Feest der herkenning: vintage software revival?

Zou ik nu, na twintig jaar, weer een Amiga voor m'n neus hebben met daarop Music-X, weet ik zeker dat ik zó weer de draad zou kunnen oppakken. Ben (inmiddels) ook heel blij met Ableton, maar ál die opties, plugins en mogelijkheden remmen soms een beetje af.

Inderdaad - ik zit er serieus aan te denken om voor wat betreft muziekjes maken (wat voor mij toch al niet de hoofdactiviteit is) alles wat na de Amiga kwam aan de wilgen te hangen, en enkel nog met een handjevol emulaties uit de Amiga-tijd door te gaan. Minder is meer! Ik verdwaal zelf ook heel gemakkelijk in de veelheid aan opties en verlies nu veel te veel tijd aan het bijhouden van alle nieuwe ontwikkelingen. Wat heb je daaraan? We hebben al meer dan genoeg speelgoed voor een leven lang hobbyen. Mijn modular en een paar andere hardware apparaatjes hou ik dan nog wel aan voor wat hands-on hardware plezier.

Het is wel héél Spartaans en beperkt allemaal hoor. Voor die tijd was het revolutionair, maar om nou te zeggen dat het allemaal top werkte...

Het is wel héél Spartaans en beperkt allemaal hoor. Voor die tijd was het revolutionair, maar om nou te zeggen dat het allemaal top werkte...
Dat was best een uitdaging in die tijd. Ik ben in de jaren 90 begonnen met Cubase op een Atari ST. Het syncen liep via een Steinberg Midex interface die via SMPTE een Tascam 8 sporen tape recorder aanstuurde. We hadden nog een Akai S1000 staan om koortjes te samplen, en deze via Cubase en midi te triggeren. Ik heb minstens 1x per dag de bekende Atari bommetjes op het scherm gezien (crash).

Amiga's zijn traag, onstabiel en hebben weinig geheugen (zeker de 'classics' als de A500). Zowel met samples als MIDI loop je snel tegen de grenzen aan. Daarnaast heeft een Amiga maar 4 kanalen geluid waarvan er 2 hard links en 2 hard rechts zijn gepand. De software is ook niet altijd even gebruiksvriendelijk. Zoals gezegd, in die tijd was het DE BOM, maar ik moet er niet meer aan denken om er nu nog mee te moeten werken.

Dat was best een uitdaging in die tijd. Ik ben in de jaren 90 begonnen met Cubase op een Atari ST. Het syncen liep via een Steinberg Midex interface die via SMPTE een Tascam 8 sporen tape recorder aanstuurde. We hadden nog een Akai S1000 staan om koortjes te samplen, en deze via Cubase en midi te triggeren. Ik heb minstens 1x per dag de bekende Atari bommetjes op het scherm gezien (crash).
Dan was er dus iets mis met je Atari of je Cubase crack :p. Ik heb exact dezelfde setup, 2 keer zelfs: ST /MegaST, Cubase 2, Midex, smpte sync. Het hart van mijn studio. Nooit bommetjes... En die stuurt tig MIDI kanalen aan.

Met audiosoftware uit die tijd wil ik vandaag niet meer werken. Traag, niet behulpzaam...Het stopt voor mij bij Cubase, wat ik handiger vind dan een hardware sequencer.

Dan was er dus iets mis met je Atari of je Cubase crack :p. Ik heb exact dezelfde setup, 2 keer zelfs: ST /MegaST, Cubase 2, Midex, smpte sync. Het hart van mijn studio. Nooit bommetjes... En die stuurt tig MIDI kanalen aan.

Met audiosoftware uit die tijd wil ik vandaag niet meer werken. Traag, niet behulpzaam...Het stopt voor mij bij Cubase, wat ik handiger vind dan een hardware sequencer.
Dit is inmiddels 30 jaar geleden.....de details heb ik niet meer paraat :)

volgens mij gaat het meer om de plugins dan de DAW software.

Volgens mij was Steinberg MODEL-E de 1e vst plugin

mijn 1e = C64 rhythm rocker :)
Amiga OCtamed Pro
Daarna REbirth op PC/Mac

Mijn 1e plugs (uit herinnering) plugins, Muon Tau pro, Araldfx DSK Pro
en natuurlijk creamware pulsar 1 voor 2800 ballen voor een 4 dsp kaartje.
taupro-01-1584859935.jpg

d6e774b10a44125ef1ac2709a9d6c238-1200-80-823324090.jpg

Ik hou daar wel van. Maar ik zal eerst voordat ik de knoop doorhak wel een en ander uitproberen. Verder wil ik met emulaties van de oude software gewoon op hedendaagse computers werken, zou dat de genoemde bezwaren al niet grotendeels wegnemen?

Laatst gewijzigd:
Ik hou daar wel van. Maar ik zal eerst voordat ik de knoop doorhak wel een en ander uitproberen. Verder wil ik met emulaties van de oude software gewoon op hedendaagse computers werken, zou dat de genoemde bezwaren al niet grotendeels wegnemen?
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb niet zoveel ervaring met emulaties behalve voor games. Veel beperkingen van het originele systeem zitten vaak ook in de emulaties om te zorgen dat ze goed werken, maar er zijn ook veel geavanceerdere Amiga's geweest. Maar of een tracker of iets als Sonix daar dan ook beter op draait weet ik niet, Sonix is heel oud en de trackers waren vooral iets uit de shareware/demo scene. Er zijn ook nog wel wat compatibiliteitsproblemen tussen de verschillende Kickstart versies van de Amiga.

Ik zag op de Obselete Music Software fb pagina ook een cynische opmerking voorbij komen over het artikel uit de OP.. De rage is daar al tijden gaande.. :D Bei Facebook anmelden
Ik vind ouwe software wel leuk uit nostalgische overwegingen.. maar gebruiken? niet echt.. misschien om in de sfeer te komen door ff mee kutten.. om daarna weer terug te komen, als van een camping in het comfort van thuis.. De Virus Powercores heb ik wel echt veel gebruikt, met de Acces Virus VST erop. Klonk fantastisch.. maar later de hardware van beiden de Virus C en B gekocht, gek genoeg veel minder mee gedaan. Het is met software ook een beetje hebbuh hebbuh.. en het neemt geen/ nauwelijks plek in.. als het er niet meer is, en je moet origineel zien te bemachtigen, best 'n uitdaging.. iedereen heeft dat alang weggeflikkert natuurlijk..
Zag laatst dat iemand uit nostalgische redenen een hele oude Reason zocht.. ik snap dat wel ook. Reason 1.0 - de allereerste versie gezocht

Ben ff kwijt wie dat nu ookal weer was, die de laatste Cubase versie zocht die midi ondersteunde.. voor PC. Eerder ergens iets over gehoord dat het strakker zou zijn qua clock.. @liquidthrust had die software volgens mij origineel.. en ik had hem daar genoemd..

en gevonden.. Was dat nog gelukt @BasicSystem ? Gezocht: Cubase 2.8 voor PC, midi only

De Amiberry lijkt op mijn Linux computer wel te werken:

Amiberry.png

Maar kun je nog wel aan die oude muziekprogramma's voor op de Amiga komen?

Ik zag op de Obselete Music Software fb pagina ook een cynische opmerking voorbij komen over het artikel uit de OP.. De rage is daar al tijden gaande.. :D Bei Facebook anmelden
Ik vind ouwe software wel leuk uit nostalgische overwegingen.. maar gebruiken? niet echt.. misschien om in de sfeer te komen door ff mee kutten.. om daarna weer terug te komen, als van een camping in het comfort van thuis.. De Virus Powercores heb ik wel echt veel gebruikt, met de Acces Virus VST erop. Klonk fantastisch.. maar later de hardware van beiden de Virus C en B gekocht, gek genoeg veel minder mee gedaan. Het is met software ook een beetje hebbuh hebbuh.. en het neemt geen/ nauwelijks plek in.. als het er niet meer is, en je moet origineel zien te bemachtigen, best 'n uitdaging.. iedereen heeft dat alang weggeflikkert natuurlijk..
Zag laatst dat iemand uit nostalgische redenen een hele oude Reason zocht.. ik snap dat wel ook. Reason 1.0 - de allereerste versie gezocht

Ben ff kwijt wie dat nu ookal weer was, die de laatste Cubase versie zocht die midi ondersteunde.. voor PC. Eerder ergens iets over gehoord dat het strakker zou zijn qua clock.. @liquidthrust had die software volgens mij origineel.. en ik had hem daar genoemd..

en gevonden.. Was dat nog gelukt @BasicSystem ? Gezocht: Cubase 2.8 voor PC, midi only
Dat is toen inderdaad gelukt. Van een mede forumlid de officiele Cubase 2.8 met dongle gekocht en dit draaide netjes onder WIN XP.
Vervolgens met veel nostalgische motivatie begonnen om een track te maken.....om er na 10 minuten achter te komen dat dit toch wel heel erg spartaans werkte en dan met name de afwezigheid van allerlei schermfuncties die we tegenwoordig voor lief nemen.

Amiga's zijn traag, onstabiel en hebben weinig geheugen (zeker de 'classics' als de A500). Zowel met samples als MIDI loop je snel tegen de grenzen aan. Daarnaast heeft een Amiga maar 4 kanalen geluid waarvan er 2 hard links en 2 hard rechts zijn gepand.

Tja, had je maar moeten upgraden. M'n a1200 heeft sinds '99 ofzo een ppc603 / 060 met 64MB. Niet veel als je het vergelijkt met nu, maar octamed ss runnen met 14bit op 64 kanalen (net allemaal tegelijk natuurlijk) en een hoop midi kanalen gaat best hoor.

Spelletjes interesseren mij volstrekt niet, dat is de reden dat ik toentertijd niets met computers te maken wilde hebben. Met het gevolg dat ik toen ook de demoscene en het tracker gebeuren gemist heb.

Dat is toen inderdaad gelukt. Van een mede forumlid de officiele Cubase 2.8 met dongle gekocht en dit draaide netjes onder WIN XP.
Vervolgens met veel nostalgische motivatie begonnen om een track te maken.....om er na 10 minuten achter te komen dat dit toch wel heel erg spartaans werkte en dan met name de afwezigheid van allerlei schermfuncties die we tegenwoordig voor lief nemen.
Maar wel leuk om te hebben toch? Alleen is het alleen maar om waardering te hebben voor het heden. :) Het is wel ontzettend leuk om weer eens gezien en mee gewerkt te hebben. Ik heb diverse systemen gebouwd om daar het gevoel van heel lang terug mee te hebben.. :)

Daarnaast heeft een Amiga maar 4 kanalen geluid waarvan er 2 hard links en 2 hard rechts zijn gepand.
Man wat was ik blij, toen een vriend een helder moment had en met 2 verloopjes de stereo output mono schakelde, hadden we 4 sporen in plaats van effectief 2. Hoefde ik gelijk geen samples meer samen te voegen/mixen.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Octa( 8 )Med Pro soundstudio had gewoon 8 kanalen/sporen. Ik had er een aura 16 bit sampler via pcmcia aanzitten (a1200) op de a500 had ik een technosound sampler

Back