Behringer Wave

behringer-wave-angle-926x300.jpg
De Behringer Wave kopieert de PPG Wave 2.2, een baanbrekende digitale/analoge hybride synthesizer uit de jaren '80. Net als het origineel combineert de Behringer Wave wavetable-oscillatoren - die een veel breder scala aan golfvormen bieden dan traditionele analoge oscillatoren - met analoge VCF's en VCA's.
599$

Laatst gewijzigd:
Als ik 600 euro had, zou ik hem toch best wel willen hebben deze Behringer Wave. Maar ben al blij als ik een keyboard van 50 euro kan aanschaffen (zoals laatst gebeurde met mijn Roland E15).

Als ik 600 euro had, zou ik hem toch best wel willen hebben deze Behringer Wave. Maar ben al blij als ik een keyboard van 50 euro kan aanschaffen (zoals laatst gebeurde met mijn Roland E15).
Aja gewoon die E15 door het filter van een Korg Monotron sturen en je hebt een PPG Wave killer :D (altijd wel stereo headphone kabeltje op de output van de monotron!)

Ieeeeooo doch die dikke witte numerieke pad toetsjes op die Wave zijn wel de grootste GAS factor hier echt cool, ook wel lekkere gruizige sound zeg

Zou wel een mooi master keyboard zijn voor mijn Blofeld :D Heeft deze ook Filter input? Ik zie al een WaveBlofeld Frankensynth contraptie voor me

Laatst gewijzigd:
Ik heb zo'n hekel aan Behringer dat ik nog steeds blij ben met mijn 3rd Wave. :)
Wat zei Neil Armstrong toen hij als eerste mens een voet op de maan zette?
'That's one small step for Groove Synthesis,one giant leap for Behringer'.🦆

echt vet dat je bij de BH Wave roundrobin over 8 verschillende patches kan doen.
Dat kan met de 3rd Wave denk ik niet.

egres heeft zijn oordeel al weer klaar en dat is zijn goed recht maar ik vertrouw liever op mijn oren. Ik heb drie albums met een Wave 2.3 gemaakt dus ik ken de klank en het gedrag van het instrument vrij goed. Maar ik kan er pas wat over zeggen als ik de Behringer onder handen heb gehad. Reken er maar wel op dat Herman Seib een goede bijdrage heeft geleverd. Wat ik wel jammer vind, is dat, net als op de Wave 2.2, beide klanken van een groep dezelfde wavetable moeten hebben.

Overigens ben ik sinds ik dit jaar VST-instrumenten heb gekocht genezen van het vooroordeel dat die inferieur zijn. De ene is beter gelukt dan de andere maar er zitten er mooie tussen. Als het goed klinkt, dan maakt het mij niet uit hoe het geluid tot stand komt.

Bezitters van een 3rd Wave hoeven de Behringer niet te kopen. Zij kunnen PPG-klanken namaken. In de handleiding wordt uitgelegd hoe. Je moet iets meer moeite doen om de PPG te benaderen, maar de 3rd Wave is een veel veelzijdiger en hoogwaardiger instrument. Als hij niet zo duur was, had ik hem gekocht maar voor dat geld kon ik een Waldorf M, Iridium en een Sequential Pro 3 kopen. Dankzij de Waldorf M, zeker nu die door Waldorf is gereviseerd, heb ik geen spijt van de verkoop van mijn defecte Wave 2.3.

Overigens ben ik sinds ik dit jaar VST-instrumenten heb gekocht genezen van het vooroordeel dat die inferieur zijn. De ene is beter gelukt dan de andere maar er zitten er mooie tussen. Als het goed klinkt, dan maakt het mij niet uit hoe het geluid tot stand komt
Helemaal mee eens. Zeker de laatste jaren klinken veel softsynths gewoon goed. Ik hoop dat Arturia ooit nog eens met een PPG V of zo komt.

egres heeft zijn oordeel al weer klaar en dat is zijn goed recht maar ik vertrouw liever op mijn oren. Ik heb drie albums met een Wave 2.3 gemaakt dus ik ken de klank en het gedrag van het instrument vrij goed.
For your records,is based on een Wave 2.3 die ik gehoord heb (en uiteindelijk niet gekocht),hoef er geen drie albums mee te moeten maken om te kunnen vertrouwen op mijn oren.

Natuurlijk heb ik de Behringer Wave nog niet gehoord in real,maar je hoord al goed op de video's dat de aliasing fuzzy is en niet zo rouw zoals uit een PPG.

Die fake dsp aliasing is ondertussen al heel herkenbaar ,ook bvb in de ISLA2400 VS een Emu SP1200 (ook rechtsreeks vergeleken natuurlijk),om maar iets modern hardware te benoemen.

Op wat ik kan horen van de Behringer vid's klinkt hun Wave heel erg modern en vooral de modern mode (zonder de Aliasing emulatie) heel erg mooi,aan die prijs zal vlot verkopen.

Zodra die retro mode aangezet wordt is het afhangend van bepaalde sounds (frequenties (combinaties,etc)) meer fuzz dan wat anders,en dat heb je ook met die vst aliasing emulaties,die klinken goed aan bepaalde sweetspots,maar niet op alle frequenties voor elke sound,dit is heel goed herkenbaar bij software emulatie.

Dus het waarneembaar gebeuren tussen HW en software geemuleerde aliasing heeft al weinig meer te maken met subjectiviteit,de verschillen zijn goed gekend.

Nu lees ik dat ze in de LMDrum HW low Resolutie DAC's erin gestopt zouden hebben dus in princiepe zou je op dat toestel wel een ander sound hebben die zeker zal klinken als aliasing omwille van hw DAC's,maar dat zegt dan nog niet dat die gaan klinken als een LinnDrum daar het zal afhangen welke DAC's en welke filtering ze gaan gebruiken (filtering aan de sampling input stage ook dan,maar dat staat los van de LinnDrum sounds) en post DAC's.

Edit: wat ook meer of minder gaat opvallen bij software emulatie aliasing is hoeveel voices je tegelijk speelt,zit je met een frequentie/sound die veel fuzz genereerd ,en speel je verschillende voices tegelijk des te meer je sound fuzzy gaat zijn omwille van de accumulatie,daar waar het minder gaat opvallen bij 1 of twee noten tegelijk en welke combinatie dus,dit is ook zo bij HW aliasing natuurlijk,maar bij software gaat het meer opvallen.

Bij drums ,single sounds dus ga je dit accumulatie probleem niet hebben,maar de complexiteit van een gesampelde drum sound speeld daar wel een grotere rol ( een cluster van bepaalde frequenties bij cymbalen bvb kan al snel tot troep genereren als je er een bitcrusher vst op zet)

Laatst gewijzigd:
For your records,is based on een Wave 2.3 die ik gehoord heb (en uiteindelijk niet gekocht),hoef er geen drie albums mee te moeten maken om te kunnen vertrouwen op mijn oren.

Natuurlijk heb ik de Behringer Wave nog niet gehoord in real,maar je hoord al goed op de video's dat de aliasing fuzzy is en niet zo rouw zoals uit een PPG.
Ik ben altijd onder de indruk van je uiteenzettingen maar ik durf toch te beweren dat ik als jarenlange PPG-gebruiker iets meer recht van spreken heb. Daarbij komt dat we de Behringer alleen op YouTube hebben gehoord en niet lijfelijk hebben kunnen bespelen. Maar laat niemand ons op ons woord geloven. Ik stel voor dat ik, zodra ik de Behringer heb aangeschaft - dat zal over een paar maanden zijn - hem meeneem naar een muziekvriend van me die zowel een 2.3 als een 3rd Wave heeft en dan kunnen we ze vergelijken. De M kunnen we er ook bij doen. We zullen dat met dezelfde bron opnemen, waardoor de vergelijking wetenschappelijk verantwoord zal zijn. Maar misschien is Starsky Carr ons wel voor; dat zou me niet verbazen.

toevallig vanmorgen weer die laatste demo afgespeeld vsn de BH Wave en vond de alliasing mwha, gritty ? ja maar niet zo gritty. beetje minder relaxed als de OG.
Maar goed dat maakt verder niet zo uit. De overal tone is goed.
Die sine key bv heerlijk.
Maar denk ( zover ik door youtube kan horen ) dat @egres wel een punt heeft.
Maar de grittyness is natuurlijk maar van klein deel van de tone. en er zijn filters om die te temmen.
Dat is natuurlijk het oorspronkelijke idee, de analoge filter moeten de gare blokkige output weer wat rond maken.

Ik stel voor dat ik, zodra ik de Behringer heb aangeschaft - dat zal over een paar maanden zijn - hem meeneem naar een muziekvriend van me die zowel een 2.3 als een 3rd Wave heeft en dan kunnen we ze vergelijken. De M kunnen we er ook bij doen. We zullen dat met dezelfde bron opnemen,
Mooi, gewoon alleen geluid en ik ben benieuwd wie het uit elkaar kan halen en wie het dan ook juist hoort?
Ik weet nog indertijd toen de model D van Uli uitkwam dat ook velen zeiden dat ze het wel even zouden horen maar in werkelijkheid bleek dat toch tegen te vallen en al helemaal als het in de mix zit.
Deze van Uli klinkt in ieder geval erg goed.

Helemaal mee eens. Zeker de laatste jaren klinken veel softsynths gewoon goed. Ik hoop dat Arturia ooit nog eens met een PPG V of zo komt.
Waldorf heeft er al een samen met de originele ontwerper gemaakt. Regelmatig in de sale geloof ik. Ben er zelf overigens niet kapot van.

Nu ik een Iridium heb ga ik daar eerst maar eens mee weeftebelen en laat de Uli even voor wat ie is.

Niks ten nadele van Behringer hoor, maar net als bijna 40 jaar geleden toen ik voor het eerst een PPG bespeelde staat de klank me nog steeds niet aan. Ik weet niet wat het is maar zodra ik een PPG (achtige) klank hoor gaan mijn vullingen pijn doen.

Back