Marktplaats.nl verkoop met 'Kopersbescherming' maar pakket weg / niet ontvangen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

MacGyverGear

midi-life crisis
Had na lange tijd gepoogd iets te verkopen. Het ging verassend makkelijk. Prijs van item nieuw €700 en nu €500, 4 maanden oud.

Raar aan het verhaal. Bij de verkoop kon de persoon het niet op zijn adres ontvangen en ik moest het even uitstellen maar de betaling wilde koper al via het MP systeem regelen (koper was niet thuis zegmaar).
Bij de transactieprocedure op MP zag ik dat er voor verkopersbescherming was gekozen en daarbij wilde de persoon aangetekend laten versturen. Daarvoor moest ik 'zelf verzending regelen' kiezen en afwijken van de Marktplaats verzendmethodes. Prima als de koper dat wil. Klant is koning toch?

Naderhand bood hij ook de optie om het naar een familielid te laten verzenden. Eigenlijk totaal geen argwaan en zelfde avond nog geregeld maar tijdens mijn nachtrust en de dag erna had ik toch een raar gevoel dat dit zomaar eens mis zou kunnen gaan.. anyways.. Ik heb het pakket toch verzonden. De koper reageert regelmatig zeer vriendelijk en uiterst hoffelijk op mijn berichtgeving, en was dankbaar voor de snelle afhandeling.
Nu is het pakket vandaag op het opgegeven verzendadres afgeleverd en krijg ik net een bericht van de koper waarin wordt verklaard dat de ontvanger op dat moment niet thuis was en dus ook geen pakket is ontvangen. (Ik zie in de track 'n trace ook een handtekening staan) En koper vraagt of ik nu Post.nl wil vragen een onderzoek te starten omdat de koper / ontvanger dit niet schijnt te kunnen.

Ik had al een vreemd voorgevoel maar krijg erg stellig de indruk dat dit vrij kansloos is en het wel zal uitdraaien op een scenario dat ik mijn geld niet ga ontvangen van MP doordat er voor kopersbescherming is gekozen. Het schijnt ook dat de ontvanger de persoon is die verantwoordelijk is voor de afhandeling nadat er getekend is. Maar dt is dus niet de ontvanger geweest.. pretty complex.. en listig uitgedacht.. ik ben normaal niet zo wantrouwend maar ik heb een heel vreemd voorgevoel.. Stel dat er echt een mtf voor de deur heeft gestaan die een krabbel heeft gezet.. ?? Weet even niet hoe dit verder af te handelen. Iemand ooit een soort zelfde situatie gehad? Een transactie waar verkopersbescherming was gekozen en naderhand werd beweerd dat het pakket niet was ontvangen?

Laatst gewijzigd:
vervelend hoop voor je hoop dat het goed komt zou niet de eerste keer zijn dat postnl fout gaat, verzenden naar een famililid klinkt wel enigsinds verdacht dan had ik zelf om een postnl afleverpunt gevraagt

om die reden bied ik zelf ook nooit kopersbescherming aan want het beschermt jou als verkoper 0.0 voor zover ik de regels als niet-jurist bedrijp. de koper kan zeggen dat er een baksteen in het pakketje zat en dan ben jij de sjaak
ik zet zelf altijd in mijn advertentie dat verzenden op risico van de koper is en daar begin ik mijn gesprek ook mee als ze aangeven verzenden te willen zodat dit later voor eventuele geschillen ook door marktplaats terug te vinden is
daarnaast vraag ik altijd om betaling via iets als tikkie zodat het lastiger is om achteraf met de betaling te gaan sjoemelen

als jij aangetekend hebt verzonden en daar bewijs van hebt dat het ontavngen is, zal de tussnepartij van de kopersbescherming jou niet naaien, want jij kan bewijzen dat het ontvnagen is.
Ik maak alleen nog maar gebruik vabn het marktplaats systeem, want de kopersbecsherming is goedkoper dan los aangetekend verzenden en makkelijker in het systeem als er probloemen zijn. Het baksteen verhaal gaat hier niet op, koper naait zichzelf door iets te claimen terwijl het ontvangen is op het dooir hem aangeevn adres.

Als hij gebruik wil maken van de kopersbescherming krijg jij kans wederhoor te geven en documenten te uploaden.

Ik gebruik al 2 jaar alleen nog maar kopersbescherming bij alles zowel als koper als verkoper, ook op vinted en marktplaats dus. Tot nu toe 5x gebruik van gemaakt en altijd mijn geld terug gehad. het grootste voordeel is dat de verzendlabel via marktplaats wordt gegenereerd en daardoor het systeem zelf al kan zien of iets is ontvangen.

Thanx voor het hart onder de riem. :)

@Analogic bedankt voor het delen van jouw ervaringen met kopersbescherming. Dat geeft me enigsinds hoop. De argwaan is wel een beetje dubbel.. ook omdat ik er nog nooit met kopersbescherming heb gewerkt. In deze situatie is er dus wel afgeweken en verzekerd verzonden buiten MP maar dat werkt dus in mijn voordeel omdat er een handtekening is gezet voor ontvangst heb begrijp ik?
Hoe werkt zo'n claim op kopersbescherming? Benaderd marktplaats mij dan?

Ik ben na heel veel aankopen nog nooit opgelicht, gelukkig. Slechts één keer een pakket niet ontvangen wat via DHL was verstuurd.. en een keer hier op SF iemand die me iets wilde verkopen en met foto's van Ebay.kleinanzeigen aankwam.. deal gecanceld en het item van de foto's later zelfs heb kunnen kopen daar.. aleens 'n paar hier op SF over verteld. Maar verder is alles wat ik heb laten verzenden en zelf heb verzonden verlopen zoals gepland en geen uitzonderlijke dingen gebeurd.

Ik vraag me ook af wat Post.nl hiervan zegt. Ga ze zeker contacten. Ik probeer het ook zo goed mogelijk af te handelen. Heb van alles ook foto's gemaakt. Pakket wat ik inpakte, omdoos voorzien van ondoorzichtig plastic, etc.. zodat er niet te zien was wat er in zit.. foto op het postkantoor met het verzendlabel erop.. etc..

Als er een bevestiging is van de vervoerder dat er is afgeleverd, heb jij op dat vlak in principe aan je verkopersplichten voldaan. Koper kan dit binnen 7 dagen voorleggen aan OPP (de organisatie die de kopersbescherming afhandelt) en zij zullen dan bemiddelen, vergelijkbaar zoals bij PayPal- en creditcardbetalingen. Maar ik verwacht dat zij met de track&trace-info in jouw voordeel zullen beslissen. Ik zou wel vast een onderzoek bij de vervoerder laten instellen. Dan heb je je in ieder geval gedaan wat je kon.

Ik verstuur never nooit meer iets via PostNL, nadat die eens een synth van ruim 1400 €, aamgetekend en verzekerd verzonden, afleverden bij buren een halve straat verderop. Ontdekte ik na een zoektocht
Ik kende die mensen helemaal niet maar gelukkig waren ze te vertrouwen en kreeg ik mijn pakket.
Maar dat had dus ook heel anders kunnen lopen, want volgens PostNL was het gewoon op mijn adres afgeleverd en was er ook door mij getekend voor ontvangst.
Best apart ; want ik was op het moment van bezorging op mijn werk, en zag in de PostNL app een handtekening met mijn naam eronder....
Contact opgenomen met PostNL en een onderzoek gevraagd, maar nee hoor: was door mij ontvangen. Dat stond toch duidelijk in de app ?
Verschrikkelijk kansloos bedrijf.

De MP "kopersbescherming" heeft me al een keertje razend gemaakt. Als je als kopende partij niet meld dat een zending is aangekomen, simpel omdat hij dat niet is. MP gaat na een dag of 8 gewoon tot uitkeren over en zet de status van de zending op verzonden en ontvangen. En dan kun je hoog en laag maar MP doet helemaal niets.

Ik verstuur never nooit meer iets via PostNL,
Begrijpelijk. Het irritante is alleen dat al die vervoerders net zo klote zijn....

Het zou een stuk mooier worden als de postwet werd aangepast en de vervoerder, en dus niet de afzender, verantwoordelijk wordt gesteld bij geen ontvangst. De vervoerder, die tenslotte een betaalde dienst aan gaat.

Laatste 2 jaar toch zeker 5x gedoe gehad met kwijt geraakte paketten of totaal onduidelijk waar iets is terwijl het al geleverd is met postNL. Verder ook regelmatig dagen latere bezorging ivm 'drukte'..

DHL komt hier gewoon soms 2x of 3x per dag de straat in rijden met bezorgingen.

Ben ook wel klaar met PostNL eigenlijk.

Ik verstuur never nooit meer iets via PostNL, nadat die eens een synth van ruim 1400 €, aamgetekend en verzekerd verzonden, afleverden bij buren een halve straat verderop. Ontdekte ik na een zoektocht
Ik kende die mensen helemaal niet maar gelukkig waren ze te vertrouwen en kreeg ik mijn pakket.
Maar dat had dus ook heel anders kunnen lopen, want volgens PostNL was het gewoon op mijn adres afgeleverd en was er ook door mij getekend voor ontvangst.
Best apart ; want ik was op het moment van bezorging op mijn werk, en zag in de PostNL app een handtekening met mijn naam eronder....
Contact opgenomen met PostNL en een onderzoek gevraagd, maar nee hoor: was door mij ontvangen. Dat stond toch duidelijk in de app ?
Als je geld overhebt een rechtzaak starten vanwege 'valsheid in geschrifte' vanwege het frauduleus plaatsen van handtekeningen door postnl medewerkers om er lekker snel vanaf te zijn. Tis gewoon zonder enige gene sinds corona dat die patjepeejers gewoon zelf tekenen en dan het pakket jopelijk achterlaten etc.

Bedankt voor alle ervaringen.. En vooral de negatieve over Post.nl.. hoe erg dat ook soms is voor de ontvanger en verzender, en vooral het gezeur en wederzijds wantrouwen wat het soms kan geven.

Het zou dus zomaar kunnen dat het pakket gewoon zomaar ergens in de straat afgeleverd kan zijn. :(

Ik heb nog nooit iets gekocht met kopersbescherming. En om even een on-topic vraag te stellen; Wat koopt een koper voor dit extra (4% was het toch?) percentage over het aankoopbedrag wat ze kopersbescherming noemen?: Keert het ook het aankoopbedrag uit aan de koper als er geen pakket is ontvangen en als verkoper overduidelijke bewijzen aanvoert dat het pakket is verzonden? Zodat er in zo een situatie geen gedupeerden zijn.

Ik heb nu overal foto's van gemaakt.. (vreemd voorgevoel).. zelfs een foto met het verzendlabel en stikker erop van Post.nl bij het postkantoor.
Doet marktplaats ook nog iets om Post.nl aansprakelijk te stellen als al het bewijs er is dat het pakket is verzonden en ontvangen maar de koper het tegendeel beweert?

Laatst gewijzigd:
Kopersbescherming betaald na 7 dgn automatisch uit.
Mits koper aangeeft dat het pakket niet ontvangen heeft neem ik aan. Maar wat wordt de procedure dan? Zal marktplaats in geval van een geschil ook de berichtuitwisseling onderzoeken? Of kan je slechts zelfs wat screenshots / foto's (verzend, ontvangstbewijs, etc..) uploaden. ?

ze kunnen berichten in zien bij het geval van een melding

Ok.. thanx!! dan zullen ze dus echt kunnen onderzoeken en inzien dat zowel koper en verkoper hun best hebben gedaan. Blijft onhandig dat het verzendadres niet van de koper zelf is.

Ik schrik nog het meest van de verhalen van Post.nl en idd wat @Septic schrijft. Een handtekening vervalsen om maar van het pakket af te zijn. Wat ongelofelijk slecht.. :(

De werkomstandigheden zijn dermate slecht (achterin de bus in een petfles plassen vanwege tijdsdruk..) dat het eigenlijk wel begrijpelijk is. Hoe erg ook.

Had de koper een positieve feedback en was diegene al langer actief op marktplaats?
Als dat niet het geval is vraag ik de koper eerst het gehele bedrag over te maken voordat ik iets opstuur.
Mijn voorkeur heeft nog altijd afhalen hoewel je dan wel soms apart volk over de vloer krijgt.

Ik schrik nog het meest van de verhalen van Post.nl en idd wat @Septic schrijft. Een handtekening vervalsen om maar van het pakket af te zijn. Wat ongelofelijk slecht.. :(
Juridische vervolging is hierbij mogelijk en de pakketbezorger riskeert hierbij zijn baan en reputatie. Mocht het zover komen dat het tot ontslag leidt dan zal hij niet meer aan het werk komen als bezorger.

Ik spreek vanuit een andere ervaring.
Als iemand iets verstuurt te goeder trouw, na betaling per bank inclusief de verzendkosten, dan riskeer je iets anders. Namelijk dat bij schade of verlies de verzender een onderzoek moet opstarten. Als deze verzender vervolgens geen contact onderhoud kan de ontvanger dus helemaal niets doen en fluiten naar een correcte afhandeling. zodoende is het zeker het advies om een verzending altijd binnen marktplaats te regelen, aangezien het uitermate frustreert als DHL(of PostNL) je naar de afzender stuurt die niks meer laat horen. Op die manier is het ook heel makkelijk mensen op te lichten aangezien in geval van restitutie door schade de verkoper dit opstrijkt plus de bonus van de verkoop, dubbel het aankoopbedrag, of bijna... In principe is de afzender bij verlies of schade verantwoordelijk maar komt er dan makkelijk vanaf.

Ik spreek hier dus uit recente ervaring; zie foto...

Dit pakket ontvangen met overduidelijke transport schade maar krijg geen contact meer met de afzender. Die reageert nergens meer op.
Ik kan dus alleen maar aannemen dat er een schade vergoeding is gedaan en dat lekker uitbetaald is, over de rug van de koper. Dus buiten marktplaats om kopen, niet doen en al helemaal niet de verzendkosten, want als ik die via MP had betaald kon ik zelf het onderzoek opstarten en had ik nu geweten wat DHL heeft besloten.

Ieder voor zich natuurlijk, maar voor mij een wijze les

PS
de afzender is iemand die aan dit gesprek deelneemt, just so you know guys...

Attachments

• image-26-06-2025_12-41-21-94.jpg
    image-26-06-2025_12-41-21-94.jpg
    147,1 KB · Bekeken: 103
De werkomstandigheden zijn dermate slecht (achterin de bus in een petfles plassen vanwege tijdsdruk..) dat het eigenlijk wel begrijpelijk is. Hoe erg ook.
en daar heb je volkomen gelijk...!

Ik heb zelf een tijd bij PostNL als postbezorger gewerkt, en inderdaad je krijgt veel te weinig tijd om je werk goed te doen en overuren worden niet uitbetaald. Bij te veel praatjes wordt je contract niet verlengd. Onder het mom van betere service voor minder geld is de post destijds geprivatiseerd met als gevolg dat nu een paar grote bedrijven de dienst uitmaken en elkaar op loonkosten en arbeidsomstandigheden beconcurreren. De klant heeft nog steeds weinig te kiezen, de postwerkers zijn erop achteruit gegaan, en de service is niet verbeterd. Tel uit je winst.

En inderdaad heb ik het ook zelf meegemaakt dat een aangetekend verzonden pakketje bij mijn buren bezorgd is terwijl PostNL zelf melde dat ik het al ontvangen had. Gelukkig kwamen mijn buren het pakje toen brengen. Maar je zit je dan wel een paar dagen te tobben wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back