Boek over MS-20

Als je één goed boek over synthesizers hebt gelezen, de inhoud begrepen en bestudeerd, zou je haast 99% van alle analoge synthesizers heel makkelijk kunnen doorgronden (zelfs zonder deze in bezit te hebben).
Velen hier lijken telkens opnieuw een specifieke synthesizer te moeten doorgronden...
De Korg MS20 is een goed toestel om te leren, maar de toestellen die ik in praktijk heb gehad vielen toch wel tegen.
Zo herinner ik me : beperkte controle sturing (VC) zoals o.a. naar het filter. De envelope follower, een zeer interessante toevoeging, die echter enkele beperkingen had, waardoor die weinig inzetbaar werd.
Soit, toch één van de meest boeiende analoge synthesizers in die tijd. Hopelijk hebben de modernere versies geen
last van die mankementen (en is er een polyfone versie ?).

Ja - het doorgronden van een specifieke analoge synth komt - als je de basisprincipes van analoge signaalbewerking kent - meestal neer op het leren kennen van de specifieke eigenaardigheden van de betreffende synth. Dat klopt. Extra theorie heb je daar zelden voor nodig.

Ik wilde eerst de mini kopen (die voor mij nog net betaalbaar is), maar de smalle toetsen staan mij tegen en ik lees ook over gammele knoppen en ruis.
Ik heb zelf de mini, zo gammel is het ding nu ook weer niet. Het is geen tank als de originele, maar als je er niet boven op gaat staan kan je er probleemloos jaren gebruik van maken. Ruis is er wel een beetje, maar moet je op gaan letten (en als je er naar op zoek gaat hoor je overal wel een beetje ruis). Als je 'm voluit laat schreeuwen valt het totaal niet op en anders is het gratis extra karakter ;)

De Korg MS20 is een goed toestel om te leren, maar de toestellen die ik in praktijk heb gehad vielen toch wel tegen.
Het ding heeft nogal wat eigenaardigheden waardoor ik het nou niet bepaald een ideaal leertoestel zou noemen.

(en is er een polyfone versie ?).
Geen analoge in ieder geval. Je kan natuurlijk wel een van de software versies pakken en die polyfoon bespelen.

Back