Mix advies gevraagd

Kobboi

Ouwe rot
Dag allen, ik heb een vraag over hoe een specifiek mixing probleem op te lossen. Het gaat over de track hieronder. Op mijn studiomonitoren klinkt de 808 kick mooi en vol, en geeft ie best wel wat warmte en drive aan de track eens ie erin komt (rond 1:00). Maar op kleinere speakers gaat dat helemaal verloren. Hoe kan ik de mix wijzigen zodat dat beter vertaalt naar kleinere speakers? De balans tussen de geluiden veranderen? De kick processen? Alle tips zijn welkom!

Waarschijnlijk komt het gewoon omdat die kleine speakertjes het laag van je 808 kick niet kunnen weergeven en je studiomonitoren wel. Wat je zou kunnen doen is je mix beluisteren op een paar van die goedkope pc speakertjes en dan net zolang aan je 808 kick knutselen tot het daarop het acceptabel klinkt.....en op je studiomonitors.

ik kijk soms naar yt video's over zulke zaken en ik kan t heel kort samenvatten wat men zegt: kies een andere kick, of layer m met iets dat freq heeft zodat je 'kick' krijgt in t gebied dat die kleine prulletje kunnen weergeven, en dan kan je mits wat eq'en ze blenden eventueel. Maar als de luisteraar naar pulp speakers luistert, is dat (voor mij) eerder zijn probleem en niet t mijne. Mijn vrouw snapt ook niet waarom ik zeg dat ze muziek moet luisteren op de blue tooth speaker ipv op haar telefoon, is voor haar allemaal t zelfde. Tja :D

Eq en filter op kick probeer eens een dikke dip van 50% op 50hz! (met parametrische EQ)
En volume 3/6/9 db naar beneden. Verder zijn er veel tips over hoe je tracks goed klinken op speakers en telefoons.

ik kijk soms naar yt video's over zulke zaken en ik kan t heel kort samenvatten wat men zegt: kies een andere kick, of layer m met iets dat freq heeft zodat je 'kick' krijgt in t gebied dat die kleine prulletje kunnen weergeven, en dan kan je mits wat eq'en ze blenden eventueel. Maar als de luisteraar naar pulp speakers luistert, is dat (voor mij) eerder zijn probleem en niet t mijne. Mijn vrouw snapt ook niet waarom ik zeg dat ze muziek moet luisteren op de blue tooth speaker ipv op haar telefoon, is voor haar allemaal t zelfde. Tja :D
Het gaat me niet echt over telefoonspeakers, zelfs op mijn sonos klinkt het niet helemaal ok (maar wel beter dan op mijn laptop speakers). Maar ik zal het layeren eens uitproberen.

Eq en filter op kick probeer eens een dikke dip van 50% op 50hz! (met parametrische EQ)
En volume 3/6/9 db naar beneden. Verder zijn er veel tips over hoe je tracks goed klinken op speakers en telefoons.
Dank voor de 50hz tip, zal het uitproberen.

Waarom moet het volume naar beneden met 3/6/9 db? Staat ie nu te luid? Of is dit een gouden regel van het mixen?

Dank voor de 50hz tip, zal het uitproberen.

Waarom moet het volume naar beneden met 3/6/9 db? Staat ie nu te luid? Of is dit een gouden regel van het mixen?
Nee sorry, per 3db is het hoorbaar, was voor je kick bedoelt

50hz dikke dip? De grondtoon van de 808 kick zit rond de 48 a 51 hz, dus daarmee maak je de kick waarschijnlijk niet beter.
Je kan eens kijken of je een EQ piekje rond de 100 hz helpt, oftewel een octaaf hoger dan je kick (eerst ff checken waar de grondtoon zit)
Dat is de eerste boventoon van je kick en versterkt dus het geluid als je niet te veel db erbij EQt.
Je zou evt wat licht distortion kunnen gebruiken om wat meer boventonen in je kick te krijgen, die je dan een kleine EQ boost kan geven.

Ik zou idd ook iets van boventonen toevoegen. Distortion of saturator op een send. De grondtoon weg filteren en met eq ergens iets laten pieken dat je telefoon kan weergeven.

Proberen kan geen kwaad..

Screenshot 2024-01-25 at 11.38.12.png

Ik heb wat zitten sleutelen aan de kick:
- staat sowieso enkel db stiller
- dipje rond de 51hz van - 3db, en alles onder 25 hz weggefilterd
- heb via een send rond de 200 hz een hele lichte saturatie gegeven.

Ik hoor de kick nu duidelijker op mijn laptop speakers, maar heb nu ook wel het gevoel dat de hele track wat bas mist. Mijn monitorsituatie is niet ideaal, dus het kan aan mijn ruimte liggen. Hoe horen jullie de track? Teveel of te weinig lage tonen?

Op mijn systeem absoluut vooruitgang, de kick was in eerste post rommeliger dan nu. Je kunt wel naar 35hz hoor ipv 25hz wegfilteren.

Nog wat extra informatie om te bekijken en om mee te experimenteren, dan hiervoor. De kick is opgenomen met een Focusrite Composer, met een bass enhancer, lijkt erg op wat @flyweight zegt over Ableton's Glue Compressor met de "low frequency extender". Dus deze video is zeer relevant.

Mijn motto is altijd: twijfel je, zoek een andere kick. Niet te veel door rommelen om het beter te maken, soms kan een kick solo zo mooi zijn, maar het moet wel in het geheel passen.
Aan de andere kant als je van sounddesign houdt kun je echt super veel leren van het proces.. layeren, anders exciten. Ik vind dat tegek.
Deze plug is gratis. Thump one Thump One

Aan de andere kant als je van sounddesign houdt kun je echt super veel leren van het proces.. layeren, anders exciten. Ik vind dat tegek.
Deze plug is gratis. Thump one Thump One
Jazeker en dat doe ik ook wel, maar bij een kick kom ik er zelf altijd wel vrij laat achter dat ie dan eigenlijk helemaal niet in de track past, en dan krijg ik meestal het beste resultaat als ik hem gewoon vervang en van daaruit weer alle sound design doe. Ik doe bij aanvang van het maken van een track meestal niet veel met de kick, omdat ik er vaak achter kom als de track klaar dat ie eigenlijk helemaal niet in de mix past. Thump One heb ik geinstalleerd maar nog niet geprobeerd, kan het meer dan Kick 2?

Ja helemaal eens hoor soms wil je track bouwen en soms wil je door. Ik heb Eén Ableton project waar ik de meeste kicks in bewaar.

Nou ik heb kick 2 heel even geprobeerd maar om nu weer geld uit te geven, vond Thump one direct goed genoeg als complimentaire tool. Maar ik maak ook graag analoge kicks die ik dan weer mangel in m’n drumlogue

Back