Ladik komt met een integrator module!!

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Ik heb al lang een intergrator voor eurorack. De voltage controlled slew van Doepfer/Serge :P

Door mijn financiƫn op een ouderwetse manier te blijven regelen (zolang dat tenminste nog wordt toegestaan) houd ik het overzicht en weet ik mij is wisselen omstandigheden goed te redden. Veel jongeren die anders dan ik wel "met hun tijd meegaan" zijn inmiddels verslaafd aan hun mobieltjes en hebben gigantische schulden. Leve de vooruitgang! :D

Nee - dan maak ik liever zelf uit aan welke noviteiten ik wel of niet mee doe. Maar die discussie hebben we al zo vaak gehad. Laten we het liever over de modules zelf hebben.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Ik heb al lang een intergrator voor eurorack. De voltage controlled slew van Doepfer/Serge :P

Naar mijn beste weten is een slew limiter geen integrator, maar je kunt dat ook vrij eenvoudig zelf controleren. Wanneer je een constante spanning van 1V aan de ingang van een slew limiter aanbiedt zal de uitgangsspanning van de slew limiter geleidelijk aan tot 1V oplopen maar daar nooit overheen gaan. Biedt je een constante ingangsspanning van 1V aan een integrator aan dan zal de uitgangsspanning ook geleidelijk aan toenemen maar daarbij de 1V passeren en pas met aangroeien stoppen wanneer de maximale uitgangsspanning van de gebruikte OpAmp bereikt is. Voor een inverterende integrator gaat de aangroeiing in negatieve richting waarbij de -1V gepasseerd wordt en de uitgangsspanning vastloopt tegen de maximale negatieve uitgangsspanning van de gebruikte OpAmp.

Ik hoor het graag wat jouw voltage controlled slew van Doepfer/Serge doet... ;)

Je kunt in Belgie bij de post een pre-paid kredietkaart krijgen waar je zelf bepaald welk bedrag je erop zet. En dit gebruiken voor internet aankopen. Ik weet wel niet of je dit aan paypal kan kopelen. Zo behoud je mooi zelf je limieten.

Wellicht is zoiets ook mogelijk in Nederland.

Juist - dat is dus een andere dan de DUSG of de Maths waar men het op Mod Wiggler over had. Die van jou heeft wel een lineaire slew optie.

Zou zoiets als hier onder dan als integrator werken of moet hier bij de vraagtekens dan nog een en ander gebeuren?

slew-integrator.png

Hij heeft dus een exponetiele en een lineaire input.
Dus te-samen met een bipolaire comperator. Hub gaan :)

En werkt de patch uit mijn vorige berichtje met een comparator en je A-171-2 module nu inderdaad als een integrator of niet?

(De gebruikte symbolen voor de comparator en de slew limiter komen uit Patch & Tweak.)

Als ik de post die je eerder deelde snap kun je mijn module als integrator gebruiken.
Maar je hebt wel een comparator nodig.
Heb alleen een die positief doet. Onderdeel uit een envelope follower.

Het is dan wel zo dat jou LƔdƭk module de enige volledig functionele integrator module is.

Juist dat denk ik ook. Een patch bestaande uit een comparator en een slew limiter met lineare CV voor de slew rate kan als integrator werken. Maar om slew limiters dan ook maar gelijk zelf integrators te noemen gaat mij te ver, en leidt vooral tot verwarring. Losse integrator modules werken immers niet hetzelfde als losse slew limiters.

Inmiddels weet ik dat de Ladik integrator module niet via winkels te bestellen is maar alleen bij Ladik zelf. Maar gelukkig heeft een vriendelijk forumlid aangeboden wat van die modules voor mij mee te bestellen. :okdan:

Zojuist heb ik de modules ontvangen! Met dank aan zvezda42 voor het bestellen. :okdan:

Ze zien er alvast heel mooi uit, nu nog testen of ze ook doen wat integrators horen te doen. ;)

Eerste indruk is dat die doet wat die moet doen, behalve bij een hoge "Gain" waarbij de uitgangsspanning wat op drift raakt. Maar dat laatste is (deels) weer te corrigeren met de "Offset" knop.

Ze werken alle vier. En het zijn positieve integratoren, dat wil zeggen dat voor alle tijden t1 vanaf het starttijdstip t0 geldt dat: [imath] \mathrm{U}_{out}(t_1) = \mathrm{U}_{init}(t_0) \, + \frac{1}{\tau} \, \int_{t_0}^{t_1} \mathrm{U}_{in}(t) \, \mathrm{d}t [/imath]

Maar voordat ik ermee verder kan moeten er nu eerst nog wat utility modules in mijn case bij komen om met de integratoren interessante patches te kunnen maken.

Laatst gewijzigd:
Heb om te beginnen twee buffered multiple modules besteld, want dat was iets wat ik gelijk al miste.

Back