets van mezelf zouden leden misschien wel denken dat ik een goede track had gemaakt maar niet is minder waar natuurlijk.

Toch denk ik dat als je in de mood bent voor iets en dan bij AI een riedeltje van jezelf invoert en vraagt om AI daar een variatie op te maken dan vergroot je wel je perspectief en maak je daarna weer zelf een variatie op dat van AI of je loopt een beetje vast in je creatieve proces dan kan AI je op zo'n moment net even een zetje geven, dan vind ik wel weer waardevol maar je moet het wel zien als hulp in je proces, daar is niets mis mee denk ik want uiteindelijk is het toch de reis die je maakt.

Als niemand straks het verschil meer hoort tussen AI gegenereerde muziek en door mensen gemaakte muziek vraag ik me af wat het nut nog is van een Synthforum Contest.....
Ik vind het juist leuk om te horen wat de leden zelf hebben bedacht en zolang we eerlijk zijn tegen elkaar over hoe je je track hebt gemaakt en of daar eventueel bijv een baslijntje of zo van AI bij zit dan heb ik daar geen moeite mee.
Misschien is het wel goed om vanaf de komende contest daar met elkaar 'ns een gesprek over te hebben want ook nu gebruiken mensen soms samples die ze van andere sites af halen dus wat is okay voor de contest uiteindelijk?

Een sample gebruiken is wat anders dan AI een complete track laten uitpoepen......
Vorig jaar juni maakte ik deze track en daar gebruikte ik een vocaal stukje die ik had gedownload van als ik me goed herinner Loopmonkey, paar keer in geknipt, nog even in Simpler en toen gebruikt.
Stel ik laat de vocals op die manier door AI doen met hetzelfde resultaal, mag dat dan niet oftewel; waar liggen we de grens?
Ik denk dat ik er een draadje voor ga maken om met elkaar 'ns wat te bespreken wnat da's wel nodig.

Back