Modular -> Probe -> Scope?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Mijn scope heeft een degelijke probe voor het onderdrukken van storingen en meetfouten:
probe.jpg

Maar dat is zo niet op een fatsoenlijke manier aan mijn modular te koppelen. Dus als ik dat wil doen gebruik ik een coax snoer, en een verloopstekker van coax naar Eurorack jack plug. Maar daarin mist dan weer de probe waardoor ik onnodig risico loop op storingen en meetfouten. Hoe is dat het beste op te lossen?

lijkt me niet zo belangrijk als je audio en cv op je scope wil laten zien.
Al zou je een mono mini jack aan de probe hangen zal dat denk ik prima gaan.

Aan de ene kant van het snoer zit de probe maar aan de andere kant zit geen stekker maar een systeem met klemmetjes om in een circuit te kunnen meten (zie foto). Ik zie niet hoe ik daar een jack plugje aan vast kan maken, behalve dan door het snoer door te knippen en er dan zelf een Eurorack jack plugje aan te solderen, wat ik liever niet doe...

Heeeeel lang geleden heb ik ooit zelf probes gemaakt , omdat die krengen toen zo duur waren.
Later had ik diy een goed afgeschermde module wie de conversie deed.

Dus zelf een smalle probe eurorack module maken wie er tussen kan voor 1x - 10x -100x ?
Schakelaartje dus voor de verzwakking
Zo moeilijk was het niet , bnc chassis connector in en [ bij mij banaan en jack] uit connector naar keuze
Wat kleine weerstandjes en condensatoren.

Zoeken op "diy oscilloscoop probe schematic" ;)

succes

Ziet er ook handig uit, maar dan mist de probe.

Volgens mij is zo'n kabel prima voor dit doel. Het onderdrukken van meetfouten wat je probe doet is vooral belangrijk voor metingen in schakelingen, waar je niet wil dat de meting je impedanties verandert. Maar je meet hier signalen tussen modules, en als het goed is zijn al je modules met iets van een uitgangs-buffer uitgerust zodat de werking niet afhankelijk is van de ingangs-impedantie van de volgende buffer. Dus ook je scope zou hier niet veel in moeten veranderen.
Als ik zelf zoiets zou solderen zou ik een weerstandje tussen de twee aders zetten, ergens rond de 10k zou goed moeten zijn. Dat is ongeveer de ingangs impedantie die een module verwacht aan zn uitgang te zien.

Als je wel graag je probe wil gebruiken kan je voor een low-budget oplossing ook gewoon een 3,5mm plug kopen, de achterkant eraf schroeven en daar je probe aan hangen. Aarde klemmetje aan de aarde en de probe zelf aan het signaal.
Deze zou prima moeten werken

Ik koop alleen modules met gebufferde in- en uitgangen om problemen voor te zijn. ;)

Of je maakt er meteen een testkastje van. Onderstaande heb ik jaren geleden gemaakt en best vaak gebruikt:
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-23 om 16.53.57_b7637aab.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-23 om 17.00.02_beaa41d8.jpg

Vlnr: bnc, 6,3mm jack, 3,5mm jack, rca, banaan, gnd

Zo'n connectie module met verschillende stekkertypes is inderdaad ook handig. Als ik ruimte over houd in mijn rack komt die er ook nog, maar heel urgent is dat niet. Als een probe voor de scope voor externe metingen aan modules niet essentieel is dan is onderstaande (een coax snoer met een verloopstekkertje) wellicht toch de eenvoudigste oplossing:
oplossing.JPG

En die heb ik ook al in huis. Het scope snoer met probe en klemmetjes houd ik dan voor metingen aan losse circuits of binnenin apparatuur. :)

Back