Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Vandeweek mijn synology nas opgeschoond gededuped en alle foto’s in jaren > maanden laten zetten. Zowel Claude als ChatGPT en gemini hadden bash syntax issues omdat ze op oudere data waren getraind en hadden, wanneer ik niet zelf iedere prompt had gecontroleerd doodleuk mijn nas gewist (met verplaatsen dmv python scripts geen schijfrechten op vol2 maar op vol1 al wel de bestanden willen verwijderen en dat soort zaken)

ze hebben me ook geholpen m’n Cisco switch in te stellen voor Dante en Gemini presteerde het zelfs om mijn Windows networking Stack de nek om te draaien, met configuratie prompts in CMD die “het probleem” toch echt zouden oplossen. En guess what?!? System restore kon niet herstellen, dus complete Windows herinstallatie. Nu na 3dgn draait alles weer en heb ik een schone bare metal backup, welke iedere 3 dagen geupdate wordt. Met een usb stick om van te booten als het mis gaat. Maar je kan AI dus gewoon niet vertrouwen. Wat je allemaal dan ook leest over agents en programmeurs die “manager” worden van agents, die zullen ook de nodige rotzooi tegenkomen. Het marketing verhaal is mooi, de realiteit is weerbarstig, bedrijven betalen nu meer aan tokens en ze hebben nog steeds humans nodig om het werk te controleren/ herstellen:D

Voor mij is AI Google 2.0 ze scrapen en spugen alles uit in een conversational setting, waardoor het lijkt alsof ze intelligentie hebben, maar ze blijven gewoon circulair enumereren tot “het werkt” Claude was hier trouwens wel het meest effectief in, maar heeft ook de “attitude” van een principale network engineer autist die vooral zichzelf heel erg goed vindt. Gemini probeert koste wat het kost vriendjes te blijven en ChatGPT is conversational het meest gebalanceerd. En geen van alle neemt verantwoordelijkheid. Wanneer je commando blind overneemt en het gaat fout, dan zeggen ook doodleuk, je hebt een fout in de syntax, of het commando wat JIJ ingegeven hebt heeft dit en dit gebroken. JIJ?!? Ik kopieer alleen maar wat je voorstelt :D

Laatst gewijzigd:
Da's nog maar de vraag, je hebt vroeger vast wel radio geluisterd of misschien wel 'ns gekopiëerde cassettes beluisterd of bij vrienden een lp zitten beluisteren waar je geen rechten voor had betaald en op die manier beïnvloed bent en zo langzaam tot de muziek gekomen die je nu maakt of maakt je je van de ene op de andere dag opeens muziek?
Of de artiesten die jij in je jeugd goed vond die hebben allemaal legaal muziek beluisterd en geen cassettes van vriendjes gekopiëerd is nog maar de vraag, ik denk dat behalve een stam in het Amazonegebied zo ongeveer iedereen elkaar nageaapt heeft of (on)bewust) beinvloedt is door wat ie gehoord heeft.
Maar goed; dit zijn oneindige discussies tussen voor- en tegenstanders en eigenlijk hebben dit soort discussies niet echt zin.
Ik heb nog steeds dozen met cassettes van vroeger.

Het einde van AI nadert... :D

20454.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

Ik was laatst wat Spotify aan het afschuimen naar Italiaanse Funk/Disco. Zo kwam de band Sunremo naar voren en ik was er echt meteen weg van. Heerlijke melancholische sound, dansbaar, goeie teksten, Italiaans, zonnig, noem maar op. Dagen aan een stuk tijdens het verbouwen van de kinderkamers naar geluisterd tot ik enkele van hun nummer van buiten kende. Dan besloten om toch eens wat meer opzoekwerk te doen naar de band en wat blijkt, het is allemaal ai. Ik was nog steeds in de illusie dat ai nooit menselijke emoties ging kunnen overbrengen, maar fuck dat kan het dus wel. Ik was echt verliefd geworden op deze band om dan te moeten ontdekken dat die helemaal niet bestaat. Eerlijk gezegd ben ik daar ff niet goed van geweest.
Rip mijn illusie!

Ik was laatst wat Spotify aan het afschuimen naar Italiaanse Funk/Disco. Zo kwam de band Sunremo naar voren en ik was er echt meteen weg van. Heerlijke melancholische sound, dansbaar, goeie teksten, Italiaans, zonnig, noem maar op. Dagen aan een stuk tijdens het verbouwen van de kinderkamers naar geluisterd tot ik enkele van hun nummer van buiten kende. Dan besloten om toch eens wat meer opzoekwerk te doen naar de band en wat blijkt, het is allemaal ai. Ik was nog steeds in de illusie dat ai nooit menselijke emoties ging kunnen overbrengen, maar fuck dat kan het dus wel. Ik was echt verliefd geworden op deze band om dan te moeten ontdekken dat die helemaal niet bestaat. Eerlijk gezegd ben ik daar ff niet goed van geweest.
Rip mijn illusie!
Dat krijg je als mensen zonder vooroordeel gaan luisteren, dan zitten er best lekkere nummers tussen, soms valt het mee en soms tegen.
Maar velen hebben een van te voren bepaald standpunt en dan zal een AI track nooit goed zijn.
Ik kwam 2 maanden terug dit tegen, de tweede track vanaf 4.45 vond ik prima, die stem is iets too much AI misschien maar verder wel lekker;

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat AI ook prima recepten kan bedenken, en dat je dat dan eet en denkt, JEETJE WAT LEKKER!!

En dan was het gewoon AI..!

HAHAHAHAHAHA!

/s

Rip mijn illusie!

Ik heb er uit nieuwsgierigheid ook wel mee gestoeid hoor, maar ik heb van alles uitgeprobeerd , en ik was echt onder de indruk van de zang bij sommige jazz tracks.. als je niet beter weet, weet je niet beter zeg maar. Het is zo dubbel, aan de ene kant kan het super grappig en indrukwekkend zijn , aan de andere kant zit je geweten te knagen. Eigenlijk wil je het niet, maar de resultaten zijn soms gewoon best erg goed... Wat ik wil zeggen is dat het geen schande is dat je niet door had dat het AI was of zo, Als je met de juiste prompts werkt kun je echt bizarre resultaten behalen. ...Kutzooi....

Ik heb er uit nieuwsgierigheid ook wel mee gestoeid hoor, maar ik heb van alles uitgeprobeerd , en ik was echt onder de indruk van de zang bij sommige jazz tracks.. als je niet beter weet, weet je niet beter zeg maar. Het is zo dubbel, aan de ene kant kan het super grappig en indrukwekkend zijn , aan de andere kant zit je geweten te knagen. Eigenlijk wil je het niet, maar de resultaten zijn soms gewoon best erg goed... Wat ik wil zeggen is dat het geen schande is dat je niet door had dat het AI was of zo, Als je met de juiste prompts werkt kun je echt bizarre resultaten behalen. ...Kutzooi....
Volledig juist. Ik was vooral verschoten van mijn eigen koppigheid en niet openstaan voor ai denk ik. Maar als ik die nieuwe dingen hoor dan vrees ik toch wel wat voor de muziekindustrie. Waarom zouden bv filmproducers of zelf maar televisiemakers voor programma's op zoek gaan naar "echte" muziek. Als je met ai exact hetgene kan maken waar je naar op zoek bent.

Waarom zouden bv filmproducers of zelf maar televisiemakers voor programma's op zoek gaan naar "echte" muziek. Als je met ai exact hetgene kan maken waar je naar op zoek bent.
Ja, als je al weet waar je naar op zoek bent is AI heel geschikt: 1 + 1 = 2.
Maar bij een echt creatief proces kun je ook verrast worden door iets dat voor 1 + 1 = 3 zorgt (niet altijd natuurlijk).

Laatst gewijzigd:
Er is nog wel het probleem dat je niet de rechten bezit als je generators als Suno gebruikt, dus je kunt als filmmaker je soundtrack niet beschermen als je die met een AI maakt die niet door jou is ontwikkeld/getraind.

ja, en het gaat nog verder dan je denkt, als je de goede prompts niet kan bedenken, dan kun je die gewoon genereren, zo heb ik een prompt laten maken voor een zangeres die klinkt als Zoe Johnston (ben ik groot fan van. Door AI de songs van above and beyond te laten analyseren waar zij in zingt heeft AI een Persona profiel gemaakt die die stem weergeeft. Dat werkt bizar goed. En als ik nu zo'n zangeres kwa stemgeluid nodig heb voor mijn eigen songs kan ik gewoon die persona gebruiken. Wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet supergoed in prompting hoeft te zijn. Dat kan AI voor je doen, zo kun je ook songs laten anaylseren en die stijl toepassen op bijvoorbeeld je eigen songs in cover mode. Best leuk om een song van jezelf ineens in een above and beyond stijl te horen inclusief top zangeres kwa stem.

AI voor achtergrond of begeleidende muziek zou misschien nog bruikbaar kunnen zijn.
Wanneer je echter muziek moet maken op spanningsbogen in beeld en per beweging muzikaal moet meevolgen is het andere koek...

Cheers,
Exo. :mega:
Dat kan AI ook, je kunt gewoon aan suno een time template meegeven, daarin geef je per tijd in de song aan wat er moet gebeuren. Is wel een beetje een gevorderde gebruiker feature, maar het is wel goed beschreven hoe je dat kunt doen.

Je zit ook nog met de bijna onvermijdelijke 'signatuur' die AI systemen meegeven aan hun uitgebraakte content. Hoe dit bij AI muziek zit weet ik nog niet omdat ik hier eigenlijk niet naar luister, maar ik zie vrijwel meteen wanneer een afbeelding, poster of tekst met een bepaald AI systeem is gemaakt.

In teksten heb je van die weggevers als standaard opbouw, "het is niet X, het is Y" constructies en onnodige opsommingen, ChatGPT heeft in zijn grafische engine een superduidelijke huisstijl waardoor alles dezelfde look krijgt etc. Hoe minder energie mensen in hun prompts steken, hoe duidelijker dit zichtbaar is. Scroll voor de grap maar eens door LinkedIn, daar is inmiddels meer dan de helft AI slop.

Ter illustratie:
Onze favoriete muziekwinkel Meibergen
1786626960625.png

Maar ook vrachtwaggies:
1786627322059.png

Matrassen:
1786627413407.png

Sportclubs:
1786627455990.png

Administratiekantoren:
1786628320696.png

Verfwinkels:
1786628937489.png

En klei workshops:
1786628127572.png

De zogenaamde stift/verfstrepen ,de icoontjes (meestal 6 of 4 met hele herkenbare zoals het 'betrouwbaar' schildje of overal dezelfde kalender), de onderstreepte "handgeschreven" tekst, schuine buttons erop, allemaal dead giveaways. Deze heb ik in 2 minuten uit ads van mijn Instagram feed getrokken. De laatste is helemaal mooi met die pijl onder de QR code die de verkeerde kant op wijst, niemand die daar op heeft gelet blijkbaar.

Het probleem is dat mensen die dit soort tools op deze manier inzetten zelf denken dat ze hele professioneel ogende resultaten neerzetten, maar zodra ik zulke herkenbare AI zie denk ik eerder 'wat een amateurs'. Dit zal met AI muziek die als dusdanig herkenbaar is (of herkenbaar wordt wegens overexposure). vermoedelijk ook wel het geval zijn

Laatst gewijzigd:
De zogenaamde stift/verfstrepen ,de icoontjes, de onderstreepte "handgeschreven" tekst, schuine buttons erop, allemaal dead giveaways. Deze heb ik in 2 minuten uit ads van mijn Instagram feed getrokken. De laatste is helemaal mooi met die pijl naast de QR code die de verkeerde kant op wijst, niemand die daar op heeft gelet blijkbaar.
Ik ben niet overtuigd, genoemde kenmerken waren altijd al populair in advertenties, dus is het kip of ei?
Het ziet er wel erg gelikt uit, gaan we AI daaraan herkennen? Maar hoe erg is dat, het is geen kunst toch?

Ik ben niet overtuigd, genoemde kenmerken waren altijd al populair in advertenties, dus is het kip of ei?
Het ziet er wel erg gelikt uit, gaan we AI daaraan herkennen? Maar hoe erg is dat, het is geen kunst toch?
Een hoop cliché's bestonden natuurlijk al, en uiteraard zijn dingen die populair zijn in ads meegenomen in de training voor dit soort output. Maar dit is 100% AI materiaal. Wellicht zal de gemiddelde leek niet zien (of het niet erg vinden) dat dit allemaal een grote eenheidsworst is van constant dezelfde geremixte elementen, net zo min als een oppervlakkige consument zich niet zal storen aan AI muziek die ook naar een bepaald gemiddelde trekt. Maar net zoals veel muzikanten gruwen van Suno, is dit soort AI slop ads voor mij als vormgever als glas in de ogen.

Is het erg en is het kunst? Nee, en nee denk ik - maar dat beweer ik ook niet. Maar ik denk wel dat het gebruik van duidelijk herkenbaar AI slop materiaal afbreuk doet aan je authenticiteit en professionaliteit. En of je nu kunstenaar bent of een bakker, dat moet je denk ik nooit willen.

Oh, nog een paar:

Karten:
1786629870603.png

Campers:
1786630043614.png

Thuiszorg:
1786630095453.png

Dakonderhoud:
1786630117206.png

Zonwering:
1786630163867.png

Uiteindelijk zal dit zichzelf deels oplossen, want als alle advertenties hetzelfde worden, valt de afwijkende adverntentie die niet uit dezelfde koker komt des te meer op.

Ik heb deze ads niet hard op moeten zoeken overigens, ik scroll gewoon door Instagram en iedere 2-3 schermen zie ik er wel eentje. Het is echt een epidemie.

Laatst gewijzigd:
OK, als je hiermee moet concurreren, snap ik dat het irritant is.

Ik heb er zelf gelukkig geen last van behalve dat ik het gewoon gemakzuchtige junk vind, ik ben al een tijd niet meer actief in deze markten.

Het was ook meer ter illustratie van het voorgaande, dat je als film- of programmamaker geen professionele muziek/audiomensen zou inzetten omdat ze het zelf kunnen met AI. Maar wie wil dat als het resultaat daardoor net als bij deze ads van die generieke en vooral zeer herkenbare AI-bagger wordt? Onder je item op de lokale omroep over verkeersdrempels in de nieuwe doorzonwijk kan het wellicht prima, maar als je echt een verhaal wilt vertellen en een sfeer neerzetten?

Back