Sequential FOURM

Altijd leuk, een nieuwe Sequential!

Los van het beperkte aantal voices lijkt ie behoorlijk wat mogelijkheden te hebben voor een analoge poly synth van € 950. Mooi antwoord op de Moog Messenger.

Gelukkig hebben ze die fantastische oscillator-controls van de Trigon-6 overgenomen, en niet die van de Prophet-5/6/10 of OB-6.

MusicRadar heeft inmiddels een review met First Look filmpje:

Laatst gewijzigd:
Ziet er inderdaad mooi uit en compact.

Die Sequential announcement video is echt afschuwelijk. Synth zelf ziet er schattig uit en zal vast goed klinken, maar niet voor mij deze denk ik. Ik hou meer van de grote slagschepen.

leuke bak, polyAT is wel leuk
Ik luister nu op de laptop en klinkt erg Prophet 6 / As1 achtig. Niets voor mij dus :)

Meer van hetzelfde, maar daarmee niet fout.
Beetje uitgekleed natuurlijk, maar de klank lijkt op het eerste 'oor' prima in orde.
De Messenger vergelijking snap ik qua 'vorm', maar das een mono en ik vind die wat meer experimentele randen hebben.

De slim keys van de Korg Odyssey Mini vond ik goed te doen, als deze keys net zo zijn dan kan het meevallen qua speelbaarheid, al speel je de Odyssey dan wel niet polyfoon, dus ik hou nog even een slag om de arm. Layout lijkt wel wat op de Pro One wat op de een of andere manier iets triggert hier.

Leuk ding om te zien en zeker met polyfone aftertouch geen gekke prijs.
Klankmatig hoor ik toch de dingen waardoor ik afhaak bij Sequential.

De demo van Sequential zelf moet het meer hebben van de bewegende handjes dan van de klank zo te zien.
Ik zou eerder voor de Moog Messenger gaan, maar wie weet verrassen toekomstige demo's mij nog aangenaam.....maar ik denk het niet.

Ik gebruik klavieren met kleine toetsen alleen voor geluidsontwerp, niet om mee op te nemen. Daarom hoeven kleine toetsen voor mij geen breekpunt te zijn. Mijn beste miniklavier vind ik dat van mijn Yamaha Reface (CP), hoewel ik ook dat niet voor opnames kan gebruiken vanwege het kleine bereik.
Slim keys zijn iets groter dan mini keys toch? Als mijn berekening klopt, zijn ze ongeveer 11 procent smaller dan normale toetsen.

De synth zelf komt als het ware als geroepen, mits hij klinkt en zich gedraagt als een analoge Prophet, want die mis ik nog - de oscillatorsectie van de Take 5 verschilt te veel - en ik heb nog een mono-ingang over. De grote slagschepen heb ik al en voor nieuwe heb ik geen plaats meer.
De modulatiesectie zit slim in elkaar. Ik kon met die van de Pro One en kan met die van de kloon van Behringer ook goed overweg, dus daar zit voor mij geen leercurve aan.
Ook is handig bespaard op het aantal potmeters.
Wat me stoort aan de Take 5 is dat je de waarde van elke parameter niet in het scherm ziet als je aan een knop draait. Ik heb nog niet gezien of ook de Fourm - een waardeloze naam overigens; hij had Pro Four moeten heten - hierin teleurstelt.
Ik zie een paar rare ontwerpkeuzes. De koptelefoonuitgang zit op een rare plaats en Hold bevindt zich merkwaardig genoeg in de sectie Unison.

Zal wel een desktop of Rack versie van komen ook.

Voor optredende artiesten staat het misschien wat toffer met sequential op je synth.

Tis ook wel duidelijk voor jongeren gemaakt krijg ik de indruk

Mijn beste miniklavier vind ik dat van mijn Yamaha Reface

Eens!
Mijn Reface DX had de fijnste minitoetsen die ik ken, hoewel ik mij met de Hydrasynth Explorer tegenwoordig ook prima red.

Ik vind minitoetsen niet meteen een afknapper (hoewel ik slechte ervaringen met die van Korg heb) en de form factor van deze vind ik ook niet slecht, maar ik vind hem nogal meh klinken.
Op zich wel aardig dat fabrikanten als Moog en Sequential met dit soort betaalbare instrumenten komen.

Leuk en een hoop synthfluencers hadden gisteren al lyrische filmpjes online, maar het is niet dat er helemaal geen keuze is/was aan analoge polysynths. Bij de formfactor en aantal voices denk ik meteen aan de Korg Minilogue XD die de helft kost, of aan de Korg Prologue 8 die je voor hetzelfde bedrag als deze Fourm nieuw kon kopen, met volwaardige toetsen en 8 voices (en die je nu tweedehands voor een pak minder kunt vinden). En Behringer heeft wel meer dan 1 optie aan analoge poly's voor (minder dan) dit bedrag.

Ik zeg niet dat het geen leuke bak zal zijn, maar het is geen klein bier bedrag en ik ben benieuwd hoe het enthusiasme blijft als de nieuwigheid eraf is.

ik heb mijn Prologue 16 voor 1200 euro nieuw gekocht.
Dus ja echt goedkoop is de Fourm niet.
Maar goed als je niet van Sequential hebt dan is het voor de sound wellicht een leuke instapper.
Ik vind het een uitgeklede Prophet 6 maar ja daar heb ik dan weer 2100 eurie tweede hands voor neer geteld,

Back