Commodore 64 is terug.

Commodore-C64-Starlight-Edition-T-770x425.jpg

Goed nieuws voor makers van elektronische muziek met een retro-mentaliteit, of gewoon voor degenen die op zoek zijn naar iets 'nieuws' om te proberen: de Commodore 64 is terug.

Ja, geen gezoek meer op eBay en rommelmarkten. Nu – dankzij een herboren Commodore – kun je een perfecte, nieuwe, verbeterde versie van de bestverkochte homecomputer uit 1982 uit 2025 kopen en letterlijk terugkeren naar de toekomst. De MOS Technology 6581 Sound Interface Device (beter bekend als de SID-chip) van de Commodore 64 had een geheel eigen geluid, blies videogames en muziekprogramma's nieuw leven in en overtrof de basale piepjes van zijn rivaal Sinclair ZX Spectrum in een handomdraai. Muzikaal gezien had de C64 zeker een voorsprong, en gewapend met de polyfone kracht van de nieuwe chip gingen componisten zoals Chris Huelsbeck helemaal los en creëerden ze voor het eerst echte soundtracks voor videogames (bekijk zijn legendarische werk voor Turrican).

De wedergeboorte van Commodore is te danken aan YouTuber Christian Simpson, die aanvankelijk alleen een licentie zocht om een emulatie te maken, maar uiteindelijk het hele Commodore-merk, de logo's en de rechten op al zijn creaties kocht. En zijn eerste hardware (naast een heleboel T-shirts, sweatshirts en andere retro-artikelen van bekende merken) is de nieuwe C64, verkrijgbaar in de Basic, Starlight en Ultimate Founders Edition-uitvoering.

Het bedrijf is nu van plan om de eerste hardware in oktober 2025 te gaan leveren.

Last edited by a moderator:
Overigens wordt hij geleverd met een 'Cassette' met daarop tientallen titels. link
Daarop dus ook GEOS waar ik zelf geen ervaring mee heb, maar waar ik wel heel benieuwd naar ben. Link

Het eerste deel van mijn bestelling ontving ik deze zomer al.

tempImagel5V2dE.png

Schermafbeelding 2025-12-09 om 11.08.35.png

Geos, dat was een soort vroege Windows-achtige omgeving voor de C64. Werd vrij groot gelanceerd in de hoop de C64 meer een serieuze 'kantoormachine' te maken, maar ik geloof niet dat het ooit echt aangeslagen is. Wel knap dat ze het uberhaupt uit die C64 geperst kregen. Fun fact: de administratie van mijn basisschool vroeger werd bijgehouden op een Commodore 64, met Geos :) Ik mocht er toen als residente computernerd van een jaar of 10 ook weleens mee spelen. Ja, toen hadden we nog geen AVG.

20251209_111827.jpg

Ik heb ooit een module gemaakt met een SID met doel om er een drone module van te maken.
Was niet écht een succes 😵‍💫

Evenals het plaatsen van een mp4-tje 😑

Laatst gewijzigd:
De Wii Remote was een goed alternatief op moderne schermen, die House of the Dead games waren echt leuk (vooral als je zo'n 'zapper' had waar je de Wiimote op kon plaatsen). Enige nadeel was dat je een sensor bar oid nodig had voor calibratie. Maar daarna is er niet echt meer iets mee gedaan.

Ik begin ondertussen een C64 gerelateerd verlanglijstje op te bouwen.
Nog een joystick, 2 armsid chips, mssiah, diverse boeken.....

Volgens mij moet ik de tijd in afwachting van de TR-1000 wel door kunnen komen. ;)

Op Marktplaats zie ik ze nog voor een paar tientjes...
Er zit veel spreiding in kwaliteit, zeldzaamheid en dus prijs. Laatste gen crt tv met hdmi is gewild, sommige specifieke commodore/atari/philips compatibel met voorgaanden ook, pro studio monitors zeker.

Ik heb nog een oude kleine Trinitron tv staan, leuk voor af en toe of bv lightgun games.

Tja, zo ver gaan mijn nostalgische gevoelens niet.
Ik heb bovendien geen plaats voor een crt.
Deze computer komt er bij in een al redelijk gevuld huis, dus gemakkelijk opbergen is wel een pré.

Bovendien had ik bij mijn oorspronkelijke Commodore niet eens een monitor, maar het oude knaloranje Aristona zwart/wit tv'tje van mijn ouders.

Daarop dus ook GEOS waar ik zelf geen ervaring mee heb, maar waar ik wel heel benieuwd naar ben.

Ik had geos 2.0. Eigenlijk met net iets te weinig geheugen om hem goed te kunnen draaien. Daar had je eigenlijk een RAM Expansion Units (REU) voor nodig. Helaas, nooit aan toegekomen. De A500 stond al voor de deur 8)

Ik heb al jaren een Mssiah card, maar het is echt veel te spartaans voor mij. Het geluid met echte SID is natuurlijk wel geweldig 🥰

Back