Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dan wil ik ook nog wel eens voorbeelden horen met en zonder e.d.Geluidsvoorbeelden of het is allemaal cerebrale flauwekul!
Voorlopig ga ik even geen nieuwe spullen kopen, maar wie weet op termijn ook deze integrator.
Ben vooral benieuwd naar naar de output als je de waveform op de input moduleert. Voor zover ik het snap (en met de afbeeldingen van het modwiggler topic) zou een Square met pulse width modulatie dan als output een een waveform zijn die varieert tussen (saw) ramp up, triangle en ramp down. Wat zou er gebeuren met een golfvorm die je door een wavefolder haalt en daarna door de integrator gooit?![]()

Ha, klinkt goed![]()

@ProgHead hoe ziet je complete plan voor een analoge computer in Eurorack er uit? Heb je een modulargrid ervan gemaakt?
Dat zijn duidelijke tekeningen.
Bedoel je met leaky dat de uigangsspanning langzaam naar 0volt gaat?Het ziet ernaar uit dat de Ladik integrator een "leaky" karakter heeft. Daarom ben ik nu aan het uitvogelen hoe dat in de formule tot uitdrukking kan worden gebracht. Mijn gedachten gaan in deze richting:
Bedoel je met leaky dat de uigangsspanning langzaam naar 0volt gaat?
Simpel gezegd is een integrator toch een spannings gestuurde bipolaire stroombron, waarbij aan de uitgang van de stroombron een capaciteit geplaatst is waarover de spanning wordt gemeten?
Dan kan ik me 3 oorzaken voorstellen van het leaky karakter:
1 - de stroombron is niet perfect, ofwel 0 volt a.d. ingang is geen 0 ampere aan de uitgang van de stroombron.
2 - de ingangsspanning is geen 0 volt als je dat wel verwacht (testen door de ingang kort te sluiten naar aarde).
het gevolg van 1 en 2 kan zijn dat de uitgangsspanning van de module op- danwel af-loopt en niet bij 0 volt stopt.
3 - er zit een parallel weerstand aan de condensator inwendig en/of uitwendig) waardoor de uitgangsspanning van de integrator altijd naar 0 volt drift.
Als ik [imath] \tau_2 [/imath] en de GAIN allebei met een zelfde getal a (ongelijk aan nul) vermenigvuldig dan verandert er niets aan de uitkomst [imath] \mathrm{U}_{out}(t)[/imath]. Dus kan ik [imath] \tau_2 [/imath] en [imath] \tau_3 [/imath] zonder problemen gelijkstellen, want deze gelijkstelling kan steeds door een aangepaste range van de GAIN weer worden recht gebreid. Dus krijgen we als vereenvoudigde formule: