Commodore 64 is terug.

Commodore-C64-Starlight-Edition-T-770x425.jpg

Goed nieuws voor makers van elektronische muziek met een retro-mentaliteit, of gewoon voor degenen die op zoek zijn naar iets 'nieuws' om te proberen: de Commodore 64 is terug.

Ja, geen gezoek meer op eBay en rommelmarkten. Nu – dankzij een herboren Commodore – kun je een perfecte, nieuwe, verbeterde versie van de bestverkochte homecomputer uit 1982 uit 2025 kopen en letterlijk terugkeren naar de toekomst. De MOS Technology 6581 Sound Interface Device (beter bekend als de SID-chip) van de Commodore 64 had een geheel eigen geluid, blies videogames en muziekprogramma's nieuw leven in en overtrof de basale piepjes van zijn rivaal Sinclair ZX Spectrum in een handomdraai. Muzikaal gezien had de C64 zeker een voorsprong, en gewapend met de polyfone kracht van de nieuwe chip gingen componisten zoals Chris Huelsbeck helemaal los en creëerden ze voor het eerst echte soundtracks voor videogames (bekijk zijn legendarische werk voor Turrican).

De wedergeboorte van Commodore is te danken aan YouTuber Christian Simpson, die aanvankelijk alleen een licentie zocht om een emulatie te maken, maar uiteindelijk het hele Commodore-merk, de logo's en de rechten op al zijn creaties kocht. En zijn eerste hardware (naast een heleboel T-shirts, sweatshirts en andere retro-artikelen van bekende merken) is de nieuwe C64, verkrijgbaar in de Basic, Starlight en Ultimate Founders Edition-uitvoering.

Het bedrijf is nu van plan om de eerste hardware in oktober 2025 te gaan leveren.

Last edited by a moderator:
Ik had geos 2.0. Eigenlijk met net iets te weinig geheugen om hem goed te kunnen draaien. Daar had je eigenlijk een RAM Expansion Units (REU) voor nodig. Helaas, nooit aan toegekomen. De A500 stond al voor de deur 8)
Ja GEOS die had ik ook, was echt wel baanbrekend voor die tijd.

Zijn er mogelijkheden om er mee te internetten in de toekomst? En wat voor scherm heb je er op?
Volgens de specificaties is de 64 Ultimate voorzien van wifi en usb. Het lijkt er dus op dat je er het internet mee op kunt.

Is internetten realistisch op dat systeem? Als het de authentieke C64 Experience is kom je niet echt ver met 8 bit processing, 64kb en low resolution 16 kleuren (vast palet). Ik zie dat de Ultimate 128mb heeft en misschien dat de CPU via de FPGA kan turbo boosten oid, maar het lijkt me een flinke hackjob om werkbaar te krijgen. FTP/telnet etc zal wel te doen zijn, maar een volledige browser?

Volgens de specificaties is de 64 Ultimate voorzien van wifi en usb. Het lijkt er dus op dat je er het internet mee op kunt.
Er zit ook ethernet op.
Maar je hebt ook software (browser) nodig. Het is niet duidelijk of die (al) beschikbaar is.

Hier kan je meer lezen.
En hier.

Jaren terug ben in met een MacPlus online gegaan, door er een appletalk-naar-ethernet aan te hangen. Er was verbinding, maar de webpagina’s waren amper te bekijken (en de foto’s al helemaal niet) op dat kleine scherm met lage resolutie

Laatst gewijzigd:
Ik heb inmiddels begrepen dat ethernet of wifi meer voor commodore software downloaden is tot nu

Zijn er mogelijkheden om er mee te internetten in de toekomst? En wat voor scherm heb je er op?

Dat zou wel moeten kunnen, maar daar heb ik me niet in verdiept.
Dat vind ik persoonlijk ook niet zo interessant eigenlij, maar er is best het een en ander te vinden op groepen op FB.

Als monitor heb ik een Benq GW2490.
Een relatief goedkoop scherm dat voor mij doet wat het moet doen, inclusief geluid.

Ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik tot nu niet erg ben toegekomen aan de C64.
Andere projecten en zaken vragen meer tijd en aandacht op het moment.
Ik heb wel wat spelletjes gespeeld (waaronder H.E.R.O, uiteraard) en beetje zitten klooien met de Basic commando's die ik nog uit mijn geheugen kon opdiepen.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Wat zijn de ervaringen inmiddels van de leden die er een gekocht hebben?

Wat zijn de ervaringen inmiddels van de leden die er een gekocht hebben?

Ik heb hem net ge-update en nu zouden USB muizen ook moeten werken.
Daarmee heb ik wisselend succes op het moment.
Ik verwacht komende week MSSIAH en daar ben ik erg benieuwd naar.

Verder ben ik niet nog heel veel verder gekomen dan spelletjes en wat 'basic' dingen (pun intended).

Zoals gezegd verwacht ik MMSIAH en ben ik ook voornemens ARMsids in mijn C64 te zetten.
Daarnaast bracht het Kickstarter Glitchboy mij weer op ideeën.
Ik vind het wel een interessant project omdat ik steeds meer met video bezig ben, maar ik vind dit ding te beperkt.
Nu hebben zij ook modules waarmee je je eigen video input kunt gebruiken en dat opent de mogelijkheid om C64 graphics creatief in te zetten.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn weliswaar beperkt, doch positief.
Het gaf mij meteen weer het Commodore gevoel dat ik had als 12-jarig jongetje.
Er kwamen ook spontaan weer wat commando's bij mij op zoals de poke die de schermkleur veranderd en dat gaf mij meteen weer dat magische gevoel dat programmeren mij indertijd gaf.
Zelfs iets kleins als de klikjes van de toetsen klinken vertrouwd.

Wat ook fijn werkt is de interface waarin je instellingen en je drives kunt beheren.
Hij start op als een traditionele C64, maar met een druk op de knop switch je naar de menu's waarin je toegang tot je USB drives en SD hebt zodat je snel software kunt opstarten.
Ook het meegeleverde handboek is dik in orde.

Ik hoop er de komende tijd meer tijd aan te besteden en ik kan niet wachten er een MIDI controller aan te hangen, maar tot nu toe ben ik uiterst tevreden.

Laatst gewijzigd:
@Tom 32 Mooi dat die bevalt! Ik twijfel zelf nog of ik het ding ga kopen. Basic+ heb ik nog op school geleerd, dat was op basis van time-sharing op een grote mainframe computer die in een apart kamertje stond. Het gaf wel een kick om heel basaal dingetjes te kunnen programmeren. Aan een eigen computer ben ik pas veel later begonnen. Maar het wordt me tegenwoordig allemaal te gemakkelijk. En met de nieuwste AI-ontwikkelingen wil ik sowieso niet meer mee. Dat heeft op mij een averechts effect.

Ik heb hem net ge-update en nu zouden USB muizen ook moeten werken.
Daarmee heb ik wisselend succes op het moment.
Ik ken niks van de nieuwe C64, maar bij mijn originele Atari's is het zo dat ik daar een Atari-naar-USB kaartje op heb, maar dat werkt enkel met USB muizen die PS/2 compatibel zijn. En dat is een nogal specifieke niche uit de overgangsjaren tussen PS/2 en USB.

@ProgHead - ik heb een basic beige breadbin. Heel blij dat ik 't gedaan heb; de software SID die er in zit klinkt erg goed. Het enige minpunt is de smart switch; ik had liever dat ze daar of een solide aan/uit knop van hadden gemaakt of een drukknop, deze is een beetje vlees noch vis. Epyx Fastload RELOADED – Disk & SD2IEC Turbo loader Cartridge C64 – TFW8b.com werkt ook prima. Disks browsen op de USB stick, alle games zijn inmiddels al lang gedumpt (en nieuwe games kun je gewoon nog kopen), twee joysticks er aan en hoppatee, veel plezier met oude spellen en muziek. Bonuspunten als je nog ergens een 37 cm CRTtje hebt staan.

De C64C is er nu ook: Commodore - The Future We Were Promised™ . Eigenlijk had ik deze nog net iets liever gehad, maar ik snap dat ze 'm niet gelijk hier in konden bouwen.

Back