Oberheim TEO-5 Desktop Module

Oberheim heeft een desktop module van de TEO-5 aangekondigd:

"The TEO-5 desktop module delivers the same signature sounds and synthesis features as its acclaimed keyboard counterpart. With genuine analog oscillators, the Oberheim SEM™ filter, and an intuitive knob-based interface, it fits seamlessly into your setup, offering powerful, hands-on control in an even more compact size. Of course, when you cut down on size, you invariably lose some hands-on control. Thankfully, the TEO-5 Desktop Module manages to keep most everything intact – with the exception of the LFO section, which it combines into a single two-knob arrangement with a button to choose between mono and poly LFOs. It also loses the Low Split performance function, but that was tied to the keyboard anyway."
  • Five-voice polyphonic synthesizer
  • Two analog VCOs with linear through-zero FM
  • Classic SEM filter with selectable Band-Pass mode
  • State knob continuously morphs filter modes
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing
  • One Global LFO and one Per-Voice LFO
  • Effects include reverb, stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, high-pass filter and a dedicated distortion circuit
  • Arpeggiator and polyphonic step sequencer
De prijs zie ik nog nergens staan.

1751357501951.png
1751357510072.png

De TEO-5 in vergelijking met de Take 5 bedoelde ik. Welke beter bevalt.
Ik heb niet de TEO-5 rechtstreeks met de Take-5 vergeleken, maar uiteindelijk is het een traditioneel Oberheim vs. Prophet filter verhaal denk ik. Een Prophet-filter heeft van nature een iets donkerdere ingetogen klank, terwijl een Oberheim-filter een wat helderdere agressiever klank geeft. Persoonlijk vind ik het Oberheim-filter net wat fijner klinken, maar het hangt ook van het type klank af. Voor pads is het Prophet-filter fantastisch.

Qua user interface zie ik dat de Take-5 de toffe oscillator-controls van de Trigon-6 heeft overgenomen (oftewel gescheiden controls voor octave + pitch), terwijl de TEO-5 gewoon een losse frequency-control per oscillator heeft (= minder fijn vind ik). Daarnaast heeft de Take-5 ook oscillator mixer-controls en de TEO-5 niet, dus qua qua UI heeft de Take-5 wel een streepje voor.

Mocht je een nog dikkere sound en betere controls willen, dan zul je eerder naar een OB-6 of Prophet module moeten kijken, maar dan zit je wel een kleine duizend euro hoger. En dan is er ook nog de aankomende FOURM, dan hou je nog geld over. :-)

Ik heb niet de TEO-5 rechtstreeks met de Take-5 vergeleken, maar uiteindelijk is het een traditioneel Oberheim vs. Prophet filter verhaal denk ik. Een Prophet-filter heeft van nature een iets donkerdere ingetogen klank, terwijl een Oberheim-filter een wat helderdere agressiever klank geeft. Persoonlijk vind ik het Oberheim-filter net wat fijner klinken, maar het hangt ook van het type klank af. Voor pads is het Prophet-filter fantastisch.

Qua user interface zie ik dat de Take-5 de toffe oscillator-controls van de Trigon-6 heeft overgenomen (oftewel gescheiden controls voor octave + pitch), terwijl de TEO-5 gewoon een losse frequency-control per oscillator heeft (= minder fijn vind ik). Daarnaast heeft de Take-5 ook oscillator mixer-controls en de TEO-5 niet, dus qua qua UI heeft de Take-5 wel een streepje voor.

Mocht je een nog dikkere sound en betere controls willen, dan zul je eerder naar een OB-6 of Prophet module moeten kijken, maar dan zit je wel een kleine duizend euro hoger. En dan is er ook nog de aankomende FOURM, dan hou je nog geld over. :-)
Prophet en oberheim is inderdaad totaal andere sound. Ik heb de teo5 nooit geprobeerd maar ik heb wel een p6 (staat te koop), p5 en ob6. P6 en ob6 zijn qua design vergelijkbaar maar sound niet. Ik heb de take5 wel bij Bax geprobeerd ooit. Ik vond het verschil in prijs te klein voor het grote verschil in de sound en ben daarom voor de p6 gegaan.

Prophet en oberheim is inderdaad totaal andere sound. Ik heb de teo5 nooit geprobeerd maar ik heb wel een p6 (staat te koop), p5 en ob6. P6 en ob6 zijn qua design vergelijkbaar maar sound niet. Ik heb de take5 wel bij Bax geprobeerd ooit. Ik vond het verschil in prijs te klein voor het grote verschil in de sound en ben daarom voor de p6 gegaan.
Ja inderdaad, ik kan niet in de portemonnee van @barend kijken maar zelf zou ik ook eerder wat doorsparen en dan voor een OB-6 of Prophet-6 gaan. De module-variant vind je tweedehands vanaf € 1.750 ofzo en beide zijn fantastisch klinkende synths die gebouwd zijn als een tank en zichzelf ruimschoots bewezen hebben. In die prijsrange is er sowieso gigantisch veel mooie keuze, we zijn zo verwend tegenwoordig!

De TEO-5 in vergelijking met de Take 5 bedoelde ik. Welke beter bevalt.
Voor wat het waard is, een YT video over de verschillen:

Naar mijn beleving zitten de verschillen in de details,
Beide zijn hele leuke synths, maar allebei aanschaffen een beetje van van het goede.

Ja inderdaad, ik kan niet in de portemonnee van @barend kijken maar zelf zou ik ook eerder wat doorsparen en dan voor een OB-6 of Prophet-6 gaan. De module-variant vind je tweedehands vanaf € 1.750 ofzo en beide zijn fantastisch klinkende synths die gebouwd zijn als een tank en zichzelf ruimschoots bewezen hebben. In die prijsrange is er sowieso gigantisch veel mooie keuze, we zijn zo verwend tegenwoordig!
Hangt er vanaf wat je wil. De Prophet-6 en OB-6 zijn behoorlijk spartaans, qua modulatie en sound shaping kan op de TEO-5/Take 5 een heel stuk meer. Maar in vergelijking klinken de OB-6 en P-6 een stuk dikker en meer 'analoog'.

Kan ook voor minder. Mijn p6 module staat te koop voor 1650 euro.

Hangt er vanaf wat je wil. De Prophet-6 en OB-6 zijn behoorlijk spartaans, qua modulatie en sound shaping kan op de TEO-5/Take 5 een heel stuk meer. Maar in vergelijking klinken de OB-6 en P-6 een stuk dikker en meer 'analoog'.
Voor modulatie en sound shaping zou ik ook de REV-2 bekijken. Veel meer voices, multi-timbral, en prachtige modulatie-mogelijkheden. Prachtige synth.

Ja, maar die Rev 2 heeft dan wel weer die tikkie laffe synth-on-a-chip sound ipv discreet.

De TEO-5 en Take-5 gebruiken allebei de SSI2130 IC als VCO-on-a-chip voor de oscillators dacht ik, dus ook niet heel discreet. Wel VCO ipv DCO natuurlijk.

De TEO-5 en Take-5 gebruiken allebei de SSI2130 IC als VCO-on-a-chip voor de oscillators dacht ik, dus ook niet heel discreet. Wel VCO ipv DCO natuurlijk.
Ja, ik bedoel ik in vergelijking met de OB-6 en P-6. Ik vind de TEO-5 en Take 5 allebei niet bijzonder klinken eerlijk gezegd. Wel leuke instappertjes.

Zolang het nog verschil maakt wel denk ik. Bij de Sequentials is er toch wel een duidelijk verschil tussen de verschillende modellen, en de OB-X8 en Prophet-5/10 rev 4 klinken beduidend beter dan de rest in hun line up maar kunnen tegelijk ook het minst. Trade offs...

Sowieso niet blind staren op een VCO of DCO, het gaat om de uiteindelijke sound. Een oude DCO-gebaseerde Juno, JX-8P of Matrix-1000 vind ik voor veel klanken beter klinken dan menig moderne VCO-gebaseerde synth. Door de technische vooruitgang is de 'voltage control' tegenwoordig dusdanig goed dat moderne VCO's té strak gaan klinken en daardoor hebben we weer kunstmatige drift/vintage controls nodig. En met flexibele modulatie-mogelijkheden of een derde oscillator kun je de klank ook weer wat dikker of organischer maken. Het is maar net waar je naar op zoek bent.

Laatst gewijzigd:
Ik zag een tijdje geleden Jaga Jazzist met oa een Prophet 12 en een Rev 3 te keer gaan, dat klonk toch verbijsterend goed.

Dank je! heel heldere en nuttige uitleg!

Back