Rick Davies is overleden.

Supertramp is mij een beetje teveel middle of the road Radio 10 Gold/Top 2000 evergreen geneuzel, maar een vruchtbare carrière sowieso. 81 is een aardige score, al begrijp ik dat 'ie wel al lang ziek was. RIP.

Goede band met zeer leuke liedjes zoals Breakfast in America, Dreamer, It's Raining again en Take The Long Way Home

R.I.P.

Toeval of niet maar vanochtend zat het nummer breakfast in America in m'n hoofd, ik zat het te zingen en nu lees ik hier dat ie overleden is?
Ik ben ooit begonnen met Crime of the century, die track had ik bij een vriend gehoord toen dat album net uit was en vond het goede muziek, vooral School natuurlijk, Dreamer en Rudy vond ik ook een goede tracks op die plaat.
Dankzij een Zwitserse miljonair werd het toch wat met de band indertijd nadat ze afgewezen werden door platenmaatschappijen.

Dankzij een Zwitserse miljonair werd het toch wat met de band indertijd nadat ze afgewezen werden door platenmaatschappijen.
Een Nederlandse miljonair las ik zelfs.

"Op een tour met een van die bands ontmoette hij de in Zwitserland woonachtige Nederlandse miljonair Stanley August Miesegaes."

Toevallig vanochtend nog geluisterd naar een van mijn favoriete supertramp nummers allertijden. Fools Overture. Zit ook een heel gaaf synth stukje in trouwens.

RIP Rick Davies natuurlijk, maar heb helemaal niks met de muziek.

Laatst gewijzigd:
Een Nederlandse miljonair las ik zelfs.

"Op een tour met een van die bands ontmoette hij de in Zwitserland woonachtige Nederlandse miljonair Stanley August Miesegaes."
Ah oké, het verhaal was al van zo lang geleden dat ik het had gelezen.

Ik kon niet tegen zijn zeurderige piepstem (Geddy Lee en Jon Anderson pruim ik dan weer wel). Crime of the Century kocht ik ooit bij de ECI boekenclub, als verplichte kwartaal afname (nadat ik mijn draagbare zwart/wit TV als welkomsgeschenk gescoord had). Leunde wat tegen symfo aan maar toch teveel op de hitfactor gefocussed. Die met die guitige mollige serveuse eens van iemand die z’n (haar?) LP verzameling wegdeed gekregen. 1x gedraaid denk ik.

Supertramp moest aan tijdens het eten. Heb er voor de komende tien jaar wel weer genoeg van, wat een belegen doodgedraaide ellende pfff 😅

Toen het album Crime of the Century uitkwam was ik zeer onder de indruk.
Daar op volgende albums deden mij weining. En ik luisterde nog zelden naar hun muziek.
Recent hebben we met onze band het nummer School opgepakt. Eens kijken of we daar een goede versie van kunnen neerzetten.
Leuk stuk om op de piano te spelen.

Ik hou erg van jaren 70 muziek ben er mee opgegroeid. Maar soms als ik terugluister denk ik weleens:”Was dit echt zo slecht ?”. Cunning Stunts van Caravan, Danger Money van UK… Van die platen blijft misschien anderhalf nummer overeind!

De gangbare hitjes zoals School, the Logical song Dreamer etc. doen me niet zoveel. Echter, het live album Paris staat werkelijk als een huis (hoewel er achteraf nog behoorlijk wat aan ingedubbed schijnt te zijn).
De nummers 'A soapbox opera' en 'Hide in your shell' van dit album zijn absolute parels!

Supertramp is jaren ‘70 muziek. Hoewel ik nog klein was, kan ik mij die muziek nog goed herinneren. Maar ik ben er nooit echt fan van geweest. Ik ben meer van de jaren ‘80. Maar het waren wel goede muzikanten volgens mij, en multi-instrumentalisten.
Het zit prima in elkaar maar ik vind het gewoon zeiknummers vooral. Moet wel zeggen dat ik ook vooral 'greatest hits' ken dus misschien doe ik ze tekort. Maar ik vind de sounds en zangstemmen ook niet aansprekend.

Het zit prima in elkaar maar ik vind het gewoon zeiknummers vooral. Moet wel zeggen dat ik ook vooral 'greatest hits' ken dus misschien doe ik ze tekort. Maar ik vind de sounds en zangstemmen ook niet aansprekend.
Ik ken Supertramp ook niet heel goed. Ik denk alleen de greatest hits 😉 Maar de sound van de eerste helft van de jaren 70 is niet mijn sound. Het klink voor mij vlak, weinig dynamisch. En de sounds beperken zich vaak tot de klassiekers Fender Rhodes, Hammond, Wurlitzer, Mellotron etc. Op zich, op de Hammond na, mooie sounds, maar als je het op alle nummers gebruikt eentonig en saai. Het begon voor mij pas eind jaren ‘70 met de opkomst van de synth, en de sounds van die tijd en de jaren ‘80. Achteraf gezien was dat de tijd dat er in 10 jaar alles is gebeurd: analoge poly’s, FM synths, Wavetable synths, samplers, workstations, rompers, drumcomputers, en de eerste DAW’s of iets wat daarop leek.

Op zich is er ook best veel jaren 70 muziek met wat avontuurlijkere klanken dan de groenten-vlees-aardappelen standaardband die je terecht noemt. Het is ook de tijd dat er werd gefreakt met fx pedalen, tape loops, spring reverbs en dat soort toestanden. En analoge synths met bijbehorend gefreak waren er in de 70s ook al. Maar dat draaien ze niet op Sky Radio.

Laatst gewijzigd:
Back