Oberheim TEO-5 Desktop Module

Oberheim heeft een desktop module van de TEO-5 aangekondigd:

"The TEO-5 desktop module delivers the same signature sounds and synthesis features as its acclaimed keyboard counterpart. With genuine analog oscillators, the Oberheim SEM™ filter, and an intuitive knob-based interface, it fits seamlessly into your setup, offering powerful, hands-on control in an even more compact size. Of course, when you cut down on size, you invariably lose some hands-on control. Thankfully, the TEO-5 Desktop Module manages to keep most everything intact – with the exception of the LFO section, which it combines into a single two-knob arrangement with a button to choose between mono and poly LFOs. It also loses the Low Split performance function, but that was tied to the keyboard anyway."
  • Five-voice polyphonic synthesizer
  • Two analog VCOs with linear through-zero FM
  • Classic SEM filter with selectable Band-Pass mode
  • State knob continuously morphs filter modes
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing
  • One Global LFO and one Per-Voice LFO
  • Effects include reverb, stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, high-pass filter and a dedicated distortion circuit
  • Arpeggiator and polyphonic step sequencer
De prijs zie ik nog nergens staan.

1751357501951.png
1751357510072.png

Dat klopt voor zover ik weet (ben niet echt op de hoogte van Waldorfs firmware perikelen), maar ik vind dat niet per se relevant voor het hier en nu. Mij gaat het er meer om dat deze producten voor mij meer waarde (emotioneel en intrinsiek) vertegenwoordigen ook al betaal je meer. Het stoort me soms dat, op een forum voor notabene liefhebbers van synthesizers, tegenwoordig alles dat geen koopjeskelder prijsje heeft - omdat het misschien een origineel ontwerp is, niet in enorme oplages wordt geproduceerd, hoogwaardige componenten heeft of niet in een lage lonenland in elkaar wordt gezet - meteen wordt afgeschreven als 'te duur'. Tot nu toe ben ik nog maar weinig synthbouwers tegengekomen die in een Ferrari rijden of een penthouse in Beverly Hill hebben dus ik denk dat er lang niet zoveel onderaan de streep overblijft als sommigen misschien denken. En natuurlijk kan het prima dat je de vraagprijs niet kunt of wilt betalen, maar dat maakt het nog niet 'te duur'.
Ik kan me zeker vinden in dit verhaal, maar ik denk dat Sequential / Oberheim veel meer zouden verkopen als ze nog iets meer bereikbaar zouden zijn voor de jeugd van tegenwoordig :D
Dus ik zie het meer als gemiste kans. Verder meer dan prima synthesizers maar niet echt entry level te noemen. Maar wellicht komt er nog eens een goedkoper alternatief op de proppen.

USB Host op een synth lijkt mij niet zo zinvol en onnodig kostenverhogend. Als je een MIDI-keyboard wilt aansluiten kun je toch gewoon MIDI-connectors en MIDI-kabels gebruiken?
Dat kan inderdaad allemaal. Maar voor een snelle ongeplande jam zijn het toch weer extra stappen en ik wou dat het anders was, maar voor mij kan elke extra stap een afknapper zijn wanneer ik na een lange dag even rustig wil spelen. Ik denk niet dat het zoveel aan de kostprijs zou toevoegen, al laat ik me daarin graag tegenspreken door experts. De moderne MPCs hebben het wel en die lijken niet te duur te zijn. In elk geval heb je zonder usb host dus wel al een controller met midi aansluiting en externe voeding nodig en die zijn overwegend duurder dan eenvoudige usb midi keyboardjes. Anyway, conclusie is dat ik de keyboard versie moet aanschaffen ;-).

Ik kan me zeker vinden in dit verhaal, maar ik denk dat Sequential / Oberheim veel meer zouden verkopen als ze nog iets meer bereikbaar zouden zijn voor de jeugd van tegenwoordig :D
Dus ik zie het meer als gemiste kans. Verder meer dan prima synthesizers maar niet echt entry level te noemen. Maar wellicht komt er nog eens een goedkoper alternatief op de proppen.
Dat zou Sequential prima kunnen. Kwestie van een grote fabriek in China bouwen, wat ideeën van anderen pikken om te besparen op R&D, en een stapeltje mensenrechten schenden... 😇

Verder is er de Pioneer Toraiz AS-1, dat is van binnen gewoon een one-voice Prophet-6.

Laatst gewijzigd:
laat mensen iets maar te duur vinden.
Dat vind ik de c15 en 3rd wave en quantum ook. maar die zijn het wellicht wel waard.
Eens. En daar krijg je dan ook iets voor. Je moet synths uit verschillende prijsklasses niet vergelijken.

toch tof dat sequential iets betaalbaar spul aanbied. leuke bakkies. die teo vind ik het leukste. maar beiden bieden mij niets dat ik niet al geb kwa sound. behalve through zero fm aka niet valse fm :)
Vind ik ook. Sequential/Oberheim vind ik altijd interessante gear maken. Ze blijven relatief lang staan ook, en sommige zijn blijvertjes.

Dat zou Sequential prima kunnen. Kwestie van een grote fabriek in China bouwen, wat ideeën van andere pikken om te besparen op R&D, en een stapeltje mensenrechten schenden... 😇

Verder is er de Pioneer Toraiz AS-1, dat is van binnen gewoon een one-voice Prophet-6.
Haha LOL :-)

Volgens mij hebben ze genoeg fabrieken die in China staan, maar kan me vergissen. De Pioneer klinkt goed maar is meer een gimmick die net zoals de DSI MoPho vooral leuk is met een editor als je het mij vraagt.

Sequential/Oberheim assembleert volgens mij in de US, heb weleens zo'n factory tour gezien in, ik meen, Chicago, maar uiteraard komen een hoop componenten uit China/Azië.

Edit - video met 🚨 DR. MIX WAARSCHUWING 🚨

Laatst gewijzigd:
Sequential/Oberheim assembleert volgens mij in de US, heb weleens zo'n factory tour gezien in, ik meen, Chicago, maar uiteraard komen een hoop componenten uit China/Azië.
Dit doen meer fabrikanten, kennelijk mag je als je assembleert in country X ook "made in country X" erop zetten. Beetje volksverlakkerij als je het mij vraagt. Aangezien veel (of bijna alles zelfs) qua onderdelen uit China/Azië komt tegenwoordig.

Edit: Zie nu die video, impressive! LOL, Een van die robots heet Yuki (KE-2050RE) hehe

Laatst gewijzigd:
We hebben 0 info over kosten etc dus we weten niet hoe scherp ze het nu al neerzetten. Dus meer verkopen voor lagere prijs betekent niet automatisch beter voor het bedrijf. Als het zo simpel was dan zouden ze het vast wel gedaan hebben. Tussen de lijn van sequential zit ook flink verschil in prijs. Zal ook niet zomaar zijn.

Met twee TEO s heb je dus een 10 voice oberheim met SEM vcf, voor de prijs van ongeveer één OB 6, of zie ik nu iets over het hoofd?

Met twee TEO s heb je dus een 10 voice oberheim met SEM vcf, voor de prijs van ongeveer één OB 6, of zie ik nu iets over het hoofd?
Ja, hij klinkt niet als een OB-6 of OB-X8. Als je de kans hebt zou ik ze eens naast elkaar testen, het is echt een wereld van verschil.

Ja, hij klinkt niet als een OB-6 of OB-X8. Als je de kans hebt zou ik ze eens naast elkaar testen, het is echt een wereld van verschil.
Ja, dank voor deze inzichten.
Verschil tov OB X8 werd me al wel snel duidelijk.
Met m'n OB 6 heb ik al lang een knipperlicht relatie.
Misschien is het verstandig om diverse bijvangst hier uit de afgelopen jaren te koop te zetten om te kunnen focussen op een OB X8.

Toen dit werd opgenomen wisten ze nog niks over Trumps heffingen op buitenlands spul.
Screenshot 2025-07-02 at 22.07.25.png

Ja, dank voor deze inzichten.
Verschil tov OB X8 werd me al wel snel duidelijk.
Met m'n OB 6 heb ik al lang een knipperlicht relatie.
Misschien is het verstandig om diverse bijvangst hier uit de afgelopen jaren te koop te zetten om te kunnen focussen op een OB X8.
De OB-X8 is fantastisch. Vergelijken is altijd lastig, maar ik vind het 1 van de mooiste analoge poly synths die ik ken.

De OB-X8 is mijn favoriete analoge poly. Als ik er maar 1 mocht houden was het de X8. Hij is niet perfect en in sommige opzichten spartaans, maar de klank is gewoon om te likkebaarden.

Back