De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Het belangrijkste om te onthouden over alle Large Language Models is deze zin uit dat stukje: "Grote taalmodellen weten niets. Ze voorspellen wat plausibel klinkt."

Hierbij kan het natuurlijk helpen als onderwerpen heel uitgebreid beschreven zijn in de trainingsdata omdat het model veel heeft om mee te werken en de neurale paden waarschijnlijk goed ingesleten zijn. De kans dat er dan onzin wordt gehallucineerd is vele malen kleiner, zeker als de vragen die gesteld worden niet te veel de frontiers opzoekt waar meer onzekerheden en speculatie zijn en waardoor de kwaliteit van de output ook omlaag dendert. Het probleem met die LLMs is dat ze hun antwoorden zelf altijd helemaal perfect vinden, omdat ze inderdaad letterlijk niet weten waar ze over praten. Ze zullen dus met dezelfde stellige zekerheid wetenschappelijke waarheden reproduceren als dat ze volslagen lariekoek produceren. Voor de gebruiker ligt er dan ook een belangrijke taak om de uitkomsten te checken, zeker naarmate deze 'spectaculairder' worden (zoals bij hobby wetenschappers die denken dat ze een doorbraak hebben geforceerd in een of ander taai onderwerp en daarbij worden aangemoedigd door een totaal niet-kritische chatbot).

Laatst gewijzigd:
ChatGPT zou zomaar eens de duurste rook-en-spiegels illusie aller tijden kunnen worden.

Het belangrijkste om te onthouden over alle Large Language Models is deze zin uit dat stukje: "Grote taalmodellen weten niets. Ze voorspellen wat plausibel klinkt."
Da's zeker zo alleen kijk ik dan hoe het verteld werd en dan ging dat helemaal niet zo slecht

De vraag is wanneer het nou gaat springen en wat de gevolgen voor ons als consument zullen zijn.

Ik had vanmorgen ook een discussie met Grok over hoe realistisch het is dat de bubbel gaat springen. Volgens Grok vindt 54% van de investeerders de vrees realistisch, maar zou het geen pure bubbel zijn. Het wordt volgens Grok gedreven door echte inkomsten. Zo zou OpenAI in 2025 $13 miljard aan revenue draaien, met 700 miljoen ChatGPT-gebruikers. Dat geeft dan toch wat vertrouwen (voor een leek).

Maar als je er wat dieper op ingaat, kom je erachter dat van die 700 miljoen gebruikers er maar 10 miljoen een abonnement hebben (ongeveer 5%, dat is best weinig). Van de 700 miljoen gebruikt slechts 7 tot 15% het dagelijks (waarvan de meesten een abonnement hebben). De rest gebruikt het maandelijks (56% ≈ 400 miljoen) en de overige groep doet er nog minder mee (als ik het goed begrijp, of beter gezegd, als Grok het bij het juiste eind heeft).

Als je ziet hoe alle bedragen heen en weer gaan tussen techbedrijven om de waardering op te pompen, dan ben ik heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Zo zou OpenAI in 2025 $13 miljard aan revenue draaien, met 700 miljoen ChatGPT-gebruikers. Dat geeft dan toch wat vertrouwen (voor een leek).
OpenAI draait momenteel $12 miljard per kwartaal verlies.

Net in het nieuws van 12 uur, Google geeft aan dat je AI niet zomaar moet geloven.
Wat leven we toch in een mooie wereld.

Voor mijn werk maak ik veel constructieberekeningen en rapporten.
Ik zie daarin geen toekomst voor AI.
Alles wat AI voor mijn zou genereren moet ik narekenen om zeker te zijn dat er geen fouten in zitten. Dubbel werk dus.
Maar mijn grootste zorg is, dat naarmate er meer met/door AI wordt geproduceerd,
AI ook steeds meer gevoed zal worden met (foute) door AI geproduceerde data.
Niemand kan voorspellen wat daar voor resultaten uit gaan komen.
En in de steeds sneller groeiende berg aan data is het ondoenlijk om de gegenereerde fouten er bijtijds uit te halen.

Het is me inmiddels wel gelukt om in ChatGPT een realistische klok te maken die niet op 10:10 staat ... Maar het is het nog steeds niet helemaal :D

1763469480907.png

Zou het kunnen dat LLMs zichzelf minder gaan verzieken wat code genereren betreft dan bv "feitjes artikels" omdat die code niet blind online gepubliceerd wordt maar gebruikers ze checken, feedback aan het llm geven?

Ja is toch wel bekend. Is ook logisch, hoe groter de context hoe moeilijker. Daarop heeft de llm dus maar een beperkte context.

Daar komt ook bij dat je wel echt moet zeggen dat je logging en error handling voor alles wilt.

Python blijkt wel het beste te werken. Maar bv c, go en lua gaat veel moeizamer.

Kan me niet voorstellen dat ai code in een grote go app gaat werken voir een Enterprise class app.

Deze vond ik ook op LinkedIn en erg grappig (dit is Google Gemini die de mist in gaat):
Zo'n misser heb ik nog niet gezien van AI.
Het lijkt wel de gemiddelde Amerikaan die antwoord geeft als je ze naar landen in Europa vraagt, wat dat betreft zijn ze niet echt geschoold over het algemeen.

Grappig genoeg is Google Gemini vaak juist vrij goed in vragen als reisplanners ("Ik wil van Amsterdam naar Athene, geef me een dagschema en plekken om te overnachten") vanwege o.a. de integratie van Google Maps etc. Maar kaarten tekenen is blijkbaar nog een brug te ver.

Ja schijnbaar is dat nog niet optimaal maar ik heb begrepen dat world view er aan komt voor AI dus dan zullen een aantal zaken die met kijken en visuele dingen te maken hebben wel gaan verbeteren.

Back