De Behringer Wave kopieert de PPG Wave 2.2, een baanbrekende digitale/analoge hybride synthesizer uit de jaren '80. Net als het origineel combineert de Behringer Wave wavetable-oscillatoren - die een veel breder scala aan golfvormen bieden dan traditionele analoge oscillatoren - met analoge VCF's en VCA's.
599$
PPG Noob hier. Geloof dat ik er alleen maar ooit 1 gezien heb.
Dat gezegd hebbende: Het ding is lekker quirky qua bediening. Voelt echt alsof je iets onder je vingers heb waar de UI nog verre van ideaal is en je lekker criptisch aan de slag mag.
Het keyboard daarentegen: Ik heb nog nooit zo iets waardeloos onder mn vingers gehad en dat is dan inclusief de Casio VL-1. Toetsen hebben een duidelijk weerstand bij het indrukken en op standaard instelling als je "zacht" de toetsen indruk registreert er helemaal niets en dus 0 geluid. 1 van m'n E's blijft ook regelmatig plakken en half ingedrukt staan. Wel goed voor drones.
Het LCD display is ook een dingetje. Vanuit elke normale hoek, behave als je er als een tom cruise er 5 cm bovenhangt, is de cursor op de onderste regel niet te zien. Voordeel: je weet nooit welke parameter je gaat editen en dat kan alleen maar verassingen bieden. (Ik bedoel dan de menus voor instellingen en "Digital". Als je de knoppen kunt gebruiken zou ik die ook zeker gebruiken zoals bij "Analog")
Ik vind het verder een leuk ding en gelukkig is er midi (keyboard heeft wel aftertouch. Dat dan weer wel) en heb alleen maar meer zin gekregen in 3rd Wave eigenlijk. Blauw staat goed in m'n opslagruimte studiootje.
Het klavier van de PPG was ook niet best dus Behringer is in zijn kopieerdrift ver gegaan. Het klavier van mijn PPG was weliswaar gereviseerd en zag er daarom niet uit als een haaiengebit maar het speelgemak hield niet over. Omdat het niet aanslaggevoelig was, gebruikte ik vaak subtiel de functie random velocity in mijn sequencer. De Behringer is ideaal voor hobby-idioten als ik die bekend zijn met de rare bediening om een-op-een PPG-geluiden na te bouwen.
Met die openbaring ga ik er dan maar van het authentieke keyboard genieten. En sinds dat ik hem schuin op een stand heb gezet valt het ook wel mee met het niet kunnen zien van de cursor op de onderste regel. ;-)
Tsja... je moet het hem wel meegeven, onze Uli... de moeite die hij genomen heeft om nauwgezet, tot in de kleinste details het krakkemikkige toetsenbord van het origineel te reproduceren. Niet om kosten te besparen en er zo mogelijk nog rijker van te worden, nee... uit liefde, voor synths.
Uli reisde persoonlijk de hele wereld over op zoek naar de juiste componenten om het authentieke gevoel van een 50 jaar oud, slecht onderhouden, toen al niet te best keyboard te reproduceren. Tijdens het productieproces wordt een speciale coating aangebracht die het effect van 50 jaar nicotine, stof en over het instrument gemorst bier nauwkeurig nabootst. In het configuratie menu is daarnaast een optie beschikbaar om de betrouwbaarheid van de sensoren nóg verder naar beneden bij te stellen voor organisch klinkende dropped notes en velocity spikes.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.