De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Is er nog iemand bezorgd om de invloeden van AI op de versnelling van klimaatverandering?
Ik maak me nergens zorgen over. Dingen gaan precies zoals ze moeten gaan. Dit betekent dat het misschien niet altijd leuk is (oorlogen, negatieve emoties, dingen die we willen maar niet krijgen, etc.) of dat we zo door moeten gaan (klimaat, de aarde uitputten, huidige systemen (bijvoorbeeld politiek) etc.). Maar zorgen, nee.

Het zou zomaar kunnen met (de gevolgen van) AI en andere groot energie verbruikers, evenals de manier hoe we elkaar en de planeet behandelen, het voor ons een keer ophoud. De aarde overleeft ons wel. Zoals ik na het leven kijk zijn we onsterfelijk en is dit een tussenstop waar we regelmatig terugkeren. Dit is zeker niet de enigste plek. Het universum is groot. Het zou wel jammer zijn. Zo ver is het nog niet en er zijn ook knappe koppen bezig om alternatieve energie te gebruiken/uit te vinden, en worden de CPU’s steeds zuiniger. Desalniettemin zou het potverdikkie toch wel eens tijd worden dat we dingen anders aan zouden moeten pakken en ook tevreden mogen zijn met wat we al hebben.

Desalniettemin zou het potverdikkie toch wel eens tijd worden dat we dingen anders aan zouden moeten pakken en ook tevreden mogen zijn met wat we al hebben.

Iemand deelde van de week deze afbeelding.

1745252925187.png

Ik maak me nergens zorgen over. Dingen gaan precies zoals ze moeten gaan. Dit betekent dat het misschien niet altijd leuk is (oorlogen, negatieve emoties, dingen die we willen maar niet krijgen, etc.) of dat we zo door moeten gaan (klimaat, de aarde uitputten, huidige systemen (bijvoorbeeld politiek) etc.). Maar zorgen, nee.

Het zou zomaar kunnen met (de gevolgen van) AI en andere groot energie verbruikers, evenals de manier hoe we elkaar en de planeet behandelen, het voor ons een keer ophoud. De aarde overleeft ons wel. Zoals ik na het leven kijk zijn we onsterfelijk en is dit een tussenstop waar we regelmatig terugkeren. Dit is zeker niet de enigste plek. Het universum is groot. Het zou wel jammer zijn. Zo ver is het nog niet en er zijn ook knappe koppen bezig om alternatieve energie te gebruiken/uit te vinden, en worden de CPU’s steeds zuiniger. Desalniettemin zou het potverdikkie toch wel eens tijd worden dat we dingen anders aan zouden moeten pakken en ook tevreden mogen zijn met wat we al hebben.

Ik denk dat je het beter kunt formuleren dat het, voor nu, geen zin heeft om zorgen te maken omdat je als individu geen invloed hebt op het proces. Toendertijd met de club van Rome in 1970 is exact beschreven wat er gaat gebeuren en het is eng om te zien dat we echt exact op dat pad zitten. En dat is niet fraai, als je het over oorlogen hebt klinkt dat ook abstract, maar de schaarste en alle gevolgen van dien gaan ons allemaal, nog in ons leven, raken.

Misschien dat we er nog enigsinds doorheen komen, of het kunnen rekken, omdat we in een van de rijkste landen ter wereld leven. Maar ook hier zal er een grote tweedeling in de maatschappij komen, wat het geheel er niet prettiger op maakt.

Ik maak me er niet zo druk om, ik heb het idee dat de natuur altijd in een dynamische balans zal zijn en ik heb er geen controle over en ja, ik vind Chat GPT en AI een boeiende ontwikkeling.
Maar af en toe word ik wel beetje kriegel van al die verhalen die we naar ons hoofd geslingerd krijgen, hier maken we ons druk om een paar extra gram CO2 uitstoot en wordt de hele bouw stilgelegd terwijl zoveel mensen een huis nodig hebben terwijl andere landen doorgaan met flink wat CO2 uitstoot en zich niet zo druk maken.
Soms krijg ik het idee dat we via de tv een beetje geïndoctrineerd/gespoeld worden met de hoeveelheid berichten die we over ons heen krijgen, alsof we dat nu nog niet weten ondertussen?

Nu gaan we richting nationale bevrijdingsdag en ja hoor; allerlei programma's weer die ons er aan herinneren hoe erg het allemaal was zo'n 80 jaar geleden, natuurlijk was het erg maar om het elk jaar weer opnieuw in te wrijven, telkens weer hetzelfde gezeik.
Ik hoor liever wat positieve verhalen over hoe we het wat beter kunnen krijgen met elkaar maar zolang de gebruikelijke mindset uitgaat van tekorten en men steeds weer iedereen ervan probeert te overtuigen dat groei is wat we nodig hebben zal dat waarschijnlijk tevergeefse hoop zijn.

Ik probeer best t een en ander te doen met AI om een beetje te kijken wat er mogelijk is.
Op t gebied van gaming ben ik best onder de indruk van de resultaten (zoals ik al eens eerder melde) met dlss en framegeneration.

Ook Ai gegenereerde teksten, plaatjes en filmpjes/muziek gaat er steeds meer op lijken.

Ook AI features op de telefoon vind ik steeds leuker worden... Circle to search, ai summary, dat soort dingen. Gimmicky... Maar leuk...

Maar hoe meer ik die language modellen gebruik (chapgpt en gemini in mijn geval) hoe meer ik ook tegen de limits aanloop of me irriteer aan de onnauwkeurigheid.

Sommige potentieel fantastische feature's zoals het uploaden van documenten ter analyse (om er later over te kunnen vragen bijvoorbeeld) leveren bij mij vaak onbruikbare resultaten op (spelregels voor complexe boardgames, handleidingen, dat soort dingen heb ik geprobeerd).
Als ik AI challenge met onderwerpen waar ik zelf iets van weet betrap ik ze regelmatig op grote fouten waardoor ik ze eigenlijk alleen inzet als ik de kennis al hen om het resultaat zelf te beoordelen. Maar dan is het wel echt een hele mooie tool om bijvoorbeeld duidelijkere teksten te schrijven voor complexe documenten en procedures (voor mn werk bijv), of als startpunt voor zoek- en vergelijk toepassingen ook. Maar de fout marge blijft best flink als je ergens diep op de inhoud gaat. En als het simpel zou zijn heb je geen AI nodig :)

Minder belangrijk, maar een persoonlijk puntje: Ook irriteer ik me aan de 'beleefdheid' en bevestigende natuur van die bots. Ik vraag af en toe of de AI kritischer wil reageren en me explicieter op fouten wil wijzen, maar het voelt voor mij noiit heel menselijk aan hoor (misschien voor een gemiddelde amerikaan wel? :D)... Ik kan me de laatste keer niet herrineren dat ik zo vaak gelijk kreeg of gecomplimemteerd werd met mijn uitstekende vraag of invalshoek... Waarschijnlijk omdat ik dat van een echt mens uberhaubt nooit gekregen heb lol...
Ik hoop dat de volgende versie van chat gpt ook een keer kan zeggen: "wtf is dat nou weer voor vraag, idioot... Misschien moet je je eerst een beetje inlezen voor je met die onzin bij mij komt"!

Dys ja, Hopelijk word dat allemaal snel een beetje beter :)
Want ik zie er best wel brood in.
(Alhoewel het nu natuurlijk ook wel weer grappig is om mensen die blind op die ai tools vertrouwen op hun muil te zien gaan :))

Je kunt zeggen dat ie de beleefheden en het populaire gedoe achterwege laat, dat is wel weer aardig

Je kunt zeggen dat ie de beleefheden en het populaire gedoe achterwege laat, dat is wel weer aardig
Ik heb m wel eens gebraagd of ie alle beleefdheden en alle voorgeprogrammeerde 'flavor' wilde weglaten... Dan is t ook niet meer te doen 😂...

Affirmative.... Dat soort shit krijg je dan lol

Ik gebruik chatgpt vooral als een soort van pianoleraar die tips en oefeningen geeft voor songs die ik die week weer leren.

Hier wat voorbeelden die ik eruit haal en gebruik:

Voorbeeld 1: ik wilde die week een aantal klassieke stukken op de piano leren, maar geen idee wat voor stukken, dus dan vraag ik het chatgpt maar en die geeft het volgende als antwoord, wat super handig is aangezien ik die gewoon in musescore kan opzoeken en dan direct kan oefenen / spelen.

Bekijk bijlage 3860825

Voorbeeld 2: ik speel veel japanse muziek op de piano, met name game muziek vind ik kwa composities erg interessant, maar ik heb geen idee wat voor songs interessant zijn, maar chatgpt wel, dus dan die maar vragen, het leuke is dat ik dan die 5 suggesties krijg met een beschrijving van wat ik er van leer en waarom chatgpt het voor mij interessant vindt.

Bekijk bijlage 3860826

Voorbeeld 3: soms zijn pianostukken erg lastig te leren, dan is een practice journal wel handig, dus om enige structuur in het oefenen te krijgen, laat ik chatgpt dan zo'n practice journal opstellen (en dat kun je gewoon saven als pdf)

Bekijk bijlage 3860827

Bekijk bijlage 3860828

dit zijn maar een paar voorbeelden, andere dingen waar ik het voor gebruik is het maken van youtube thumbnails, tekst ideeen voor video's, sound design ideeen, ik vind het echt een enorme hulp in de studio tegenwoordig.
Een goede oefening is om langzaam de bewegingen te maken en de toetsen daarbij slechts aan te raken (niet indrukken). Op deze manier ben je helemaal gefocust op de motoriek zonder afgeleid te worden door klank.

Veel mensen maken zich geen zorgen over de negatieve kant van AI die uiteindelijk meer desastreus zal zijn dan wat AI ons in positieve zin kan bieden.
Eigenlijk hebben we AI helemaal niet nodig denk ik maar het zal het proces van de vernietiging van de mensheid helpen versnellen.
Er zal ook een 'point of no reurn' zijn als we te veel afhankelijk zijn gewordne van AI.

Het is als een komeet die op de aarde af komt die de mensheid zal vernietigen en nu nog bijgestuurd kan worden.
maar dat gebeurt niet omdat de meeste mensen zich er geen zorgen over maken.

Dat is een beetje mijn zorg

Een goede oefening is om langzaam de bewegingen te maken en de toetsen daarbij slechts aan te raken (niet indrukken). Op deze manier ben je helemaal gefocust op de motoriek zonder afgeleid te worden door klank.
goede tip, ga ik zeker eens proberen !

Veel mensen maken zich geen zorgen over de negatieve kant van AI die uiteindelijk meer desastreus zal zijn dan wat AI ons in positieve zin kan bieden.
Eigenlijk hebben we AI helemaal niet nodig denk ik maar het zal het proces van de vernietiging van de mensheid helpen versnellen.
Er zal ook een 'point of no reurn' zijn als we te veel afhankelijk zijn gewordne van AI.

Het is als een komeet die op de aarde af komt die de mensheid zal vernietigen en nu nog bijgestuurd kan worden.
maar dat gebeurt niet omdat de meeste mensen zich er geen zorgen over maken.

Dat is een beetje mijn zorg
Ja nieuwe techniek kan altijd positief of negatief uitpakken, het is maar net in wie z'n handen het terecht komt natuurlijk maar AI is het eerste wat zelflerend is en zichzelf ontwikkeld en dat kan een linke kant hebben natuurlijk, zeker omdat het ook in militaire apparatuur aanwezig is.

Back