JP-8000 reparatie

NorthernLightX

Prutser
Enige tijd geleden via het forum een JP-8000 gekocht met klein defect (melding memory defect - vermoedelijk de batterij, output issue, vermoeden van kapotte printplaat bij effect sectie). Bij de verkoper thuis opengeschroefd en oppervlakkig gekeken - in ieder geval geen lekkende batterij of condensatoren gespot, dus dat was al mooi. Hé, een losse flatcable, bleek van de ribbon controller te zijn, "verklaart wel waarom die het nooit deed". Wel was er een klein kraakje zichtbaar in de printplaat waar de potmeters op zitten. Nooit eerder gedaan zo'n pcb reparatie, maar na enige twijfel (inmiddels genoeg filmpjes gezien van lui die electronica repareren om te denken dat ik dat ook wel kon fixen) toch besloten de patient mee te nemen.

Thuis helemaal opengeschroefd en alle mankementen geinventariseerd:
- Mainboard heeft originele elco's, dat verklaart waarschijnlijk het output probleem
- Aangezien hij toch helemaal uit elkaar gaat dan alle elco's van de voeding en het I/O board ook maar meteen vervangen
- Batterij moet vervangen worden
- Losse flatcable van de ribbon lijkt gewoon losgekomen uit de connector, die ziet er niet beschadigd uit
- Alles plakt aan de binnenkant. Bier of sinas ofzo, yuk.
Na uitnemen van het keyboard is de schade aan de bedieningsprint pas echt goed zichtbaar. Vermoedelijk is er iets op de synth gevallen want de potmeter voor de delay time is ingedrukt en heeft het PCB op 3 plaatsen gekraakt. Dat is helaas iets meer schade dan eerder zichtbaar. Zo'n print is online wel te koop maar niet goedkoop. Eerst zelf maar wat proberen. Potmeter losgesoldeerd en de beschadigde printbanen schoongekrabt om iets te hebben om weer aan te solderen. De plaatsen waar de print helemaal gebroken is heb ik de sporen dieper uitgekrabt zodat ze in ieder geval geen vals contact met andere sporen maken.

- Oei, de behuizing blijkt ook gekraakt waar de kapotte potmeter zat, dat was me eerder niet opgevallen.

Het keyboard opengemaakt en dat was best wel vies en plakkerig. De conductieve rubber matjes eruitgehaald en met een sopje en wattenstaafjes geprobeerd proper te maken, ging erg moeizaam. Niet te doen om het hele keyboard met de hand volledig fris te krijgen. Het keyboard paste diagonaal nèt in de vaatwasser, dus daar een kort programma op lage temperatuur gedraaid. Kwam er als nieuw uit, dus goede beslissing :).

Alle benodigde onderdelen uitgezocht en besteld bij mouser. De vervangende potmeter was wel een dingetje want die zou niet meer te krijgen zijn vond ik online. Ik dacht er toch 1 met juiste waarde en footprint gevonden te hebben. Bij binnenkost van de bestelling een teleurstelling; waarde en footprint zijn ok maar de shaft is veel te kort :(. Langere versie verkopen ze niet. Dan maar in het meer obscure kanaal zoeken naar iets wat zou kunnen werken. En waarempel, die blijkt na binnenkomst ook de juiste foorprint en waarde te hebben, en deze heeft een te lange shaft maar daar zetten we de dremel wel op :).

Het vervangen van de through-hole elco's is een klusje maar verder niet heel spannend. De 21 SMD elco's op het mainboard daarentegen; waarom deed ik dit ook alweer? Ik was even vergeten dat dit best een k** klus is. Met een soldeerbout weliswaar, maar dat was even niet m'n happy space. Uiteindelijk wel gelukt.

Draadbruggen gesoldeerd tussen de punten die door de printbreuken geen connectiviteit meer hebben. De potmeter kon ik gelukkig goed vast solderen op de 2 snap-in pads en met een beetje geklieder vastsolderen aan de nabijgelegen resten van printbanen. Printplaten schoongemaakt met IPA en de gekraakte print gefixeerd met niet-geleidende epoxyhars. Met het restje epoxy de kraak in de behuizing gelijmd. Zie je aan de buitenkant niets meer van.

Nieuwe batterij geplaatst en dan het moment van de waarheid; opstarten maar!
- Memory defect melding is er nog
- Pitchbend en mod stick doen niets
- Ribbon doet niets
- Alle overige functies doen het wél, inclusief de bediening van de delay :halleluja

Memory melding is met een factory reset verholpen. Pitchbend en mod stick kon ik kalibreren in test mode. Ribbon wilde ook in test mode niets doen. Toch kapot dan? Eerst maar eens proberen of die kabel ook andersom in de connector past. Ging niet van harte, lijkt zo niet te moeten. Toch maar proberen - waarempel, doet het ook nu! Leuke bak, en blij dat ik heb weer tot volledig functioneren heb kunnen restaureren.

Tot zover mijn spreekbeurt over de JP-8000 :doei:

Attachments

• IMG20240604211641.jpg
    IMG20240604211641.jpg
    181,9 KB · Bekeken: 214
  • IMG20240621170900.jpg
    IMG20240621170900.jpg
    207,3 KB · Bekeken: 176
  • IMG20240621184450.jpg
    IMG20240621184450.jpg
    150,7 KB · Bekeken: 171
Cool. Mijn 8080 heeft ook n pot met te lange shaft als vervanger. Zou loodvrije soldeer moeten hebben, leerde ik me scha en schande

Cool. Mijn 8080 heeft ook n pot met te lange shaft als vervanger. Zou loodvrije soldeer moeten hebben, leerde ik me scha en schande
Waarom heb je loodvrije soldeer nodig?

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Goed bezig, altijd leuk om zo'n project tot een goed einde te brengen :okdan:

Waarom heb je loodvrije soldeer nodig?
Omdat de originele loodvrij zou zijn en met lood samen kans geeft op ellende. Leerde de tech me die een van mijn pots opnieuw deed omdat t daar ellende gaf. Dat was zijn verklaring

Ik kan er niets over vinden anders dan dat het smeltpunt van loodvrije soldeertin anders is (hoger) dus dat je wel moet opletten dat de boel goeit uitvloeit. Als het niet goed vloeit krijg je inderdaad ellende. Dus lang genoeg verhitten. In wezen niet anders dan altijd.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Als je alle oude tin eraf haalt maakt t niet uit natuurlijk. Dat me er aan doet denken dat ik nog een desoldeerpomp moet bestellen

Back