Yamaha Montage M

Er is al veel over gesproken en specificaties waren al gelekt, maar Yamaha heeft nu officieel de Montage M gelanceerd.

De montage beschikt over 3 type klankopwekking: AWM2, FMX en ANX.

Onderstaand een aantal specificaties. Klik hier voor meer informatie.
  • A new synthesis engine called AN-X.
  • A massive expansion of AWM2 elements within a single Part, from 8 to 128.
  • An increase in total polyphony from 256 to 400 notes:
    • 128 for AWM2 Preset Wave
    • 128 for AWM2 User Wave
    • 128 for FM-X
    • 16 for AN-X
  • Twice the preset wave content, from 5.67 Gb in MONTAGE to 9.97 Gb in MONTAGE M.
  • More than twice user wave memory, from 1.75 Gb in MONTAGE to 3.8 Gb in MONTAGE M
  • An increase of available Library locations, from 8 to 16.
  • VCM Rotary effect and “pull out” drawbar behavior on Organ Performances.
  • Pure Analog Circuit 2 improved digital to analog conversion.
    IMG_3762.png

• Duimpje
Duimpjes: Nap
s dat een zekerheid of eerder een gerucht ?

FANTOM Future​

What are you most proud of about FANTOM as a synth?
We are proud that the synthesizer bears the FANTOM name and is constantly evolving to meet the needs of this era’s customers.

What can FANTOM users look forward to soon?
The FANTOM Development Team has been working hard to unveil a massive breakthrough: bringing Analog Circuit Behavior (ACB) to FANTOM. We are excited to share this, plus other new expansions and features, with all FANTOM users very soon.

The evolution of this creative hub continues. Look out for an exciting FANTOM announcement this November.

Het volledige artikel:

Naarmate ik er meer van hoor ben ik minder enthousiast geworden.
Prima workstation wat mij betreft, maar niet beter (of slechter) dan andere workstations.
Ik had meer verwacht van de AN-X en de Free EG's die ik in mijn PLG's heb zijn er ook niet meer.
Ja, dat heb ik ook. Aanvankelijk enthousiast na de eerste lekkages en specs, maar ik heb gisteravond wat verschillende demo's zitten kijken en ik word er toch ook niet heel warm van. Het klinkt allemaal prima en het kan veel, maar de AN-X engine klinkt me toch wel flets/generiek in de oren en de andere geluiden en features zijn toch vooral weer meer van hetzelfde. Lijkt me vooral iets voor stage als je 1 unit wil die alles kan.

Duur instrument met op papier veel mogelijkheden voor synthese, je denkt dus to boldly go in sonic territories where no man has gone before... Maar we krijgen te horen hoe de piano's klinken. 8o)

Als het maar niet weer zo'n monster van Frankenstein wordt waarbij je de synth eerst uit moet zetten en een kabel wisselen voordat je gaat samplen zoals met de Fantom XR, sjezus.

Duur instrument met op papier veel mogelijkheden voor synthese, je denkt dus to boldly go in sonic territories where no man has gone before... Maar we krijgen te horen hoe de piano's klinken. 8o)
Ja ik hoop op nog wat demo's die wat dieper graven in de sound design mogelijkheden als je buiten de lijntjes wil kleuren, want al die standaard orgels, piano's en strings kennen we inmiddels wel.

Het sound design potentieel zit vooral in de overdaad aan mogelijkheden en geluiden in één bak en in de ruimte om veel te stapelen en te moduleren op verschillende niveaus en in het live performance potentieel, maar ja of dat echt bruikbare resultaten oplevert...
Zo'n VA engine moet dan wel echt de moeite waard zijn en zich qua sound onderscheiden van de AWM2 engine anders is het een beetje zinloze toevoeging aan een bestaand concept.

Ahhh,waar is de tijd,1 oscillatortje,een filtertje,...

Onder de indruk raken van een synth doe ik allang niet meer.Maar hoe meer ik hoor,hoe meer ik het begin te appreciëren.Als je met dit speelgoed geen muziek kunt maken, dan denk ik dat je het niet in je hebt.
Het is een workstation, een allrounder, niet voor specifieke doeleinden.
Kopen?Zeker het overwegen waard, maar dat doe ik voor verschillende synths nu.En ik heb nog nooit een Yamaha gehad.

AN-X valt me zeker niet tegen op basis van wat ik nu gehoord en gezien heb. FM-X was al goed. De FX sectie ook. Klavier en bediening lijken top.
AWM2 is ook prima op zich, maar zoals ik het nu zie is die 3,8 GB user memory het grootste minpunt en niet meer van deze tijd. Stop er dan gelijk 50 of 100 in voor die prijs. Dan was er meer potentieel geweest voor (meerdere) echt hoge kwaliteit libraries van gesampelde instrumenten als piano, strijkers, gitaar etc. Aan velocity layers geen gebrek met 128 elements per part.

Ik denk sonisch verrassen synths tegenwoordig niet meer, ze klinken eigenlijk allemaal op hun manier top. Qua geluid van de Montage M ben ik niet onder de indruk, ik heb alles al elders gehoord met minimaal dezelfde kwaliteit. Waar het tegenwoordig op uitkomt is hoe gebruiksvriendelijk de synth is en hoe makkelijk je deze kunt combineren met andere apparaten / computers. Ik denk dat de M daarop wel hoog scoort.

Die ANx vind ik ook maar niets, lijkt alsof het er op het laatst iets is bijgeplakt om de synth eenbeetje apart neer te zetten. Echte PM dat zou iets zijn, waar ze dingen van de VP/VL in zouden zetten...

FM-x ik had graag gezien dat ze RCM van de SY99 erin hadden gestopt en verder geperfectioneert. Wat ik zo lees is dat precies hetzelfde gebeleven als de oude Montage?

Trouwens, ik ken de bak niet super, maar kun je ermee sampelen, dus dat je je eigen waveforms voor het AWM gedeelte kunt gebruiken? Zoals in de SY of heeft het alleen met de sequencer te maken?

Mooie bak, maar niet onder de indruk :)

3800 euro voor de m6.Jaaa,soms is een softsyntje een betere keus.🤥

Ik denk eerlijk gezegd dat ze bij Yamaha weten dat ze de meeste Montage M gaan verkopen aan mensen die alleen maar presets gebruiken en hoogstens wat aan de knoppen draaien om het geluid iets aan te passen. Voor deze doelgroep is dit natuurlijk een top instrument welke waanzinnig klinkt en je alles bij de hand hebt en met de duizenden presetpacks, die vast gaan uitkomen, heb je altijd de sound welke je vindt. Voor de mensen die heel diep willen gaan, biedt de Montage ook veel mogelijkheden, maar dit zal maar een beperkte gebruikersgroep zijn en voor de mensen die vooral de AN toneopwekking willen gebruiken voelt het wellicht wat beperkt….nu maar hopen dat Yamaha nog komt met een AN synth.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze bij Yamaha weten dat ze de meeste Montage M gaan verkopen aan mensen die alleen maar presets gebruiken en hoogstens wat aan de knoppen draaien om het geluid iets aan te passen.
Daar kwam ik met de Motif XS ook op uit, vooral ook door de complexiteit en ondoorgrondelijke/onplezierige user interface. Mooie geluiden, maar van scratch zelf maken? Niet echt een feestje.

Op papier is het natuurlijk schitterend dat je voor iedere nuance van hoe een hamer tegen een pianosnaar aankletst én weer loslaat (om maar een voorbeeld te noemen) een aparte sample kunt instellen, maar in de praktijk ga je (ik) dat niet zelf lopen doen natuurlijk. Qua UI kan ik me voorstellen dat Yamaha stappen heeft gemaakt (hoewel, Yamaha maakt dingen altijd nodeloos ingewikkeld), qua complexiteit is het alleen maar meer geworden lijkt me.

Dat zou de Montage verkoop kelderen volgens mij.
Als ze het slim doen niet. Eerst Montage tijdje uitmelken, dan met een goedkopere uitgeklede variant komen als MODX en eventueel een AN-only variant met lekker veel knoppen maar zonder FM-X en AWM2. Dan verkoop je in totaal misschien juist wel meer. Maar Yamaha zou Yamaha niet zijn als ze die kans gewoon laten liggen.

Overigens worden de eerste Montage 8 (vlaggenschip van het eerste model) al voor rond €2.500 gedumpt. Hoop synth voor relatief weinig

Laatst gewijzigd:
... voor iedere nuance van hoe een hamer tegen een pianosnaar aankletst én weer loslaat ...

Weer die piano... :D Als iemand dat zo graag wil, koop gewoon een echte piano, denk ik dan.

De keyboardjes van Yamaha klinken trouwens best goed, voor 10% van wat deze Montage kost heb je eentje met een pianoklank die tot wel 90% in de buurt komt. En voor 99% van de gebruikers goed genoeg is...

Hoewel de klanken uitstekend zijn, krijg ik geen connectie met Yamaha klanken,een je ne sais pas gevoel.Vandaar dat ik nog nooit iets van Yamaha gekocht heb.Hoewel de wieg van FM synthese bij Yamaha ontstaan is(toch commercieel)en ik fan daarvan ben, toch nooit Yamaha gedachten gehad.
Maar wat vandaag niet is, morgen misschien wel.....

Weer die piano... :D Als iemand dat zo graag wil, koop gewoon een echte piano, denk ik dan.

De keyboardjes van Yamaha klinken trouwens best goed, voor 10% van wat deze Montage kost heb je eentje met een pianoklank die tot wel 90% in de buurt komt. En voor 99% van de gebruikers goed genoeg is...
Voor stage is het natuurlijk geweldig om al die sounds in 1 ding te hebben, en ik denk ook dat de Montage daar grotendeels op gericht is.

Maar dan nog, zo'n synth engine kun je natuurlijk ook 'misbruiken' voor exotische sounds. Pak zo'n piano, draai er een agressief filtertje in met veel resonance en misschien een layertje zaagtand en het klinkt al heel anders, maar wél met al die nuances in de klank. Dat kan dus best gaaf zijn.

Hoewel de klanken uitstekend zijn, krijg ik geen connectie met Yamaha klanken,een je ne sais pas gevoel.Vandaar dat ik nog nooit iets van Yamaha gekocht heb.Hoewel de wieg van FM synthese bij Yamaha ontstaan is(toch commercieel)en ik fan daarvan ben, toch nooit Yamaha gedachten gehad.
Maar wat vandaag niet is, morgen misschien wel.....
Ik vind de Yamaha klanken juist erg mooi, van de 'grote 3' hebben zij imo de mooiste piano's aan boord. Voor mij is het meer de vorm waar het in gegoten is dat me tegenstaat, dat workstation-achtige met waanzinnig veel menu diven en veel te veel lagen en parts en performances etc.

Zo heeft elke fabrikant zijn fans.Ik had allang een K2700 gekocht,maar ze hebben enkel met piano keybed in uitvoering.

Back