De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Ik gebruik het best veel, maar probeer ook zoveel mogelijk van de onderliggende technieken te begrijpen, dat helpt bij het verwachtingsmanagement.

Het is vrij makkelijk om door alle hype en overspannen beschouwingen heen te kijken. Wat nog steeds niet wegneemt dat dit de belangrijkste technologische ontwikkeling sinds de vernetting is of gaat worden. Ik vind het juist super interessant om dit van dichtbij mee te maken en kijken wat ik er zelf mee kan. Ben altijd al fan geweest van technologisch pionieren :D

Het is vrij makkelijk om door alle hype en overspannen beschouwingen heen te kijken. Wat nog steeds niet wegneemt dat dit de belangrijkste technologische ontwikkeling sinds de vernetting is of gaat worden. Ik vind het juist super interessant om dit van dichtbij mee te maken en kijken wat ik er zelf mee kan. Ben altijd al fan geweest van technologisch pionieren :D
Best aardig geredeneerd. Maar het zat er toch al wat langer aan te komen? met nogal bot, dom, gekwebbel.
Tijdens de verbeteringen heb ik me wel af gevraagd of er niet een goedkope Indieer (uit Indie) een voor mij beetje mee zat te Googelen. Om het beter te laten lijken. Zodat ik een `mega investering`zou doen voor hun.

Dit vond ik ook wel een aardige uitleg hoe die large language models als ChatGPT werken:

1755524144532.png

Overigens is dit inmiddels wel wat achterhaald, de moderne LLMs hallucineren al een heel stuk minder en doen ook vaker cross-checks en websearches.

Ondertussen: Knuffels met ingebouwde AI chatbots voor peuters/kleuters...

Laatst gewijzigd:
AI kun je natuurlijk op heel veel manieren inzetten. Dit vind ik schokkend:

Zweedse premier bekent AI-chats te gebruiken om het land te regeren, critici zijn verbijsterd

Dan heb je dus geen visie en baseer je de toekomst van je land op wat een AI-bot papegaait. Ieks 😮

Dat gebeurt in de Nederlandse politiek nu trouwens ook volop, zelfs tijdens debatten. Je kent de bronnen en cijfers niet eens.

Aan de andere kant. Ik geef volgende week een training en heb mijn vernieuwde, in een mindmaptool gemaakte, opzet voorgelegd aan ChatGPT. Die kwam met een paar ijzersterke verbeteringen en vereenvoudigingen. Daar wordt mijn training direct beter van.

Zweedse premier bekent AI-chats te gebruiken om het land te regeren, critici zijn verbijsterd

Dan heb je dus geen visie en baseer je de toekomst van je land op wat een AI-bot papegaait. Ieks 😮

Dat gebeurt in de Nederlandse politiek nu trouwens ook volop, zelfs tijdens debatten. Je kent de bronnen en cijfers niet eens.

Aan de andere kant. Ik geef volgende week een training en heb mijn vernieuwde, in een mindmaptool gemaakte, opzet voorgelegd aan ChatGPT. Die kwam met een paar ijzersterke verbeteringen en vereenvoudigingen. Daar wordt mijn training direct beter van.
Werk je ook wel eens met Claude?

Mja, nu vind ik Joop nu ook niet bepaald het meest betrouwbare medium, da's meer een door belastinggeld gesubsidieerd opruiend pamflet dan een nieuwsbron.

Zo is er nogal een verschil tussen een land regeren of een ideetje spiegelen, maar het wordt lekker opgeblazen zo. Ik vind dat er wel erg veel conclusies worden opgehangen aan een enkele contextloze quote.

Dan gebruik je NRC als bron. Maar kijk eens hoeveel kennis er bij die politieke partijen zit, partijbesturen, denktanks etc. En dan heb je ChatGPT nodig om te bepalen wat je vindt? Terwijl je niet of nauwelijks weet wat die tool als bronnen gebruiken? Dat is wel een glijdende schaal vind ik. Bovendien zijn het Amerikaanse bedrijven, met steeds meer politieke inmenging. Maar dit allemaal offtopic 😊

Laatst gewijzigd:
Ik heb zowel VRT als NRC artikel gelezen maar vind beide vrij kort door de bocht. Klinkt vooral als heel erg gretig op een vrij onschuldige quote duiken voor clicks, iets waar de "kwaliteitsjournalistiek" tegenwoordig helaas ook niet vies meer van lijkt.

Maar off topic inderdaad.

Ik vroeg of het geld voor me kan verdienen terwijl ik bezig ben met muziek maken. Nee dat kan het niet, het kan alleen advies geven, en dan moet ik het alsnog zelf doen. Dan heb ik er toch niks aan! *D

Gpt(4) heeft me 5 keer op rij een niet werkende oplossing gegeven die naar eigen zeggen 100pct correct was, failsafe, GETEST...Hijheeft me veel geholpen maar dat zelfvertrouwen mag soms iets lager. Getest...8o)

Een van de grootste bottlenecks voor AI is het energiegebruik, een mens is een stuk millieuvriendelijker wat dat betreft en verbruikt heel weinig energie voor denkprocessen.
Hier laat men zien hoe men met gebruik van menselijke hersencellen dat probleem hoopt op te lossen, de brug tussen mens en computer wordt op die manier geslagen en dan is een echte cyborg ook niet ver weg meer, da's nog wat anders dan bij mensen een chip of electrode implanteren.
Dan rijzen er ook ethische vragen want stel zo'n cyborg of computer met hersencellen heeft ook bewustzijn, hoe ga je daarmee om?
Hier een docu over de integratie tussen hersencellen, pc en AI;

Een soort omgekeerde copyright claim: nep(AI)muziek op artiestenpagina's plaatsen:

Een soort omgekeerde copyright claim: nep(AI)muziek op artiestenpagina's plaatsen:
Het lijkt me vrijwel onmgelijk dat rechthebbenden hun royalties op bestaande releases hierdoor zouden mislopen maar als je als artiest hierdoor uit een bepaald algoritme verdwijnt heeft dan wel weer invloed op het aantal plays. Dus ja en nee.. maar vooral ruk als je muziek released en een fanbase probeert op te bouwen. Het gaat niet eens om echt hele bekende namen als ik het zo snel even lees.

Nee, en misschien is die groep ook wel makkelijker te pakken omdat ze misschien meer in eigen beheer doen of bij een kleine label zitten met beperkte mogelijkheden. Bij een groot label of een grote artiest is de kans waarschijnlijk groter dat ze een proces aan de broek krijgen oid, en Spotify zal ook sneller opschrikken als daar meldingen vandaan komen dan bij Tante Truus d'r accordeonkanaal met een paar duizend luisteraars per maand.

Back