My cocoon of pain (Psychological horror soundtrack)

rvanommen

Ouwe rot
Ik heb recent m'n waardering uitgesproken (ook op dit forum) voor de sfeer (en de soundtrack) van Silent Hill 2 game (en de recente remake).
vanwege de dreigende sfeer... het is geen typische horror... geen zombies, geen jumpscares, maar veel subtieler. De muziek en de beelden roepen een gevoel van onrust, eenzaamheid, en oveiligheid op.
De thema's in Silent Hill zijn ook vrij menselijk. Het is ergens meer een familie drama over ziekte, schuldgevoel en depressie dan dat het een klassieke horror is.

Unieke ervaring!

uniek?

nee niet helemaal, want zoals ik ook al eerder opmerkte doet de muziek van @vink iets vergelijkbaars. Ook daar heb ik toen mijn groeiende waardering voor uitgesproken :)
Maar ook mijn eigen ambitie om iets te maken wat vergelijkbare gevoelens oproept. Dus dit is ook zeker beïnvloed door zijn werk. Maar ik heb uiteraard erg mn best gedaan om er mn eigen draai aan te geven en niet iets of iemand na te doen... verwacht dus ook geen vink achtig meesterwerk... dat zou ik niet eens kunnen al zou ik het proberen :)

Ik vond het namelijk echt heel erg moeilijk om iets neer te zetten waar ik zelf achter kon staan!
Maar dit is het eerste resultaat waarvan ik zelf vind dat het in elk geval die sfeer benaderd.

Het is (vind ik) vooral ontzettend lastig om balans te vinden tussen iets wat snel saai word en waar genoeg verassing inzit zonder afbreuk te doen aan sfeer.
En om subtiel te blijven maar toch progressie en verhaal momenten in de track te stoppen. Ik durf ook niet zelf te zeggen dat dat gelukt is. al denk ik dat het in de buurt komt?

Ook heb ik zelf natuurlijk een beeld bij het geheel in mijn hoofd (namelijk silent hill)
Voor diegene die daar onbekend mee is hierbij ook nog wat sfeer impressies van het spel zodat je weet waar ik vandaan kom

Voor degene die liever eerst blind wil luisteren heb ik ze helemaal onderaan gespoiler tagged.

Kwa sound design is de OpSix de hoofdrol speler. Ik heb daar de aflgelopen week wat drones op zitten maken die misschien zouden passen bij een silent hill inspired track.
die zijn bijna door heel het nummer te horen met verschillende (bassy) pads/drones en wat gitaar achtige distortion die ik af en toe met het modwheel inbreng en weer terug draai.

Wat percussieven zwaar geprocessed met effecten als resonators, spectral time, verzorgen de meeste geluidseffecten.
En af en toe tracht ik de luisteraar bijna gerust te stellen met een kerkorgel (ook aardig geprocessed en naar de achtergrond gedrukt) die dan snel weer plaats maakt voor de meer unsettling gedeeltes van het nummer.
voor de rest veel kleine toetertjes en belletjes. die maar af en toe voorkomen... een pad uit diva, een stoot van een zwaar distorte (bijna onherkenbare) gitaar met heel veel distortie is 2 keer te horen ook, en zo kan ik er nog wel een paar noemen. Een leuk projectje vol met kleine sfeer sounddesign experimentjes.

Tja... zoals ik al zei... moeilijk... dus voel je niet schuldig als het je niks doet. Ik heb er zelf nou eenmaal erg veel beeld bij in mn hoofd... ik heb eigenlijk geen idee hoe hij overkomt voor een ander die er blanco ingaat.

oh ja! En nog iets te vieren! Dit is de eerste keer dat ik iets helemaal afmaak zonder drums!! gelukt! eindelijk XD

Enjoy! ... :)

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Proficiat :-)

Betreffende deze track: Heel erg dreigend en duister. Op'n bepaald moment overviel mij een angstgevoel, maar ik heb me daar snel overgezet. Ja, en wat leuk is dat je ons de ene verrassing na de andere voorschoteld. Toch wel knap gedaan. Gr, Gloomy

Proficiat :-)

Betreffende deze track: Heel erg dreigend en duister. Op'n bepaald moment overviel mij een angstgevoel, maar ik heb me daar snel overgezet. Ja, en wat leuk is dat je ons de ene verrassing na de andere voorschoteld. Toch wel knap gedaan. Gr, Gloomy
Hey Gloomy :)

Bedankt voor je aardige woorden!
Leuk dat je hem kan waarderen zoals ie bedoelt is. Zoals altijd bedankt voor het luisteren!

Found your sound.

Deze is echt geslaagd. Knap gedaan. Strak sound design, lekker helder, goeie opbouw, houdt de spanning vast. Fan van deze.
Hey thanks!
Anders dan anders, maar was leuk om te doen hoor :)
Maar kan niet beloven dat mn volgende niet gewoon weer vol zit met cliche 909 hatjes en clapjes :p

Prachtig stukje werk man.
En van het weekend dan toch maar
eens gaan zitten voor die film, stille heuvel.

Laatst gewijzigd:
Prachtig stukje werk man.
En van het weekend dan toch maar
eens gaan zitten voor die film stille heuvel.
Die film heb ik wel eens gezien, was niet ultra slecht geloof ik... maar heeft op mij minder indruk gemaakt dan het spel blijkbaar, want ik weet er niet veel meer van. Misschien ook nog eens opzetten.

Thanks voor het luisteren en de vriendelijke woorden 😁

My Cocoon of Pain, zowel de title als de track zelf staan in contrast met de track van Danny die ik net hiervoor heb beluisterd 😄

Zo zou in een game gebruikt kunnen worden. Zet hem nog even een tandje harder zodat ik nog iets beter kan genieten. Het doet me een beetje denken aan een game die ik op de 360 speelde. Een police game met horror elementen. Ik vind je track goed gelukt, alleen net even iets te lang om zonder beelden of iets naar te luisteren.

My Cocoon of Pain, zowel de title als de track zelf staan in contrast met de track van Danny die ik net hiervoor heb beluisterd 😄

Zo zou in een game gebruikt kunnen worden. Zet hem nog even een tandje harder zodat ik nog iets beter kan genieten. Het doet me een beetje denken aan een game die ik op de 360 speelde. Een police game met horror elementen. Ik vind je track goed gelukt, alleen net even iets te lang om zonder beelden of iets naar te luisteren.
360 horror police game...
Condemned toevallig? Die heb ik ook gedaan en die game vond ik ook briljant als dat 'm is.
Super scary!

Back