De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

AI is een energievreter en zal dat ook wel blijven. Toch zie je wel dat onder andere DeepSeek met veel minder vermogen goede prestaties levert, dus qua optimalisatie valt ook nog wel het nodige te halen. Er zal ook wel steeds meer splitsing gaan komen tussen gratis/goedkoop huis-tuin-keuken AI dat minder intensief is en betaald power AI toepassingen.

Bij een mens is het zo dat je naarmate je meer leert je meer dingen met gemak kunt doen. Als AI steeds dezelfde hoeveelheid energie nodig heeft om iets voor elkaar te krijgen los van optimalisaties die geprogrammeerd worden, dan is een mens toch slimmer. ;-)

Ik zeg ook maar wat he..

Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld nog wel iets gedaan kan worden met caches voor vaak terugkomende dingen. Bijvoorbeeld de opmerking dat het zoveel energie kost om de bedankjes te verwerken. Lijkt me redelijk triviaal om reacties op een hoop van dat soort standaard dingen grotendeels op de plank te hebben liggen, net zoals wij ook op de automatische piloot bepaalde interacties afkunnen ipv er met volle concentratie in moeten duiken. Ook zou het vooraf analyseren van de complexiteit van de vraag misschien kunnen leiden tot minder noodzaak om hele diepe ingewikkelde modellen door te spitten. Of categoriseren van de vraag om de bandbreedte van de parameters in te perken etc. etc.

En ja, natuurlijk is de mens in veel opzichten slimmer en efficienter. Daar zit een paar miljard jaar evolutie achter. AI komt net kijken :)

Ook zou het vooraf analyseren van de complexiteit van de vraag misschien kunnen leiden tot minder noodzaak om hele diepe ingewikkelde modellen door te spitten. Of categoriseren van de vraag om de bandbreedte van de parameters in te perken etc. etc.
Idd.

Zo zeg ik heel vaak tegen mijn kinderen, 'Dat heb je al gevraagd. Ik zeg het geen 2 keer, en, dat weet je zelf ook prima'. Scheelt mij veel tijd. Oja, en 'Dat weet jij beter dan ik' komt ook nog wel eens voorbij.

Maar goed. Met die benadering zal AI zich mogelijk weinig populair maken.

AI is een energievreter en zal dat ook wel blijven. Toch zie je wel dat onder andere DeepSeek met veel minder vermogen goede prestaties levert, dus qua optimalisatie valt ook nog wel het nodige te halen. Er zal ook wel steeds meer splitsing gaan komen tussen gratis/goedkoop huis-tuin-keuken AI dat minder intensief is en betaald power AI toepassingen.
Nogmaals: er zijn heden al talrijke edge AI toepassingen die op milliwatts draaien. Niet alle AI is LLM of media generatie.

Als je een beetje leuke bewakingscamera hebt, zit daar bv een computer vision model in om mensen te herkennen. Dat draait zelfs op de betere Arduino varianten al.

1747081746013.png

Ik vind dit ook interessant, het effect van taal//generatieve AI op de psyche van mensen. Hoe lang voordat de eerste chatbot verslaafden in behandeling gaan? Of is dat inmiddels al gebeurd?

Ik vind dit ook interessant, het effect van taal//generatieve AI op de psyche van mensen. Hoe lang voordat de eerste chatbot verslaafden in behandeling gaan? Of is dat inmiddels al gebeurd?

Daar maak ik me ook zorgen om. Mensen die ChatGPT volledig als mens zien, en het gebruiken als bijvoorbeeld psycholoog. Dat ding berekent zijn antwoorden en heeft helemaal geen gevoel. Dat is dus echt raar om te doen. Maar omdat de antwoorden zo menselijk klinken, snap ik wel dat je daaraan in mee kunt gaan. Je kunt bij de instellingen zelfs een gewenste roepnaam opgeven. AI als leidsman van je leven 🙄

Hoe ik het wel inzet. Ik heb in het verleden veel online mixing cursussen gedaan en de aantekeningen bewaard. Die plak ik nu af en toe in ChatGPT en dan vraag ik: wat vind je van deze aanpak? Daar geeft hij echt goede aanvullingen op.

Idem voor plugins die ik al jaren heb en nooit echt begreep. Hij legt het haarfijn uit. Mixing-inhoudelijke vragen beantwoordt hij ook uitstekend, je hebt er gewoon een mixassistent bij.

Goede antwoorden sla ik meteen op, zodat ik ze niet opnieuw hoef te stellen omdat ik ze niet terug vind. Daar gebruik ik Joplin voor, een open source alternatief voor de notitie-app Evernote. Daarin kun je ook verschillende notitieboeken aanmaken en notities taggen, om ze nog sneller terug te vinden.

Nog een handigheidje: als je in ChatGPT en Gemini een antwoord kopieert via de knop in het programma, dan neemt hij de Markdown (opmaak) mee. Plak je het vervolgens in Google Docs, WordPress of Joplin dan staan meteen alle koppen, bullets en vetgedrukte woorden goed 👌

ik ken iemand die tijdens gesprekken alles wat ik zeg verifieert of iig dat vaak doet..
chatGPT zal weer 1 van de tools worden waarmee Amerikaanse macht wordt behouden.
Gebruik het zelf wel hier en daar. vooral handig als je je email snel wild structureren of opties wil hebben voor code en sql ed.

De term 'Artificial Intelligence' voor Chat GPT klopt ook niet.
Het enige wat het doet is het internet afstropen voor info.
Heeft niet met itelligentie te maken.

Er is wel een belangrijk verschil: via Google vind je antwoorden die door mensen geschreven zijn, inclusief hun context en begrip. Mensen zijn mensen dus die context, begrip en mogelijke andere beweegredenen kunnen uiteraard tot foute resultaten leiden. Maar je weet toch een beetje waar een antwoord vandaan komt, bv als je via google op een forumdraadje komt kan je de rest ook lezen om te zien of het relevant is. Bij Chat ben je die oorspronkelijke context kwijt.

Ik zoek bv info over PCI kaarten en heel veel resultaten gaan over PCI-Express, wat iets anders is. Dat zie ik meteen als ik wat rondlees bij een Google resultaat. Als Chat dezelfde fout maakt, zou ik het niet weten.

En dat is voor mij een belangrijke reden om Chat niet te gebruiken voor inhoudelijke zoektochten. Voor inspiratie ed gerelateerde zaken kan het natuurlijk wel, als programmeerhulp eventueel ook hoewel het me vaak meer tijd kost tov Google omdat er nog zo veel fouten in zitten.

@bombario ik snap je gebruik, maar het menselijk brein werkt niet op volledig potentieel ism LLm of CBR. Als je echt dingen wilt onthouden zijn ezelsbruggetjes vaak gewoon goed genoeg en daar ligt eigenlijk de sleutel om goed te leren :)

De nieuwere LLMs hebben tegenwoordig vaak een bronvermelding als ze hun info van het net halen. Nieuwere modellen gebruiken ook steeds vaker 'reasoning' mtehodes waarbij ze vragen analyseren, in stukken opdelen, deelantwoorden zoeken en combineren en uitkomsten valideren. Dat het alleen maar info van het net zou schrapen of een soort Google is klopt niet echt.

Laatst gewijzigd:
De term 'Artificial Intelligence' voor Chat GPT klopt ook niet.
Het enige wat het doet is het internet afstropen voor info.
Heeft niet met itelligentie te maken.

Het is dan eigenlijk een soort van Google…
Het doet wel iets meer.
Ik snap je punt hoor, maar het is echt wel meer dan een 'zoek en poep uit' machine.
Resultaten van 'het oude Google' (tegenwoordig zit Gemini gewoon in Google) zijn contextueel echt bagger. AI snapt veel beter wat je wilt zonder dat je exact de juiste termen etc. gebruikt.
Als ik google op 'leg mij het allemansrecht in Zweden in overzichtelijke punten uit en vertel waar het vandaan komt', dan krijg ik veel pagina's met informatie, maar niet een simpel overzicht.
Doe je hetzelfde in AI, dan komt er een correcte en zinvolle opsomming die mensen goed begrijpen.

'AI' heeft die zelf in elkaar geknutseld.
Dat doet 'het oude Google' niet.

Een ander voorbeeld : wij hadden onlangs een document getypt met de beschrijving van een verandering in een productieproces van 4 pagina's.
Dat hebben we in Gemini gepropt en die maakte er een 40 minuten lange podcast van waarbij we versteld stonden van de zinnige opmerkingen die ze zelf bedacht hadden doordat AI veel beter begrijpt (blijkbaar) wat hoofd - en bijzaken zijn in een tekst.
Een zoekmachine kan zo iets echt niet.

Een laatste voorbeeld is een complexe SQL query analyseren, wat ik tot op zekere hoogte best goed kan, maar AI echt 100x beter.

En inderdaad, als je vraagt, hoe laat komt de trein naar '....' aan in Zwolle, is het een gewone zoekmachine.

En een zoekmachine hallucineert niet (wat bij AI echt een probleem is).

AI heeft nog een weg te gaan, maar het wordt onlosmakelijk verbonden met ons leven en gaat een veel grotere rol krijgen dan ik zou willen.
Voor nu gebruik ik het als hulpmiddel, omdat ik nog weet wat ik doe, maar als je 'alles overlaat' aan AI, wordt het scary.

Back