Storing-Synth

Misschien is een soma utilities een leuk basis board, ik heb de goedkope versie en je kunt ook componenten tussen de schroeven zetten.

De bedoeling is om geen eigenlijke sensoren in te bouwen. Dergelijke synths bestaan er immers al genoeg. Het moet - voor zover dat tegenwoordig überhaupt nog mogelijk is - iets origineels worden. Hoewel de kraakdoos al heel dicht in de buurt komt. Maar die van mij zal dus geen externe bedieningsmogelijkheden krijgen. Wat dat wel? Ik denk aan de volgende opties om de gegenereerde geluiden te beïnvloeden:

- Schudden.
- Veranderen van de stand (ten opzichte van de zwaartekracht)
- Buigen?
- Verlichten of verduisteren.
- Verwarmen of afkoelen.
- Beïnvloeden via elektromagnetische velden.
- Beïnvloeden via geluid/trillingen.

Weet iemand nog iets meer dat je niet-destructief met een black box kunt doen?

Zoals ik het nu zie zal ik in twee stappen te werk gaan:
1. Bedenk m.b.v. de online Falstad simulatie een circuit dat uit zichzelf al een grote verscheidenheid aan geluiden voortbrengt.
2. Realiseer het in 1. gesimuleerde circuit op een breadboard op een maximaal storingsgevoelige manier.

Binnen die storingsgevoeligheid kan de "bespeler" van de Storing-Synth dan op zoek gaan naar manieren om er iets leuks mee te doen.

- Schudden. Accelerometers
- Veranderen van de stand (ten opzichte van de zwaartekracht) gyroscopen
- Buigen? krachtopnemers of piëzo sensor
- Verlichten of verduisteren.ldr of lichtgevoelige halfgeleider
- Verwarmen of afkoelen.temp sensor
- Beïnvloeden via elektromagnetische velden. EM sensor
- Beïnvloeden via geluid/trillingen. Microfoon of accelerometer

Zo zou ik het doen…

Ja - met bestaande sensoren kan het, maar dat is dan niet origineel. Zo blijf je werken met en binnen de reeds bekende technieken, zulke synths of instrumenten zullen er zo goed als zeker dan ook al bestaan. Ik probeer juist iets buiten de bekende paden te vinden.

De bedoeling is om geen eigenlijke sensoren in te bouwen. Dergelijke synths bestaan er immers al genoeg. Het moet - voor zover dat tegenwoordig überhaupt nog mogelijk is - iets origineels worden. Hoewel de kraakdoos al heel dicht in de buurt komt. Maar die van mij zal dus geen externe bedieningsmogelijkheden krijgen. Wat dat wel? Ik denk aan de volgende opties om de gegenereerde geluiden te beïnvloeden:

- Schudden.
- Buigen?
- Verwarmen of afkoelen.

Weet iemand nog iets meer dat je niet-destructief met een black box kunt doen?

Ik vergat er nog een:

- Beïnvloeden via externe elektrische geleiders of magnetiseerbare materialen.

- Schudden.
- Buigen?
- Verwarmen of afkoelen.

Als je geen voor het doel bedachte sensoren wil gebruiken, sommige uit het lijstje zullen met gangbare componenten enigszins realiseerbaar zijn, andere waarschijnlijk minder goed. Halfgeleiders kun je bijvoorbeeld gebruiken voor temperatuurwisselingen, voor trillingen e.d. is wellicht het microfonie-effect bruikbaar dat sommige condensatoren vertonen? Veranderen van stand, tov. de zwaartekracht bijvoorbeeld, dat lijkt me een stuk lastiger.

Maar in die gevallen dat je e.e.a. met gangbare componenten kunt realiseren, dat zal redelijk nauwkeurig ontwerpen vergen, om effecten die de componenten vertonen voldoende bruikbaar te laten zijn.

Zal vanavond een lijstje maken van wat we nu al aan bruikbare tips en ideeën hebben, en dat is al heel wat. Het lijkt me nu al zo goed als zeker dat een Storing-Synth moet kunnen werken, vraag is alleen hoe interessant het apparaat als synth zal zijn. Maar ik doe dit puur voor de lol, en mocht het iets bruikbaars worden dan mogen anderen het verder ontwikkelen of op de markt brengen. En mocht het niets bruikbaars opleveren dan was het toch weer een leuk projectje.

Manieren om storingsgevoeligheid te bewerkstelligen:

- Lange niet afgeschermde draden.
- Constructies die als antenne werken.
- Maar oppassen dat er ook weer geen overheersende storingen zijn.
- Slechte verbindingen.
- En slechte verbindingen van zware componenten zijn standsafhankelijk.
- Extreme versterkingen.
- Instabiele circuits.
- Circuits met een neiging tot oscilleren.
- Slechte componenten gebruiken.*
- Probeer OC71 transistor te krijgen en daar de lak vanaf te krabben.**
- Halfgeleiders kun je sowieso gebruiken voor temperatuurgevoeligheid.
- Sommige condensatoren reageren op trillingen en geluiden.

Opties om de gegenereerde geluiden te beïnvloeden:

- Schudden.
- Buigen?
- Knijpen?
- Blazen?
- Verwarmen of afkoelen.
- Beïnvloeden via elektromagnetische velden.***
- Beïnvloeden via extern geplaatste of bewogen elektrische geleiders of magnetiseerbare materialen.

* Met een grote temperatuurgevoeligheid, drift en/of lekstromen.
** Is temperatuur- en lichtgevoelig.
*** Bewust opgewekt met magneten, statische elektriciteit, of van andere apparaten zoals radio, TV, computers, etc.

Mogelijk ook nog interessant om te kijken of je de volgende zaken kunt gebruiken om je synth te beïnvloeden:
- luchtvochtigheid
- geur
- alcohol concentratie, in vloeistof of je adem
- paranormale krachten
- verliefdheid

Mogelijk ook nog interessant om te kijken of je de volgende zaken kunt gebruiken om je synth te beïnvloeden:
- luchtvochtigheid
- geur
- alcohol concentratie, in vloeistof of je adem
- paranormale krachten
- verliefdheid
- Luchtdruk, danwel gebrek daar aan in vacuüm.
- Centrifugale kracht
- Statische lading

Luchtvochtigheid, alcohol concentratie, vloeistof in de box e.d. zou best van invloed kunnen zijn, maar lijkt me onverstandig om te gebruiken. Ik hou het apparaat graag heel. Luchtdruk - afgezien van blazen - is heel lastig te regelen zonder geavanceerde machinerie. Centrifugaal kracht (wat neer komt op het rond slingeren van de StoringSynth zou wel kunnen. Evenals statische lading, maar statische elektriciteit was ook al genoemd.

Massatraagheid is heel goed te gebruiken: je hangt een magneetje op tussen hall sensoren en door dat signaal te filteren kan je statische dan wel dynamische signalen krijgen en gebruiken.
Er zijn ook 10 dof sensoren verkrijgbaar die 3D versnelling, 3D rotatie, 3D magnetisme en daarbij luchtdruk kunnen meten.
Deze luchtdruk meting kan je zelfs gebruiken als hoogte meter.

Ja, dus grijp je terug naar fysieke grootheden waaruit de moderne sensoren uit doorontwikkeld zijn.
Dan kan je toch net zo goed die doorontwikkelde sensoren pakken?

Back