Bij Windows 11 nieuwe computer nodig

Hoe oud kan je worden voordat een SSD crasht?
Ik heb wel het ea aan ssd's versleten, die er dus echt mee ophielden.
Dat waren dan wel Sata ssd's met kleine capaciteit (tot 512MB) en op dit moment begin ik problemen te krijgen met een 1TB m2 nvme drive die het einde van zijn leven begint te naderen ondanks dat ie niet zoveel gebruikt is.
Beetje vergelijkbaar met uitval van harde schijven in het verleden en niks waar ik me druk om maak.

Vertel eens over jouw ervaring met DAW PC's ineensteken en testen? Kwestie van weten wie te geloven he. :-)
@ T-CM11
Het is geen kwestie van geloven maar feiten, die i4 studio super DAW pc die je kant en klaar kan kopen is gewoon bagger.

Neem alles van het systeem over en post het op Tweakers.net en vraag of dit een goed systeem is omdat je het beste van het beste wilt voor een DAW.... en wacht de reacties af.
(neem dan vooral de 128 GB geheugen optie mee bestaande uit 4 latjes)

Ik ben nu niet meer professioneel bezig met assemblage en reparaties van PC's maar af en toe en repareer nog ik wel het ea en blijf me dan verbazen wat voor idiote configuraties doorgaan voor "high-end" systemen. (en daar zat ook i4 spul tussen)

Computer advies

Ik heb (ook) een Windows 10 computer die niet geupgrade kan worden naar Windows 11. Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik naast deze pc een Mac mini M1 aangeschaft met 16GB RAM en 1TB geheugen voor mijn muziekproducties aangezien de toen nieuwste versie van Cubase niet op mijn pc werkte (crash na crash). Dit zou te maken hebben met mijn verouderde grafische kaart.

Ik vind het fijn om mijn Mac alleen voor muziek te gebruiken en mijn pc voor de rest. Echter is er al een 'kruisbestuiving' gaande omdat Sibelius 6 wel op mijn pc werkt en niet op mijn Mac. En mijn videobewerkingsoftware voor zwaardere projecten werkt niet op mijn pc werkt maar wel op mijn Mac (heb ik wel een nieuwe licentie van de software voor moeten aanschaffen want de oude versie werkt niet op mijn Mac). Zo hebben ze dus beide hun voors en tegens.

Afgelopen jaar heb ik blijkbaar wat zwaardere plugins aangeschaft en mijn Mac trekt dat niet (‘disk full’ of cpu gebruik 100%) wat zowel het opnameproces als het mixproces belemmert.

Dus wat is hierin een handige keuze voor de aanschaf van een nieuwe computer? Of zijn er andere oplossingen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik vind het fijn om mijn Mac alleen voor muziek te gebruiken en mijn pc voor de rest. Echter is er al een 'kruisbestuiving' gaande omdat Sibelius 6 wel op mijn pc werkt en niet op mijn Mac.
Is het geen optie te upgraden naar de laatste versie die wel support heeft?

Afgelopen jaar heb ik blijkbaar wat zwaardere plugins aangeschaft en mijn Mac trekt dat niet (‘disk full’ of cpu gebruik 100%) wat zowel het opnameproces als het mixproces belemmert.
Als je enorme sample bibliotheken wil gebruiken is een terabyte zo vol. Een externe drive kan daar relatief goedkoop verlichting geven maar ik vraag me eerlijk gezegd af wat je met duizenden uren aan geluidsmateriaal wil gaan doen.
Een plugin die 100% cpu gebruikt is misschien ook gewoon een slecht geoptimaliseerde miskoop of zo oud dat het draait onder emulatie. Uiteraard zijn beide problemen op te lossen door een zwaardere Mac aan te schaffen, maar er is altijd een grens in wat je op een computer kan draaien.

Dus wat is hierin een handige keuze voor de aanschaf van een nieuwe computer? Of zijn er andere oplossingen? Alvast bedankt voor het meedenken!
Afhankelijk van je vertrouwdheid met Windows/Mac zou ik zeggen: maak een keuze. Twee besturingssystemen onderhouden en instellen vreet een hoop tijd die je niet kan gebruiken om muziek te maken ;)

Is het geen optie te upgraden naar de laatste versie die wel support heeft?

Als je enorme sample bibliotheken wil gebruiken is een terabyte zo vol. Een externe drive kan daar relatief goedkoop verlichting geven maar ik vraag me eerlijk gezegd af wat je met duizenden uren aan geluidsmateriaal wil gaan doen.
Een plugin die 100% cpu gebruikt is misschien ook gewoon een slecht geoptimaliseerde miskoop of zo oud dat het draait onder emulatie. Uiteraard zijn beide problemen op te lossen door een zwaardere Mac aan te schaffen, maar er is altijd een grens in wat je op een computer kan draaien.

Afhankelijk van je vertrouwdheid met Windows/Mac zou ik zeggen: maak een keuze. Twee besturingssystemen onderhouden en instellen vreet een hoop tijd die je niet kan gebruiken om muziek te maken ;)
Dankjewel voor je reactie!

Ik kan een Sibelius licentie kopen (200 euro per jaar). Voor op een Mac moet je dit per jaar vernieuwen begreep ik, anders werkt Sibelius niet meer. Ik werk op mijn Mac nu met Sibelius First (gratis versie) voor de eenvoudige dingen maar deze versie is wel erg beperkt t.o.v. de volledige versie die ik heb op mijn pc en waar ik een enorme lading bladmuziek /sheets in heb uitgewerkt.

Op mijn Mac zelf heb ik de software staan. Al mijn bibliotheken, bestanden en samples staan op een externe SSD schijf. Het zijn nu met name de plugins van UAD, Spitfire en Heavyocity die teveel vragen van mijn Cubase projecten. Ik ga kijken of hier nog wat aan te doen is.

Je hebt wel een punt met twee besturingssystemen te onderhouden... Ik vind het alleen nu wel heel fijn om alle administratieve zaken los te hebben staan van mijn muziek en dacht aan de luxe om een backup systeem te hebben voor het geval er op een van mijn computers iets (tijdelijk) niet werkt zodat ik wel door kan. Ik heb in ieder geval nog stof tot nadenken.

Ik kan een Sibelius licentie kopen (200 euro per jaar). Voor op een Mac moet je dit per jaar vernieuwen begreep ik, anders werkt Sibelius niet meer. Ik werk op mijn Mac nu met Sibelius First (gratis versie) voor de eenvoudige dingen maar deze versie is wel erg beperkt t.o.v. de volledige versie die ik heb op mijn pc en waar ik een enorme lading bladmuziek /sheets in heb uitgewerkt.
Dat is een 'probleem' wat je vaker ziet met software: voor de bouwers is het al een hele klus om hun applicaties te onderhouden en als mensen geen nieuwe versie kopen verdienen ze niks. Vandaar al die abonnementsconstructies tegenwoordig. Ben je professioneel bezig is 200 euro per jaar natuurlijk niet zo veel (en zijn het aftrekbare kosten). Mocht je toevallig in het muziekonderwijs zitten is daar een goedkopere licentie voor. Vind je het gewoon een handige tool is het helaas een dure hobby, al zijn synthesizers duurder ;)

Op mijn Mac zelf heb ik de software staan. Al mijn bibliotheken, bestanden en samples staan op een externe SSD schijf. Het zijn nu met name de plugins van UAD, Spitfire en Heavyocity die teveel vragen van mijn Cubase projecten. Ik ga kijken of hier nog wat aan te doen is.
Gebruik je wel Apple silicon versies van Cubase en je plugins? Intel code werkt nog prima op een nieuwe Mac, maar niet optimaal.

Je hebt wel een punt met twee besturingssystemen te onderhouden... Ik vind het alleen nu wel heel fijn om alle administratieve zaken los te hebben staan van mijn muziek en dacht aan de luxe om een backup systeem te hebben voor het geval er op een van mijn computers iets (tijdelijk) niet werkt zodat ik wel door kan.
Daar is ook wat voor te zeggen. Daarom heb ik 2 Macs ;)

Dat had ik dus op mijn oude computer ook. Zo zat de c-schijf steeds vol door tijdelijke bestanden. Dan ging ik scannen, verplaatsen of weggooien en dat kostte dan tijd. Idem het scannen van sample-libraries en het maken van back-ups. Alles werkte, maar het kostte veel tijd.

Nu met mijn nieuwe computer vind ik het verschil veel groter dan verwacht. De pc start in 20 seconden op, scannen en software installeren gaat razendsnel, ik draai moeiteloos alle plugins die ik wil etc. Daardoor is mijn plezier in musiceren echt toegenomen. In mijn vrije tijd wil ik me niet ergeren aan bugs en gedoe en dat heb ik (kennelijk) toch te lang gedaan. Maar zoals Johan Cruijf zei: Je gaat het pas zien als je het door hebt 😉

Het zijn nu met name de plugins van UAD, Spitfire en Heavyocity die teveel vragen van mijn Cubase projecten. Ik ga kijken of hier nog wat aan te doen is.
Spitfire en Heavyocity zijn sample libraries, die zouden toch niet zo zwaar moeten zijn. Wel veel geheugen, maar qua CPU belasting stelt het niet zoveel voor lijkt me. Ik gebruikte die libs al generaties geleden toen mijn Mac nog op Intel werkte.

Dat is een 'probleem' wat je vaker ziet met software: voor de bouwers is het al een hele klus om hun applicaties te onderhouden en als mensen geen nieuwe versie kopen verdienen ze niks. Vandaar al die abonnementsconstructies tegenwoordig. Ben je professioneel bezig is 200 euro per jaar natuurlijk niet zo veel (en zijn het aftrekbare kosten). Mocht je toevallig in het muziekonderwijs zitten is daar een goedkopere licentie voor. Vind je het gewoon een handige tool is het helaas een dure hobby, al zijn synthesizers duurder ;)

Gebruik je wel Apple silicon versies van Cubase en je plugins? Intel code werkt nog prima op een nieuwe Mac, maar niet optimaal.

Daar is ook wat voor te zeggen. Daarom heb ik 2 Macs ;)
Ik kom op dit moment niet in aanmerking voor een edu versie van Sibelius. Versie 6 vind ik fijner werken dan de nieuwe versie, nog een reden om graag bij mijn huidige versie te blijven. Maar je hebt gelijk hoor, software moet worden ge-update en dat kost ook tijd voor software developers die daarvoor betaald mogen worden. Ik kijk het nog even aan. Ik heb al behoorlijk wat software/plugins die ik jaarlijks update.

Ik gebruik Apple Silicon en zie dat ik meer alert moet zijn op buffer size aanpassingen en tracks bevriezen naast het bouncen. Dat scheelt.

Dat had ik dus op mijn oude computer ook. Zo zat de c-schijf steeds vol door tijdelijke bestanden. Dan ging ik scannen, verplaatsen of weggooien en dat kostte dan tijd. Idem het scannen van sample-libraries en het maken van back-ups. Alles werkte, maar het kostte veel tijd.

Nu met mijn nieuwe computer vind ik het verschil veel groter dan verwacht. De pc start in 20 seconden op, scannen en software installeren gaat razendsnel, ik draai moeiteloos alle plugins die ik wil etc. Daardoor is mijn plezier in musiceren echt toegenomen. In mijn vrije tijd wil ik me niet ergeren aan bugs en gedoe en dat heb ik (kennelijk) toch te lang gedaan. Maar zoals Johan Cruijf zei: Je gaat het pas zien als je het door hebt 😉
Ja, ik zoek nu ook een manier waardoor e.e.a. vlekkeloos verloopt en ik niet telkens word opgehouden.

Ja, ik zoek nu ook een manier waardoor e.e.a. vlekkeloos verloopt en ik niet telkens word opgehouden.

Met een stomp mes kun je ook eten bereiden. Koop je een nieuw, vlijmscherp mes, dan merk je het verschil opeens. Daar moest ik net aan denken 😉 Alles laadt sneller, werkt soepeler en doet wat het moet doen. Dat is wel heel fijn, ook al kostte mijn 'mes' de nodige centen.

Ik gebruik trouwens ook bewust veel oude versies van software. Omdat ik ze gewend ben en kennis en ervaring belangrijker is dan (de nieuwste) tools. Met gratis plugins kun je ook prima muziek maken. Dan mag de computer ook wat ouder zijn.

Ik gebruik trouwens ook bewust veel oude versies van software. Omdat ik ze gewend ben en kennis en ervaring belangrijker is dan (de nieuwste) tools. Met gratis plugins kun je ook prima muziek maken. Dan mag de computer ook wat ouder zijn.
Toch kan een switch in wat je gebruikt ook wel weer een frisse wind geven wat het geheel verbetert. Met alles hetzelfde kun je ook in dezelfde patronen blijven hangen.

Nieuwe softwareversies doen meestal toch ongeveer hetzelfde als de oude alleen dan met wat extra's en een likje verf? Meestal is het een verbetering met minimale leercurve, dus dan lijkt upgraden mij nuttig.

Toch kan een switch in wat je gebruikt ook wel weer een frisse wind geven wat het geheel verbetert. Met alles hetzelfde kun je ook in dezelfde patronen blijven hangen.

Klopt, en daarom wissel ik ook regelmatig VSTs af. Maar ik zat gisteren even te spelen met Sylenth1. Die is volgens mij al 10 jaar hetzelfde en toch haalde ik er weer leuke dingen uit. Idem FM8 van Native Instruments en zelfs Absynth. Het ziet er niet uit en klinkt wel goed.

Met beperkte tijd vind ik het fijn dat ik tools heb die ik ken en die werken. Waarbij ik ook moet zeggen dat ik niet zo goed ben in nieuwe programma's snel leren kennen. Ik klik altijd verkeerd of de logica ontgaat me 😅

Back