Behringer (little!!) Wing

De opvolger van de Behringer X32, de 'Wing' is er al een paar jaar. Super ding maar wel een beetje groot en rare shape.., maar goed nieuws!! Er is nu een 'compact' versie en een 19" rack versie. Beiden met 10" touch screen en dezelfde specs!!

behringer-wing-series-compact-rack-black-aufmacher.jpg

Wat er in de Wing zit weet ik niet.. er is hier iemand die er em al 'n paar jaar heeft.. maar of die dit ooit gaat lezen.. ?? :D
De Faders van de X32 hadden een garantie van 300.000 movements.. maar is ook afhankelijk van de conditonering. Een X32, van koude opslag naar dampend live event en weer terug in z'n koffer, hobbelend in de bus naar de koude oplsag en vice versa zal waarschijnlijk een andere lifespan hebben dan een comfortabel plekje in een goed geconditioneerde studio.. Gearspace - View Single Post - X32 vs. Midas Pro 1 vs. Yamaha o1v96

De X32's waren betrouwbare mixers. Geen crashes of rare noise bursts.. zoals de V-verbs bv, waar soms iets teveel gleu gebruikt was en conductive kon worden, met alle gevolgen vandien..

Over die nieuwe inputs valt niet zo heel veel te zeggen als iets 2 jaar oud is.. maar die combo jack/XLR inputs op de Xair mixertjes zijn volgens mij prima.

Laatst gewijzigd:
Zijn er mensen hier die de Wing gebruiken met veel inputs?
Wat zijn de ervaringen?

Als ik het goed begrijp kan je 144 inputs sources over digital snake boxes en nog eens 32 inputs sources via dat stage connect xlr aansluiting.
Meer zou kunnen maar dan heb je extra uitbreidingen nodig.

zo kunnen patchbays in wezen de deur uit.
Ik gebruik nu 6 analoge mixers, bijna allemaal yamaha

Dat zouden dus 6 Digital snakes en een wing kunnen worden.

Is latency een ding? ik heb totaal geen ervaring met digitale mixers ?

Volgens Behringer:
374 inputs and 376 outputs
- 16/24 lokaal (XLR)
- 144 (3x48) via AES50
- 32 via Stage Connect
- 64 van/naar SD kaarten
- 48 van/naar USB (PC/Mac)
- 4 van/naar USB-drive
- 64 DANTE

Daarvan kunnen er 96 (48 stereo) tegelijk gebruikt worden, als ik goed gevolgd heb
:P

- 16/24 lokaal (XLR)
- 144 (3x48) via AES50
- 32 via Stage Connect
Dus 192 harware ingangen zijn mogelijk en evenveel uitgangen

Digitale mixers hebben minder last van humm en noise veronderstel ik?
Is behringer/Midas relatief betrouwbaar spul ?

Mijn analoge mixers zijn tussen de 20 en 30 jaar oud en ze zijn flink aan het aftakelen. die ga ik hier geen 5 jaar meer tollereren.

- 16/24 lokaal (XLR)
- 144 (3x48) via AES50
- 32 via Stage Connect
Dus 192 harware ingangen zijn mogelijk en evenveel uitgangen
De officiële lijst:
ROUTING→SOURCES screen, the SOURCE GROUP selection includes:
  • LOCAL IN (8 local XLR inputs on the full-size desk)
  • AUX IN (8 local 6.3mm inputs on the full-size desk)
  • AES/EBU IN (2 AES/EBU inputs)
  • OSCILLATOR (2 internal oscillator sources with various signal options and settings)
  • AES50-A, B and C (each with 48 inputs)
  • ST CONNECT (StageConnect™, configurable 32 IN or OUT at line level on a standard XLR/DMX cable)
  • USB AUDIO (48 inputs from a USB-2.0 port)
  • WLIVE PLAY (2x 32 inputs from one or two SD cards)
  • DANTE4) (64 inputs from either a card or internal module, or 128 inputs if both are installed)
  • USB PLAYER (4 inputs from the USB stick input)
  • USER SIGNAL (48 configurable user data path or patches overlapping/referencing sources above)
Die “routing” (verband tussen sources en channels) heeft 2 pagina’s (Main en Alt) dus je kan snel schakelen.

Usb audio is op de pc dan ? cubase en softsynths. is een beetje bijzaak hier maar wel tof dat het uitgebreid is.

Dante ken ik totaal niet? zijn daar stageboxjes voor?

Kon je op die usb player geen AES50 interface inpluggen voor nog eens 48 channels?

AES/EBU IN ken ik ook niet. wat kun je daarmee?

Usb audio is op de pc dan ? cubase en softsynths. is een beetje bijzaak hier maar wel tof dat het uitgebreid is.

Dante ken ik totaal niet? zijn daar stageboxjes voor?

Kon je op die usb player geen AES50 interface inpluggen voor nog eens 48 channels?

AES/EBU IN ken ik ook niet. wat kun je daarmee?
Dante en AES uitleg

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Deze mixer is dus een beetje MLAN on steroïds?! Je kan dan denk ik ook via usb audio kanalen naar de tafel mikken, processen en weer terug de computer in?! En als controller gebruiken? Ik gebruik alleen nog maar overbridge, maar dan 32 kanalen terug de tafel in is wel interessant voor mij…

Nondeju, dat gaat weer ruzie worden met de baas 🤪🤪

Digitale mixers hebben minder last van humm en noise veronderstel ik?
Is behringer/Midas relatief betrouwbaar spul ?

Mijn analoge mixers zijn tussen de 20 en 30 jaar oud en ze zijn flink aan het aftakelen. die ga ik hier geen 5 jaar meer tollereren.
Alles kan kapot, maar dan moet je je ook afvragen of het alternatief de meerprijs waard is en of je niet gewoon pech hebt gehad.
Wij draaien al 9 jaar met een X32 met onze band. Nog nooit problemen mee gehad.
Hetzelfde voor een lokale organisatie hier die er wekelijks 2 gebruikt en net nog één heeft gekocht voor een derde zaal.
Ik was een paar weken geleden bij Deltion Zwolle en het stikte van de Midas versies van de X32 (M32).
(ik heb er zeker 5 in gebruik gezien)
De Midas versie schijnt qua binnenwerk wel behoorlijk wat beter te zijn dan de Behringer, maar voor ons is die B versie genoeg.
Maar ik begreep dan ons lokale theater de M32 wegdoet omdat ze er problemen mee hadden, dus garantie tot de volgende enter :)

Hum en noise hebben wij zelden last van. De keren dat dat zo was, dan was het iets van de locatie waar we speelden.

Deze mixer is dus een beetje MLAN on steroïds?! Je kan dan denk ik ook via usb audio kanalen naar de tafel mikken, processen en weer terug de computer in?! En als controller gebruiken? Ik gebruik alleen nog maar overbridge, maar dan 32 kanalen terug de tafel in is wel interessant voor mij…

Nondeju, dat gaat weer ruzie worden met de baas 🤪🤪
Zo had ik het nog niet bekeken.. MLAN maar dan in ultra kwardraat.. De 01x was trouwens wel een super DAW controller.. werkte echt perfect met Cubase.. leuk systeem maar die routing instellen was best complex..
Ik weet trouwens niet in hoeverre deze Behringer als DAW controller ingezet kan worden. De X32 wel dacht ik..

In de tijd dat de 01x uitkwam was het net een beetje 'n grensgeval. Computers waren toen nog niet echt krachtig genoeg en dat ding de Channel EQ en compressie laten doen kon wat CPU besparen. Dat is met hedendaagse computers wel anders.. Ik vond de FX in de 01x maar matig.. maar de FX in de Behringers zijn zeker de moeite om je DAW kanalen doorheen te halen..

Man, dude, bruh, je kunt m inrichten zoals je wil blijkbaar..

• Duimpje
USB, DANTE, AES, AES50, etc. Is infeite allemaal hetzelfde "in a way" Digitale audio I/O. de een al wat beter dan de andere maar allen in staat om "I/O Sources" te zijn voor de 48 channel strips.

Daar zit in ieder geval toekomst in voor mijn setup, ik gebruik nu ongeveer 90tal inputs en nog eens 20tal effect send/returns en nog eens 2 patchbays.

Dus met een wing en 6 stageboxjes kunnen er 5 oude mixers weg.

Daarnaast ook nog 2 patchbays, 6 rack effect bakken, 100kg kabels en nog wat andere rand apperatuur. kan allemaal de deur uit.

Entropy gaat ook enorm omlaag, de chaos in de studio is enorm nu.

Ik laat dit even een paar maanden bezinken, als ik het dan nog wil gaan we investeren.

Bij veel digitale mixers betekent “veel inputs” niet direct “veel mix-inputs”. Dus als je bijvoorbeeld via Dante/MADI/AES/Analoog in totaal 144 inputs hebt om aan te sluiten kan dat soms betekenen dat je nog steeds maar 48 inputs tegelijk kunt mixen, en bijvoorbeeld maar 32 naar USB kunt routen. De getallen verschillen per mixer, maar als je extra inputs erbij koopt in de vorm van bijvoorbeeld een Danta-rack, dan koop je dus niet automatisch meer te mixen kanalen, eerder een soort dure digitaal te routen patchbay.

In andere woorden: met 5 extra stageboxen vervang je niet automatisch 5 extra (sub)mixers.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Ik had zitten kijken naar een x32 rack als submixer voor de aux returns, gezien de X32 verder ook gewoon dienst kan doen als stagebox en nagenoeg evenveel kost (Midas preamps) etc van de outboard effecten. Maar dat is overkill.

Meer dan 40 (mono) channels tegelijk gebruiken komt nu ook niet zoveel voor. De preset mogelijkheden op de wing lijken me geweldig handig.

Heb een 2dehands wing aangeschaft.
Er zijn ook nog een retour en een 2dehands stagebox s16 onderweg.

2 van de 6 analoge mixers worden vervangen in de komende tijd.
Is wel veel werk, oude pluggen knip ik af en soldeer overal nieuwe xlr pluggen aan. Ineens goed doen....

De Behringer P16 heeft ook een upgrade gekregen.. nog nooit mee gewerkt maar wordt in heel veel studio's gebruikt om binnen een X32 een eigen mixje voor je in-ear of hoofdtelefoon te maken.. werkt nu via hun Stage Connect protocol, waarmee je oa 16 kanaals input units op de Wing mee kan connecten.

Laatst gewijzigd:
Is dat een soort van afstandbediening? Zoals een midi controller voor een DAW? Ga zo even filmpje kijken.

Ik heb de wing intussen als cubase mega controller opgesteld samen met een Nektar pacer. Kan nu ook met de voeten bedienen. Dit is allemaal super.
Door die vele displays op de wing kan ik me geen betere controller bedenken.

Het is wel een stijle leercurve zeg, maar ja, digitale mixers zijn helemaal nieuw voor mij.

Is dat een soort van afstandbediening? Zoals een midi controller voor een DAW? Ga zo even filmpje kijken.

Ik heb de wing intussen als cubase mega controller opgesteld samen met een Nektar pacer. Kan nu ook met de voeten bedienen. Dit is allemaal super.
Door die vele displays op de wing kan ik me geen betere controller bedenken.

Het is wel een stijle leercurve zeg, maar ja, digitale mixers zijn helemaal nieuw voor mij.
Dit is voor in de opnameruimte, hier kan de artiest/muzikant een eigen koptelefoonmix maken voor de recording.

• Duimpje
Back