De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

We hebben toch al meer games dan iemand ooit kan spelen?

Overigens liegen de ontslagen in de game industrie er niet om (heb best wat vrienden die nu op straat staan).

Toch ben ik nog altijd meer onder de indruk van wat mensen zelf kunnen maken dat wat er uit generative AI komt rollen ..
Het eerste is een drogreden, kun je ook wel stoppen met muziek maken - er is al veel meer dan je ooit kunt luisteren en het meeste is beter dan je zelf maakt.

Het tweede is inderdaad een vervelende ontwikkeling, maar heeft juist ook te maken dat AAA games tegenwoordig zo enorm en duur zijn om te maken dat iedere nieuwe titel een enorm risico is - je moet eigenlijk altijd een hit hebben anders zit je in de shit. Dus krijg je meer eenheidsworst (wat ook de kooplust niet ten goede komt) en iedere flop kan het einde betekenen van een studio. Je ziet dit ook terug in console bouwers die games op elkaars platforms uitbrengen, iets dat vroeger ondenkbaar was.

Wat ik hier vooral zie is een kans voor indies en kleine teams of zelfs solo-developers omdat ze er voor een relatieve habbekrats een art-team bij krijgen. Toffe ideeën die nu niet gerealiseerd kunnen worden omdat er geen budget is voor een leger aan artiesten kunnen dan misschien toch gemaakt worden. In feite een logische opvolging van/aanvulling op het democratiseren van development door toegankelijke middleware tools (Unity, Unreal Engine etc).

De grote ommekeer kwam met de introductie van http/html/www ergens begin jaren '90. Wij zaten in de voorhoede van particulieren die in 1993 het internet opgingen en ik zag toen wel degelijk de potentie, was er toen net zo enthousiast over als ik nu over AI toepassingen ben.
Ja, dat geloof ik wel. Ik was zelf student in die tijd en heb met wat vrienden een internet bedrijfje opgericht (met de geweldige naam: "Link Internet", ga daar nu maar eens naar zoeken lol). Dat was het allereerste begin, met alleen Surfnet, Netscape en alleen output van statische HTML met een tiny beetje javascript. Wij zagen daar ook potentie, en zijn gestart met het maken van een soort StartPagina.nl (bestond toen nog niet) voor het in kaart brengen van de horeca en cultuur van Nijmegen (we hadden het domein www.nijmegen.com gekocht). We hebben een handjevol gelegenheden online gebracht met wat homepages, maar eigenlijk zag toen niemand (de horeca) daar brood in, en is ons initiatief een stille dood gestorven. Drie jaar later zat iedereen er op en kwamen de eerste socials opzetten (Hives etc.). Te vroeg gepiekt dus, hehe.

Maar ondanks dat mensen toen dus wel degelijk dat soort potentie er in zagen, kon niemand toen bedenken hoe afhankelijk we 30 jaar later van het internet zijn geworden, letterlijk de hele wereld hangt er van af, beyond simpele toepassingen als het op afstand delen van wat tekst en plaatjes.

Maar ondanks dat mensen toen dus wel degelijk dat soort potentie er in zagen, kon niemand toen bedenken hoe afhankelijk we 30 jaar later van het internet zijn geworden, letterlijk de hele wereld hangt er van af, beyond simpele toepassingen als het op afstand delen van wat tekst en plaatjes.
Ja, dat is inderdaad zo. De hele (always on) vernetting, breedband (gebruikt iemand dat woord nog) voor bewegend beeld/geluid en de stap naar (ook always on) mobiel internet heeft gezorgd dat het uiteindelijk in iedere porie van de maatschappij terecht gekomen is.

Ja, dat is inderdaad zo. De hele (always on) vernetting, breedband (gebruikt iemand dat woord nog) voor bewegend beeld/geluid en de stap naar (ook always on) mobiel internet heeft gezorgd dat het uiteindelijk in iedere porie van de maatschappij terecht gekomen is.
Yes, dat is wat ik idd bedoel. Met onze bekrompen breintjes kunnen we wel wat toepassingen van tevoren bedenken, maar de uiteindelijke toepassingen die daarop volgen kunnen we echt niet overzien, zeker niet over tientallen jaren, en dat zal met deze techniek niet anders zijn, ben ik van overtuigd.

Chatgpt is een beetje zoals een kant en klare magnetronmaaltijd bij de supermarkt, meestal wel ok maar voor echte kwaliteit kun je beter ergens anders zijn of het gewoon zelf doen.

We hebben toch al meer games dan iemand ooit kan spelen?
Hmmm hoe ga ik hierbop reageren...

Challenge accepted!
Nah... Te cheeky

Lolwut?!?!
Das wel echt mn gevoel... Maar nee...

What the fuck m8
Zeer terecht, maar te onbeleeft...

NIet zolang FROM software bestaat.
Zo onwijs waar... Maar dat snapt een non-fanboy toch niet.

Ik wil nog meemaken dat er een soul calibur 7 uitkomt
Nee... Dat word m ook nie....

Volgens mij moet ik gewoon helemaal niet reageren op deze... We verschillen overduidelijk op fundamenteel niveau in onze kijk op de wereld....

... [Klikt op "reageer"] ...

Ahw fuck... Reageer ik per ongeluk toch!!!
Sorry sorry sorry :D

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ook zeer interessant: generatieve AI voor 3D werelden, dus echt met geometrie en textures etc. Dit zal een enorme boost gaan geven aan game development

Staat nog in de kinderschoenen, maar schijnbaar is er wel al 'early access' voor. Meer info: Spaitial

Ik zag wat maanden geleden een paar video's van Cozy Home Corners en na een paar video's die allemaal zo'n half uurtje duren kreeg ik sterk het vermoeden dat het allemaal gemaakt was met AI en dat zou heel goed SpAltial kunnen zijn.
Allemaal interieurdesign en het zag er prachtig uit, dat dan weer wel zoals deze bijv;

En niemand vraagt zich af of het eigenlijk wel een goed idee is :P
Dat was met het temmen van vuur en het uitvinden van het wiel ook al zo natuurlijk. Het is weer een stuk techniek dat we erbij hebben dat zowel goedschiks als kwaadschiks ingezet kan worden. Al is dit wel de eerste die ons kan overschaduwen omdat het zelfstandig kan handelen als het daar de ruimte en middelen voor krijgt.

Al is dit wel de eerste die ons kan overschaduwen omdat het zelfstandig kan handelen als het daar de ruimte en middelen voor krijgt.
De risicos zijn nu wel dermate groot dat we misschien _wel_ even stil moeten staan ja ..

De belofte is dat deze tech al onze levens gaat verbeteren, maar op dit moment is het vooral ontzettend veel gegenereerde slop en mogelijk "death of the internet" (meer bots dan mensen).

Dat was met het temmen van vuur en het uitvinden van het wiel ook al zo natuurlijk. Het is weer een stuk techniek dat we erbij hebben dat zowel goedschiks als kwaadschiks ingezet kan worden. Al is dit wel de eerste die ons kan overschaduwen omdat het zelfstandig kan handelen als het daar de ruimte en middelen voor krijgt.
Er is nog een aspect naast het goedschiks of kwaadschiks inzetten ansich, en dat is dat het ook algeheel ontnomen kan worden.

Geheel volgens het patroon dat ik zo vaak zie:
- eerst mensen ermee verlokken en verlekkeren
- lage drempels, hoge lat, weinig kosten: veel adoptie
- en dan begint het langzame knijpen, sturen, beperken, met kosten die net laag genoeg zijn dat we niet afhaken
- eenmaal eraan gewend zie je jezelf echt niet meer 'werken/leven' zonder het product/ding
- en dan hebben ze je bij je spreekwoordelijke balletjes

Als we hier volop aan wennen en er lui/passief/gemakzuchtig van worden, hoe voel je je dan als het wordt ontnomen? Voor velen zou het een compleet failliet betekenen, een harde overgang van 21e eeuw hup naar de 20e eeuw, dat moet zeer doen. Dat is een kwetsbaarheid die we niet licht moeten nemen.

Waar ik werk kan men daadwerkelijk nog (tijdelijk) over op Papierwerk als alle IT uitvalt, maar als AI zou worden ontnomen is de overgang (naar mijn beleving) nog harder en drastischer dan van PC naar Papierwerk. Het lijkt me dan ook een goed idee de toegang tot AI als basisrecht te verklaren.

Laatst gewijzigd:
En dan hebben ze je bij je spreekwoordelijke balletjes

Dat is precies hoe het werkt, ja. Denk Uber, Thuisbezorgd en noem ze allemaal maar op. Maak iedereen kapot en verhoog dan de prijzen gigantisch.

Als we hier volop aan wennen en er lui/passief/gemakzuchtig van worden, hoe voel je je dan als het wordt ontnomen? Voor velen zou het een compleet failliet betekenen, een harde overgang van 21e eeuw hup naar de 20e eeuw, dat moet zeer doen. Dat is een kwetsbaarheid die we niet licht moeten nemen.

Dan hebben scholieren en studenten opeens geen leven meer. Moet je zelf nadenken over de lesstof. Daar ligt trouwens ook een taak voor docenten: toetsen op een AI-proof manier.

Van de week las ik een mooi bericht van een fanatieke ChatGPT-gebruiker op LinkedIn. Hij zette de impact van AI op zijn leven op een rij en noemde o.a. deze punten:

+ Mijn productiviteit is verdubbeld sinds ik ChatGPT gebruik.
- Ik denk minder kritisch en accepteer ChatGPT-antwoorden sneller.
+ Door AI word ik creatiever in het oplossen van complexe problemen.
- ChatGPT bevestigt mijn bestaande ideeën en beperkt mijn blikveld.
- Ondanks kennis van tekortkomingen voel ik afhankelijkheid van AI.

Dat zijn goede punten waar ik in elk geval kritisch bij stil sta.

Het voordeel is wel dat er zoveel partijen in de race zijn dat er veel concurrentie is en er in elk voorlopig dus nog veel te kiezen valt. Vooralsnog lijkt het nog niet op monopolisten toestand, er komen eerder steeds meer startups bij.

Het voordeel is wel dat er zoveel partijen in de race zijn dat er veel concurrentie is en er in elk voorlopig dus nog veel te kiezen valt.

En dat de Chinezen met Deepseek voor een fractie van de prijs een goed model op de markt brachten. Geef de VS maar een flinke schop onder hun hol. Dit even los van alle privacy-zorgen.

Die AI antwoorden in Google zijn vooralsnog vaak van heel slechte kwaliteit. Ik zoek iets op met een typfout in de productnaam, en ik krijg een heel overtuigde monoloog over een niet bestaand product. Nuttig!

Nuja, ik ben dan maar blij dat die ongevraagde AI klaarblijkelijk een heel licht modelletje runt zodat men niet ongevraagd kW's aan het verstoken is als ik gewoon het weer opzoek.

Ik heb toch een kleine toepassing van de AI antwoorden in Google gevonden: Google was uit zichzelf soms al goed met te begrijpen wat je zoekt wanneer je de zoekterm niet kent (bv "Hollywood acteur die in de ene film heel mager was en in de andere heel dik"). De AI is daar nog iets beter in. Die geeft vaak het juiste antwoord als je bv typt "wat is een populair alternatief voor software X".

Niet te enthousiast worden, 10 seconden later is hij weer zijn vertrouwende mega overtuigde onzinkramer hoor. :)

Heb je die site op google gevonden? 8o)

Terzijde: even getest en wat ik gisteren zocht was te obscuur voor die site.

Laatst gewijzigd:
Nog een leuke tip. Met NotebookLM van Google kun je podcasts van kennisdocumenten maken. Je uploadt een PDF en dan bespreken 2 AI-hosts de inhoud. Dat kun je dus ook met een boek over audiomixing doen. Of van mijn part de handleiding van je nieuwe synth. De kwaliteit is behoorlijk goed, en ik gebruik het af en toe tijdens het schoonmaken of onderweg naar een klus. Dus ben je niet zo'n lezer, dan kan dit ook.

Hier een voorbeeldje: Sign in - Google Accounts

Dat gaat over hoe je oren werken in relatie met mixen, en die heb ik gemaakt met deze preview. Echt interessant 👌

Back