A-136 Distortion/Waveshaper van Doepfer

waarom heb je er 3?

ik weet pas net dat A136 goed op lfo werkt en de nodige chaos in het signaal maakt.

eerder gebruikte ik hem meer als een soort wavefolder distortion.

Ik heb er drie omdat je er allerlei vormen van niet-lineaire vervorming op kunt instellen. Dat scheelt dus weer modules die maar een ding kunnen. Bovendien kun je een signaal meerdere A-136 modules na elkaar laten doorlopen zodat je er ook meer gecompliceerde functies mee kunt modelleren.

De spikes in het uitgangssignaal ontstaan voor een ingangssignaal met een amplitude groter dan 4V. En dit is zo voor al mijn A-136's (heb er drie).

Is dat bij andere bezitters van de module ook zo?

Iets wat ik nog niet begrijp is hoe het deel binnen de cirkel een attenuverter kan opleveren, volgens mij is dat zo een attenuator. Maar dat klopt weer niet met wat ik meet, want voor A is 10 inverteert die.

Bekijk bijlage 3857026

Over een attenuverter vind ik op internet:

att.png

Bron: Precision attenuverter / mixer

Dat laatste doet mijn module ook ja!

Na nog eens zorgvuldig nalopen gevonden (in blauw):
verbeterd2.jpg

Ik had een baantje over het hoofd gezien. Daarmee wordt het nu een attenuverter, wat overeenstemt met mijn meetresultaten.

Laatst gewijzigd:
Hier het aangepaste schema waarin we wel een attenuverter hebben:

(Let op: de waarden van de componenten zijn willekeurig en kloppen niet. Het gaat mij hier enkel om het circuit.)

Twee knoppen (eentje als fijnregeling) om dat goed te kunnen regelen met een attenuverter ligt dan toch een beetje voor de hand. Beetje jammer als dat niet het geval is.

En dit verklaart ook de spikes: de pre-amplifier heeft het moeilijk met wat grotere ingangssignalen:

dit.png

Laatst gewijzigd:
Nog net alles afgerond voor de jaarwisseling. :mega:

De "gebreken" die aan het licht zijn gekomen zie ik dan maar als features. ;)

En schaalverdelingen die niet kloppen met de Manual en zelfs ietsjes naast de echte waarde zitten... :D

Hij maakt er een potje van...

Maar over andere fabrikanten kun je vast en zeker ook wel op- en aanmerkingen maken.

Het is dat ik de zaken hier zo grondig napluis dat er van alles boven water komt, maar een "normale gebruiker" zal het meeste daarvan niet eens opvallen. Doordat niet alles direct duidelijk is of zelfs maar klopt valt er voor mij ook nog iets te onderzoeken. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Anders zou ik aan het lezen van de Manual al genoeg hebben. 8)

zou je nu met jouw bevindingen een plugin kunnen maken die ongeveer dat doet?
hij kan toch chaos aan modulatie signaal toevoegen?

Met Faust, Csound of SynthCraft zou een A-136 software versie goed te doen moeten zijn. De formules hebben we immers al...

Chaos is iets dat ontstaat in sommige circuits/patches met ofwel:

(i). Twee integrators (of vergelijkbare effecten), een of meer niet-lineaire elementen en een extern sturingssignaal

Ofwel:

(ii) Drie of meer integrators (of vergelijkbare effecten) en een of meer niet-lineaire elementen.

Het is niet zo dat een toepassing van niet-lineaire vervorming op een modulatie-signaal automatisch chaos oplevert. Of iets echt chaos is of er alleen maar op lijkt valt soms moeilijk te horen, maar de xy-plaatjes van chaotische signalen op een scope zijn vrij karakteristiek.

Back