Oberheim TEO-5 Desktop Module

Oberheim heeft een desktop module van de TEO-5 aangekondigd:

"The TEO-5 desktop module delivers the same signature sounds and synthesis features as its acclaimed keyboard counterpart. With genuine analog oscillators, the Oberheim SEM™ filter, and an intuitive knob-based interface, it fits seamlessly into your setup, offering powerful, hands-on control in an even more compact size. Of course, when you cut down on size, you invariably lose some hands-on control. Thankfully, the TEO-5 Desktop Module manages to keep most everything intact – with the exception of the LFO section, which it combines into a single two-knob arrangement with a button to choose between mono and poly LFOs. It also loses the Low Split performance function, but that was tied to the keyboard anyway."
  • Five-voice polyphonic synthesizer
  • Two analog VCOs with linear through-zero FM
  • Classic SEM filter with selectable Band-Pass mode
  • State knob continuously morphs filter modes
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing
  • One Global LFO and one Per-Voice LFO
  • Effects include reverb, stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, high-pass filter and a dedicated distortion circuit
  • Arpeggiator and polyphonic step sequencer
De prijs zie ik nog nergens staan.

1751357501951.png
1751357510072.png

Heb 1269 euro voor mijn Take 5 betaald en al voor 10 duizend euro plezier:)

Ik vind het echt een hele leuke synths. Goed optimum tussen sound en features.
Hier gaat 'ie ook zeker nooit meer weg!
Al zou ik als ik nu moest kiezen, ook weer voor het keyboard model kiezen.
op één of andere manier voelt het toch meer synth..

Ik las dit gewoon niet goed. Geen usb host. Al veel minder een dealbraker. En de europrijs is idd 1299.
Geen usb host is inderdaad geen dealbreaker, maar het zou voor mij zeker een bijkomend verkoopsargument zijn. Plug een midi keyboard in en play. En geen extra gedoe met bijkomende midi en powerkabels. Ik hoop toch al langer dat fabrikanten dit standaard in hun desktopmodules zouden integreren, zeker in de premium modellen.

Geen usb host is inderdaad geen dealbreaker, maar het zou voor mij zeker een bijkomend verkoopsargument zijn. Plug een midi keyboard in en play. En geen extra gedoe met bijkomende midi en powerkabels. Ik hoop toch al langer dat fabrikanten dit standaard in hun desktopmodules zouden integreren, zeker in de premium modellen.
USB Host op een synth lijkt mij niet zo zinvol en onnodig kostenverhogend. Als je een MIDI-keyboard wilt aansluiten kun je toch gewoon MIDI-connectors en MIDI-kabels gebruiken? Een USB-verbinding is slechts een jasje om het MIDI-protocol heen. Je kan maar met slechts één apparaat tegelijk een USB-verbinding opzetten, vandaar dat een USB-MIDI-keyboard of USB-synth meestal aan je DAW (of hardware sequencer) als host hangt. En die verzorgt vervolgens de routing naar diverse hardware (omdat je DAW/computer veel makkelijker op te schalen is qua USB/MIDI-ports).

Het mooie van originele MIDI verbindingen is dat je het makkelijk kan dupliceren/mergen/routen/etc via simpele tussenkastjes. Probeer maar eens MIDI Clock naar 4 synths te sturen zonder computer: Als je dat via USB wilt bereiken heb je al veel duurdere kastjes nodig zoals de MRCC, terwijl je normaal aan een Kenton Thru van een paar tientjes genoeg hebt.

Ik las dit gewoon niet goed. Geen usb host. Al veel minder een dealbraker. En de europrijs is idd 1299.
Ah, dan voor het delen. Wat prijziger dan ik had verwacht. Aangezien Novation en Sequential(+Oberheim) beide onder de Focusrite groep zal er vast afstemming geweest zijn hoe de diverse synths te positioneren. En ja, wat betreft de prijs, aannames zijn dodelijk, ik weet het :P

Ach, wat is duur ... ik betaal liever 1500eu voor een Sequential/Oberheim dan de helft voor Behringer of Arturia budgetbrol.
Dat lijkt me wel een valide motivatie, maar mag ik er nog een paar kanttekeningen bij plaatsen?

1. in de 80er jaren waren Roland en Korg synths de Arturia en Behringer van hun tijd, maar de meeste functioneren nu nog, ITT Veel US spul uit die tijd.

2. Bij de eerste en tweede generatie DSI sequential, MEK, PEK, P08, traden diverse problemen op en die werden afgewenteld op de kopers.
Ook latere modellen hadden soms productiefouten .

3.Bij bijvoorbeeld Waldorf is de firmware lang een zwak punt geweest.

Dat klopt voor zover ik weet (ben niet echt op de hoogte van Waldorfs firmware perikelen), maar ik vind dat niet per se relevant voor het hier en nu. Mij gaat het er meer om dat deze producten voor mij meer waarde (emotioneel en intrinsiek) vertegenwoordigen ook al betaal je meer. Het stoort me soms dat, op een forum voor notabene liefhebbers van synthesizers, tegenwoordig alles dat geen koopjeskelder prijsje heeft - omdat het misschien een origineel ontwerp is, niet in enorme oplages wordt geproduceerd, hoogwaardige componenten heeft of niet in een lage lonenland in elkaar wordt gezet - meteen wordt afgeschreven als 'te duur'. Tot nu toe ben ik nog maar weinig synthbouwers tegengekomen die in een Ferrari rijden of een penthouse in Beverly Hill hebben dus ik denk dat er lang niet zoveel onderaan de streep overblijft als sommigen misschien denken. En natuurlijk kan het prima dat je de vraagprijs niet kunt of wilt betalen, maar dat maakt het nog niet 'te duur'.

En natuurlijk kan het prima dat je de vraagprijs niet kunt of wilt betalen, maar dat maakt het nog niet 'te duur'.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wát dan wél?
Merendeel hier is hobbyist, dus de kans dat de gemaakt kosten ooit terug verdiend worden is minimaal.
Dus de "return on investment in X jaar " is hier in de regel niet van toepassing. ( sowieso moeilijk te bepalen in de kunsten)
Is het niet gewoon wat de gek er voor overheeft, dat duur, goedkoop of redelijk bepaald?

Dat klopt voor zover ik weet (ben niet echt op de hoogte van Waldorfs firmware perikelen), maar ik vind dat niet per se relevant voor het hier en nu. Mij gaat het er meer om dat deze producten voor mij meer waarde (emotioneel en intrinsiek) vertegenwoordigen ook al betaal je meer. Het stoort me soms dat, op een forum voor notabene liefhebbers van synthesizers, tegenwoordig alles dat geen koopjeskelder prijsje heeft - omdat het misschien een origineel ontwerp is, niet in enorme oplages wordt geproduceerd, hoogwaardige componenten heeft of niet in een lage lonenland in elkaar wordt gezet - meteen wordt afgeschreven als 'te duur'. Tot nu toe ben ik nog maar weinig synthbouwers tegengekomen die in een Ferrari rijden of een penthouse in Beverly Hill hebben dus ik denk dat er lang niet zoveel onderaan de streep overblijft als sommigen misschien denken. En natuurlijk kan het prima dat je de vraagprijs niet kunt of wilt betalen, maar dat maakt het nog niet 'te duur'.
Als liefhebber van Cwejman kan ik me ook volledig vinden in bovenstaande overdenking.
Stiekem genieten van sommige Behringer producten, hier achter gesloten gordijnen, is daarmee natuurlijk niet uitgesloten.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wát dan wél?
Merendeel hier is hobbyist, dus de kans dat de gemaakt kosten ooit terug verdiend worden is minimaal.
Dus de "return on investment in X jaar " is hier in de regel niet van toepassing. ( sowieso moeilijk te bepalen in de kunsten)
Is het niet gewoon wat de gek er voor overheeft, dat duur, goedkoop of redelijk bepaald?
Voor mij is "te duur" als hetgene dat wordt geboden niet in verhouding staat tot de gevraagde prijs. Een goed voorbeeld hiervan is de "Field" range van Teenage Engineering.

Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de C15 van Nonlinear Labs of de 3rd Wave van Groove Synthesis dan snap ik wel waar de prijs vandaan komt (dus in die zin niet "te duur") ook al heb ik het geld er zelf niet voor over.

Dat klopt voor zover ik weet (ben niet echt op de hoogte van Waldorfs firmware perikelen), maar ik vind dat niet per se relevant voor het hier en nu. Mij gaat het er meer om dat deze producten voor mij meer waarde (emotioneel en intrinsiek) vertegenwoordigen ook al betaal je meer.
Gaat mij d'r uitsluitend om welke herrie er uitkomt en hoe veel plezier ik er aan heb om die herrie eruit te halen. En als dat een keer bij Ulli veel goedkoper kan (zoals bv bij m'n UBXA), ben ik echt geen dief van m'n eigen portemonnee. Blijft er bovendien meer geld over om eens in een 'veel-geld' bak te steken, als die tenminste aan aan bovenstaande eisen voldoet (zoals bv de Waldorf Iridium, en echt geen klagen over dat updatebeleid).

OT: Hamvraag is natuurlijk; wordt het de Teo-5 of de Take-5, allebei net uit als module, allebei 1299 (en nee: niet zeggen; doe ze gewoon allebei)

Ieder z'n ding. De 1 wil een kopie van Behringer en de ander wil een reissue met verbeterde functie zoals usb of een vintage knob.

Maar als ik zelf een keuze mag maken zal ik altijd voor het dichtstbij de origineel gaan. Dat geldt vooral bij de maker. Voor mij telt het gevoel ook bij.

Ik zal nooit een Behringer kopen, maar ook geen 3rd Wave.

Wel zal ik bijv een Roland Boutique of een Prophet 5 kopen..

Ligt het aan mij, maar missen er knoppen voor het volume van de oscillators? Of staan deze gewoon standaard altijd aan?
Je hebt gelijk!
Op de Take 5 zitten die zeker, maar de op TEO zie ik ze ook zo snel niet zitten.
Iemand hier met een TEO die weet hoe dit werkt?

Die knoppen zitten ook niet op de KB versie. De knop voor OSC 1, 2 of Noise ingedrukt houden, en met de Value encoder de waarde invoeren. (I can only wish I had a TEO)

ik snap het wel. ik heb de Prophet 6 ook lopen afzeiken om de prijs. jaren later voor een stuk minder gekocht.
Heb ook een Op1 field maar voor 1200 pegels tweede hands gekocht.

laat mensen iets maar te duur vinden.
Dat vind ik de c15 en 3rd wave en quantum ook. maar die zijn het wellicht wel waard.

toch tof dat sequential iets betaalbaar spul aanbied. leuke bakkies. die teo vind ik het leukste. maar beiden bieden mij niets dat ik niet al geb kwa sound. behalve through zero fm aka niet valse fm :)

Back