Sequential FOURM

Daarom hoeven kleine toetsen voor mij geen breekpunt te zijn.
Voor mij wel. Ik trek daar een grens. Minikeys/slimkeys komen er hier niet in. Ten eerste omdat het niet speelt, maar vooral omdat ik het gewoon écht geen porum vind, die stomme kaboutertoetsen. Gelukkig heb ik al een Prophet-10 rev 4, die is gewoon lekker groot. Al komt die misschien binnenkort op marktplaats want ik ben er wel een beetje op uitgekeken inmiddels.

lijkt mij een hele leuk en goede keuze instap analoog synth. Zeker als sowieso niet echt op een klavier kunt spelen dan maken de mini-keys ook geen verschil. Gelukkig zit er een MIDI aansluiting op.

Waarom hoor ik eigenlijk nooit iemand over de mini-keys van de Yamaha GX1. Die begon zo'n beetje mee.

Het zijn slim keys, die zijn groter dan mini keys. Heb ze op een Korg Odyssey gehad ooit, was prima op te spelen.

Het zijn slim keys, die zijn groter dan mini keys. Heb ze op een Korg Odyssey gehad ooit, was prima op te spelen.
lijkt mij een hele leuk en goede keuze instap analoog synth. Zeker als sowieso niet echt op een klavier kunt spelen dan maken de mini-keys ook geen verschil. Gelukkig zit er een MIDI aansluiting op.

Waarom hoor ik eigenlijk nooit iemand over de mini-keys van de Yamaha GX1. Die begon zo'n beetje mee.
Ik heb de toetsen van mijn Reface CPvergeleken met die van mijn Korg Odyssey. Ze zijn even breed maar die van de Odysey zijn dieper. Toch vind ik de Reface beter bespeelbaar. De actie van een klavier maakt ook veel uit.

De toetsen van het bovenste klavier van de GX-1 zijn even breed als normale toetsen maar minder diep. Daar moet goed op te spelen zijn, al heb ik helaas nooit het genoegen gehad er een te bespelen. Ik hoop ooit een keer in Japan.

Ik heb ze niet gemeten, wel de klavieren vergeleken qua breedte en uit die meting kwam dat de kleine toetsen 11% smaller zijn.

Nick Batt vindt net als ik dat hij de Pro 4 had moeten heten.
Ik heb daarentegen minder moeite met de beperkte modulatiematrix.

Voorlopig koop ik hem niet. Eerst een Akai Live III kopen om een deel van de functionaliteit van mijn zieltogende Tascam SX-1 op te vangen.

Ik zie dat de FOURM nu op voorraad is bij diverse winkels, dus ben benieuwd naar de eerste ervaringen hier.
Ik heb hem, eerste indruk erg positief. Klinkt mooi en veelzijdig, toetsen spelen lekker en met nuance, hands-on bediening. Gewoon fijn om op te spelen. Voor mij een mooie aanvulling op vst en Osmose. Ik heb genoeg externe effecten dus zie het als een pre dat ze de synth helemaal analoog hebben gehouden.

Heb hem inmiddels een maand. De Fourm Is prettig basaal, en levert snel resultaat op om van scratch de patch te maken die in mn hoofd zit. Tot nu vooral als een soort Pro One gebruikt om mijn inner sequencerdorst gerust te stellen en de (discount) modmatrix in de vingers te krijgen. Keyboard is prima wmb, maar vraag me wel een beetje het nut van polyaftertouch af bij een 4-voice.

Zie hem een beetje als my first Focusrite-Sequential en wat dat betreft is de ervaring positief, itt mijn Inmusic Moog Messenger-ervaring. Irriteer me wel wat aan sommige dingen in de UI, heb al een paar keer een patch overschreven omdat niet te zien is welke gevuld is en welke niet.

Fourm toont wmb ook aan dat voor een bruikbare synth met patchgeheugen een scherm(pje) absoluut noodzakelijk is (waar los van alle andere gedoe de Moog Messenger wmb nog het meeste faalde)

maar vraag me wel een beetje het nut van polyaftertouch af bij een 4-voice.
Dat zou voor mij de enige reden zijn om deze te kopen. Verder vond ik de geluiden van de FOURM zodanig `gewoontjes` omdat de geluiden door iedere syntersizer gemaakt kunnen worden. De verschillende demo`s laten verder niks bijzonders zien nadat ik er verschillende helemaal heb afgekeken. Als de gevoeligeid van , (Nederlandse term) : het `nadruk-volume` zodanig is, dan zou ik dat gebruiken om de akkoorden wat afwisseling te geven. Al eerder maakte ik het spelen met twee volume pedalen mogelijk op een andere synth. Rechter hand in verbinding met rechter voet. Iedem: . Linkerhand bedienen met volume van de de linker voet.
Het volume kon dan ook nog eens een keer bediend worden door de aanslag-snelheid af te wisselen. Het externe toetsenbord moet dan wel van een zodanige aard en kwaliteit zijn dat alle toetsen gelijke gevoeligheid hebben. Dat was niet zo daarom heb ik een ander nieuw toetsenbord gekocht. Waarna het beter werkte.

Laatst gewijzigd:
En polysynth met 3 octaaf keyboard en kleine toetsen kan ik niet echt serieus nemen.
Dan hadden ze er beter een desktop van kunnem maken.

Heb hem inmiddels een maand. De Fourm Is prettig basaal, en levert snel resultaat op om van scratch de patch te maken die in mn hoofd zit. Tot nu vooral als een soort Pro One gebruikt om mijn inner sequencerdorst gerust te stellen en de (discount) modmatrix in de vingers te krijgen. Keyboard is prima wmb, maar vraag me wel een beetje het nut van polyaftertouch af bij een 4-voice.

Zie hem een beetje als my first Focusrite-Sequential en wat dat betreft is de ervaring positief, itt mijn Inmusic Moog Messenger-ervaring. Irriteer me wel wat aan sommige dingen in de UI, heb al een paar keer een patch overschreven omdat niet te zien is welke gevuld is en welke niet.

Fourm toont wmb ook aan dat voor een bruikbare synth met patchgeheugen een scherm(pje) absoluut noodzakelijk is (waar los van alle andere gedoe de Moog Messenger wmb nog het meeste faalde)
Ook bij 4 voice vind ik poly AT waardevol.
Het is mooi om in een akkoord 1 of 2 tonen te kunnen accentueren.

Als er geen splitkey op zit dan moet ik met gekruisde handen spelen. Omdat akkoorden het liefst een iets hogere klank willen hebben. In vergelijking met de toonhoogte van de doorgaande melodie. Als dit niet het geval is dan klinken de akkoorden `modderig-brei` laag waardoor de melodie gespeeld door de rechterhand veel te zacht en bijna niet te horen is.
Bij de piano manier van spelen is dit minder het geval. Omdat met de aanslag-decay, verval-zachter-worden samen met de aanslaggevoeligheid een acceptabel stukje muziek te maken is. Gewoon het traditionele verschil tussen orgel en piano maar met uitelijk wel dezelde toetsen.

Laatst gewijzigd:
Back