Dozart - Deep in the unknown (Psy-trance)

Er was trouwens wél iets dat ik had veranderd aan de mix: ik heb de Q-waarde van de mud-frequenties reductie hoger gezet. Eerder had ik dat veel drastischer, waardoor het meer richting die referentietrack ging. Dus dat verklaart misschien wel de discussie.

Ik vind het overigens wel leuk om mee te experimenten hoor. Leer er veel van ondertussen.

Er was trouwens wél iets dat ik had veranderd aan de mix: ik heb de Q-waarde van de mud-frequenties reductie hoger gezet. Eerder had ik dat veel drastischer, waardoor het meer richting die referentietrack ging. Dus dat verklaart misschien wel de discussie.

Ik vind het overigens wel leuk om mee te experimenten hoor. Leer er veel van ondertussen.
Ik hoorde op mijn telefoon wel een subtiel verschil ja. :D

Opbouwende kritiek is prima tot op zeker hoogte maar realiseer je wel dat die 10% waar jij jezelf toe rekent niet de doelgroep is waar muziek voor gemaakt wordt. Dat zijn de mensen met een telefoon die het daar mono of afspelen... Voel je wat ik bedoel? Helaas is dat gewoon de realiteit. Mix het maar op een telefoon. Los daarvan zegt de mix ook niks over het nummer an sich. Ik ben opgegroeid met tape.
De specifieke kritiek die ik soms lever is altijd bij mensen die ik al wat langer ken van het forum. Psytrance is geen "telefoon muziek", dat moet ook op een groot systeem goed klinken.

Je standpunt dat de massa luistert op telefoon en dat je je daarom maar gewoon snel tevreden moet zijn vind ik raar, beweer je nu dat alle muziek altijd alleen op de massa afgestemd moet zijn?

Ik durf te beweren dat de 10% waartoe ik behoor - de mensen die deze muziek ook af en toe op feesten luistert, op grote systemen - precies de doelgroep is waarvoor het gemaakt wordt. Dat ik ook tot de 0,5% behoor die zelf producert is de reden dat ik commentaar lever.

Ik heb de master weer onder handen genomen. Het sublaag is nu denk ik weer een heel stuk dikker aanwezig. Heb de referentietrack er weer bij gehouden.
Update weer!

Knap hoe jij met je enthousiasme een topic van 4 pagina's kunt maken bij een track.

Over de psytrance-kick-bass; ik zie grofweg 2 benaderingen. De ene met een heleboel plugins, vooral gemikt op kleuring van de bass (E-Clip doet dit bijvoorbeeld) en de andere gericht op alles in de synthpatch doen (mede omdat vrijwel iedere bewerking de bassnote verlengd en je daardoor modder krijgt in de overlap van de transient van de kick en het einde van de bassnote) dit tref je bijvoorbeeld bij tutorials van Dash Glitch en Projektor. Ik hou nu van de 2e manier. In een analyser K-B checken of er overlap is en eventueel corrigeren met faseverschuiving met Voxengo PHA 979. Voorkomt dat je tot in de eeuwigheid blijft corrigeren.

Ik geef geen commentaar op je K-B omdat het ook gewoon 'smaken verschillen' kan zijn. Wat wel redelijk objectief is: als je Kick en Bass afzonderlijk bounced; is er dan overlap van Bass (tail) en begin van een Kick. Als dat er is dan heb je modder. Dit si volgens mjkij een grotere invloed dan al of niet mono zijn van gebied onder de 100 Hz hoewel dat ook niet zo'n slechte tip is. Maar je kunt soms ook voor het soundeffect van een stereo-bass kiezen.

Wat ik mij afvraag is bij het lezen van dit topic: Zijn bij psi trance de regels zo strak dat die kick en bass precies zo moeten klinken?
Moeilijk precies te zeggen er zijn best wat variaties. In de klassieke Goa-trance wordt vaak kick zonder echte klik gebruikt en is bass ook wat anders dan in de track hier, dat genre wordt wel onder psytrance gerekend. Maar het klopt ook weer wel dat zonder bepaalde K-B het geen psytrance is.

De kick en bass stonden niet goed in fase met elkaar. Pfff wat een gekut toch allemaal :D
Maar ja, het verklaart wel weer perfect waarom het iedere keer wat ermee was.
Gefixt weer, met een dramatisch verschil in klank tot gevolg.

Wil er nog een keer iemand luisteren?

Knap hoe jij met je enthousiasme een topic van 4 pagina's kunt maken bij een track.

Over de psytrance-kick-bass; ik zie grofweg 2 benaderingen. De ene met een heleboel plugins, vooral gemikt op kleuring van de bass (E-Clip doet dit bijvoorbeeld) en de andere gericht op alles in de synthpatch doen (mede omdat vrijwel iedere bewerking de bassnote verlengd en je daardoor modder krijgt in de overlap van de transient van de kick en het einde van de bassnote) dit tref je bijvoorbeeld bij tutorials van Dash Glitch en Projektor. Ik hou nu van de 2e manier. In een analyser K-B checken of er overlap is en eventueel corrigeren met faseverschuiving met Voxengo PHA 979. Voorkomt dat je tot in de eeuwigheid blijft corrigeren.

Ik geef geen commentaar op je K-B omdat het ook gewoon 'smaken verschillen' kan zijn. Wat wel redelijk objectief is: als je Kick en Bass afzonderlijk bounced; is er dan overlap van Bass (tail) en begin van een Kick. Als dat er is dan heb je modder. Dit si volgens mjkij een grotere invloed dan al of niet mono zijn van gebied onder de 100 Hz hoewel dat ook niet zo'n slechte tip is. Maar je kunt soms ook voor het soundeffect van een stereo-bass kiezen.
Haha, tja, ik vind het altijd wel leuk als het dan zo'n interactieve boel wordt :D
En dit forum heeft hierbij weer bewezen van grote waarde te kunnen zijn! Hierom post ik hier.
'leuk nummer man' is leuk natuurlijk, maar je schiet er een stuk meer mee op om de diepte in te duiken en muziek echt goed diepgaand te analyseren en goed te luisteren waar het verbeterd kan worden. En daar dan ook echt wat mee te doen natuurlijk.

Door jouw reactie nu ben ik nog eens gaan kijken naar dat gebeuren met die overlap en faseproblemen. Dat is gvd tegenwoordig wel een van de eerste dingen waar ik naar kijk. Maar ergens in het proces is het blijkbaar weer hopeloos uit fase gegaan. Dat veroorzaakt dan wel echt significante problemen. Dan is het vechten tegen de bierkaai met al het ge-EQ e.d.

Soms baal ik wel hoe electronisch muziek produceren werkt hoor. Veel te complex en ingewikkeld eigenlijk allemaal :D Maar ja, dat is zowel een vloek als een zegen zullen we maar zeggen.

Laatst gewijzigd:
Wat ik mij afvraag is bij het lezen van dit topic: Zijn bij psi trance de regels zo strak dat die kick en bass precies zo moeten klinken?
Ik begrijp je vraag helemaal. Wat een overdreven perfectionistisch geneuzel af en toe in dat psytrance gebeuren pfff
Maar goed, je wil natuurlijk dat het een zeker hypnotiserend effect krijgt zodat je de trance krijgt, en dan ook nog psychedelisch. Dat is dan wel erg gebaat bij stabiliteit en consistentie in de kern-elementen zoals de kick en bass die het hart van de track vormen.
Het zijn geen regels en wetten, maar ja, wil je het echt pro laten klinken ipv amateur dan geldt denk ik vaak wel dat je er maar beter een beetje in duikt en er iig kennis van neemt.

Verder ben ik voorstander van rebelleren tegen de standaard. In psytrance zit ook een behoorlijke eenheidsworst waarin iedereen elkaar nadoet en alles op elkaar lijkt. Dus origineel zijn en tegen de stroom in gaan is ook denk ik wel meer dan gewenst in psytrance.

Hoe kwam het dat de kick en bass uit fase stonden?

Door bepaalde bewerkingen die ik had gedaan waarschijnlijk. Het is altijd slim dat regelmatig te blijven monitoren, maar ik was te in beslag genomen door andere dingen waardoor ik dat waaschijnlijk even uit het oog verloren was.

En wellicht las ik m'n osciloscoop verkeerd door hoe ik 'm zelf had ingesteld :dubbel:

Er was trouwens nog wel wat met de osciloscoop waarvan ik me na een filmpje op youtube pas van bewust werd: sommige plugins veroorzaken van zichzelf een zekere mate van latency. Het is dan zaak dat je die hoeveelheid latency bij elkaar optelt (of gewoon alles in een groep gooit, en je muis in het lege vak houdt, wat Psyger laat zien in onderstaande filmpje) en die hoeveelheid samples invoert in je osciloscoop, zodat ie correct, met aftrek van die latency, z'n metingen doet. Anders klopt eenvoudigweg niet wat ie displayt... daar had ik dus ook last van. Anyway, Psyger legt het hier uit:

De kick en bass stonden niet goed in fase met elkaar. Pfff wat een gekut toch allemaal :D
Maar ja, het verklaart wel weer perfect waarom het iedere keer wat ermee was.
Gefixt weer, met een dramatisch verschil in klank tot gevolg.

Wil er nog een keer iemand luisteren?
Hoe zien, visueel gezien, de kick en bass er uit als deze wel en niet goed ik fase staan?

Back