Wat is dit goedje?

cream

Ouwe rot
Ik zit te kijken naar mijn trimpots in mijn octave cat die aan vervanging toe zijn. Ik vroeg me af of dat rode goedje oxidatie is of iets anders? Iemand een idee?

Attachments

• 1000020594.png
    1000020594.png
    774,3 KB · Bekeken: 178
Het heeft zoals etaoin al aangaf meer een borgende functie.. je kan het voorzichtig wegkrabben als je het er smerig uit vindt zien of gewoon een clean board wilt, maar eigen risico op verdere beschadigingen :)
Wat betreft de borging.. volgens mij, als je er een platkop inzet, draai je er zo doorheen.. Het is niet de 'retaining compound' die locktite 638 geeft.. :D

Laatst gewijzigd:
Die oude trimmers willen weleens afbreken of gammel/onbruikbaar worden als je ze forceert door het borgingsmiddel heen. Beetje met beleid proberen. Soms is het ook mogelijk met een hetelucht soldeerstation de boel weer zacht te maken. Dat zie je veel bij USA synths op allerlei bouten/schroeven met moertjes zitten. Doe moertjes krijg je er dan met geen mogelijkheid af, totdat je de boel even goed verhit.
Bij deze fragiele trimmers wel oppassen met de temperatuur, ik zou niet boven de 100 graden gaan.

Ja, zou ik ook niets aan doen, wellicht dat je er een systeem mee om zeep helpt als je het weghaald

Ik zit te kijken naar mijn trimpots in mijn octave cat die aan vervanging toe zijn. Ik vroeg me af of dat rode goedje oxidatie is of iets anders? Iemand een idee?
Als je problemen hebt met de trimpots absoluut vervangen. Die van de Cat zijn zeer gevoelig en onbetrouwbaar. Dat is mijn ervaring tenminste.
Is èèn van de beste monosynths absoluut waard :)

Als ik een toets indruk klinkt dezelfde noot overal. Ik dacht dat er misschien een jwire vast zat maar dit was niet het geval. Toen wilde ik hem opnieuw calibreren naar dat lukt dus niet meer door die trimpots. Jammer dat dat niet lukt want dan kon ik weer wat uitsluiten.

Als ik een toets indruk klinkt dezelfde noot overal. Ik dacht dat er misschien een jwire vast zat maar dit was niet het geval. Toen wilde ik hem opnieuw calibreren naar dat lukt dus niet meer door die trimpots. Jammer dat dat niet lukt want dan kon ik weer wat uitsluiten.
Ik treur met je mee, mij ook eerder in het verleden gebeurd met een apparaat die ik toen kon weggooien.

Ik
Dat klinkt als een defect en niet gewoon beetje verlopen calibratie.

Kijk eens op het schema wat er zit tussen de keyboardspanning en de oscillatorinput. Zitten daar "verdachte" componenten? Hoe zien de soldeerverbindingen daar eruit? Draadverbindingen/stekkers vanaf het keyboard ook zeker checken.

Ik zal eens kijken. De cv output levert in ieder geval wel verschillende waardes op als ik op de toetsen druk. Ik zie wel dat ik geen voltage meet bij de keyboard control potmeter. De weerstand veranderd wel als ik eraan draai. Misschien dat ik vanuit daar even verder kijk.

Back