AI generated music onderscheiden.

Laat dat tweede maar zitten... 🙄

1000031972.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

Ik denk vooral terug naar een overtuigend verhaal en authenticiteit. Daar schiet AI (nog) te kort. Het is glad, perfect en onpersoonlijk. Als luisteraar mis je (nog) de menselijke connectie.
Dat heeft vooral te maken met het niveau van de lyrics, als iemand een goed verhaal kan schrijven en dat in een track laat gebruiken door AI dat je dan wel iets krijgt waarvan mensen denken dat het een goed persoonlijk nummer is.

Dat heeft vooral te maken met het niveau van de lyrics.

Ik bedoel in alles wat je als artiest doet, je hele aanwezigheid. Via de socials, op het podium, echt in wie jij bent als mens. Dat kan AI (nog) niet goed nabootsen. Fans hebben wel behoefte aan dat menselijke contact. Ze willen je bij wijze van spreke kunnen aanraken. Dat maakt ADE ook leuk, alle grootheden lopen er rond.

Ik bedoel in alles wat je als artiest doet, je hele aanwezigheid. Via de socials, op het podium, echt in wie jij bent als mens. Dat kan AI (nog) niet goed nabootsen. Fans hebben wel behoefte aan dat menselijke contact. Ze willen je bij wijze van spreke kunnen aanraken. Dat maakt ADE ook leuk, alle grootheden lopen er rond.
Tuurlijk maar ver voor het social media tijdperk en zelfs MTV draaiden we platen van Van Morrison, Joni Mitchell en Bob Dylan om maar een paar singer/songwriters te noemen en veel mensen konden zich herkennen in die teksten of vonden het fijne muziek en luisterden er graag naar terwijl je hooguit een keer iemand on stage zag als je geluk had en in een blaadje een interview las dus zo dichtbij waren de artiesten niet in die tijd.

Dat gezegd hebbende is het voor mij toch ook idioot dat er avatars zijn op social media en wat tracks die uiteraard met AI gemaakt zijn en dat er heel veel mensen fan kunnen zijn, dat is niet echt mijn ding maar ik ben ook niet zo'n type die achter allerlei trends en opgehypte dingen aanloopt, nooit gedaan ook.

Ik luister tegenwoordig alleen nog maar AI muziek.
Kan mensen echt niet meer uitstaan.
Bv Saylor Twift das echt een geweldig ai artiest.
Mensen zijn gewoon een beetje achterhaald denk ik.

tracks die uiteraard met AI gemaakt zijn en dat er heel veel mensen fan kunnen zijn
Het hangt er vanaf hoe creatief het gedaan is. Ik volg er zelf eentje (Fake Music, hoe toepasselijk...) die bizar leuke covers maakt met erg hoge entertainment waarde. Dan maakt het mij niet uit dat het "niet echt" is. Een echte band of producer zou dit waarschijnlijk niet snel maken. Even een paar van mijn favorieten:

Iron Maiden - The Trooper

Aerosmith - Dream on

Eurythmics - Sweet dreams

Joy Division - Love will tear us apart (in een 50's jasje met gospel koortje)

Het hangt er vanaf hoe creatief het gedaan is. Ik volg er zelf eentje (Fake Music, hoe toepasselijk...) die bizar leuke covers maakt met erg hoge entertainment waarde. Dan maakt het mij niet uit dat het "niet echt" is. Een echte band of producer zou dit waarschijnlijk niet snel maken. Even een paar van mijn favorieten:
Zeker leuke covers, ik vond vooral the Trooper in de soul/funk uitvoering een verrassende moet ik zeggen en echt in die seventies sfeer, enigste is dat de blazers toch wat moeilijk blijven voor AI maar voor de rest klinkt het prima.
Ik hoorde een tijdje terug een barbershop koortje en dat klonk echt super met hele mooie zangpartijen.

Ik las dat op Deezer inmiddels 30% van de aangeboden tracks volledig AI gegenereerd is en dat dit percentage rap stijgt. Ze proberen daar deze tracks te weren met een algoritme maar het is een kat en muis spel. Andere streamers schijnen dit niet bekend te maken maar je kan er vanuit gaan dat dit percentage daar ongeveer gelijk is.
Mijn hoop is dat er op termijn een scheiding ontstaat waarbij je bijvoorbeeld aparte hitlijsten krijgt met AI muziek want voor mij is de lol er totaal af als ik (zonder dat ik het weet) naar AI gegenereerd spul zit te luisteren.

AI-liedje komt voor het eerst op één in Amerikaanse Billboard-hitlijst - Beeld en geluid - .Geeks - Tweakers AI-liedje komt voor het eerst op één in Amerikaanse Billboard-hitlijst

Niet te onderscheiden van gemiddelde commercie prut. Behalve dan dat AI teksten wel echt slechter dan slecht zijn. Nog erger dan eurodance rapteksten in de 90s.

Nu nog wel maar over een tijdje horen we waarschijnlijk het verschil niet meer tussen echt en AI.....
Zeker weten, zelfs nu al wordt er door AI muziek gereproduceerd die echt goed kan klinken.
En om de discussie toch nog even op te schudden; veel artiesten hebben toch ook hun invloeden van anderen die ze goed vinden en de trucs daarvan gebruiken, beter goed gejat dan slecht gemaakt zegt men, het is toch een beetje na-apen wat aanslaat als je de hitparade beluisterd en commerciële producers die voor verschillende artiesten nummers schrijven maar waar je wel dezelfde invloeden hoort.
Wat is in dat opzicht het verschil met AI die ook variaties maakt op wat er al is?
Nou luister ik al heel lang geen radio meer dus al die rap en autotune gaat aan mij voorbij.
En in dit wat ik hier schrijf heb ik het niet over artiesten en muzikanten die zich niet met hits bezighouden of bij goede artiesten die wel 'ns wat coveren van een ander maar wel hun eigen draai er aan geven.
Zolang je iets van je eigenheid hebt dan is dat anders dan een flink deel van wat je in de hitparade tegenkomt.

Snarenfabrikant D’addario schijnt onlangs een productvideo te hebben gepost en werd uit alle hoeken van het internet beticht van AI gebruik.. negatieve berichten werden verwijderd en auteurs ervan geblocked.
Daarna heeft D'addario als reactie op alle ophef een video gepost waarin de audio, gemaakt in een DAW, wordt gepresenteerd.. redelijk over overgeproduceerd, dat wel..
Maar de audio in het DAW en in de productpresentatie zijn compleet anders.. Hieronder een video van Danny Sapco erover.. waarin het bewijs compleet gefileerd wordt.

Ik weet het verder ook niet maar waar moet dat heen?
Stel je voor.. een product video van een synthesizer, waar de audio AI gegenereerd is?? :D
Of misschien worden synthesizers wel ooit historie. En komt de Suno Juno binnenkort op de markt, die elk geluid kan maken via Prompt.

Laatst gewijzigd:
Of misschien worden synthesizers wel ooit historie. En komt de Suno Juno binnenkort op de markt, die elk geluid kan maken via Prompt.
Die zijn er al: Synplant 2, ACE-step-DAW, Krotos Studio, MOSS-SoundEffect

Back