Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

MstrFX

B T N!
Ik moet zeggen, ik vind aliexpress zeer goed werken.
De spullen zijn gewoon boven verwachting, maar ik wil conrad en velleman ook een kans geven.

Dit soort dingen. Hoe denken jullie erover?

Screenshot 2024-07-09 at 17.08.48.png
Screenshot 2024-07-09 at 17.09.41.png

Ik probeer wel te letten op duurzaamheid etc., maar dat vind ik nog behoorlijk ingewikkeld.
Vooral bij kleding vind ik het complex de keurmerken je om de oren vliegen en die elkaar ook nog weleens tegenspreken.

Duurzaamheid is inmiddels natuurlijk gewoon een verkoopargument dat werkt.
Tony Chocolonely vaart er wel bij!

Het fnuikende is dat je soms iets van een 'goed' adres denkt te kopen en vervolgens blijkt het dan toch weer uit China te komen.
Ik weet niet eens of dat per definitie slecht is trouwens, maar transparantie is vaak ver te zoeken.

Concluderend: Ik doe mijn best, probeer steeds beter mijn best te doen en faal vrees ik op vele vlakken, niet zelden onbewust.

Als je bij Conrad besteld komt het uiteindelijk ook uit China. Enkel met een omweg.
Ja, daarnaast worden veel 'premium' electronica producten van gerenommeerde merken ook in China of andere landen gemaakt die het niet zo nauw nemen met milieu, mensenrechten en arbeidsomstandigheden. Of het wordt wel in de EU of US gemaakt, maar zijn de componenten die erin zitten alsnog Chinees. Ik probeer zelf vooral weg te blijven bij het kopen-om-het-kopen spul (rotzooi waar je uiteindelijk niets mee doet) en de obvious lage kwaliteit knockoffs, beetje het wegwerpgebeuren tegengaan. Verder heb ik niet de illusie of ambitie om 'de wereld te redden', dat is toch hopeloos.

Of het wordt wel in de EU of US gemaakt, maar zijn de componenten die erin zitten alsnog Chinees.

Dit dus. Het is eigenlijk onvermijdelijk als je iets met elektronica wil, ook al is het eindproduct zelf elders gemaakt.

Volgens mij heb je met spullen die uit China komen ook gradaties in de kwaliteit. Niet alles wat door vandaan komt is per definitie slecht.
Welnee. Apple maakt een groot deel van zijn hightech spul ook in China, en zoveel anderen. Foxxconn is huge en werkt voor talloze grote merken. Behringer zijn spul is over het algemeen ook niet slecht (meer).

Het is een kwestie van gradatie. Helemaal goed doe je het moreel gezien nooit. Iets meer geld heb ik voor mens-, dier- en milieu vriendelijke producten wel over. Maar het moet niet te moeilijk worden (ik ga niet alles zitten napluizen) en ik ga ook niet stad en land afreizen om verantwoorde producten aan te schaffen.

Volgens mij heb je met spullen die uit China komen ook gradaties in de kwaliteit. Niet alles wat door vandaan komt is per definitie slecht.
Tuurlijk maar dan moet je niet voor de laagste prijs willen gaan.
Het idee van made in China is waardeloos dat komt van mensen die niet met hun tijd zijn meegegaan.

Probleem is wmb niet zozeer waar iets wordt gemaakt, of dat andere landen andere mores hebben, maar of het spul zelf betrouwbaar is. Zeker met elektrische apparatuur. Of dat je bv bij soldeertin niet weet of er geen in Europa verboden stoffen inzitten terwijl je er boven zit te dampen.

Laat staan dat veel Aziatische webwinkels het niet zo nauw nemen met privacy en persoonsgegevens, zoals Temu met zijn app.

Ik heb even over t topic nagedacht. Ik koop nooit bij Ali. Maar het is n religie zoals n ander vrees ik. Al dan niet geloven of t een verschil maakt en dan vooral geen leugens te slikken krijgen. Zoals kippen die kunnen los lopen. Als de deur vd hal 1m open is en je ze 2 m draad geeft kunnen ze buiten. Ze doen t niet eens. Maar de verpakking mag titellen “scharrelkip”

Onze werkgever beweert dat de contractors hun werklieden niet in een kamer duwt en onderbetaald. Dat haalde elders t nieuws dat een ander bedrijf hun contractors t wel flikken. Waanzin. In eigen land

Lies

"Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij." Mattheus 19:21

Ik zie de koopjes graag tegemoet 😇

Toch in dit topic misschien ook een overpeinzing waard. Hoeveel van ons hebben niet al lang alles - en vaak nog veel meer - dan ze nodig hebben, maar blijven toch maar kopen kopen kopen? Is het dan überhaupt moreel om iets te kopen, ongeacht waar het vandaan komt? Kunnen die middelen niet beter ingezet worden voor een betere en rechtvaardigere wereld?

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Laatst gewijzigd:
Vermits ik me niet voortplant is mijn uitstoot veel kleiner dan die van wie dat wel deed. Dus ik krijg vast wel n plekje in de hel, lekker warm.
Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Tsja, nu ik het van de andere kant bekijk denk ik dat we het beter over Moreel verantwoord verkopen kunnen hebben.

Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij." Mattheus 19:21
Ik mis het deel over omzetbelasting betalen zo gij de 30 transacties of 2000 rijkstokens per twaalfmaand overschrijdt.

Geen brol kopen, gen spul kopen dat je nooit ga gebruiken, eerst opgebruiken/repareren wat je hebt. Als je in buitenland koopt dan wel met btw enzo zodat er enige eerlijke concurrentie blijft.

En niks kopen van bedrijven die niet willen dat je repareert.

Back