Mijn persoonlijke mening: ik zie muziek als een vorm van menselijke creativiteit en dat moet niet ten prooi vallen aan de grote techgiganten om daar geld uit te slaan. Ik vrees een beetje dat, wanneer alles door geëvolueerd is, die menselijke creativiteit door AI gegenereerde stukken beetje bij beetje kapot gemaakt wordt.
Een voorbeeld: zelf steek ik ontzettend veel moeite in het bedenken van arrangementen, het inspelen en meticuleus aanpassen van de kleinste details, alles zo goed mogelijk mixen tot in den treure toe ... bloed, zweet en tranen ... totdat na enkele weken of soms zelfs maanden een eindresultaat tot stand is gekomen waarop ik ontzettend trots ben. Omdat het afgewerkt is, zet ik het bv hier op het forum.
Vlak daarna wordt door iemand een stuk gepost, volledig door AI opgewekt met een mix die beter is, arrangement etc. 0,0 creatieve inbreng van een persoon (buiten degene die via de prompt opgegeven heeft wat AI moest fantaseren).
En dan blijft bij mij de vraag welk van die twee stukken het meest beluisterd zal worden, de meeste waardering zal krijgen?
Deze redenering zorgt ervoor dat er bij mij een risico bestaat dat ik de motivatie om zelf te componeren kan verliezen.
Ander voorbeeld: als ik op mijn Youtube kanaal een compositie post, zou ik het niet erg leuk vinden als ik een rechtenclaim zou krijgen omdat een soortgelijk fragment al ergens in een AI-gegeneerd stuk voor zou komen. Dan zou mijn creativiteit gefnuikt worden door een "onmenselijk" product.
Voor mezelf merk ik dikwijls op dat min of meer AI-gebaseerde tools die ik zelf ter beschikking heb (arpeggiators van de Montage of KARMA op de Kronos) op zich leuk zijn als je niet echt een bepaald doel voor ogen hebt (inspiratie door noodling around) en op zich is daar niets mis mee. Maar ik merk wel dat, als ik wél een bepaald ritme of doel op het oog heb, het héél contraproductief werkt om door duizenden patterns te moeten gaan met dan op zich ook nog eens tal van parameterwaarden om dat ene beoogde resultaat te behalen. Op dat gebied zou ik het véél nuttiger vinden om af te stappen van die arps en over te gaan tot een soort stepsequencer zoals in de jaren 80 de Roland CSQ600 of CSQ100 bv.
Ik lees hier ook dat voorstanders het juist fijn vinden en veel nieuwe mogelijkheden biedt en het hun niet echt deert omdat zij met hun eigen muziek toch geen geld verdienen. Op zich niets tegen die redenering. Maar wat ik wel zuur vind is dat de big tech bedrijven die AI ontwikkelen wél serieus geld verdienen en zo nog rijker worden dan ze al zijn. Ik gun het meneer M. en consoorten niet echt om ook op die manier nog meer geld en macht te verwerven, niet ten koste van de menselijke creativiteit.
Dit is slechts mijn personal opinion uiteraard en heb niets tegen andere opinies. Maar ik dacht, ik post het hier toch maar even :-).