Plugins op een server draaien, gratis!!! (AudioGridder)

Roonan

Lang lid
Schermafbeelding 2024-02-26 154655.png

Ik werk op een iMac Pro voor mijn studio werk. Op zich werkt dat prima, maar sommige plugins trekken best wat resources, waardoor ik mijn buffersize moet verhogen om drop-outs te voorkomen. Ik heb in het verleden wel wat UAD spul gehad en ik ben ook op de hoogte van de Soungrid hardware van Waves. Op zich mooi spul, zij het duur, maar nog vervelender, het werkt alleen met eigen software. Ik heb even verder gezocht of er inmiddels meer mogelijk is. Zo kwam ik bij AudioGridder uit. Een freeware tool om plugins (AU, VST2 en VST3) op een remote computer te draaien via een Lan aansluiting.

Mijn eerste reactie was: dat kan nooit veel zijn en de diverse reacties die ik her en der kon vinden waren op zijn zachtst gezegd verdeeld. Ik heb toch de moeite genomen om het te proberen en ik kan niet anders zeggen dat dit echt een waanzinnig goed stukje software is. Althans, voor mij (iMac Pro + Mac Mini M2). Je installeert op de server de server kant en de gewenste plugins. Op de DAW computer installeer je de plugin. Als je deze plugin in je DAW laadt, dan kan je vervolgens de plugins selecteren die je op de server hebt geïnstalleerd. En daarna werkte het gewoon. Geen merkbare latency, geen dropouts, ik kan de plugins gewoon bedienen vanuit de DAW. Ik was helemaal verbaast hoe goed het werkte. Perfect is het nog niet. Zo moet je de controlls soms zelfs mappen en plugins die vergaande integratie hebben werken ook niet altijd zoals het hoort, maar dat is gewoon een kwestie van plannen welke plugins je op welk platform draait.

Hieronder kan je zien hoe het werkt:

Mocht iemand vragen hebben of meer willen weten, dan hoor ik het wel. Ik ben echt heel enthousiast tot nu toe en het lijkt een geweldige oplossing als je meer plugins wilt draaien zonder gelijk een nieuwe computer te hoeven inrichten. Ik gebruik nu de goedkoopste Mac Mini M2 en die doet met gemak 20x Diva op Divine. Ik kan ook evenzoveel Falcon's draaien. Dat allemaal zonder glitches of andere ellende. Latency is slechts een paar milliseconden.

Hoe zijn je ervaringen tot nu toe? Nog steeds goed? Ik sta op het punt twee Mac mini m4 base models aan te schaffen en deze software als oplossing te gebruiken. Gebruik je een thunderbolt kabel voor de netwerk connectie? Ben erg benieuwd naar je ervaringen :)

Ik heb het al even niet meer nodig gehad, maar mijn bevindingen waren doorgaans heel positief. Ik heb de verbinding via ethernet. Ik heb volgens mij toen ook thunderbolt geprobeerd geloof ik, maar dat maakte niet zoveel uit. Ik had alleen wel wat glitches (in Bitwig) als ik mijn tweede scherm ook gebruikte voor plaatsing van de plugins die remote draaide, maar dat komt volgens mij door de beperkingen van de video kaart in combinatie met de DAW. Dat had echt met veel bewegende beelden in de plugins te maken. Ik durf niet te zeggen of twee servers (of meer) impact heeft op de performance, maar ik denk dat het prima moet werken. Ik kan echter geen enkele garantie geven, want er spelen natuurlijk vele factoren mee zoals, OS versie, DAW keuze, netwerk performance, etc.etc.

Oke top bedankt voor je feedback. Zie net ook dat ethernet alsnog veel sneller dan thunderbolt is dus dan ga ik daar voor. Het lijkt me dat ik met 20 cpu cores eerst wel genoeg reken kracht heb dus meer dan twee server units gaan het niet worden. En ik snap dat je geen garantie kunt geven, je feedback is al waardevol genoeg :) voor wat ik zo online kan vinden zijn er genoeg goede verhalen en reacties om er op te vertrouwen dat het gaat werken. Bedankt!

Oei, even een kleine bummer. De Mac mini m4 base model heeft maar 4 performance cores. Zoals in veel video's te zien worden bij audio productie de efficiency cores niet tot nauwelijks gebruikt in de meeste daws. 6 ongebruikte cores van de 10 is erg jammer.

De m4 pro geeft betere specs: 12 core 8p & 4e, en de 14 core 10p & 4e.
Daarmee valt het mooie idee van twee base model mac mini's toch een beetje door de mand en is een pro chip misschien toch meer waar voor z'n geld (2x4p=8p vs. 1x8p of 10p).

Wellicht bruikbare info mocht er iemand in dezelfde beslis fase zitten :)

je hebt ook nog verschil tussen 1GB en 10 GB ethernet he tussen de m4 mac mini modellen

Ja thanks voor de tip, had al even research gedaan maar de makers van Viena Pro zelf zeggen dat dat verschil voor deze toepassing niet uit maakt.

Overigens sinds ik van de intel mac pro 2019 naar de m2ultra studio ben gegaan heb ik AG niet meer gebruikt eigenlijk
Ben van 512 samples, large buffer 44.1 khz naar 128 samples, small process buffer en 48Khz gegaan.

Ik wacht op de m4 ultra studio, dan kan ik wss naar 96khz en 64 samples buffer...bijna realtime.
De single core power van de m4 tov m2 is ongeveer 60% meer power, echt insane. geen AG meer nodig en met de ultrachip ook genoeg Multicore, zullen wel 24 perf cores en 32 efficiency cores ofzo worden. gewoon het dubbele van de MAX M4

Dit lijkt me heel handig, je oude computer gewoon houden om je nieuwe te ontlasten waardoor je misschien ook niet meer op zoek hoeft naar het nieuwste/snelste en dus duurste moederbord/processor voor je nieuwe computer. Stroomconsumptie effect wel nadeel natuurlijk.

Overigens sinds ik van de intel mac pro 2019 naar de m2ultra studio ben gegaan heb ik AG niet meer gebruikt eigenlijk
Ben van 512 samples, large buffer 44.1 khz naar 128 samples, small process buffer en 48Khz gegaan.

Ik wacht op de m4 ultra studio, dan kan ik wss naar 96khz en 64 samples buffer...bijna realtime.
De single core power van de m4 tov m2 is ongeveer 60% meer power, echt insane. geen AG meer nodig en met de ultrachip ook genoeg Multicore, zullen wel 24 perf cores en 32 efficiency cores ofzo worden. gewoon het dubbele van de MAX M4
Wat een genot! Helaas is dat boven mijn prijs klasse, maar geef je groot gelijk als je de bestedingsruimte hebt.

De benchmarks geven trouwens aan dat de m4 pro 14 core de m2 ultra bijna evenaard op multicore performance, bizar. Jammer dat de prijsopbouw zo scheef is ten opzichte van m4 base model. Ik ga het allemaal nog even laten bezinken maar neig toch meer naar de 14 core m4 pro nu..

Wat een genot! Helaas is dat boven mijn prijs klasse, maar geef je groot gelijk als je de bestedingsruimte hebt.

De benchmarks geven trouwens aan dat de m4 pro 14 core de m2 ultra bijna evenaard op multicore performance, bizar. Jammer dat de prijsopbouw zo scheef is ten opzichte van m4 base model. Ik ga het allemaal nog even laten bezinken maar neig toch meer naar de 14 core m4 pro nu..
ja dat klopt maar de ultra chip zijn 2 x een M4 Pro/Max gekoppeld dus dubbele multicore, dus als de m4 nu al gelijk is aan de m2ultra dan is de m4ultra het dubbele , lekkah

ja dat klopt maar de ultra chip zijn 2 x een M4 Pro/Max gekoppeld dus dubbele multicore, dus als de m4 nu al gelijk is aan de m2ultra dan is de m4ultra het dubbele , lekkah
Klopt, heel erg relaxt! Al blijf ik de Ultra configuratie voor audio productie nog steeds onrendabel vinden omdat het ook vooral om GPU cores gaat waar je voor betaald. Maar goed, laten we on-topic blijven haha.

Prachtige oplossing deze software en zoals eerder genoemd, mooie oplossing om niet steeds het nieuwste van nieuwste te hoeven. Daarnaast ondersteund het windows & mac systeem in 1 systeem wat ik begreep. Ook best uniek en handig voor sommigen.

En dan te bedenken dat het gewoon gratis is. Ik heb toen contact met hem gezocht of het een idee was om het door te ontwikkelen tot een commercieel product inclusief hardware, maar dat zag hij (nog) niet zitten. Leek me wel een leuk project vanuit een ondernemers oogpunt. Maar zo gratis is natuurlijk wel leuker voor de hobbyisten onder ons.

Er waren in het verleden wel regelmatig updates, 1.20 is er alweer een hele tijd zonder updates. Ik vermoed dat er op de achtergrond al wat gesprekken gaande zijn.

Maar is dus volop speculatief van mijn zijde

Gisteren geïnstalleerd, oude PC als server, draait inderdaad probleemloos. Geweldig dat dit gewoon gratis is. Was wel even ontdekken dat ik op het linker server ikoontje moest klikken om van 'not connected' naar verbonden met de andere PC te gaan. Bij installeren op het server gedeelte vindt ie automatisch de vst's.
Er is wat latency bij het draaien aan de controls van de vst die op de server staat maar valt prima mee te werken. Aanrader als je tegen de grenzen van je CPU aanloopt.

Back