Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Maar geld verdienen met muziek is historisch altijd een kwestie geweest van het live uitvoeren voor betalend publiek. Van de minstreel van vroeger tot de straatartiest danwel stadionact van nu. Gezien alle uitverkochte concerten en festivals zal dat voorlopig niet anders zijn.
Uitvoeren en optreden zijn inderdaad al eeuwenlang een mogelijkheid tot transactie, voor de uitvoerende muzikant hét ding, dikwijls naast lesgeven.
De minstreel mocht overigens blij zijn met wat hem toegeworpen werd, plus een warme maaltijd; Franz Liszt kreeg in de 19e eeuw waarschijnlijk voor zijn recitals een flinke bom duiten en een Porsche (vroeg model natuurlijk)
Maar de geldelijke transactie is ook al eeuwenlang de basis van het economische gezelsschapsspel, waar we tegen wil en dank aan meedoen. De componist kreeg een opdracht van de markies en streek ook nog wat op
van de bladmuziek die links en rechts op de standaards belandde. Daar kwam inderdaad de afgelopen eeuw de geluidsdrager bij, een leuke uitbreiding van het verdienmodel.
Dat een bepaald product het niet meer zo goed "doet" , dat is ook historisch normaal.
Dat de status van de geluidsdrager echter veranderd is van betaald product naar zie-maar-wat-de-gek-er-voor-geeft (niets, hij heeft het al gestolen ;) is echter wel een heel specifiek nieuw ding van deze eeuw.
Nogmaals, de bakker vangt, ook deze eeuw, nog steeds geld voor zijn brood. Zal je zien dat A.I. er voor gaat zorgen dat je straks brood kan rippen van internet....

k ben, zoals velen hier, een oude rot. De hypotheek is bijna afgelost en ik zing, schrijf en pingel het wel uit tot mijn pensioen. Dankbaar en tevree.
Ik ben, net als iedereen, erg benieuwd, waar de componist, de liedjesmaker (m/v/x) over 20 jaar staat. Of er nog sprake zal zijn van betaald werk.
Of dat het leeuwendeel uit de data-mangler van Udio Jürgens komt- en de poen op Udio's bankrekening.

Achja en vroeger had men de Gele Gids... en blah blah. Tijden veranderen mensen. Diegenen die het zo frictieloos mogelijk maken voor de consument winnen. Plain and simpel.

Och, we hebben hier in het dorp nogal wat shoarmazaken en pizzeria's gehad, met bezorging om het allemaal frictieloos te maken. Zijn allemaal weer verdwenen. De snackbar waar je de vette hap zelf moet halen door weer en wind bestaat nog steeds.

Dat de status van de geluidsdrager echter veranderd is van betaald product naar zie-maar-wat-de-gek-er-voor-geeft (niets, hij heeft het al gestolen ;) is echter wel een heel specifiek nieuw ding van deze eeuw.
Nogmaals, de bakker vangt, ook deze eeuw, nog steeds geld voor zijn brood. Zal je zien dat A.I. er voor gaat zorgen dat je straks brood kan rippen van internet....

Simpelweg dat technologie de schaarste heeft opgeheven in het geval van de geluidsdrager en daarom heeft die geluidsdrager z'n economische waarde verloren. In het geval van brood blijft er schaarste en het brood blijft dan ook economische waarde houden. AI kan wellicht ervoor zorgen dat je granen e.d. efficienter kan verbouwen enzo, met een geringere schaarste gaat de prijs naar beneden, maar weggeven zal de bakker niet zo snel doen...

Verder denk ik dat voor de meeste mensen hier op het forum deze discussies niet zo heel interessant zijn, althans niet voor hun eigen situatie. Een verdienmodel? Voor de meesten is de muziek en met alle bijkomende gear echt een verliesmodel... :D

Verder denk ik dat voor de meeste mensen hier op het forum deze discussies niet zo heel interessant zijn, althans niet voor hun eigen situatie.

Deze discussie gaat over de toekomst van muziek én over de werking en disruptie via technologie in het algemeen.
Er is geen "eigen situatie" die daar vroeg of laat niet door beïnvloed wordt of zal worden
Ik zou niet voor andere mensen durven beweren, dat dit voor hen geen interessante materie is...

De meesten van ons zijn op dit forum terecht gekomen, omdat we liefde hebben ontwikkeld voor onze idolen, hun instrumenten en wat ze daar allemaal uith(a)al(d)en, de subculturen die tot onze verbeelding spraken en spreken.
Voor hen was er, vroeg of laat in hun muzikantenleven, een verdienmodel in het maken van muziek, tijd en ruimte om te experimenteren, platenmaatschappijen met budgetten die dat ondersteunden......

Maar inderdaad, de meeste forumleden verdien(d)en ergens anders hun bruinbrood mee en beleven daarnaast onwijs veel mooie momenten met zaagtand, blokgolf en bits.
Ik wens hen toch minder disruptie toe dan veel van mijn collega's (zeker jongere collega's!) in de muziek en podiumkunsten deze eeuw al hebben moeten verstouwen :)

Laatst gewijzigd:
Als iemand werkelijk wat wil verdienen moet hij of zij beroemd zijn en heel veel optreden.
Optreden is zeer afmattend en soms ook nog eens slopend voor de gezondheid.
En : niet voor één gat te vangen zijn.

En een Fan-base maken op welke manier dan ook.

Het mooiste vind ik nog om genres in elkaar over te laten lopen. Creativiteit ten top.
Als voorbeeld hobby`s en ook wel beroepen soms die met elkaar verwant zijn zoals.:
@Vermaak en entertainment kan zijn voor schoonheid het mooi bezig houden als ook voor nuttig bezig houden (ondewijs)
@De kunst om iets te schrijven waar een ander zijn voordeel mee kan doen over een serieus onderwerp.
@Poezie waar het gaat om de schoonheid van de taal.
@Verwant aan dicht kunst.
@Zang kunst waar het om de sfeer van het geluid gaat.
@Fotografie kunst overal kan men het woord kunst achter denken omdat iets wat echt kunst is niet iedereen even makkelijk kan.
@Schilder en teken kunst om dingen die nog niet bestaan alvast vorm te geven.
@Bewegende film met geluid die mensen aanspreekt.
@Toneel spel waarbij vaak een situatie uitgebeeld wordt uit het dagelijks leven.
@Verwant aan cabaret in vaak in samenspel met atributen en zang.
@Een zij tak van absurditeit en gefinggeerde situaties richting abstact en niet bestaande situaties.
@dan alles wat te maken heeft met het maken
fysieke spullen ervoor zoals electronica, software, bewerking met hout, metaal, aankleding.
@Kunst van de estetische afwerking, het tot zijn recht laten komen in ruimtes, Achitectuur enz.
@Beeldende kunst ontwerp als ik aan grotere dingen denk ook over het mooi inrichten en akseptabel maken zoals we dat eerder gewend zijn.
@De kunst om het allemaal vol te houden zoals gezondheid en sport.
Vijftien thuis bezigheden opgenoemd.

Bovenstaande had ik bij Youtube getypt en ze hadden het weer ingekort of gedeeltelijk weggehaald.
Maar ik bewaar alles en vind het terug op steekwoorden.

Deze discussie gaat over de toekomst van muziek én over de werking en disruptie via technologie in het algemeen.

De discussie spitste zich vooral toe op het verdienen aan muziek, daarom mijn opmerking.

Voor hen was er, vroeg of laat in hun muzikantenleven, een verdienmodel in het maken van muziek, tijd en ruimte om te experimenteren, platenmaatschappijen met budgetten die dat ondersteunden......

Tegenwoordig is dat niet meer nodig. Met een betrekkelijk gering budget kun je op een zolderkamertje in je vrije tijd naar hartelust experimenteren en fantastische muziek maken. Online zetten en iedereen kan het beluisteren. We leven in een geweldige tijd.

Maar inderdaad, de meeste forumleden verdien(d)en ergens anders hun bruinbrood mee en beleven daarnaast onwijs veel mooie momenten met zaagtand, blokgolf en bits.
Ik wens hen toch minder disruptie toe dan veel van mijn collega's (zeker jongere collega's!) in de muziek en podiumkunsten deze eeuw al hebben moeten verstouwen :)
Met een betrekkelijk gering budget kun je op een zolderkamertje in je vrije tijd naar hartelust experimenteren en fantastische muziek maken. Online zetten en iedereen kan het beluisteren. We leven in een geweldige tijd.
allebij spot-on denk ik.
Als het puur gaat om plezier te maken met muziek zonder druk om er aan te verdienen dan is het makkelijker en laagdrempeliger dan ooit om te beginnen.
Dan gaat het nu puur om hoe veel je wilt (en kunt) uitgeven aan een hobby :)

En inderdaad.. knal het op internet en iedereen kan het horen. zorgt natuurlijk ook voor veel meer concurrentie als je wil opvallen/doorbreken/of er je werk van wil maken...
Maar puur voor de hobbyist (zoals veel van ons zich toch zullen noemen) die zijn hobby beleeft zonder die druk is het een prachtige tijd!
40 uur per week zwoegen aan een fulltime job, en dan al het zuurverdiende geld daarna wegpissen aan veel te dure hobby-hardware!! thats the life!

Dat dit voor de professional totaal niet opgaat en dat die compleet andere zorgen kent geloof ik meteen. En ik leef mee hoor (zoals ik dat doe met elke beroepsgroep die het door bepaalde technologische vooruitgangen lastiger krijgt),

Maar ja... dat is voor mij toch een beetje "ver van mijn bed show". Even vanuit het perspectief van de 100% hobbyist die ik zelf ben:
Dit is toch stiekum wel een beetje van alle tijden en word er in de geschiedenis wel vaker veel flexibiliteit van de mens gevraagd om mee te varen op die golven. Zeker als het gaat om iets wat je professioneel doet.
Als je als muzikant je geld wil verdienen heb je denk ik ook niet altijd meer de luxe om het als iets puur artistieks te zien. het is dan ook gewoon werk, en dat is (weet ik uit eigen professionele ervaring) niet altijd even leuk en loont ook niet altijd naar inzet. Daarnaast kan de werk-eis ook dynamisch zijn. Daar word soms best veel van ons allemaal gevraagd.
Ikzelf kijk in mijn professionele leven (heeft niets met muziek te maken) bijvoorbeeld ook naar de skillset die ik nodig heb om relevant te blijven en probeer daar ongeacht hoe leuk het is toch tijd in te steken.... dat allemaal zodat ik mijn hobby kan blijven bekostigen.
Maar soms is het botte pech en word je ingehaald door de tijd/technology... net als die sympathieke videotheekhouder in de 80s en 90s... die doet nu ook wat anders.

Of zie ik iets over het hoofd wat de struggle van de muziekant uniek maakt?

Maar soms is het botte pech en word je ingehaald door de tijd/technology... net als die sympathieke videotheekhouder in de 80s en 90s... die doet nu ook wat anders.

Ik denk dat dit goed klopt. Naarmate de tijd vordert veranderen, verdwijnen en ontstaan er beroepen. Met de intrede van de computer in de vroege jaren '80 waren veel mensen bang door de computer 'vervangen' te worden, en er ontstond ook een aardschok in bijvoorbeeld administratieve functies. Ineens moest juffrouw Jannie van de boekhouding op cursus omdat ze niet langer journaalvellen in moest vullen met pen en dan de hele handel optellen met een rekenmachine-met-rol, maar plots moest het op een computer. De hilarische grappen van juffrouw Jannie die dan een diskette kopieerde op het kopieerapparaat en het scherm met Typex te lijf ging bij fouten waren natuurlijk niet van de lucht. Sommige juffrouw Jannies vonden het maar niks en zijn wat anders gaan doen. Of ze verloren hun baan omdat ze niet mee konden komen of overbodig werden. En natuurlijk moest er een systeembeheerder, applicatiebeheerder en helpdesk komen wat weer voor nieuwe werkgelegenheid zorgde. Nu kunnen we ons niet meer anders voorstellen, maar 40 jaar geleden had dit net zoveel impact als AI nu.

Het aantal muzikanten dat echt ervan kan leven voor een langere tijd is niet groot. Beroepsmuzikanten zullen dit niet graag horen, maar voor een belangrijk deel is het ook geen professioneel vak. Om iets anders te noemen, hersenchirurgie is dat wel, daarbij zul je niet veel hobbyisten tegenkomen. Met muziek is dat anders, talloze muzikanten die het voor de lol in hun vrije tijd doen maken muziek die vaak net zo goed is als van een beroeps, soms zelfs beter. Geld speelt tegenwoordig gewoon minder een rol om tot goede producties te komen, vroeger had je inderdaad budget nodig van een platenmaatschappij, dat geld werd opgebracht door de luisteraar die elke keer dat een LP (25 gulden...) of CD (40 gulden!) over de toonbank ging een poot werd uitgedraaid.

Wil je nu met muziek geld verdienen, dat lukt niet meer door eenmalig werk te verrichten, dat op een geluidsdrager zetten en het vervolgens jarenlang uitmelken. Nu moet je aan de bak, live spelen, steeds maar weer als er geld moet binnenkomen. Maar dat is niks anders dan voor de meesten van ons, aan het werk moeten blijven om in je levensonderhoud te voorzien. Voor de oudere beroepsmuzikant die "de goede oude tijd" nog heeft meegemaakt zal dat een beetje pijn doen nu hun uitzonderingspositie tov. andere werkenden steeds minder vaak voorkomt.

En natuurlijk moest er een systeembeheerder, applicatiebeheerder en helpdesk komen wat weer voor nieuwe werkgelegenheid zorgde.
Zeker. Veel disrupties zorgen voor nieuwe banen. Benieuwd of A.I. zo'n soort disruptie zal zijn....
Voor de oudere beroepsmuzikant die "de goede oude tijd" nog heeft meegemaakt zal dat een beetje pijn doen nu hun uitzonderingspositie tov. andere werkenden steeds minder vaak voorkomt.

Beroepsmuzikanten hebben nooit een uitzonderingspositie gehad t.o.v. andere werkenden.
Ze werk(t)en en werden/worden voor hun werk betaald, net als de bakker en de chirurg en juffrouw Jannie op het kantoor van Nap.

Maar puur voor de hobbyist (zoals veel van ons zich toch zullen noemen) die zijn hobby beleeft zonder die druk is het een prachtige tijd!

Absoluut. En gelukkig voor mij ook. Want diep van binnen ben ik nog altijd het jongetje dat de eerste LP's (16,90 bij Van den Akker op de Nieuwstad in Leeuwarden) van The Stranglers
meespeelde op mijn CRB Diamond orgeltje (was nog van de gospel-groep Real Joy geweest). En ik ben volgens mij niet de enige muzikant die na al die jaren kan zeggen :
"Geld verdienen met je hobby? Schandalig leuke manier om 60 mee te worden"8)

(En mijn Kawai 100F die ik in 1981 via een advertentie in de krant kocht en achterop de bagagedrager van mijn fietsje naar huis vervoerde, doet het ook nog steeds :P )

Beroepsmuzikanten hebben nooit een uitzonderingspositie gehad t.o.v. andere werkenden.
Ze werk(t)en en werden/worden voor hun werk betaald, net als de bakker en de chirurg en juffrouw Jannie op het kantoor van Nap.

De bakker, chirurg en juffrouw Jannie moesten en moeten doorwerken om te verdienen. Het systeem van weleer maakte het mogelijk dat een muzikant eenmalig werk kon verrichten, dat op een schijfje kon laten zetten en als het werk aansloeg, voor jaren daar inkomsten uit had. Dat is wel degelijk een uitzonderingspositie.

Daarin mag je in ieder geval onderscheid maken tussen studiomuzikanten die gewoon produktie moeten draaien om geld te verdienen en artiesten/muzikanten die muziek maken en optreden, da's wel een verschil natuurlijk of iemand voor een gig 5000 euro pakt of dat je echt een grote naam bent en dan een paar jan modaal jaarsalarissen op één avond verdient of nog meer.

Er is wel 'ns zo'n programma geweest met one hit wonders; artiesten die met één keer een reuzeklapper hadden, sommigen vertelden dat ze door de verkoop en de exposure daarvan voor de rest van hun leven gebeiteld zaten.

En dan heb je ook nog muzikanten die het talent hebben om hits te schrijven en zonder zelf op te treden of platen te maken er heel goed van kunnen of konden leven, er zijn wat dat betreft verschillende categoriëen natuurlijk.

De bakker, chirurg en juffrouw Jannie moesten en moeten doorwerken om te verdienen. Het systeem van weleer maakte het mogelijk dat een muzikant eenmalig werk kon verrichten, dat op een schijfje kon laten zetten en als het werk aansloeg, voor jaren daar inkomsten uit had. Dat is wel degelijk een uitzonderingspositie.
Dat gold/geldt wel voor een bijzonder klein deel van de totale muzikanten-populatie hoor :) , beroeps of niet
En over copyright en met name hoe lang het duurt voordat content rechtenvrij wordt kan je inderdaad weer een andere discussie voeren.

Dat gold/geldt wel voor een bijzonder klein deel van de totale muzikanten-populatie hoor

Ja, dat het een kleine groep is, dat begrijp ik wel. Maar dit is wel de groep die de luisteraar het meeste geld heeft gekost in het verleden, door de verkoop van dure geluidsdragers. En ik ben blij dat het tegenwoordig toch anders is, wat dat betreft.

Maar dit is wel de groep die de luisteraar het meeste geld heeft gekost in het verleden, door de verkoop van dure geluidsdragers.

Het is tevens de groep (Kraftwerk, Gary Numan, OMD, Wendy Carlos, Tangerine Dream, Jan Boerman, Blawan, Aphex Twin, Suicide, Dark Raver, 808 State en noem ze maar op, ik beperk me even tot het electro/synth/keys-hoekje)
die ontelbare luisteraars heeft geïnspireerd met hun platen, met hun specifieke talenten. De schaarste (terecht door jou aangehaald als factor) droeg ook bij aan het mysterie, aan de band tussen koper en artiest, aan fandom.
Dit synthforum was niet ontstaan zonder dat fandom.

Ik ben altijd fan geweest. Bij mij werkt het gek genoeg zo dat de makkelijke toegang tot data afbreuk doet aan de vibe van muziek-cultuur- en dat hoor ik van meer mensen.
Het verklaart ook deels de bizarre terugkeer van vinyl (en dat is momenteel werkelijk een dure hobby), dat meer gekocht dan vervolgens gedraaid wordt! Interessant fenomeen.
Maar dat is absoluut een persoonlijke bevinding en de andere kant van het verhaal, dat je steeds één mouseclick verwijderd bent van een nieuwe muzikale ervaring, is voor veel luisteraars iets geweldigs.

Bij bijna niets van wat ik door de decennia heen gekocht heb denk ik trouwens, als luisteraar, achteraf: zonde van het geld.
Artiesten inspireren mij, ze geven mij iets wat de economische transactie overstijgt, zowel op de plaat als op het podium.
Ik koop (nog steeds) graag muziek. En zou (nog steeds) graag zien dat de artiest van wie ik koop daar iets aan overhoudt.

Ik koop (nog steeds) graag muziek. En zou (nog steeds) graag zien dat de artiest van wie ik koop daar iets aan overhoudt.

Dat heb ik ook wel, maar dan liever niet via een platenboer, of een andere man-in-the-middle. Wel bijvoorbeeld bij een optreden en de artiest verkoopt merch. Een CD-tje wil ik dan best kopen. Om die vervolgens nooit te draaien, want de eigenlijke muziek beluister je toch online. :D Maar dat is een manier om een artiest te steunen die meer rechtstreeks is.

Bij mij werkt het gek genoeg zo dat de makkelijke toegang tot data afbreuk doet aan de vibe van muziek-cultuur- en dat hoor ik van meer mensen.
Jij, en die mensen behoren tot de kleine minderheid. Er zijn nog steeds ontzettend veel muziek liefhebbers en die vinden het geweldig dat met streaming platforms alles zo toegankelijk is en ze zo makkelijk zoveel goede muziek kunnen ontdekken. Daar schaar ik mezelf ook onder.

Ik koop ook graag concerttickets en merch "to support the scene". Heb een kast vol concert sjiertjes :D Verder luister ik via streaming diensten en de officiële monetized social media kanalen ipv naar mp3 geripte muziek waardoor er ook geld naar de artiesten gaat (al is dat natuurlijk maar een schijntje vergeleken bij platenverkoop vroeger, maar toch). Maar een reissue van een LP uit 1985 voor £30 (of meer) mogen ze in hun kanaal persen hoor, tenzij hij gesigneerd is ofzo.

Laatst gewijzigd:
Back