Bij Windows 11 nieuwe computer nodig

Ik ben in de markt voor een nieuwe pc, meteen met windows 11
Eentje zonder compromis deze keer.
Hoe moeilijk is het om als leek zélf een pc te assembleren? Ik heb een goed adres waarbij ik zeker ben dat alles perfect gaat werken en waar ik op terug kan vallen bij eventuele vragen/problemen.
Maar daar hangt vanzelfsprekend wel een stevig prijskaartje aan, met name als ik alle componenten vergelijk met de prijzen op bijv. WeGEKKO e.d.
Ik maak me niet zoveel zorgen om het assembleren maar wel om bijv. de bios instellingen e.d. Voor een leek toch wel Chinees...
Bestaat er een site met een: stap voor stap uitleg hoe zelf het een en ander voor elkaar te krijgen, of toch maar aan de vakmensen overlaten weer?
Geen idee wat het prijskaartje is maar je kan ook een systeem samenstellen bij Azerty of Alternate en die door hun laten assembleren.
Een zogenaamd kant en klaar systeem van de meeste computerboeren is vaak samengesteld uit componenten die slecht verkopen of waar ze vanaf willen of meer winst op maken.
Vaak zijn dat dus helemaal niet zo'n geweldige systemen of zelfs ronduit slecht.

Ik ben in de markt voor een nieuwe pc, meteen met windows 11
Eentje zonder compromis deze keer.
Hoe moeilijk is het om als leek zélf een pc te assembleren? Ik heb een goed adres waarbij ik zeker ben dat alles perfect gaat werken en waar ik op terug kan vallen bij eventuele vragen/problemen.
Maar daar hangt vanzelfsprekend wel een stevig prijskaartje aan, met name als ik alle componenten vergelijk met de prijzen op bijv. WeGEKKO e.d.
Ik maak me niet zoveel zorgen om het assembleren maar wel om bijv. de bios instellingen e.d. Voor een leek toch wel Chinees...
Bestaat er een site met een: stap voor stap uitleg hoe zelf het een en ander voor elkaar te krijgen, of toch maar aan de vakmensen overlaten weer?
Assemblage: Niet moeilijker dan LEGO. Maar mogelijks een hoop gedoe ALS er iets misgaat.
BIOS: nog veel gemakkelijker! - de default instellingen werken tegenwoordig bijna altijd. (zolang je geen nieuwe CPU op een oud moederbord gaat steken)

Dank jullie voor de reacties.
Mijn voorlopig lijstje ziet er ong. zo uit :
- 19 inch rack behuizing
- CPU AMD Ryzen 9 9950x 4.3Ghz
- Gigabyte X870 Aorus xtreme AI Moederbord
- Disk 1 : 1TB Samsung 9100 PRO PCIe 5.0 x4 NVMe M.2
- Disk 2 : 4TB Samsung 9100 PRO PCIe 5.0 x4 NVMe M.2
- Disk 3 : 4TB Samsung 9100 PRO PCIe 5.0 x4 NVMe M.2
- Voeding : No Noise exemplaar ?
- windows 11
Ik begrijp dat de SSD's van samsung ( 9100 ) een leessnelheid van 14800 mb/s hebben , maar dat daar wel een moederbord voor nodig is met Gen5?
Het moederbord heeft daarmee ook minimaal drie van dergelijke slots nodig, Bij de specs van dit moederbord lees ik :
PCI-E 5.0 x16 (2 x)
PCI-E 4.0 x16 (1 x)
M.2 Slot Aantal (3 x)Begrijp ik goed dat er dus maar twee slots geschikt zijn om de snelheid van 14800 mb/s te halen ?
Zijn M.2 ssd's plug and play, dus inklikken en klaar, of is daar ook weer een bios instelling voor nodig ? kan ik na plaatsen van de ssd's zelf kiezen welk van de drie de C, D of F schijf gaat zijn, en gaat dit ook weer via de Bios svp?
Hoe meer ik onderzoek, hoe meer ik toch maar weer geneigd ben alles aan een vakzaak over te laten..... meerprijs daarvoor schat ik wel op 1000 euro

Laatst gewijzigd:
Dank jullie voor de reacties.
Mijn voorlopig lijstje ziet er ong. zo uit :
- 19 inch rack behuizing
- CPU AMD Ryzen 9 9950x 4.3Ghz
- Gigabyte X870 Aorus xtreme AI Moederbord
- Disk 1 : 1TB Samsung 9100 PRO PCIe 5.0 x4 NVMe M.2
- Disk 2 : 4TB Samsung 9100 PRO PCIe 5.0 x4 NVMe M.2
- Disk 3 : 4TB Samsung 9100 PRO PCIe 5.0 x4 NVMe M.2
- Voeding : No Noise exemplaar ?
- windows 11
Ik begrijp dat de SSD's van samsung ( 9100 ) een leessnelheid van 14800 mb/s hebben , maar dat daar wel een moederbord voor nodig is met Gen5?
Het moederbord heeft daarmee ook minimaal drie van dergelijke slots nodig, Bij de specs van dit moederbord lees ik :
PCI-E 5.0 x16 (2 x)
PCI-E 4.0 x16 (1 x)
M.2 Slot Aantal (3 x)Begrijp ik goed dat er dus maar twee slots geschikt zijn om de snelheid van 14800 mb/s te halen ?
Zijn M.2 ssd's plug and play, dus inklikken en klaar, of is daar ook weer een bios instelling voor nodig ? kan ik na plaatsen van de ssd's zelf kiezen welk van de drie de C, D of F schijf gaat zijn, en gaat dit ook weer via de Bios svp?
Hoe meer ik onderzoek, hoe meer ik toch maar weer geneigd ben alles aan een vakzaak over te laten..... meerprijs daarvoor schat ik wel op 1000 euro
Waarom een 1 TB SSD, voor het OS ? dat is namelijk achterhaald, je kan dit beter op de grootste en snelste SSD van je systeem zetten, de 4TB dus.

Lijstje met ATX moederborden met 3x M2 5.0 M2 slots

Laatst gewijzigd:
IK wil het OS graag op een eigen schijf hebben, hetzelfde wat de programma's betreft. Ik zie er geen nadeel in eigenlijk? Momenteel op mijn huidige PC gebruik ik daarvoor een SATA SSD van 1TB en opstarten gaat snel genoeg. Ik vind het ook wel beter geordend op die manier. Dank je voor de moederbord link.

Voor die prijs, lekker zelf doen. Er zijn genoeg filmpjes op YT die je op weg kunnen helpen en waar alles stap voor stap word uitgelegd. Chat GPT of Grok is ook reuze handig voor het stellen van vragen en zullen je met alles kunnen ondersteunen.

Zelf heb ik het ook een keer gedaan. Je moet weten dat ik 0,0 technische onderlegt ben, en dit was in 2009 toen je nog geen YT had met dit soort dingen. Een collega heeft àlles uitgelegd en maar gewoon gaan doen. Het wijst allemaal vanzelf. Achteraf ben je blij dat je het zelf hebt gedaan en hou je een mooi zakcentje over. Ik bedoel, voor €1.000 koop je die nieuwe Moog en hou je nog geld over voor een nieuw groot scherm.

IK wil het OS graag op een eigen schijf hebben, hetzelfde wat de programma's betreft. Ik zie er geen nadeel in eigenlijk? Momenteel op mijn huidige PC gebruik ik daarvoor een SATA SSD van 1TB en opstarten gaat snel genoeg. Ik vind het ook wel beter geordend op die manier. Dank je voor de moederbord link.
Het nadeel van je OS op een aparte 1TB SSD zetten is dat je de meeste schrijfacties gaat uitvoeren op de SSD met de minste levensduur en de kleinste cache, vandaar dat ik zeg dat het idee achterhaald is.
Je kan er je voordeel mee doen ;-)

Geen idee wat het prijskaartje is maar je kan ook een systeem samenstellen bij Azerty of Alternate en die door hun laten assembleren.

Ik kijk nu naar Azerty en lees dit: Azerty Pc-assemblage + Windows-installatie - 1 jaar ondersteuning voor 139 euro. Daar kun je toch niks van zeggen?

En voor 1600 euro koop je bij i4 Music ook al een kant-en-klare DAW-computer met prima specificaties. Ik zou het niet moeilijker maken dan het is. Stekkers erin, software installeren en je kunt muziek maken.

Ik kijk nu naar Azerty en lees dit: Azerty Pc-assemblage + Windows-installatie - 1 jaar ondersteuning voor 139 euro. Daar kun je toch niks van zeggen?

En voor 1600 euro koop je bij i4 Music ook al een kant-en-klare DAW-computer met prima specificaties. Ik zou het niet moeilijker maken dan het is. Stekkers erin, software installeren en je kunt muziek maken.
i4 studio bedoel je denk ik met de kant en klare DAW computer... en dat is precies een goed voorbeeld van een iemand die rommel verkoopt alsof het geweldige kwaliteit is.

Als ik kijk naar het systeem AM Diamond DAW computer met een Ryzen 9 9950x

Geheugen keuze DDR5 5200, dat ligt nog onder de standaard specificaties, dat is idioot

1e nvme SSD keuzes, alles budget rommel

Grafische kaart: Nvidia GT1030 2GB , dit is puur ouwe rotzooi en helemaal niet nodig omdat de onboard GPU (iGPU) beter is dan dit ding.

Dit is dus echt zo enorm slecht in de basis dat het gewoon verboden zou moeten worden ivm met misleiding, je koopt gewoon rotzooi.

Voor het bedrag van maar liefst € 1.752,99 incl. wordt je dus om het maar even klassiek te zeggen: opgelicht

Laatst gewijzigd:
Ik ben bekend met I4music, maar dat is niet de kwaliteit waar ik naar op zoek ben. In 2017 kocht ik daar mijn eerste Daw PC en rond 1600 euro inderdaad, heb er enkele jaren zonder al te veel problemen mee gewerkt. Totdat ik mijn modules van de hand deed en overstapte op VST's
Voldoende upgraden ging niet en genoemde PC ligt hier stof te happen. Windows 11 installeren lukt me ook, niet omdat het moederbord niet schijnt te voldoen aan Microsoft eisen, terwijl deze pc nog maar 8 jaar oud is ? Daarna ( 4jaar geleden) een Vmusic Pro PC gekocht, drie stuks ssd Samsung pro/ AMD Ryzen 5900X enz. Toen 3340 euro.... Geen enkel probleem mee gehad, werkt nog steeds perfect- maar nu wil ik graag een supersnel exemplaar. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat het kan. Misschien kan ik hem verkopen, anders ga ik hem gebruiken voor de huis-tuin en keuken pc.
Ik ben zojuist gepensioneerd en gestopt bij de band, en wil nu gewoon zonder compromis lekker in mijn home studio muziek maken. Zonder gezeur en met zou weinig mogelijk problemen ( en geld....;)
Ik ga waarschijnlijk toch weer voor VmusicPro want duur is het toch al, ik wil de mogelijke ellende niet. Twijfel nog tussen Samsung Pro ssd (na het lezen van nogal wat problemen met de 990 pro) en WD black 8100 ssd. Wat de videokaart betreft, ik heb momenteel een 43 inch LG monitor prima werkend met een vrij goede beeldkwaliteit werkend op een goedkope NVIDEA Gforce 1030, superstil omdat er geen Fan op zit. Een betere/duurdere Videokaart lijkt me nergens voor nodig toch? Of zie ik iets over het hoofd misschien

Laatst gewijzigd:
@dorrus
Heb je ook naar de Kingston Fury Renegade G5 serie gekeken, is in zowat alles sneller, zuiniger en steekt in TBW (aantal schrijfacties= levensduur) met kop en schouders boven de Samsung uit.

aanvulling: aparte videokaart heb je niet meer nodig want de iGPU van een 9950x presteert al beter dan wat je nu hebt.

​

Laatst gewijzigd:
Ben ik de enige die het fenomeen 'muziek PC' niet snapt? En dat die dingen vooral onnodig duur lijken te zijn zonder goede reden? Volgens mij bestaat er niet zoiets als een 'muziek PC', maar koop je gewoon een PC of Mac met een zo snel mogelijke CPU, ruim voldoende geheugen en opslag, en stille koeling. En natuurlijk een dikke, maar veelal externe, audio interface erbij.

Ben ik de enige die het fenomeen 'muziek PC' niet snapt? En dat die dingen vooral onnodig duur lijken te zijn zonder goede reden? Volgens mij bestaat er niet zoiets als een 'muziek PC', maar koop je gewoon een PC of Mac met een zo snel mogelijke CPU, ruim voldoende geheugen en opslag en stille koeling. En natuurlijk een dikke, maar veelal externe, audio interface erbij.
Eigenlijk is het niet zo moeilijk om redelijk goedkoop een goede pc te bouwen voor muziek, snel is daarbij niet zo belangrijk maar de onderlinge afstemming van de onderdelen wel, zit je verkeerd dan kan je tegen flinke latency problemen aanlopen met real time audio (daar heb je bij een Mac dus geen last van)
En daar heb je eigenlijk gewoon actuele kennis en praktijk ervaring voor nodig, bv. meeste nVidia kaarten geven vaak meer latency problemen met hun drivers dan AMD (ik heb het nu niet over gaming prestaties) en dat reflecteert zich weer in audio dropouts als je pech hebt.

Ben ik de enige die het fenomeen 'muziek PC' niet snapt? En dat die dingen vooral onnodig duur lijken te zijn zonder goede reden? Volgens mij bestaat er niet zoiets als een 'muziek PC', maar koop je gewoon een PC of Mac met een zo snel mogelijke CPU, ruim voldoende geheugen en opslag, en stille koeling. En natuurlijk een dikke, maar veelal externe, audio interface erbij.
'music pc' word marketing-technisch denk ik sowieso minder serieus genomen dan bijvoorbeeld een term als game-pc.
KOm het niet heel vaak tegen... Zelfs niet toen ik aam t rond clicken was op zoek naar een laptop om ableton op te draaien. Je ziet allerlei labels om een specifiek publiek te trekken (bussiness pc, content creator pc, game pc, etc, etc.)

Iedereen die (al is het maar een klein beetje) interesse in heeft en verstand er van heeft zal wel weten wat belangrijk is.
En sneller/meer is altijd beter dus is het een kwestie van prioriteiten stellen binnen de beschikbare componenten (voor muziek heb je geen ultra dure gfx kaart nodig... Sterker nog, met een beetje pech word je pc daar zo luidruchtig van dat je er last van kan hebben ^^)

En daar dan zoveel als het budget toelaat aan spenderen

Game pc werkt als marketing term gewoon heel goed omdat die vaak gekocht worden door ouders en kinderen/tieners (denk ik zelf - ik heb geen cijfers 😄) die niet precies weten wat goed is / nodig is voor dat doel...
Maar kan me voorstellen dat het voor een leek makkelijk kopen is als je gewoon kan vragen "goh, ehhh... Welke game pc heb ik nodig om fortnite te spelen, het mag onheveer 700 euro kosten" 🤣 (en dan een pc meekrijgen van 600 euro + 100 euro rgb strips 😁)

Ik zie dit scenario voor muziek pc's misschien niet zo heel snel voor me... Maar misschien vergis ik me daarin.

'music pc' word marketing-technisch denk ik sowieso minder serieus genomen dan bijvoorbeeld een term als game-pc.
KOm het niet heel vaak tegen... Zelfs niet toen ik aam t rond clicken was op zoek naar een laptop om ableton op te draaien. Je ziet allerlei labels om een specifiek publiek te trekken (bussiness pc, content creator pc, game pc, etc, etc.)

Iedereen die (al is het maar een klein beetje) interesse in heeft en verstand er van heeft zal wel weten wat belangrijk is.
En sneller/meer is altijd beter dus is het een kwestie van prioriteiten stellen binnen de beschikbare componenten (voor muziek heb je geen ultra dure gfx kaart nodig... Sterker nog, met een beetje pech word je pc daar zo luidruchtig van dat je er last van kan hebben ^^)

En daar dan zoveel als het budget toelaat aan spenderen

Game pc werkt als marketing term gewoon heel goed omdat die vaak gekocht worden door ouders en kinderen/tieners (denk ik zelf - ik heb geen cijfers 😄) die niet precies weten wat goed is / nodig is voor dat doel...
Maar kan me voorstellen dat het voor een leek makkelijk kopen is als je gewoon kan vragen "goh, ehhh... Welke game pc heb ik nodig om fortnite te spelen, het mag onheveer 700 euro kosten" 🤣 (en dan een pc meekrijgen van 600 euro + 100 euro rgb strips 😁)

Ik zie dit scenario voor muziek pc's misschien niet zo heel snel voor me... Maar misschien vergis ik me daarin.

Real time audio is dus in de praktijk een zeer lastig iets mbt pc's omdat ze daar eigenlijk niet voor gebouwd zijn.
Inmiddels is alles echter zo snel dat je met een beetje normale componenten over het algemeen wel goed zit.
Probleem krijg je pas als de boel flink uit balans is, ik noem maar, veel te traag geheugen op een CPU met chiplet design (AMD alles met meer dan 8 cores) die opeens je multicore plugin instrument niet meer lekker wil draaien omdat er te veel latency ontstaat tijdens processing.

Hoe oud kan je worden voordat een SSD crasht?
Ik heb er in elk geval heel veel meer mensen ooit over horen lullen dan dat ik ooit iemand heb ontmoet die het daadwerkelijk heeft meegemaakt. Volgens mij beetje angst om niks. Daarnaast moet je er altijd rekening mee houden dat ieder opslagmedium altijd de geest kan geven en dus zorgen voor een goede backuproutine.

Laatst gewijzigd:
Ik heb hier sinds 2023 een 4TB Samsung 870 SSD (2.400 TBW) draaien waar 24/7/365 camerabeelden op weggeschreven worden. Destijds had ik een snelle berekening gemaakt op basis van de benodigde camera-bandbreedte en toen was de conclusie: dat komt wel goed. In de praktijk blijkt dat te kloppen tot nu toe, de lifespan staat nu op 99%...

Back