Behringer Wave

behringer-wave-angle-926x300.jpg
De Behringer Wave kopieert de PPG Wave 2.2, een baanbrekende digitale/analoge hybride synthesizer uit de jaren '80. Net als het origineel combineert de Behringer Wave wavetable-oscillatoren - die een veel breder scala aan golfvormen bieden dan traditionele analoge oscillatoren - met analoge VCF's en VCA's.
599$

Laatst gewijzigd:
De demo's klinken goed en ik heb nooit echt veel met wavetables gedaan behoudens wat plugins. Dus mijn interesse is wel gewekt. Ik verwacht geen wonderen van het klavier, maar andere Behringer keyboards vond ik ook niet per se heel slecht. Het is geen Fatar maar doet wat het moet doen. Gezien de ruimte zou ik wel voorkeur hebben voor een desktopmodel. Maar we zullen zien. Ik ga hem niet voorbestellen, maar een leuke tweedehands deal met een spijtoptant die het toch te moeilijk vindt na een paar weken ... wie weet.

Als je weinig belang hecht aan analoog tov digitaal, is er dan nog iets wat deze synth bijzonder maakt tegenover andere hardware wavetable synths? Hoe vergelijkt deze met de wavetable functies van bvb een Hydrasynth, Blofeld, Ultranova,.... Geen bashing, just curious.

Als je weinig belang hecht aan analoog tov digitaal, is er dan nog iets wat deze synth bijzonder maakt tegenover andere hardware wavetable synths? Hoe vergelijkt deze met de wavetable functies van bvb een Hydrasynth, Blofeld, Ultranova,.... Geen bashing, just curious.

Aliasing?

The PPG does a different sort of aliasing, actually more correctly called "harmonic imaging", which generates harmonically related aliases, rather than the ugly and nasty inharmonic aliasing induced by "disrespecting" the Nyquist theorem.
Heb bij een forummer weleens op de originele gespeeld.. de analoge filters (of de DA's)gave zo ongelofelijk lekker laag.. heel aparte geluidservaring was dat.

Laatst gewijzigd:
Ja verrek BH heeft er echt analoge VCA's in gedaan.
Nou ja laten we dat wel effe controleren.
Want dat lijkt me wel een makkelijke om digitale vca's te gebruiken om kosten te drukken.

ja 8bit into analoge filters ... sweeet
Maak je geen illusies,er zit geen enkele 8Bit DA in dit ding ,alle aliasing is dsp reproduced en dit is dan ook waarom hij alles behalve als een PPG wave klinkt.

Het klinkt als een VSTi die je dan door analoge filters zou sturen,niet meer ,niet minder.

Die originele PPG grain mag je naar fluiten.

Wel mooi klinkende synth voor weinig geld!

Verdomme,ik heb net een groove 3rd wave(desktop)gekocht.🤔🙃

Maak je geen illusies,er zit geen enkele 8Bit DA in dit ding ,alle aliasing is dsp reproduced en dit is dan ook waarom hij alles behalve als een PPG wave klinkt.

Het klinkt als een VSTi die je dan door analoge filters zou sturen,niet meer ,niet minder.

Die originele PPG grain mag je naar fluiten.

Wel mooi klinkende synth voor weinig geld!
ik kan niks vinden over het soort dac wat is gebruikt, maar ik las dat de Behringer Wave zowel 8 bit als 12 bit (of 16 bit afhankelijk van wie het zegt) conversie kan. Dan zal het wel zoals jij zegt DSP based zijn.

Op zich vind ik dat zelf niet zo erg, deze synth is mede tot stand gekomen door de originele ontwerper van de PPG Wave, als hij er achter staat dan is dit wat mij betreft een PPG Wave 2.4 en dat is oke voor mij.

Maar verder wel goed punt.

IMG_0599.jpeg

Verdomme,ik heb net een groove 3rd wave(desktop)gekocht.🤔🙃
Daar zullen menig 3rd wave kopers van balen!!!!……. Zeker als je hem NET aangeschaft hebt is het wel zuur. Aan de andere kant heb je uiteraard heb je nu wel een hoogwaardig product. Maar soundtechnisch zijn ze gelijkwaardig (althans daar lijkt het op)

Daar zullen menig 3rd wave kopers van balen!!!!……. Zeker als je hem NET aangeschaft hebt is het wel zuur. Aan de andere kant heb je uiteraard heb je nu wel een hoogwaardig product. Maar soundtechnisch zijn ze gelijkwaardig (althans daar lijkt het op)
De PPG in de 3rd wave is een klein onderdeel van de synth,het is zoveel meer.
En daarbij m'n geld moet op voor dat Poetin aan mijn deur staat en met mijn mix komt moeien.

En dat klinkt ook lekker.
Er is ook iets dat de pitch verandering per sample frequentie kan zoals bv bij de mirage.

De PPG in de 3rd wave is een klein onderdeel van de synth,het is zoveel meer.
En daarbij m'n geld moet op voor dat Poetin aan mijn deur staat en met mijn mix komt moeien.
Goeie keuze ! De 3rd wave is 1 van de mooiste moderne synths die er is. Geweldige bak.

ik kan niks vinden over het soort dac wat is gebruikt, maar ik las dat de Behringer Wave zowel 8 bit als 12 bit (of 16 bit afhankelijk van wie het zegt) conversie kan. Dan zal het wel zoals jij zegt DSP based zijn.

Euh de originele PPG Wave 2.3 kan dit ook hé ... een 12 bit converter kan zowel 8 bit als 12 bit data aan . De wave 2.3 heeft 12 bit DAC's met 8 bit Wavetable data. Aliasing heeft ook weinig met bit diepte te maken ...

Op zich vind ik dat zelf niet zo erg, deze synth is mede tot stand gekomen door de originele ontwerper van de PPG Wave, als hij er achter staat dan is dit wat mij betreft een PPG Wave 2.4 en dat is oke voor mij.

Herman Seib is niet de originele ontwerper. Hij heeft Wolfgang Palm geholpen bij een VST PPG eind 2000. Hij kent de code van de originele PPG's door en door en heeft ook een WaveSim en een software update voor de originle Waves geschreven met o.a. bug fixes enzo. Ik denk dat je vrij zeker kan zijn dat het erg in de buurt komt hoor.

Back