Leuke sideschain-tip voor Ableton Live

bombario

Gepokt en gemazeld
Deze zag ik van de week in een video op YouTube:

1757659244062.png

Operator is de input voor de compressor. Die staat ingesteld op whitenoise. Met Time Length in het Effect Rack maak je de nootlengte langer of korter, waardoor je dus minder of mer compressed. Zo heb je eenvoudig extra controle. Ik vond het slim bedacht 🙌

Ja, zeker een goede tip. Ik heb alleen Standard en dus geen Operator. Maar ik gebruik dezelfde techniek met een paar seconde white noise in Simpler. Als je dat combineert met een Wave Obeserver plugin kan je er voor zorgen dat er geen put/dip in je sidechain komt na je kick. Wave Observer

Je kan trouwens met dezelfde techniek ook toffe dingen doen met envelope followers. Dat je een pad een beetje laat opzwellen als je de ghost noise envelope triggert.

Is het een soort van Ghosttrack?

Klopt, die triggert de compressor. Sowieso deed hij het creatief met 3 bussen, voor heavy, medium en multiband-ducking. Dan stuurde hij bijvoorbeeld alle synth leads naar een gedeelde bus, en die vervolgens naar de bus voor Heavy Ducking. Vervolgens stemde hij met die Operator en Note Lenghth de perfecte sidechaincompressie af, zodat de bas en kick/snare altijd goed doorkomen. Dit was bij zwaar elektronische muziek overig.

Perfecte sidechain compressie kan toch allemaal veel makkelijker met een volume shaper? Ik gebruik daar shaperbox voor.

Als het met Ableton native plugins moet, dan gebruik ik de LFO gekoppeld aan een Utility. Kun je ook perfect getimede ducking mee maken.

Ja volume shaper doet hetzelfde. LFO kan ook, maar alleen als het allemaal netjes op t grid staat (sync trigger). Voordeel van een midi noise ghost sidechain trigger is dat het niet uit maakt waar de kick staat (op het grid of er iets naast), de ghost trigger wordt tegelijk getriggerd. Kan je trouwens ook voor leads gebruiken om andere sounds (pads etc) weg te duwen.

Maar alleen als het allemaal netjes op t grid staat (sync trigger).

Precies dit. De producer in kwestie maakt dubstep of een aanverwand genre. Dan heb je een breakbeat en niet de kick steeds netjes op de tel.

Ik kwam net deze gratis plugin ook nog tegen, een volume shaper. Lijkt heel erg op Gross Beat in FL Studio en de interface ziet er helemaal profi uit. Leuke plugin!

Ah… daar haal je dus je downloads vandaan 🫣😋

Lol, dat had ik niet eens door 😄 Ik linkte naar die site omdat het project op GitHub er saai uit ziet. Hij is legaal helemaal gratis hoor 😊

Als je op Releases klikt, zie je de downloadlink.

Ja volume shaper doet hetzelfde. LFO kan ook, maar alleen als het allemaal netjes op t grid staat (sync trigger). Voordeel van een midi noise ghost sidechain trigger is dat het niet uit maakt waar de kick staat (op het grid of er iets naast), de ghost trigger wordt tegelijk getriggerd. Kan je trouwens ook voor leads gebruiken om andere sounds (pads etc) weg te duwen.
Volume shaper kun je ook door midi laten triggeren volgens mij. Heb het nog nooit gebruikt zelf.
Ik sidechain altijd met shaperbox en een pro-c 2 achterelkaar.

shaperbox en een pro-c 2 achterelkaar.
Ik eerst Pro-C2 en dan Shaperbox, Shaperbox haalt een eventuele klik die de compressor maakt weer (deels) weg. :)

Back