Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Volbeat meets Foo Fighters :)
Super toch. Werkt erg bevrijdend. Iedereen kan nu met een paar statements complete muziek creëren zonder er een penny voor te betalen. En zo het hoort het wat mij betreft. Udio vraagt overigens wel geld voor de uitgebreider/intensiever gebruik. Dat is uit principe een no go zone voor mij.

Ergo: Ik blijf daarom liever lekker zelf muziek maken op echte instrumenten (dat werkt ontspannend en maakt gelukkig) en mag iedereen dat voor nop beluisteren en daar weer (on)gelukkig van worden.:)

Hij loopt te mauwen dat alle intellectuele eigendommen worden gestolen.
Lekker eilitair. Ik verdiende opzettelijk nooit / amper iets met muziek maken.
Als je echt een topper wil zijn moet je alles beheersen in een breed gebied.
En de meeste songs hebben niet meer dan drie accoorden (punk zelfs maar twee)
Het is fijn dat je opzettelijk nooit/amper iets met muziek maken verdiend hebt, maar ben je ook opzettelijk zo stompzinnig in deze thread?
Qua intellectuele eigendommen valt er, in algemene zin, zo te horen weinig te halen bij jou.

En de meeste songs hebben niet meer dan drie accoorden (punk zelfs maar twee)
Het is fijn dat je opzettelijk nooit/amper iets met muziek maken verdiend hebt, maar ben je ook opzettelijk zo stompzinnig in deze thread?
Qua intellectuele eigendommen valt er, in algemene zin, zo te horen weinig te halen bij jou.
Betekend dat voor jouw dat ik mager weinig produceer wat de moeite waard is in het algemeen ?
Dat verwijt kreeg ik al eerder van de week in m`n clubje. Het is me daarom niet vreemd. Maar ik probeer het een en ander af te maken / Toonbaar te maken. `T is net nog niet klaar.

Ik mag 't 6 keer proberen voordat hij om mijn email vraagt.

Ik vind het een goede ontwikkeling...
Van een ondefinieerbare eerste AI creatie (kan de foto niet vinden)
naar een rockende SquarePants... en dat binnen 20 jaar. :okdan:

Tenminste.. dat is voor mij persoonlijk bevredigend om op zo'n manier creatief te zijn (en is vergelijkbaar voor mij als een collaboration met een ander maar in dit geval Ai). Als anderen, om wat voor reden dan ook liever een heel nummer in elkaar laten flansen om wat voor reden dan ook (wel handig als je snel eff wat muziek voor je YouTube video wilt zonde dat je druk hoeft te maken om copyright strikes) dan zal mij dat een worst wezen.
Je gaat AI nog omarmen als je ooit je armpjes en beentjes verliest en nog alleen een rompje overblijft.🎤

Je gaat AI nog omarmen als je ooit je armpjes en beentjes verliest en nog alleen een rompje overblijft.🎤
Ik heb niets tegen AI. Ik maak zelf gebruik van verschillende AI diensten. Maar het is duidelijk dat ons huidig systeem van wetten rondom copyright, eigendomsrechten etc er niet op uitgerust is. Ik heb daar ook geen oplossing voor en dat is ook niet aan mij.

Ik heb de video van Venus aan ChatGPT laten "zien" en gevraagd om zijn commentaar. Dit is wat hij er over zegt:

Dit uitgebreide betoog schetst een zorgwekkend beeld van de problemen rond AI en copyright in de creatieve industrie. Hier zijn enkele kernpunten en ideeën om deze kwestie te benaderen:

1. Bewustwording vergroten​

• Educatie: Veel contentmakers en muzikanten zijn niet bekend met de gevaren van AI-copyrightclaims. Het maken van toegankelijke video's, blogs of podcasts hierover kan anderen helpen deze valkuilen te vermijden.
  • Case studies: De voorbeelden die in dit betoog worden genoemd (zoals het gebruik van AI gegenereerde muziek die vervolgens leidt tot copyrightclaims) kunnen als concrete waarschuwingsverhalen dienen.

2. Modernisering van wetgeving​

• Lobbys voor nieuwe regels: Er moet druk worden uitgeoefend op wetgevers om copyrightregels aan te passen aan de realiteit van AI-gegenereerde content.
  • Definitie van ‘sufficient human authorship’: Duidelijke richtlijnen zijn nodig om vast te stellen wanneer AI-geassisteerde creaties auteursrechtelijk beschermd kunnen worden.

3. AI-regelgeving en transparantie​

• Openbaar maken van trainingsdata: AI-platforms zouden verplicht moeten worden om transparant te zijn over welke data ze gebruiken voor training.
  • Ethiek in AI-ontwikkeling: Het ontwerpen van AI-systemen met ingebouwde beperkingen om copyrightschendingen te voorkomen kan essentieel zijn.

4. Content ID-systeem hervormen​

• Controlemechanismen: YouTube en andere platforms moeten strengere controles implementeren om misbruik van Content ID te voorkomen.
  • Onafhankelijke geschillencommissies: In plaats van dat copyrightclaims afhankelijk zijn van het oordeel van de indiener, zou een onafhankelijke instantie claims moeten beoordelen.

5. Voorzorgsmaatregelen voor makers​

• Geen AI-muziek gebruiken: Voor zover mogelijk, vermijd het gebruik van royaltyvrije AI-muziek tot er duidelijkheid is over de juridische implicaties.
  • Documenteer alles: Houd vast welke tools je gebruikt en hoe je je muziek of content hebt gemaakt. Dit kan helpen in een juridische strijd.

6. Praktische hulp voor makers​

• Workshops en tools: Creatieve workshops of richtlijnen over hoe je veilig AI kunt gebruiken zonder in juridische problemen te belanden.
  • Alternatieven aanbieden: Platforms of tools ontwikkelen die contentmakers ondersteunen zonder dat ze te maken krijgen met de risico’s van Content ID.

7. Community-acties​

• Samenwerking met andere makers: Samen sta je sterker. Organisaties voor contentmakers kunnen gezamenlijk druk uitoefenen op grote platforms om veranderingen af te dwingen.
  • Open source initiatieven: Gebruik maken van AI-tools die specifiek zijn ontwikkeld met ethische richtlijnen kan een veiliger alternatief bieden.

Persoonlijke benadering:​

Het advies aan het einde van het betoog is sterk: blijf creëren ondanks de obstakels. De enige manier om innovatie te laten floreren is door makers te blijven ondersteunen, zowel met regelgeving als met praktische tools.

Hieruit blijkt wel dat die zanger van Bluf /Blof de tijd behoorlijk vooruit was, die schreef 10 jaar geleden al teksten/liedjes waar hallucinerende ai-bots nu pas aan toe komen.
In de jaren '80 hadden we Frank Boeijen.
Die liep qua halucinerende AI teksten ver vooruit op Blöf.

Hoe lang duurt dat genereren op Udio?
Bij mij blijft ie hangen op Title generating...
Of is dit een trucje om je te laten inloggen?

Back