Jade

rvanommen

Ouwe rot
Beetje absurd druk de afgelopen weken met dingen die ik geen hobby noem, maar wel hier en daar wat losse patches zitten maken voor opsix en ook op de bass station 2.
en eindelijk een paar sessies gezeten aan 1 project om weer eens wat full length te creeeren.
Ik begon met een kick... altijd moeilijk vind ik, maar op mn speakers hier klinkt deze wel aardig. Kick2 met Decapitator en wat reverb er op (met een gate op de reverb).

Wel het vermelden waard trouwens:
Ik heb in recente projecten (2024) veel geexperimenteerd met panning en stereo effecten.

Dit na aanleiding van het commentaar op mn synthforum contest inzending.
Dus als er op dat vlak verbetering zit in mn tracks/projectjes dan zijn er veel mensen op dit forum die daar ook credit voor verdienen :)

Vond het wel leuk om dat er nog even bij te zeggen :D

Begon eerst op de telefoon te luisteren, maar in de break dacht ik, nee, dit verdient een koptelefoon! Klinkt goed, erg wijd inderdaad, de kick zou wat strakker in het laag mogen, klinkt lekker met die bas lijn, sfeertje is ook fijn. Wel iets te lang wat denk ik komt doordat de break zo vroeg begint. De mix zelf zou wel opener mogen, hierdoor kunnen alle elementen wat beter tot hun rechtkomen, het klinkt nu een beetje dof. Geslaagde track met leuke kleine elementen die een mooi groot totaal plaatje vormen.

Begon eerst op de telefoon te luisteren, maar in de break dacht ik, nee, dit verdient een koptelefoon! Klinkt goed, erg wijd inderdaad, de kick zou wat strakker in het laag mogen, klinkt lekker met die bas lijn, sfeertje is ook fijn. Wel iets te lang wat denk ik komt doordat de break zo vroeg begint. De mix zelf zou wel opener mogen, hierdoor kunnen alle elementen wat beter tot hun rechtkomen, het klinkt nu een beetje dof. Geslaagde track met leuke kleine elementen die een mooi groot totaal plaatje vormen.
Leuk!
Ja die vroege break en dan mi uten lang doorjakkeren zonder echte pauze is wel een 'defect' van mij, maar is ook wel een beetje een beetje persoonlijk.

Ik weet nog dat ik iin 2013 en 2016 op mystery land stond bij de hardstyle tent en en dat ik helemaal gestoord werd van al die breaks en pauzes... het was al even geleden dat ik op een dance feest was en ik herrinerde me van de feestjes in de 90's nauwelijks iets van echte breaks... de muziek was volgens mij toem meer "door dansen luie pubers!!" Haha 😂

Wellicht was het genuanceerder dan dat, maar ik hou wel van beetje doorknallen... misschien schiet ik daar wat in door. Bedankt in elk geval want ik was me er niet zo bewust van als m'n verhaal hierboven suggereert :)

Dat doffe, en de comment over de kick herken ik ook wel. Hangt er hier een beetje vanaf waar ik op luister. Op mn pc speakers en beyerdynamics hoofdtelefoon klinkt het prima.
Op mn marantz versterker met B&W speakers + sub is het allemaal wat "te" inderdaad. Ook in de auto klinkt het niet top.

Is grotendeels mijn mix technische onkunde, en amateuristisch sounddesign (wederom zijn de meeste geluiden van eigen makelij).

Mix dingetjes blijvem pittige kost voor mij.
Maar hopelijk met baby stapjes vooruit steeds beter.

Super bedankt voor het luisteren en de comments!

Lekkere track, ik hou wel van zo'n koortje erin en verder ook veel lekkere geluiden :). Mij valt op dat er nu wel heel veel aan de buitenkanten van het stereo gebeurd. Qua percussie vind ik het vrij snel storend/afleidend als een continue element als de hihat en/of de clap de hele tijd helemaal rechts (of links zit). Een beetje kan wel, maar ik vind het persoonlijk fijner als het in de buurt van het midden zit. Dan kan je meer de fx geluiden gebruiken om het stereobeeld te maken. Verder lijkt het alsof het een en ander wat aan het duwen is tegen elkaar in je midden frequencies, volgens mij ook omdat alles naar buiten gepositioneerd lijkt te zijn. Daar kan je volgens mij wel wat winnen om het een in het midden te zetten en het ander naar buiten toe. Blijft wel lastig als je meerdere sounds in het zelfde spectrum hebt zitten.

Heb je hem zelf ook op mono geluisterd? Dan is het een stuk rustiger om naar te luisteren, hoewel je dan wel wat geluiden gaat missen, de choir valt bijvoorbeeld best wel weg. Qua opbouw, ik zou de eerste break flink inkorten en de outro wat naar voren halen als main break, dat vind ik het mooiste stuk van de track :).

Anyway, veel lekkere elementen en volgens mij is hier zeker nog wat meer uit te halen ;)

@kobuz Ik heb hem op een monospeaker op werk net beluisterd maar niet tijdens het produceren. Ik snap je.

Wel grappig. Dit is de eerste keer dat ik commentaar krijg van teveel stereo. Ik ben het ook steeds extremer gaan toepassen afgelopen maandjes. Klinkt alsof ik aardig richting de max van het aangename aan het aanlopen ben. Das wel mooi, want dan weet ik een beetje wat veilige bandbreedtes zijn.

Als 1 geluid steeds heel strak ver op L/R zit vind ik dat zelf ook storend. In deze track heb ik dat voor een paar elementjes geprobeert te verzachten met een auto-panner (op een van de hats sowieso) die hem van ver op de sides met een lfo op 1 of 2 maten tempo steeds weer een beetje verder naar binnen draait... was een experiment... weet niet of zoiets gangbaar is of dat het uberhaubt een goed idee is, maar aan jou comments te horen mag dat wel iets meer naar het midden.
Ik zal het zelf ook nog een kritisch beluisteren op de luxe hoofdtelefoon als ik weer thuis ben in elk geval (die lag in een andere ruimte terwijl ik het geheel aan t afmaken was... en ik ben onwijs lui)

Je arrangement tips vind ik ook wel interresant. Kortere break, en de outro als langere break. Wellicht dat ik er eens een alternatieve versie van maak. En anders ga ik met dat gegeven aan de slag in mn volgende projectje.

Ook heel erg bedankt voor het luisteren en voor comments!

Laat de anderen maar lullen want ik hou wel van een wijds/breed spectrum, wat mij betreft is het lekker.
Geinig want ik dacht toen ik de titel zag dat het iets oriëntaals uit Zuid Oost Azië zou zijn maar niets was minder waar, gewoon recht voor z'n raap en eerlijk is eerlijk; niet echt m'n genre.
Maar ik vindt 'm zowel als compositie als je arrangement wel geslaagd, een goed gemaakte track.

Heb even geen mening over de mix of het stereo-beeld - vind het gewoon een lekker trekkie! :) (ok mini-mening dan - ik hoor zo 123 geen gekke dingen)

Oorschelpen staan plat op je oren, waardoor het geluid kaarsrecht (per kant) je oren in gaat. Bij luidsprekers komt het geluid van voren, normaliter, en gaat het geluid met een hoek richting je oren. Dat maakt uit, voor het stereo-beeld.

Ik pak zelf panning aan over luidsprekers, om zeker weten goed te zitten. Maar misschien verschillen de meningen daarover, ben ik wel benieuwd naar.

Laat de anderen maar lullen want ik hou wel van een wijds/breed spectrum, wat mij betreft is het lekker.
Geinig want ik dacht toen ik de titel zag dat het iets oriëntaals uit Zuid Oost Azië zou zijn maar niets was minder waar, gewoon recht voor z'n raap en eerlijk is eerlijk; niet echt m'n genre.
Maar ik vindt 'm zowel als compositie als je arrangement wel geslaagd, een goed gemaakte track.
Als ik het me goed herriner heb jij me ook wel eens geadviseerd om wat meer met stereo imaging te doen :) dus blij dat het in de smaak valt zo (afgezien van het genre :D).

En smaken verschillen, ik denk dat ik dat wijdse ook wel mooi vind, maar al die verschillende meningen inspireren me wel om dingen te blijven proberen. Alleen maar leuk.

Bedankt!

Heb even geen mening over de mix of het stereo-beeld - vind het gewoon een lekker trekkie! :) (ok mini-mening dan - ik hoor zo 123 geen gekke dingen)

Oorschelpen staan plat op je oren, waardoor het geluid kaarsrecht (per kant) je oren in gaat. Bij luidsprekers komt het geluid van voren, normaliter, en gaat het geluid met een hoek richting je oren. Dat maakt uit, voor het stereo-beeld.

Ik pak zelf panning aan over luidsprekers, om zeker weten goed te zitten. Maar misschien verschillen de meningen daarover, ben ik wel benieuwd naar.
Lekker trekkie! :D dat hoor ik graag :)
En ja die technische meningen... ik ben er ook wel naar geintresseerd. Deze heb ik gemixt op kleine desk-monitortjes.

Vaak doe ik een beetje afwisselen tussen mn hoofdtelefoon en de speakertjes, maar ik probeer niet te overdrijven en ben ook geen perfectionist.
Ik heb ook helemaal geen professionele behandelde ruimte of speakers, tis maar hobby, en (af)mixen bevind zich niet het centrum van mijn interesses en krijgt wellicht niet de aandacht die nodig is voor top resultaat.
Meestal speel ik tijdens het maken al met panning en andere mixtools en besteed mischien (te) weinig tijd aan echt afmixen.

Bedankt voor het luisteren en je mini-mening!

Ah, niks meer aan doen dan! 8o)

Maar zonder gekkigheid, ikzelf probeer mijn 'kritiek' over het algemeen zo te brengen dat ook duidelijk is dat het mijn mening is en geen algemene waarheid, maar wel op een manier waarvan ik denk dat ik de maker van een track kan laten nadenken hoe het ook zou kunnen. Niemand heeft er volgens mij wat aan als we hier alleen maar 'chapeau chapeau' naar elkaar gaan roepen.

Je arrangement tips vind ik ook wel interresant. Kortere break, en de outro als langere break.
Veel house en techno die ik luister hebben dat: vaak heb je rond de minuut een eerste break, dan weer een tijdje later de echte break. Meestal ook nog een korte om de outro in te luiden :). Maargoed, dat is natuurlijk geen geschreven regel.

En anders ga ik met dat gegeven aan de slag in mn volgende projectje.
Een van de moeilijkste dingen vind ik dat van deze hobby: geleerde lessen meenemen naar de volgende en niet alles in één track proberen te stoppen ;)

Maar zonder gekkigheid, ikzelf probeer mijn 'kritiek' over het algemeen zo te brengen dat ook duidelijk is dat het mijn mening is en geen algemene waarheid, maar wel op een manier waarvan ik denk dat ik de maker van een track kan laten nadenken hoe het ook zou kunnen. Niemand heeft er volgens mij wat aan als we hier alleen maar 'chapeau chapeau' naar elkaar gaan roepen.
100% !!

Word zeker gewaardeerd ook! Maar vind het ook wel echt leuk dat @krautrock1958 dit kan waarderen omdat zijn kritiek op m'n eerdere werk heeft bijgedragen tot de totstandkoming van dit project.
Op diezelfde manier zul jij je commentaar vast nog wel eens terug horen in de vorm van een een korte break aan het begin, en een langere richting het einde gecombineert in een housey/techno nummer :D

Ik heb trouwens ooit wel eens projectje gemaakt om een beetje klassieke trance (a la Gouryella) na te maken met mn eigen geluiden en arrangement, dat is denk ik meer die opbouw die je bedoelt, maar dat was dan ook 1 op 1 geïnspireerd door die muziekstijl.

dat was deze trouwens:

Een van de moeilijkste dingen vind ik dat van deze hobby: geleerde lessen meenemen naar de volgende en niet alles in één track proberen te stoppen ;)
Ik heb daar uberhaubt de focus niet voor :D meestal bedenk ik 1 of 2 dingen die ik graag wil proberen/oefenen en dat word m dan.
en dan maar hopen dat het op de langere termijn allemaal blijft plakken en een soort van 2e natuur word... maar tegelijkertijd wil je natuurlijk ook niet dat het formule-werk word, en alles hetzelfde gaat klinken. en daarom laat ik me graag inspireren om te varieren en andere dingen te proberen. En daar is het commentaar heir op het forum prima geschikt voor. werkt voor mij ^^

Het heeft ook allemaal te maken met waar ik persoonlijke voldoening uithaal.
Ik maak voor zeer beperkt publiek muziek. dus het is voornamelijk voor mezelf. maar zoals met alles wat ik graag doe... ik wil er ook wel een beetje goed in worden... en dat lukt niet zonder feedback.
Waarom goed worden zonder publiek? omdat dat leuk is... als ik een single player game speel wil ik ook goed worden... heb dan ook geen publiek... maar wel feedback in de vorm van grote rode letters op het scherm die "YOU DIED" spellen :D. En geeft enorm veel voldoening om dat steeds beter te doen...

Jullie zijn mijn zowel mijn "You died!" als mijn "Victory Achieved!" :D

Doet me denken aan vroegere werk van Super8 , lekker dromerige track. Ik hou hier wel van :koffie:
Ken super8 niet, maar net wat opgezet.
ik snap de vergelijking, en is wel lekker ook, heb wat opgeslagen voor later te luisyeren. Ik hou wel van die late 90's / early 00's trance :)

Bedankt voor het luisteren en mooo dat je hem kan waarderen.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Maar vind het ook wel echt leuk dat @krautrock1958 dit kan waarderen omdat zijn kritiek op m'n eerdere werk heeft bijgedragen tot de totstandkoming van dit project.
En daarom maak je nu veel betere muziek want ik heb altijd gelijk. :D
Maar effe zonder gein; ik stel me altijd een stage voor waar een band staat te spelen en dan krijg je de geijkte opstelling dat de drums centraal staan en bas/gitaar ergens er naast en keys en blazers bijv wat meer uit elkaar maar vooral luisteren hoe het past.

Da's natuurlijk anders dan artiesten met een electronische setup want zo'n drumcomputertje kan desnoods in het kleedhok staan, op die manier maakt het ook niet veel uit waar de drums gepanned zijn maar ritmes zijn nogal aards dus is het vrij logisch dat die een beetje in het midden klinken, zeker de wat lagere tonen zoals kick en toms en de hats en zo weer iets ruimer bijv.
En bij experimentelere muziek maakt het niets uit, dan gaat het om het beeld wat je creëert maar ik pan wel graag iets uit elkaar omdat je dan minder snel hebt dat frequenties in elkaar verzuipen en de boel een beetje muffled begint te klinken.

Sommigen gebruiken dan compressors, equalizers of andere dingen om dan zaken te herstellen maar ik gebruik maar weinig, reverb beetje delay of chorus misschien en alleen als ik een bepaald effect wil hebben grijp ik naar drastischer middelen, maar misschien komt dat ook omdat ik gewoon hobbyist ben en geen perfectionist of dat ik muziek uitbreng want dan wordt het anders natuurlijk.
Een goed arrangement heeft vaak niet veel nodig en mixen begint al zodra je twee of meer instrumenten hebt opgenomen, elke keer als er iets bijkomt verandert de balans dus stel je weer wat bij.

En misschien heeft het er ook wel mee te maken dat toen ik opgroeide net een beetje stereosets bij mensen thuis stonden ipv een buizenradio ergens in de huiskamer en in de sixties en begin seventies er hele grote sprongen werden gemaakt in de techniek, psychedelische muziek z'n intrede deed en je regelmatig instrumenten van links naar rechts door de speakers hoorde gaan.

Laatst gewijzigd:
Deze even onder de loep genomen qua sound balans...

probleem gebied...teveel low end....Steroe image te breed....verder wat muddy frequencies gecut zodat de track open klinkt en beetje de punch en drijvende ritme geaccenntueerd...tenslotte lekker sausje overheen gegooit naar eigen smaak ..
100% op headphones gedaan ...mp3 is helaas lage kwaliteit maar dat mag de pret niet drukken;)
:doei:

Attachments

• remaster.mp3
    5,9 MB
Deze even onder de loep genomen qua sound balans...

probleem gebied...teveel low end....Steroe image te breed....verder wat muddy frequencies gecut zodat de track open klinkt en beetje de punch en drijvende ritme geaccenntueerd...tenslotte lekker sausje overheen gegooit naar eigen smaak ..
100% op headphones gedaan ...mp3 is helaas lage kwaliteit maar dat mag de pret niet drukken;)
:doei:
ik vind het wel altijd leuk dat je je eigen spin geeft aan nummers die ik hier plaats (dat heb je eerder gedaan namelijk).
Ik vind het echt een compliment waard dat je daar de moeite voor neemt.

Ik hoor ook vaak wel wat je van plan bent/was, maar moet eerlijk bekennen dat ik in dit geval dat laag (ook al is dat wat 'modderig' in mijn vrsie) en die breedte toch wel mis in jou versie
(misschien is dat door de kwalitiet van de mp3).
hij klinkt wellicht wel 'cleaner', maar ik mis wat.... impact? ik weet het niet... misschien kwestie van smaak ook :D
Kan natuurlijk ook zo simpel zijn dat het op mijn systeem gemixt is, dus ook op mijn systeem prima klinkt maar elder niet (of minder).

Hoe dan ook; ik vind echt wel leuk dat je er mee aan de slag bent gegaan! erg leuk om te horen.

bedankt voor het luisteren en het werk wat je er in gestoken hebt :halleluja.

Back