AI generated music onderscheiden.

Maar zo is het dan ook wel makkelijk om via views claimen dat je iets 'goed doet' voor een stichting,..door een andere te verklikken.

Wie een put graaft voor een ander valt er vroeg of laat toch zelf in.
Zie het niet als verklikken. Hij laat gewoon een manier zien hoe je AI muziek kan herkennen. En natuurlijk, zijn inkomsten zijn geloof ik grotendeels gebaseerd op zijn muziek. Maar als je zijn andere video's ziet lijkt het me zeer eerlijke man. Hij heeft video's waar hij heel transparant zijn inkomsten laat zien, een video waar hij uitlegt nooit geld aan te nemen voor gear reviews en een video waar hij ongebruikte gear weggeeft.

Zie het niet als verklikken. Hij laat gewoon een manier zien hoe je AI muziek kan herkennen. En natuurlijk, zijn inkomsten zijn geloof ik grotendeels gebaseerd op zijn muziek. Maar als je zijn andere video's ziet lijkt het me zeer eerlijke man. Hij heeft video's waar hij heel transparant zijn inkomsten laat zien, een video waar hij uitlegt nooit geld aan te nemen voor gear reviews en een video waar hij ongebruikte gear weggeeft.
Heeft zijn video maar amper begonnen en hij heeft het al over royalties die afgepikt worden van echte artiesten.

Dus die gast is gefrustreerd en een loser verklikker,meer niet

Verder wil die overkomen als weldoener met geld van derden door andere artiesten te verklikken.

Hoe laag kan je vallen..

Ja, je hebt 'm helemaal door. :?:o:
Nee eigenlijk helemaal niet we kunnen enkel waarnemen wat zichtbaar is maar alles wijst uit naar achterliggende frustratie als je hem hoort praten van royalties afpikken van echte artiesten,anders zou hij zoiets meteen niet benoemen.

Als je Ben Jordan gelooft met zijn "goede bedoelingen" ben je wel naief.
Net als zijn aankondiging dat hij stopte met YT.
Het gaat allemaal om clicks en views en daarvoor werken 'praatjes' het beste.

AI is een prachtige ontwikkeling en het zal alleen maar beter worden in de toekomst. Dat de muziekindustrie haar inkomsten langzaam maar zeker kwijtraakt is een logische ontwikkeling. Deze dame is alweer zo'n randfiguur die alleen maar de hele dag stemming maakt en meezeilt in het vaarwater van de muziekindustrie met als doel om zo veel mogelijk volgers/money te scoren. Ik heb geen muziekstuk van haar kunnen ontdekken. Daarom is ze voor mij de moeite van het kijken niet waard. T's alleen maar slagroom kloppen.

Een beetje muzikant zal ondanks AI steeds muziek blijven produceren zelfs als hij/zij daar geen penny mee verdient. Als mensen daarvoor willen betalen dan is dat prima. Zal misschien ook wel minder worden door AI maar als je echt goed en origineel in bent kun je daar misschien wel leven. Zo niet dan moet je misschien toch maar echt werk zoeken. Hebben heel veel andere kunstenaars ook moeten doen. Degenen die echt moeten vrezen voor hun sportauto, villa en zwembad is de geldzieke bovenlaag en die komen natuurlijk nu in opstand. Zij zijn niet geïnteresseerd in mensen die het leuk vinden om naar muziek te luisteren (AI of echte artiest maakt hen niet uit, als het maar lekker klinkt) maar alleen gefocust op money en opbrengsten. Best wel goed dat nu de bezem door de muziekindustrie gaat.

Mijn persoonlijke mening: ik zie muziek als een vorm van menselijke creativiteit en dat moet niet ten prooi vallen aan de grote techgiganten om daar geld uit te slaan. Ik vrees een beetje dat, wanneer alles door geëvolueerd is, die menselijke creativiteit door AI gegenereerde stukken beetje bij beetje kapot gemaakt wordt.

Een voorbeeld: zelf steek ik ontzettend veel moeite in het bedenken van arrangementen, het inspelen en meticuleus aanpassen van de kleinste details, alles zo goed mogelijk mixen tot in den treure toe ... bloed, zweet en tranen ... totdat na enkele weken of soms zelfs maanden een eindresultaat tot stand is gekomen waarop ik ontzettend trots ben. Omdat het afgewerkt is, zet ik het bv hier op het forum.
Vlak daarna wordt door iemand een stuk gepost, volledig door AI opgewekt met een mix die beter is, arrangement etc. 0,0 creatieve inbreng van een persoon (buiten degene die via de prompt opgegeven heeft wat AI moest fantaseren).
En dan blijft bij mij de vraag welk van die twee stukken het meest beluisterd zal worden, de meeste waardering zal krijgen?
Deze redenering zorgt ervoor dat er bij mij een risico bestaat dat ik de motivatie om zelf te componeren kan verliezen.

Ander voorbeeld: als ik op mijn Youtube kanaal een compositie post, zou ik het niet erg leuk vinden als ik een rechtenclaim zou krijgen omdat een soortgelijk fragment al ergens in een AI-gegeneerd stuk voor zou komen. Dan zou mijn creativiteit gefnuikt worden door een "onmenselijk" product.

Voor mezelf merk ik dikwijls op dat min of meer AI-gebaseerde tools die ik zelf ter beschikking heb (arpeggiators van de Montage of KARMA op de Kronos) op zich leuk zijn als je niet echt een bepaald doel voor ogen hebt (inspiratie door noodling around) en op zich is daar niets mis mee. Maar ik merk wel dat, als ik wél een bepaald ritme of doel op het oog heb, het héél contraproductief werkt om door duizenden patterns te moeten gaan met dan op zich ook nog eens tal van parameterwaarden om dat ene beoogde resultaat te behalen. Op dat gebied zou ik het véél nuttiger vinden om af te stappen van die arps en over te gaan tot een soort stepsequencer zoals in de jaren 80 de Roland CSQ600 of CSQ100 bv.

Ik lees hier ook dat voorstanders het juist fijn vinden en veel nieuwe mogelijkheden biedt en het hun niet echt deert omdat zij met hun eigen muziek toch geen geld verdienen. Op zich niets tegen die redenering. Maar wat ik wel zuur vind is dat de big tech bedrijven die AI ontwikkelen wél serieus geld verdienen en zo nog rijker worden dan ze al zijn. Ik gun het meneer M. en consoorten niet echt om ook op die manier nog meer geld en macht te verwerven, niet ten koste van de menselijke creativiteit.

Dit is slechts mijn personal opinion uiteraard en heb niets tegen andere opinies. Maar ik dacht, ik post het hier toch maar even :-).

:doei:

Deze redenering zorgt ervoor dat er bij mij een risico bestaat dat ik de motivatie om zelf te componeren kan verliezen.
Ik maak ook al mijn muziek zelf omdat ik het me gelukkig maakt ondanks alle inspanningen (herken ik op een positieve manier) die je moet doen om een muziekstuk af te ronden. Daar gaat AI geen millimeter geluk/blijdschap vanaf als A.I daar ooit iets van zou gebruiken. Maak ik me ook niet druk om omdat ik tegenwoordig sowieso al automatisch alle gebruikte sources archiveer en er bovendien geen penny verdien. Als je naar al die miljoenen cover artiesten die al jaren lang muziek posten op internet dan zouden die inmiddels moeten verdrinken in claims en dat is ook niet het geval. Ik denk dat A.I een soortgelijke ontwikkeling doormaakt. Laten we lekker originele muziek maken Danny en onszelf en iedereen die het leuk vind daarmee verblijden maken i.p.v. ons zorgen maken over geldzieke muziekdemonen. Daarvoor zijn we niet op aarde.

Over een paar jaar is door big tech gegenereerde AI baggermuziek niet meer van echt te onderscheiden. Het gros van de mensen zal deze bagger dan hele dagen luisteren zonder het te weten en er nog voor betalen ook....beangstigend.....

Over een paar jaar is door big tech gegenereerde AI baggermuziek niet meer van echt te onderscheiden. Het gros van de mensen zal deze bagger dan hele dagen luisteren zonder het te weten en er nog voor betalen ook....beangstigend.....
Idd ... Daar vrees ik dus ook voor 👀 . Op den duur wordt de (hobby)muzikant helemaal niet meer gewaardeerd en omwille van wat???

Technologie is lange tijd behulpzaam geweest maar tegenwoordig beginnen bij mij soms ernstige twijfels te rijzen.

Soit ... Voorlopig kruip ik nog steeds graag in een nieuw muzikaal avontuur en hoop dat ik er nog lang plezier in kan blijven vinden.

Mijn persoonlijke mening: ik zie muziek als een vorm van menselijke creativiteit en dat moet niet ten prooi vallen aan de grote techgiganten om daar geld uit te slaan. Ik vrees een beetje dat, wanneer alles door geëvolueerd is, die menselijke creativiteit door AI gegenereerde stukken beetje bij beetje kapot gemaakt wordt.
Ik maak ook al mijn muziek zelf omdat ik het me gelukkig maakt ondanks alle inspanningen (herken ik op een positieve manier) die je moet doen om een muziekstuk af te ronden. Daar gaat AI geen millimeter geluk/blijdschap vanaf als A.I daar ooit iets van zou gebruiken.
Over een paar jaar is door big tech gegenereerde AI baggermuziek niet meer van echt te onderscheiden.
Ja, de komende tijd wordt AI steeds beter natuurlijk en zelfs nu al als je gaat luisteren op Suno en soortgelijke sites dan kom je tracks tegen die echt al heel goed klinken en dan kom je it bij de vraag of je muziek maakt voor intrinsieke motivatie of andere redenen?
Ik denk dat zolang het proces van muziek maken je bevrediging geeft dat dat genoeg zal zijn om stug door te gaan, je gaat tenslotte ook niet minder hardlopen als dat je hobby is als er een robot komt die harder loopt dan jij.

Ik heb AI nog niet gebruikt maar omdat ik zelf niet zing heb ik wel een keer een vocal van groovemonkey gehaald en wie weet dat ik in de toekomst daar wel een keer AI voor ga gebruiken want soms zijn tracks met zang voor mij gewoon mooier/leuker dan alleen instrumentaal.
Dus als je wat tekst hebt en een melodie die in je hoofd zit en je kan dat door een AI stem laten zingen dan heb ik daar niet zoveel problemen mee, zeker als het voor je hobby is want dan is een zanger(es) huren eigenlijk te duur of je moet dat perse willen natuurlijk.

Ik denk wel dat het voor de industrie van reclamecommercials en musicwriters voor films enz een lastige tijd gaat worden want op een gegeven moment worden die niet meer ingehuurd net als actuers/actrices en het meeste andere personeel in die industrie.

Ik denk wel dat het voor de industrie van reclamecommercials en musicwriters voor films enz een lastige tijd gaat worden want op een gegeven moment worden die niet meer ingehuurd net als actuers/actrices en het meeste andere personeel in die industrie.
De tijd schrijdt voort en verdwijnen beroepen zoals de menner van strijdwagen of koets, De ridder in het harnas, de ontwerper van kastelen, de beul van de guillotine, de klerk die de boekenhouding doet, veldwachter, de melk- en groenteboer met paard en wagen etc. Daarom is het ook niet erg dat er nu in de kunst en cultuurwereld zaken verschuiven of verdwijnen. Vooruitgang en innovatie is gewoon niet tegen te houden. Er zullen altijd mensen zijn die tegenstribbelen of geld gaan verliezen. Jammeren helpt niet, behalve als je beroepshalve alleen maar uit bent op meer volgers. Kijk naar de toekomst en ben liever zelf innovatief.:beard:

De tijd schrijdt voort en verdwijnen beroepen zoals de menner van strijdwagen of koets, De ridder in het harnas, de ontwerper van kastelen, de beul van de guillotine, de klerk die de boekenhouding doet, veldwachter, de melk- en groenteboer met paard en wagen etc. Daarom is het ook niet erg dat er nu in de kunst en cultuurwereld zaken verschuiven of verdwijnen. Vooruitgang en innovatie is gewoon niet tegen te houden. Er zullen altijd mensen zijn die tegenstribbelen of geld gaan verliezen. Jammeren helpt niet, behalve als je beroepshalve alleen maar uit bent op meer volgers. Kijk naar de toekomst en ben liever zelf innovatief.:beard:
Jammeren helpt ook niet maar bij sommige dingen kan je wel stilstaan natuurlijk.
Stel je hebt een mbo/hbo studie gedaan en al 15 jaar ervaring in een vak en je bent een jaar of 40 a 45 en van het ene jaar op het andere zakt je inkomen, je hebt een gezin en langzaam maar zeker kan je er niet meer van leven, da's niet gemakkelijk natuurlijk want om dan een switch te moeten maken in een ander veld betekent weer opleiding doen en met een lager salaris instappen, dat geeft problemen want hoe kom je rond in die tijd?

En wie zegt dat in je nieuwe beroep het over 10 jaar ook niet voorbij is, je kan niet blijven switchen natuurlijk.
Wij hebben makkelijk praten, ik hoef niet meer te werken en ga met pensioen in april en ik dacht dat jij ook al met pensioen was of al er tegenaan zit?
Ik zie het er van komen dat vroeg of laat er misschien toch een soort basic inkomen zal zijn want als AI zich zo snel blijft ontwikkelen dan zijn er over 10 jaar heel wat banen weg t/m advocaten, juristen, programmeurs en noem maar op, zelfs voor ambachtslieden schijnt het op den duur lastig te gaan worden en hoe ga je daarin verder als gemeenschap, men praat er nog niet veel over maar die dag komt natuurlijk wel.

men praat er nog niet veel over maar die dag komt natuurlijk wel.
Er zou eigenlijk een soort denktank & instantie moeten zijn die mensen helpt om tijdig te evolueren. AI zou ook daarbij kunnen helpen en zelf steeds bijgeleerd moeten worden met de daadwerkelijk evoluerende parameters (want voorspellingen komen niet altijd uit). Een soort club van Rome (1972) die niet alleen waarschuwt maar ook gemandateerd/gefaciliteerd is om initiatieven om het politieke beleid bij te stellen richting toekomst.

k dacht dat jij ook al met pensioen was of al er tegenaan zit?
Klopt ben inmiddels al 7 jaar met (pre)/pensioen en daarvoor heb in mijn werkzame leven meerdere noodgedwongen moeilijke carrièreswitches moeten maken/ schepen achter me moeten verbranden. Achteraf gezien blijken die toch een zegen te zijn geweest voor het leven dat ik nu kan leiden. Op de switchmomenten zelf pieker je je natuurlijk rot, maar de 'No guts no glory' gedachte help om over barrières te springen en je leven te verrijken :).

1738435668937.jpeg

Back