Audio interface met veel inputs

DJ41

Lid sinds 1834
Op dit moment heb ik een Cubase ITB setup met een simpele Mackie Artist geluidskaart. Prima voor alle VST(i)'s. Nu heb ik een Behringer RD-9 besteld en is de kans groot dat ik later nog ga uitbreiden met synths. Nu sta ik voor de beslissing wat ik ga doen met de inputs naar mijn PC. Als ik een audio interface met heel veel inputs koop (Behringer UMC1820 bijvoorbeeld) en daar een Behringer ADA8200 op aansluit, dan heb ik vrij veel inputs. Maar misschien zijn er nog andere oplossingen? In principe voldoet elke geluidskaart met ADAT als ik het goed zie.

Mijn budget voor een nieuwe geluidskaart/input oplossing is ongeveer 500 euro. Tweedehands is geen probleem. Mocht het daarvoor niet lukken, dan hoor ik dat ook graag natuurlijk. Iemand tips?

Ik weet niet of je met Mx mac werkt maar ik had problemen daarmee met een umc1820. Volgens internet was ik ook niet de enige. De 1820 werkt ook niet via adat. Mogelijk wel als je andere via adat aansluit op de 1820. Dat heb ik niet geprobeerd aangezien de verbinding tussen mac en de 1820 niet werkte.

Ik heb via marktplaats een Scarlett 18i20 gen2 gekocht voor 125 euro. Die via adat aangesloten en werkt goed. Ik heb verder een Uad Apollo. Werkt ook top alleen valt buiten budget van 500 euro.

Ik werk op Windows 11. Het zal er denk ik op uitdraaien dat ik een tweedehands geluidskaart met ADAT koop en dan een ADAT uitbreiding erbij zal moeten doen. Ik zie zelf geen andere oplossing. (Maar dat wil niet zeggen dat die er niet is natuurlijk.)

Ik werk op Windows 11. Het zal er denk ik op uitdraaien dat ik een tweedehands geluidskaart met ADAT koop en dan een ADAT uitbreiding erbij zal moeten doen. Ik zie zelf geen andere oplossing. (Maar dat wil niet zeggen dat die er niet is natuurlijk.)
Lijkt mij ook de meest logische keuze. Zou dan kijken voor interface met twee adat in en out zodat je helemaal toekomst proef bent.

Lijkt mij ook de meest logische keuze. Zou dan kijken voor interface met twee adat in en out zodat je helemaal toekomst proef bent.

De EVO16 heeft 2x ADAT in en uit. In het geval dat je echt ook veel van die inputs gaat gebruiken is de auto-gain feature die de EVO heeft ook heel handig denk ik.

Ik heb hier net een UMC1820 aangesloten gehad op een imac, inclusief ADA8200. Geen problemen ervaren. Voor dat geld vind ik het een goede oplossing.

Ik zit op windows 11 en gebruik een UMC 1820 plus 8 x adat in en out naar m'n modular in volle tevredenheid, sinds ze die midas pre amps hebben zijn ze gewoon goed.
Als je twijfelt kijk dan voor Focusrite of zo en koop dan een (jawel) Behringer ADA 8200 daar lees ik veel goede dingen over.
Of koop zo'n RME usb adat interface dan heb je 4 x adat.

Bedankt voor alle advies tot zover. De EVO16 ziet eruit als een mooi apparaat, maar is over ron de 450 euro nieuw. Dan moet er daarnaast nog een Behringer ADA8200 bij en dan ga ik ruim mijn budget voorbij.
De RME interface is hetzelfde verhaal. De Behringer UMC1820 is overal uitverkocht. Ik zag wel een andere interessante optie. De Audient ID24 heeft Adat en 4 line inputs en is te koop voor E289. Dan een Behringer ADA8200 erbij voor 168,- en dan zit prima binnen budget (E 457,-). Ik zou ook voor een tweedehands ADA8000 kunnen gaan, dan schaaf ik er nog eens bijna 100 euro vanaf. Of is dat niet aan te raden?

Geluidskaarten met 2x ADAT zijn denk ik een beetje te duur.

Laatst gewijzigd:
Ik zou ook voor een tweedehands ADA8000 kunnen gaan,
Die moet je niet kopen, het kwaliteitsverschil tussen de oudere en nieuwere Adat van Behringer was aanzienlijk zoals veel van Behringer uit de oude doos gewoon minder is dan het nieuwere spul, paar jaar terug las ik dat die oude 8000 ook behoorlijk warm/heet kon worden.
De Audient ken ik niet maar als andere forumleden daar positief over zijn en er staan goede reviews dan kan de combi met de 8200 een mooie oplossing zijn.

Misschien dat dit wat voor je is: focusrite saffire pro 40. Ik zou wel even kijken of het driver technisch nog ondersteund wordt.
Die oudere interfaces zou ik niet doen want dan heb je kans dat ze geen driver voor nieuwere windows meer uitbrengen, dan is kijken naar een modernere Focusrite een betere optie.
Hier bij Meibergen nieuw voor 359, dan zit je een paar tientjes boven budget met die 8200 erbij of je spaart nog heel even door;

Hou er rekening mee dat een ADA8000 maar 48khz is en de AD convertors van de
UMC 1820 ook niet top zijn. Wil je echt goede AD conversie met veel inputs dan kom je uit bij bijv. RME maar dan ga je boven budget. Zelf ben ik ook lang op zoek geweest naar een kaart met 16 of 24 inputs maar uiteindelijk ben ik gegaan voor een goede 2e hands analoge tafel en een goede AD convertor.

Bedankt voor alle advies tot zover. De EVO16 ziet eruit als een mooi apparaat, maar is over ron de 450 euro nieuw. Dan moet er daarnaast nog een Behringer ADA8200 bij en dan ga ik ruim mijn budget voorbij.
De RME interface is hetzelfde verhaal. De Behringer UMC1820 is overal uitverkocht. Ik zag wel een andere interessante optie. De Audient ID24 heeft Adat en 4 line inputs en is te koop voor E289. Dan een Behringer ADA8200 erbij voor 168,- en dan zit prima binnen budget (E 457,-). Ik zou ook voor een tweedehands ADA8000 kunnen gaan, dan schaaf ik er nog eens bijna 100 euro vanaf. Of is dat niet aan te raden?

Geluidskaarten met 2x ADAT zijn denk ik een beetje te duur.

De audient ID24 is een zeer prima interface, volgens mij gebruikt de EVO range dezelfde converters (of net 1 tikje minder zelfs). Ik heb zelf nog een ADA8000 maar ik denk dat je iets meer voor de 8200 best veel meer kwaliteit krijgt. Ook zijn de 8000 al best oud, je weet nooit hoeveel ze gebruikt zijn en wat de levensduur dan nog is.

Behringer XR18: heeft 18 inputs, werkt via USB als geluidskaart. En je kan er in mixen, met effecten ed.
Voor €480 in een keer klaar, tweedehands nog goedkoper.

Deze Tascam. 16 inputs. 342 euro

Deze Tascam. 16 inputs. 342 euro
Er zitten 8 line ingangen op en 8 Mic ingangen. Ik dacht dat Mic ingangen niet als line gebruikt kunnen worden, omdat de input level daarvan te zacht is, waardoor je heel zacht geluid krijgt? Er zit ook geen ADAT op, dus daarna uitbreiden kan ook niet meer.

ik gebruik die EVO16 in m'n 2de studio en die voldoet prima
er bestaat ook een EVO8
heel tevree van Audient spul
gezien dat het (allemaal) recent spul is, is dat zo goed dat het al het andere (van +10j geleden) omver blaast/beter is, dus laat je niets wijsmaken, kijk naar de specs en luister evt. in een winkel(tje)
-de laatste 10-15j zijn er echt maar/enkel marginal gains geboekt die niet zo veel uitmaken (voor ons)
kies dan voor Behringer 8200 ipv 8000

Back