Dat is inderdaad een leuke vondst van MS om de hardwareproducenten opnieuw een boost te geven. Als jouw computer nog maar een half jaar oud is, dan vermoed ik dat hij wel degelijk W11 aankan maar dat de TPM module in de BIOS niet actief staat. Dat kan je dan (laten) aanzetten en dan zal het wel in orde zijn.
Een ander criterium is dat je processor jonger moet zijn dan een bepaalde generatie (voor een Core i7 dacht ik dat dit de 10de of 11de generatie was).
Zelf heb ik een nieuwe portable aangeschaft omdat ik deze vooral voor mijn opleiding nodig heb en er 100% op moet vertrouwen.
Mijn "oude" PC, een Core i7 van de 5de generatie heb ik met Windows 11 uitgerust via een workaround die voorlopig werkt maar ik kan niet voorspellen of dit nog lang zo zal blijven. Je vindt een YT filmpje onder deze URL:
Je moet wel willen/durven werken met Regedit.exe en oppassen dat je niets stuk maakt. Maar mijn Core i7 werkt nog steeds goed, snel en werkt iedere maand netjes zijn Windows 11 updates bij.
Bij een andere PC, een Core i5, werkte de installatie wél maar mekkerde hij bij iedere maandelijkse update dat ie dat niet wilde installeren. Dus als je dit zou willen proberen, zorg dan altijd dat je toch nog terug naar een W10 installatie kan.
Er zijn nog andere workarounds via Rufus etc maar deze zijn omslachtiger en beloven ook geen 100% succes.
Misschien ben je er iets mee. Weet in ieder geval dat je niet de enige gebruiker bent die flink baalt van dit soort beslissingen.