Bij Windows 11 nieuwe computer nodig

phochos

Berliner School Artist
Kreeg gisteren de mail van Windows dat ik bij Windows 11 in oktober een nieuwe computer dien te kopen omdat mijn huidige computers de software niet aankunnen.

Ik vind dit wel drastisch dat je bij een nieuw systeem ook een nieuwe computer moet aanschaffen. Mee eens of niet?

Phochos

Weet je 100% zeker dat je pc niet geschikt is voor Win 11 ?
Soms kan het een bios instelling zijn waardoor je pc opeens wel geschikt is.

Ja en nee… als ik het goed begrijp geldt dit voor de meeste computers van voor 2016/17. Daarmee heeft een gebruiker 8/9 jaar lang van Windows 10 gebruik kunnen maken. Deze kan je alsnog blijven gebruiken. Het zij dat je dan vanaf oktober €30 per jaar moet betalen voor beveiliging updates. Kan me goed voorstellen dat wanneer je computer het nog steeds goed doet dit niet fijn is. Als je de specificaties bekijkt, welke onderdelen zou je eventueel kunnen vervangen? Wellicht dat deze zelfs tweedehands verkrijgbaar zijn…?

Laatst gewijzigd:
Als je computer het besturingssysteem niet aankan heb je de keuze: of een computer aanschaffen/aanpassen die het wel aankan of het besturingssysteem niet installeren.

Het is nu eenmaal zo dat niet elke computer alles kan draaien toch.

Ligt er ook aan hoe oud je computer is.
Mijn computer is pas een half jaar oud, de ander is wat ouder, dat zou kunnen dat de ene te oud is. Maar mijn kamercomputer zou het moeten kunnen en daar wordt het dus ook aangegeven.

Mijn computer is pas een half jaar oud, de ander is wat ouder, dat zou kunnen dat de ene te oud is. Maar mijn kamercomputer zou het moeten kunnen en daar wordt het dus ook aangegeven.
Ik zou vooral niet zelf gaan zoeken of prutsen, maar eens een goed gesprek met de verkopende partij aanknopen. Iets met garantie en consumenten recht op een deugdelijk apparaat. Dat moet gewoon door de verkoper opgelost worden.

Of heb je een tweedehands gekocht? Dan is het natuurlijk geen half jaar oud apparaat...

Mogelijk valt het mee, volgens mij wil windows 11 graag een TPM-module zien om te draaien. Als je die wel hebt moet je die mogelijk nog aanzetten in het BIOS, anders kun je die misschien toevoegen aan je moederbord als je die niet hebt. Ligt aan het merk/type moederbord wat je hebt.

Mee eens of niet?
Hangt er vanaf. Van een recent gekochte nieuwe computer mag je verwachten dat er een aantal jaar OS support is, maar als je een of ander oud barrel hebt staan houdt het een keer op natuurlijk.

Doe eens deze handmatige check: Is mijn pc geschikt voor Windows 11? Zo kom je daar achter!

Daar kun je al aardig wat problemen mee achterhalen en eventueel zelf oplossen.

In principe is iedere pc van pakweg 2018 tot nu geschikt voor windows 11 (en windows 11 is niet nieuw maar het laatste OS)
Het kan wel zijn dat je processor (CPU) niet geschikt is voor windows 11. In het laatste geval heb je met een computer van slechts een half jaar oud dus oude zooi gekocht. Eerst die controle uitvoeren en dan klagen bij de winkel waar je hem hebt gekocht zou ik zeggen.

tpm.msc runnen is voldoende om na te gaan of je moederbord een TPM module heeft.

Dat is inderdaad een leuke vondst van MS om de hardwareproducenten opnieuw een boost te geven. Als jouw computer nog maar een half jaar oud is, dan vermoed ik dat hij wel degelijk W11 aankan maar dat de TPM module in de BIOS niet actief staat. Dat kan je dan (laten) aanzetten en dan zal het wel in orde zijn.
Een ander criterium is dat je processor jonger moet zijn dan een bepaalde generatie (voor een Core i7 dacht ik dat dit de 10de of 11de generatie was).

Zelf heb ik een nieuwe portable aangeschaft omdat ik deze vooral voor mijn opleiding nodig heb en er 100% op moet vertrouwen.
Mijn "oude" PC, een Core i7 van de 5de generatie heb ik met Windows 11 uitgerust via een workaround die voorlopig werkt maar ik kan niet voorspellen of dit nog lang zo zal blijven. Je vindt een YT filmpje onder deze URL:

Je moet wel willen/durven werken met Regedit.exe en oppassen dat je niets stuk maakt. Maar mijn Core i7 werkt nog steeds goed, snel en werkt iedere maand netjes zijn Windows 11 updates bij.

Bij een andere PC, een Core i5, werkte de installatie wél maar mekkerde hij bij iedere maandelijkse update dat ie dat niet wilde installeren. Dus als je dit zou willen proberen, zorg dan altijd dat je toch nog terug naar een W10 installatie kan.

Er zijn nog andere workarounds via Rufus etc maar deze zijn omslachtiger en beloven ook geen 100% succes.

Misschien ben je er iets mee. Weet in ieder geval dat je niet de enige gebruiker bent die flink baalt van dit soort beslissingen.

Ik heb een oude barrel i5 desktop computer uit 2014 met 8GB geheugen die nog steeds draait op eerste windows 10 versie. Ik heb hem losgekoppeld van internet en gebruik hem uitsluitend stand-alone voor muziekproducties. Misschien is dat ook een oplossing voor jou Pochos.

Hoop dat de mijne ik nog wat jaartjes kan doorgaan want ik ben eraan gehecht geraakt. Het is als breed lachend rondrijden in een lelijk eentje tussen een dozijn glimmende Tesla's. :D

Gaan we deze draad nu nog een keer helemaal overdoen?

Kreeg gisteren de mail van Windows dat ik bij Windows 11 in oktober een nieuwe computer dien te kopen omdat mijn huidige computers de software niet aankunnen.

Ik vind dit wel drastisch dat je bij een nieuw systeem ook een nieuwe computer moet aanschaffen. Mee eens of niet?

Phochos
Je hoeft niet te updaten toch? Gewoon automatische updates uitzetten en je kan nog jaren door met dezelfde PC.

Kreeg gisteren de mail van Windows dat ik bij Windows 11

Weet je zeker dat het geen scammers zijn ? Normaal mailt m$ de gebruikers niet.
Als je het zeker wil weten moet je ff de 'Windows 11 Installation Assistant' draaien.

Back