AI generated music onderscheiden.

hoewel muziek tegenwoordig best technisch goed in elkaar zit is het ook een verzameling van trukendozen geworden.

Steeds dezelfde truukjes worden er uitgehaald, een gevoelsmatige dynamiek is er niet meer. In die zin lijkt alle muziek nu op elkaar en is onderscheid tussen AI en niet AI maar ook tussen niet AI en niet AI ver te zoeken.

Ik denk dat AI straks de grote vijand van alle streaming services gaat worden, als die zelfde services niet selectiever aan de poort gaan zijn. Persoonlijk hoop ik dat muziek dan weer primair wordt gereleased in fysieke formaat want dan kan je vooraf bepalen of de muzikale inhoud door een artiest of AI is gemaakt. Nu gooit iedereen alles op i-net/Streaming/YouTube zonder dat er iemand zegt: "hey is dit wel goed genoeg danwel origineel?"

Het is niet alleen dat AI de vijand word van streaming services, programmeurs hebben vele echte processen gedigitaliseerd en daarmee allerlei zaken de nek om gedraaid. Dat was lange tijd als prima, want automatisering en modernisering worden als goed beschouwd, zwaar, vuil en dom werk hoeft niet meer want daar hebben we computers en techniek voor, probleem is alleen dat het geld naar steeds groter wordende partijen vloeit en de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt want steeds minder mensen kunnen een graantje meepikken omdat ze geen schakel meer zijn in de keten en dus zijn 'uitgeschakeld'.

Laatst gewijzigd:
Ja, Spotify, supermarkten, Hollywood, overal gaan ze het merken, in deze tijden kan je maar beter loodgieter zijn of zoiets.

Wie weet met welke prachtige muziek AI binnen afzienbare tijd afkomt ,maar het verbruik van die super computers loopt de spuigaten uit
en dat zal niet gratis blijven .

Het begint mij soms al moeilijk te worden om AI video te onderscheiden, en ik ben heel alert. Youtube wordt ook overspoeld ermee. En zelden creatief. 12 filmpjes van een Porsche die in de gracht parkeert, geeuw. AI audio van authentieke zielloze muziek onderscheiden is al even moeilijk.

Speaking of, AI audio, afbeelding en video kunnen giga hulpmiddelen voor creativiteit zijn, en het lijkt of de bulk van de output net het omgekeerde is. Can't buy talent?

Het is een beetje de Word Art of early Photoshop fase. Ineens denkt iedereen dat ie ontwerper (of in dit geval muzikant) is. In het geval van Word Art ging de timmerman en de bakker op de hoek ook zijn eigen logo maken, en dat zag je. Of de tijd dat er in ieder plaatje een lens flare zat omdat dat HET hete nieuwe filter in Photoshop was. AI geeft letterlijk iedere nobody met een toetsenbord de mogelijkheid om beeld en geluid te genereren. En daar hebben we er nu eenmaal heeeel veel van.

Ik hoop dat er mogelijkheden/tools komen om AI slop beter te filteren/cureren, want zoals je zegt worden sommige platforms al overspoeld met die onzin.

Iemand anders betalen om 100 procent AI muziek voor je te maken, daar heb ik een mening over. Als hij zijn mail naar die persoon gewoon als prompt zou gebruiken, kwamhij er waarschijnlijk zelf ook wel uit.

Dus wel knappe marketing om deze service verkocht te krijgen. :)

Laatst gewijzigd:
Terug naar de singer/songwriter.......worden we daar dan blij van? 😉 (uitzonderingen daargelaten)

Back